Dieselforbud i større byer.
|
Re: Dieselforbud i større byer.
[Re: ØyvindHr]
18/04/2015 19:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det vil alltid være fordeler med elbil. Om dagens insentiver gradvis forsvinner vil ulempene og restriksjoner + avgifter gjøre det surere og surere å ha fosilbil. Det där förstod jag inte alls. Om dagens insentiver med elbil försvinner så skulle salget av elbilar minska väldigt mycket och kanske komma ned till nivåer i land som sverige, alltså nestan ikke existerande. Det är ju inte säkert att det kommer införas så mycket restriktioner för fossilbilar heller. Fördelarna som folk flest ser med elbil beror på att de blir relativt sett billiga i norge. Jag tror inte alls att många kommer köpa elbil om det blir klart dyrare än att ha en fossilbil för att de bryr sig om miljön.
|
|
|
[Re: knut77]
18/04/2015 19:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grunnen til at jeg begynte å prate om dette er at miljøregnestykket for elbil blir et helt annet hvis vi ikke belaster elbilen for hele battrei-produksjonskostnaden. Hvor stor andel som skal belastes elbilen får vi nok ikke svar på før brukte batterier treffer markedet i større mengder. Det har jag förstått. Det jag försökt få fram är att innan denna återvinningen används i kommersiell skala (och inte bara är spekulationer eller något litet pilot projekt) så vet vi faktiskt (nestan) inget alls om hur det kommer fungera i praktiken. Det är bara spekulationer som låter bra men som kanske inte alls är kommersiellt gångbart i praktiken och därför inte kommer brukas. Möjligt att detta kommer fungera bra och göra en skillnad men jag tror inte att det är direkt ovanligt att folk kommer med ideer som låter bra men som visar sig mindre bra eller att det tar mycket längre tid än väntat innan man får de att fungera.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
18/04/2015 21:15
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
BMW i3 er nå prøvd og funnet i uorden.
Stilig bil, "grei" rekkevidde og god nok plass til to barneseter i baksetet.
MEN bagasjeromemt har IKKE plass til vogn. Altså ingen familiebil.
Muligens som bil to, men det koster for mye å ha bil nr 2.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
20/04/2015 09:08
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Med en billøs svigermor 19 mil unna, og to barn i barnesete er jo Leaf helt sjanseløst.
Enn så lenge er elbiler kun mulig som eneste bil for par uten barn, og besteforeldre. Har selv tre barn, og kjører lett lengre turer på 25mil + med pendleleaf. Går ut med 15 og smeller på en 10mil hurtiglading. Man klarer det man vil. Stikkord : Chademo hurtiglading. 120.000 koster de. Japansk kvalitet. Elbil er privatøkonomisk doping. Jeg er iallefall overrasket over de manglende/fraværende eiekostnadene. Bruke 300.000+ på en elbil som bil nr 2 (egolf etc) med KUN 15mils rekkevidde er galskap, selv jeg ville ikke gjort det, når du får samme bilen brukt for 120-150K ferdig verdifalt. Da tar du heller og legger mer penger i en 70D som erstatter som bil 1. Leaf vs i3 rask analyse: Leaf med 18tommer og 235/40 er litt annet enn trillebårhjul med sær hjuldimensjon 4seter i3 og 5seter leaf hurtiglade chademo mulighet på leaf med godt forhandlerladenett og kiwi alene er nok til å velge leaf fremfor i3. pris Elbil med bensinpris på 2.- literen klarer staten aldri å ta bort. Fossilbilister dreper hverandre i bensinpumpekøen for priser under 10,50 føler jeg.
|
|
|
[Re: silverwrx]
20/04/2015 11:05
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
i3 som familiebil drepte seg selv ved å ikke ha plass til noe i bagasjerommet.
4 seter er nok. Med to barneseter er det knapt en bil på veien som er komfy med en tredje person i baksetet.
Rekkevidde på 10 mil er helt OK som bil 2. Men vi var på utkikk etter bil 1. Pr i dag er det vel kun Tesla som er et reelt alternativ til diesel/bensin som bil 1.
Men jävlar, det var gøy å kjøre i3. Bra skyv, deilig stereo og fiffig interiør. Savnet kasnkje litt ekstra støtte i setene. Men igjen i3 er i bunn og grunn en pendlr og dra på butikken-bil.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
20/04/2015 11:09
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Elbil med bensinpris på 2.- literen klarer staten aldri å ta bort.
Dette er jo det som egentlig er fordelen med elbil, reelt sett. Jeg tenker på hva "neste" bil er, og bare det å spare 1200-1600kroner per måned i pendelutgifter er jo gull, selv uten bompenge-fordel og sånn...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
20/04/2015 11:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag förstår inte att de inte lagar lite mer familjevänliga el-bilar. Det borde väl inte medföra något problem att laga en el-bil lite större än dagens så att man får plats med något i bagagerummet?
|
|
|
20/04/2015 11:53
|
GeirW
Avhengig
|
Avhengig
Nissan E-NV200 Evalia er vel det nærmest eman kommer en mpv/suv, men å si at dener stygg som nøkken er å være slem mot nøkken. Link til pdf visning hos Nissan. Link Men allikevel nok til at jeg kan vurdere den.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
20/04/2015 14:16
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Elbil med bensinpris på 2.- literen klarer staten aldri å ta bort.
Dette er jo det som egentlig er fordelen med elbil, reelt sett. Jeg tenker på hva "neste" bil er, og bare det å spare 1200-1600kroner per måned i pendelutgifter er jo gull, selv uten bompenge-fordel og sånn... Ja det er egentlig det. Spør du meg er den egentlige bruksmessige fordelen - økt komfort - maks moment umiddelbart - ingen ulyder eller motor kakling - enklere vedlikehold - fjerner lokale utslipp nesten totalt Fossilbil kjennes som å gå fra smarttelefon til sånn gammeldags telefon. Det burde bekymre fossilbilbransjen. Andelen som går tilbake til fossilt er ørsmå.. Familiemessig så har du MB B-electric. Men klart, en familiebil i Norge skal jo være i suv størrelse. Hva trenger man egentlig? Leaf med mulighet for sykkelstativ bak holder i lange baner. Golf holder og til det daglige. Man drar ikke på ferie i en elbil med mindre det står T (esla) på fronten eller hekken.
|
|
|
20/04/2015 18:53
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Men klart, en familiebil i Norge skal jo være i suv størrelse. Hva trenger man egentlig? Leaf med mulighet for sykkelstativ bak holder i lange baner. Golf holder og til det daglige. Man drar ikke på ferie i en elbil med mindre det står T (esla) på fronten eller hekken.
Golf eller Leaf med sykkelstativ vil holde til 98% av all kjøringa vår. Kaaaaaanskje knapt når jeg skal til Åre, men en halvtime lading underveis tar brodden av det. Ellers kan jeg leie bil de to ukene jeg kanskje skal nordover eller sørover på ferie hvert år, evnt annethvert år... Snakker vi en Leaf til 170k så er det ganske billig bilhold, samme om jeg må leie innimellom. Det er en tanke som modnes her...for oss blir det evnt eneste bil.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
20/04/2015 21:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men klart, en familiebil i Norge skal jo være i suv størrelse. Hva trenger man egentlig? Leaf med mulighet for sykkelstativ bak holder i lange baner. Golf holder og til det daglige. Man drar ikke på ferie i en elbil med mindre det står T (esla) på fronten eller hekken.
Golf eller Leaf med sykkelstativ vil holde til 98% av all kjøringa vår. Kaaaaaanskje knapt når jeg skal til Åre, men en halvtime lading underveis tar brodden av det. Ellers kan jeg leie bil de to ukene jeg kanskje skal nordover eller sørover på ferie hvert år, evnt annethvert år... Snakker vi en Leaf til 170k så er det ganske billig bilhold, samme om jeg må leie innimellom. Det er en tanke som modnes her...for oss blir det evnt eneste bil. Øke kjøretiden til Åre med 20% er ikke en opsjon for meg, men så drar jeg vel dit en del oftere enn deg ... Topptur på Storulvån med to topper er åtte timer inkludert kjøring, så hjemme 13 hvis jeg starer 5:00. Da frister ikke en halvtime ekstra stopp hver vei på Meråker eller hvor det blir.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/04/2015 05:31
|
Naustdal
Entusiast
|
Entusiast
Familiemessig så har du MB B-electric.
MB har ikke utstyrt denne med hurtiglader, argumentasjonen er helt håpløs. Kunne vært "drømmebilen" hvis jeg kunne kjørt på hytten, eller til svigers, uten alt for lange ladestopp.
Mvh. Naustdal
|
|
|
[Re: GeirK]
21/04/2015 06:12
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Golf eller Leaf med sykkelstativ vil holde til 98% av all kjøringa vår. Kaaaaaanskje knapt når jeg skal til Åre, men en halvtime lading underveis tar brodden av det. Ellers kan jeg leie bil de to ukene jeg kanskje skal nordover eller sørover på ferie hvert år, evnt annethvert år... Snakker vi en Leaf til 170k så er det ganske billig bilhold, samme om jeg må leie innimellom. Det er en tanke som modnes her...for oss blir det evnt eneste bil. Øke kjøretiden til Åre med 20% er ikke en opsjon for meg, men så drar jeg vel dit en del oftere enn deg ... Topptur på Storulvån med to topper er åtte timer inkludert kjøring, så hjemme 13 hvis jeg starer 5:00. Da frister ikke en halvtime ekstra stopp hver vei på Meråker eller hvor det blir. Ganske morsomt. Jeg kjøpte jo Leafen når jeg jobbet i Oslo og kjørte gjennom bommen 2x per dag. Nå har min BMW X3 kjørende far fått prøvd den her i oslo, og jaggu tok han ikke med den hjem, så den er i Stjørdal det siste året. Den er ofte i Åre og Storlien. Og daglig Trondheim-Stjørdal. Men jeg er fortsatt eier, og savner bilen daglig. Tenk å si at man savner en Leaf! Så om du ser en sølv Leaf på store lette 18tommer lisser.. Klart, det uhensynsløse hoppe i bilen, lange bilstunt, i høy fart, det endres med elbil. Man får et mykere kjøring. Raskt opp i fart, men så ligge sånn 10kmt over grensa, der man før lå i 25/35kmt. Og jeg liker det. Ta livet med ro. Ikke stresse forbi. Trenger man forbi, er man raskt forbi, det er ikke det. Litt sånn seilbåt kontra motorbåt. Mulig jeg begynner å bli gammel. Men jeg kjører fossilbrenneren. Stjørdal får og Supercharger (bak statoil sier bekreftede rykter). En "15mils" elbil trenger hurtigladermulighet. Det øker rekkevidden fra 15mil til 25mil med en 20minutter stopp. Mange her som ikke er villig til å ofre en liten stopp. Faktum er at det er deilig, får lest litt nyheter. Pratet med kidsa. Ta en matbit eller kjøpe en kaffe. Har ball med og mye kult man kan finne på. Men det er klart en endring i bruksmønster.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: GeirK]
21/04/2015 06:39
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Golf eller Leaf med sykkelstativ vil holde til 98% av all kjøringa vår. Kaaaaaanskje knapt når jeg skal til Åre, men en halvtime lading underveis tar brodden av det. Ellers kan jeg leie bil de to ukene jeg kanskje skal nordover eller sørover på ferie hvert år, evnt annethvert år... Snakker vi en Leaf til 170k så er det ganske billig bilhold, samme om jeg må leie innimellom. Det er en tanke som modnes her...for oss blir det evnt eneste bil. Øke kjøretiden til Åre med 20% er ikke en opsjon for meg, men så drar jeg vel dit en del oftere enn deg ... Topptur på Storulvån med to topper er åtte timer inkludert kjøring, så hjemme 13 hvis jeg starer 5:00. Da frister ikke en halvtime ekstra stopp hver vei på Meråker eller hvor det blir. Du har helt klart et annet bruksmønster enn meg der Geir, og det er vel det slikt kommer an på. Jeg kjører heller ikke elbil ennå... :-D Hybrid er jo i så måte en potensiell meget god løsning, synes jeg, da kjører man "gratis" til daglig, men har ikke behovet for "unødvendige" stopp. Ellers er det som silverwrx sier, man må endre bruksmønster og "vaner", vanskelig det der, evnt bare utfordrende.
|
|
|
21/04/2015 12:35
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Hvordan er det med ladeplasser i Oslo sentrum for tiden? Finner man alltid en ledig i nærheten eller er det fullt opp med elbiler?
Stig
|
|
|
21/04/2015 17:31
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Stort sett fult ved oss - må ærlig innrømme at jeg ser på el-bil som en forstadsgreie: i byen klarer man seg uten bil, og på langtur fungerer de dårlig.
|
|
|
22/04/2015 11:36
|
Duken
Entusiast
|
Entusiast
For oss, en familie på 4+hund (ferdig med barnevognstadiet) fungerer en e-Up glimrende som hovedbil (hatt den i snart 1,5 år). Vi har et gammelt bensinsluk som brukes når vi skal på hytta eller lengre, men den står stort sett stille. Vår kjøring er 95% av tiden i en radius av 5 mil fra hjemmet (ser vi burde dratt på hytta oftere  ) Både langrennsski eller slalåmski for oss all går inne i bilen uten problemer. Er jeg alene går landeveissykkelen også inn (tar av hjul som legges i bagasjerommet og selve sykkelen legges i baksetene sammen med bilstolene  . Ikke noe behov for å ta ut noe eller legge ned seter. Om jeg setter på skistativ på taket, kan jeg også få med guttas og min sykkel de få gangene det er behov for det. Blir nok neste prosjekt. Når elbilen skal byttes om 5+ år vil jeg definitivt ha en ny. Og jeg regner med/håper at type Golf Stasjonsvogn med 50mil + rekkevidde vil være tilgjengelig da.
|
|
|
|
|