Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny (terreng) sykkel til jobb / sti

Ny (terreng) sykkel til jobb / sti #1947579 17/04/2015 16:33
B
Bendik1234 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Heisann!

Helt siden jeg begynte å låne en Nakamura Grade 5.0 (låst demper) for 2 år siden har jeg gått å siklet etter en "god" sykkel, etter å kun ha syklet på halv/heldempede sykler hele livet. Jeg jobber ca 8 km unna med slak stigning til jobb (tilsvarende okstadbakken) og nedover hjem igjen, men vil ha en sykkel jeg også kan kjøre litt i marka med, gjerne litt røft men er ikke så keen på st. olavsspranget o.l.

Ble anbefalt en XC 275 Pro av en jeg kjenner i tyveårene som har erfaring med proffsykling men dette er en landeveissyklist, så vil gjerne høre litt om hva terrengsykkel.no synes er et godt valg også.

Setter stor pris på alt av tips ICON_SMILE kan tilnærmet ingenting merker/modeller og ytelse.

Budsjett er ~10k

Bendik

Redigert av Bendik1234; 17/04/2015 16:45.
Re: Ny (terreng) sykkel til jobb / sti [Re: Bendik1234] #1947591 17/04/2015 17:10
M
Molcos Offline
Medlem
Medlem
M
http://www.bikesdirect.com/products/motobecane/fantom_pro_xii.htm

full XTR gruppe og mye mer, ta en titt.

Legg på for frakt og moms, kommer over 10k en del men ikke alt for mye.

Vekt 12.9kg - lit tung kanskje

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?f...rchQuery=carbon

Her har du en annen som jeg tror kan passe, ser ikke ålder eller hvor langt den gått men lett carbon sykkel under 10kg er flotte greier ICON_SMILE

Re: Ny (terreng) sykkel til jobb / sti [Re: Bendik1234] #1947667 17/04/2015 20:40
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Når han skriver "sti" i emnefeltet, føler jeg for og anbefale en fulldemper, ikke en rittsykkel ICON_SMILE
Hvor lang er du? Hvordan type sti vil du sykle? Preferanser angående halv/heldemper? Hvordan hjulstørrelse? Brukt eller nytt? ICON_SMILE

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Ny (terreng) sykkel til jobb / sti [Re: Bendik1234] #1947682 17/04/2015 20:57
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Denne kommer inn i overkant av budsjettet, men er en god stisykkel samtidig som den er effektiv på grus/asfalt. 120mm gaffel på en 29" halvdemper funker som fy på sti. Jeg hadde en prototype ramme fra on-one som hadde lignende geometri, og det er en leken 29" med korte kjedestag. De har også en billigere variant som holder budsjettet, men oppgraderingene er verdt det ICON_SMILE

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPWX9/on-one-parkwood-sram-x9-mountain-bike

Redigert av Horgen; 17/04/2015 21:00.

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Ny (terreng) sykkel til jobb / sti [Re: MAN] #1947837 18/04/2015 13:14
B
Bendik1234 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: MAN
Når han skriver "sti" i emnefeltet, føler jeg for og anbefale en fulldemper, ikke en rittsykkel ICON_SMILE
Hvor lang er du? Hvordan type sti vil du sykle? Preferanser angående halv/heldemper? Hvordan hjulstørrelse? Brukt eller nytt? ICON_SMILE

Er 178 (mann) men tenkte jeg får klare meg med en halvdemper siden jeg vil sykle på sti, litt røft, men vil ikke at dette skal komme på for stor bekostning av ytelse på asfalt siden 90% av sykkelbruken vil være til og fra jobb. Ikke så farlig om brukt, så framt jeg kan inspisere sykkelen før kjøp.

Er mest gira på 29 evt 27,5 men hvis det er en veldig god sykkel som kun kommer i 27,5 eller 26 så er det ikke verdens undergang.

Sitat: Molcos

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?f...rchQuery=carbon

Her har du en annen som jeg tror kan passe, ser ikke ålder eller hvor langt den gått men lett carbon sykkel under 10kg er flotte greier ICON_SMILE

Likte den første sykkelen, men nettsiden var litt sketchy og forvirrende. 26" er noe jeg helst vil unngå, men sykkelen er jo ganske bra til den prisen, bare litt synd at jeg må kjøre halve norge for å ta en titt. Men er så absolutt et alternativ!

Sitat: Horgen
Denne kommer inn i overkant av budsjettet, men er en god stisykkel samtidig som den er effektiv på grus/asfalt. 120mm gaffel på en 29" halvdemper funker som fy på sti. Jeg hadde en prototype ramme fra on-one som hadde lignende geometri, og det er en leken 29" med korte kjedestag. De har også en billigere variant som holder budsjettet, men oppgraderingene er verdt det ICON_SMILE

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPWX9/on-one-parkwood-sram-x9-mountain-bike

Ser veldig bra ut. Men er det noen som vet hvordan disse syklene er sammenlignet med hverandre og white xc 275 pro? Er vanskelig for meg å se på de forskjellige artiklene og komme med en mening om hva som er mest passende / best.

Takk for all input så langt! Hadde aldri funnet dette på egenhånd.

Re: Ny (terreng) sykkel til jobb / sti [Re: Bendik1234] #1947841 18/04/2015 13:26
M
Molcos Offline
Medlem
Medlem
M
Hei,

Tenkte ikke på det med Sti når jeg linket ICON_SMILE

Uansett, den siden ser sketchy ut som F, men har vært en stabil leverandør av sykler med utrolig bra spec til 50/60% under prisen av de større aktørene under ganske mange år.

De har veldig mange sykler i ulike kategorier, bedriten side å navigere på dessverre.

Kjøpte nesten en for et par år siden, men jeg byttet jobb så hadde ikke lenger muligheten å bruke folk i USA til å sende til meg.

Det finnes mange andre bedrifter i USA som sender videre til Norge for lit penger.

Skall du bruke den mest til jobb så kan det muligens bli slitsomt med en sti sykel til dette?

Re: Ny (terreng) sykkel til jobb / sti [Re: Molcos] #1947846 18/04/2015 13:55
B
Bendik1234 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei,

Tenkte ikke på det med Sti når jeg linket ICON_SMILE

Uansett, den siden ser sketchy ut som F, men har vært en stabil leverandør av sykler med utrolig bra spec til 50/60% under prisen av de større aktørene under ganske mange år.

De har veldig mange sykler i ulike kategorier, bedriten side å navigere på dessverre.

Kjøpte nesten en for et par år siden, men jeg byttet jobb så hadde ikke lenger muligheten å bruke folk i USA til å sende til meg.

Det finnes mange andre bedrifter i USA som sender videre til Norge for lit penger.

Skall du bruke den mest til jobb så kan det muligens bli slitsomt med en sti sykel til dette?

Får stole på at du har rett da ICON_SMILE og ja, muligens litt tungvindt å sykle til jobb med stisykkel men har ikke noe valg - kommer ikke på tale å kjøpe en sykkel som ikke tåler å kjøre på en rot i skogen i litt fart.

Re: Ny (terreng) sykkel til jobb / sti [Re: Bendik1234] #1947875 18/04/2015 15:55
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror du blir mest fornøyd med en vanlig hardtail, pass på å kjøp en modell med 100mm vandring og skikkelig dempegaffel fra Fox el RS, litt kort kjedestag og litt bredt styre.

Re: Ny (terreng) sykkel til jobb / sti [Re: Bendik1234] #1947929 18/04/2015 17:59
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Bendik1234

Ser veldig bra ut. Men er det noen som vet hvordan disse syklene er sammenlignet med hverandre og white xc 275 pro? Er vanskelig for meg å se på de forskjellige artiklene og komme med en mening om hva som er mest passende / best.

Takk for all input så langt! Hadde aldri funnet dette på egenhånd.

On-One er "bombesikker" kvalitet, og masse folk på forumet har handlet derfra. Parkwooden er sikkert mest bang for bucks om du skal ha en ny sti-hardtail. Merk at dette er ment å være en stisykkel, og ikke en birkenrakett. Jeg tipper de hardtailene som selges av xxl og gmax er mere rettet mot grusveimosjonistene, uten at jeg kjenner til de helt store forskjellene. Du får vel en Parkwood med både senkepinne og de rette "sti-komponentene".

Re: Ny (terreng) sykkel til jobb / sti [Re: Molcos] #1950568 24/04/2015 14:39
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Hvis du følger med litt og benytter deg av rabattavtaler eller gode tilbud vil du kunne finne en ganske grei HT til ca. 10k.

Mener du seriøst at det der er et godt kjøp til over 10 lapper?

Ser ut som en Biltema-sykkel fra 90-tallet, og nesten 13kg for en 26" HT?

XTR eller ei...

Moderator  support