Jeg er innehaver av en sort/hvit matt karbonsykkel og synes det er veldig vanskelig både å rengjøre den når den er skikkelig skitten, og å holde den ren i det daglige. Spyler den etter hver tur, men fett og skitt kleber veldig lett.
Jeg har hørt at matte biler har samme problem, men da pga. av de ikke tåler børstevask.
Leste i fjor et tips om å bruke silikonspray som beskyttende lag, og prøvde dette på et lite, skjult område, men ble litt usikker på om det påvirket lakken og turte ikke benytte det i fullskala.
Så til dere med matte rammer og rene sykler:
1: Hva bruker dere til å rengjøre gammelt olje/fett på ramma? 2: Hva bruker dere ev. som beskyttende lag? 3: Tåler karbon/lakk på karbon WD-40/5-56, eller er det fare for at lakken løser seg opp/karbon ødelegges?
Swissvax er premiumvoks for biler, og her det det en mindre krukke til matt lakk.http://www.swissvax.no/produkter/voks-produkter/swissvax-opaque-voks-50-ml
Send dem en mail om rengjøring så får du helt sikkert et godt svar.
Swissvax har også egen såpe og pre cleaner for matt lakk. Ellers har scholl consepts en flaske No Gloss for enkel beskyttelse. Bruker disse både på bil og sykler her.
Har stisykkel som er svart og hvit matt, og racer som er svart matt. Vanlig Morgan blue vaskemiddel (konsentrert) blandet med vann på sprayflaske gjør jobben helt strålende.
Det var jo en veldig inspirerende video KnutAa. Synes at slike børster ofte selv blir veldig skitne, men man kan kanskje bruke noen slags avfetting på de av og til.
Ellers var det jo en åpenbaring hvor mye såpe og vann han bruker og hvor grovt han går til verks, jeg har stort sett holdt meg å spyle av med rent vann, og deretter til fuktede kluter eller papir med grønnsåpe/div. løsemiddel.