På vei til eller fra jobb i dag, falt den ene krankbolten av. Vet ikke når og hvor mang/få mil jeg har syklet uten. Er det farlig å sykle uten krankbolt? Det er ca 2 mil til jobb, og mulighet til å få det fikset i løpet av dagen.
Hvilken bolt snakker du om? Om det er shimano ser jeg for meg det er tre muligheter: En av de to som holder klemmer venstre krankarm fast i akselen? En av den som holder drevene på plass? Den som sitter i forlengelsen av krankakselen på venstre side?
Sistnevnte går nok bra uten (denne gjør hovedsakelig jobben sin når du skal montere armen) Er det en av de andre ville jeg ikke brukt sykkelen nevneverdig før jeg fikk det på plass.
Jepp - det Trond Helge skriver er selvsagt helt riktig. Jeg antok imidlertid at dette dreide seg om en moderne landeveiskrank (ettersom vi er i Racer-delen av forumet).
Men ja, om det er firkantaksling er selvsagt endebolten også "livsviktig"
Enkelt og greit - dersom en der finnes en bolt som er ment å holde noe på plass - så kan/bør du ikke bruke sykkelen uten at denne faktisk sitter som den skal.
Aha, da er det "lokket" på utsiden av krankarmen. Så lenge pinch-boltene (som mroek viser til) er på plass og skikkelig strammet så har den ikke så mye å si rent sikkerhetsmessig.
Den har egentlig bare to funksjoner: Sette preload på lageret ved montering og å holde dritt ute. Etter at pinch-boltene er strammet opp, så er det kun det å holde dritten borte som er funksjonen. Ergo helt trygt å sykle uten, men du ønsker jo å få et nytt lokk på plass likevel.
Dette er altså ikke en bolt, men et gjenget plastlokk. :-)
Denne setter deg økonomis tilbake med den nette sum av 19 kroner. Når man som vanlig fylle handlekurven for å få fri frakt, så blir dette kanskje litt dyrt.. he he