Har falt en del snø etter siste brøyting og underlaget har ikke helt rukket å bli hardt. Et lag med nysnø på toppen. Fine og artige forhold å sykle i, men bakkene krever en viss innsats. Hjulene lever sitt eget liv
Selv om man ikke ser en levende sjel på flere mil, møter man plutselig en trailer fullastet med tømmer. Så pass på i svingene.
Oppdatering:
Fra Sandungen ned mot Ring 4 er det lange strekk med urørt nysnø. Deilig. Men jo nærmere Ring 4 man kommer, jo mer sporete blir det.
På selve Ring 4, i hvert fall i retning Bjørnholt, er det løs snø gravd opp av biler og med sikksakk av skispor. Skaper halvhard snø som gir motstand, men knapt grep. Ikke så moro.
Flere av oss på tynnere dekk måtte gi opp i de bratteste bakkene og se tjukkasene arbeide seg forbi
Nedover mot Hammeren er det hardere og finere. Hyggelig med følge av Olelovold på sin nydelige Fairlight Secan
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker
[Re: Sepeda]
#253653817/02/201913:39
Til tross for mildværet, er det tilnærmet perfekt, hvit autostrada mellom Sørkedalen og Sandungen i dag.
Merkbart lettere opp bakkene enn i den våte løssnøen noen uker siden og enklere nedover enn på is forrige helg. Er på 38 mm, men 30 ville også fungert.
Litt trolsk tåke gir tidvis begrenset sikt. Om det mot formodning skulle komme tungtransport brølende ut av tåken, er sykkelen heldigvis umulig å overse
Oppdatering: Fra Sandungen gård nedover mot Kikut er man i lange strekk helt nede på grusen eller på kun et tynt lag med smeltende snø og is. Moro å la sykkelen få strekke på beina som på sommerføre, men håper på mer snø og frost. Fint på Ring 4 også, inkludert nedstigningen til Sørkedalen.
#253776524/02/201915:58
Vi var en liten gjeng som var ute søndag morgen. Startet fra Bogstadcamping og dro innover. Løs slush i starten, men ble hardere og bedre jo lengre inn vi kom. Tror der blir løsere og mer krevende fremover sånn som værmeldingen ser ut..
Tur til Kikut i går ettermiddag, MTB 29" med pigg - greit opp til Skjærsjøen fra Hammern, bart. Derfra og videre til Kikut litt trøblete - våt grus, slush og snø/is dekke (fordeling 20/20/60 deromkring). Fikk også lagt inn et skikkelig tryn på turen (skrubbsår både her og der) :-). Blir nok værre utover i uka med varmt vær er jeg redd, før det blir bedre. Ingen ny tur før nærmere påske for mitt vedkommnede tipper jeg.
Redigert av Figgen; 27/03/201913:14.
Hvis du skal bli god - tren på det du vil bli god i...
[Re: ganskefort]
#254398328/03/201920:09
Landeveissesongen 2019 i Nordmarka kan (nesten) trygt erklæres åpen, to uker tidligere enn i fjor.
Er på vei i høyden fra Sørkedalen til Sandungen. Ikke bare er det isfritt, det er også lange strekk med tørt føre. Delvis litt sleipt for landeveisdekk, men ingenting som taler mot tur. Er selv på 40 mm slicks og storkoser meg.
Nydelig.
Skal legge ut et ord når jeg svinger inn på Ring 4.
Oppdatering: Før og etter Sandungen er det små partier med smeltende is og snø, men enkelt å rulle over. På Ring 4 er det også noen partier som ikke er hel bare, men igjen - enkelt å forsere.
Siste rest av vinteren fant jeg i den bratteste bakken med sving mellom Kikut og Bjørnholt (hva heter den?). Men ikke verdt å velge pigg på Ring 4 for kun noen hundre meter smeltende snø og is.
#254591707/04/201920:12
Flisespikkeri, men G-one er på ingen måte ett "slick" dekk.
Feil tråd, vviz men ok: Jeg bruker da heller ikke grus/blandeveisdekket G-One, nå kalt G-One Allround, men derimot G-One Speed Som nevnt i andre tråder, er G her misvisende. Dekket ble opprinnelig kalt S-One og ble laget som et landeveisdekk for vårklassikerne osv., med hakket bedre punkteringsbeskyttelse og grep på vått føre enn Pro One. Jeg anser ikke de helt lave og knapt synlige micro dots som mønster, men tekstur på et slick dekk (semantikk, men likevel et klart skille fra G-One Allround, G-One Bite og kross/grus/terrengdekk med mønster). Beste allround slangeløse landeveisdekk i test i Landevei, omtalt som å rulle tilnærmet like godt som Pro One. Dekket redaktør Alpers krysset Statene med. Osv.
Fun fact: Den bredeste versjonen - det opprinnelige Big One 2,35" for strandritt - hadde ifølge Schwalbe den laveste rullemotstanden av alle dekk de noensinne hadde laget En sannhet med modifikasjoner, men artig.
Om noen reagerer på ordvalg her, ta det i en annen tråd
#254595608/04/201907:04
Siste rest av vinteren fant jeg i den bratteste bakken med sving mellom Kikut og Bjørnholt (hva heter den?).
Mulig den egentlig har et annet navn, men på folkemunne kalles den Dødarebakken. Strava-segmentet er 666 meter langt.
Smalstrøm(s)bakken er navnet som ble brukt i ti-årene før Strava kom på banen i 2010-2011. Antar at Smalstrøm er vannløpet mellom Bjørnsjøen og Fortjern, rett sør for Smalstrømhøgda, eller floden ned fra Hakloa, rett øst for Høgda.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#254708211/04/201921:00
For en erfaren syklist, sier jeg ja, bare å kjøre i vei og kose seg!
Farten bør tilpasses forholdene, særlig i skyggefulle strekk der føret er litt fuktig og sleipt. Det vil dukke opp noen flekker eller korte strekk med litt is og snø, og i Smalstrømsbakken/Dødaren bør du vurderer å trille sykkelen dersom det øvre strekket fortsatt er dekket av is og snø. Jeg regner m.a.o. med at forholdene minner om bildene i innlegget mitt over fra søndag.
Jeg ville tatt en løkke oppom Sandungen. Spesielt fint Sandungen-Sørkedalen, jevnere og tørrere enn Ring 4. Men det er minus syv utenfor vinduet mitt nå, så la gjerne solen varme luften en smule før du setter i vei.
Jeg sykla Ring 4 på onsdag med 38mm dekk (gravelking slick) og ville ikke hatt noe smalere siden grusen er såpass fuktig og løs just nu. 38mm var akkurat bredt nok til å flyte oppå den seige grusen, men tror kanskje 28mm vil sige nedi. Så var det jo en håndfull partier med is, særlig mellom Kikut og Bjørnholt, men der må man gå av sykkelen og trille uansett. Det var en fin tur da, om enn noe stakkato.
Takk til Sepeda og olevold for gode oppdateringer. For min del konkluderer jeg med at omveiene hjem går via Nesodden foreløpig. Over påske håper jeg på Ring 4 og 5. Fortsett gjerne oppdateringene.
#254726712/04/201912:48
et spørsmål: tror dere jeg kommer meg OPP den Dödarebakken mellom Bjørnholt og Kikut med Thulevogn bakpå? Letteste gear 36-30, 8kg sykkel, 9kg barn, 72kg rytter med FTP på 250w.
#254738013/04/201907:33
Beklager et litt off-topic spørsmål. Det er mye snakk om Ring 4. Kan noen linke til en side som beskriver hvor denne går? Har ny grussykkel/eventyrsykkel i bestilling, og tenker at denne må prøves ut når sykkelen kommer.
Lars
[Re: pharynx]
#254739313/04/201908:40
et spørsmål: tror dere jeg kommer meg OPP den Dödarebakken mellom Bjørnholt og Kikut med Thulevogn bakpå? Letteste gear 36-30, 8kg sykkel, 9kg barn, 72kg rytter med FTP på 250w.
Hvis du har Ice Spiker Pro eller lignende monstertruck-piggdekk, kanskje. På onsdag var det hvertfall et par strekk opp der med tykk, speilblank holke, så da var det bare å trille seg forsiktig opp.