|
Specialized Diverge vs Cannondale CAADX
|
Specialized Diverge vs Cannondale CAADX
12/04/2015 10:27
|
Bjørn_E
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei godtfolk! P.g.a. tidvise ryggplager, har jeg lyst til å prøve en sykkel med noe mer oppreist sittestilling før jeg evt kjøper en rendyrket landeveisykkel, men også fordi jeg ønsker en sykkel med flere bruksområder. Derfor har valget fallt på noe innenfor sykkelkross kategorien, men mer det som kan kalles grusracer ell.lign. Mine primære behov er en sykkel som kan brukes til jobb,som kan håndtere en distanse på grus, men kanskje viktigst - at den er trivelig å ta ut på lengre landeveisturer. Jeg har lang erfaring med terrengsykkel, men ingen med racer.. nå vil jeg ha bukkestyre Jeg vet at det er flere tråder om emnet, og har lest Alpers gode evaluering av Specialized Diverge. Etter mye søken på nett og div. fora, har jeg både blitt mer forvirra, men også kokt valget ned til Specialized Diverge Comp Carbon eller Cannondale CAADX Sram Rival Disc. Divergen er veldig fristende, men pris noe i overkant av hva jeg har lyst til å bruke. Samtidig er det ingen lokale forhandlere av dette merket. Jeg vet det er en haug av kompetanse blant dere som er inne på forumet, så innspill mottas med takk og ærbødighet!
Redigert av Bjørn_E; 12/04/2015 10:31.
Whenever I see an adult on a bicycle, I have hope for the human race.
~ H.G. Wells
|
|
|
Re: Specialized Diverge vs Cannondale CAADX
[Re: Bjørn_E]
12/04/2015 11:03
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kan dessverre ikke hjelpe deg med vurdering av de to syklene, selv om jeg på grunnlag av omtale ville holdt en knapp på Diverge. Vet ikke hvilken størrelse du er på utkikk etter eller hvor i landet du holder til, men kan nevne at jeg med tungt hjerte vurderer å legge ut min Giant TCX Advanced 1 (2014) i M/L til salg. Se også omtale på Bike Radar. Sykkelen er en av to sykler som ble solgt på høstsalg på Giant Store Drammen og er brukt kun en håndfull ganger til kortere turer. Ikke i saltslaps. Fremstår som ny bortsett fra en smule misfarging på hvitt styre og sete allerede etter første tur. Årsaken til at jeg vurderer å selge den er rett og slett at størrelse M/L oppleves hakket for stor for meg med mine 180 cm, selv med kortere stem. Veil. pris er 33.000. Jeg kjøpte den med 40% avslag, m.a.o. like under 20.000 og håper å kunne selge den uten tap. Send meg evt. en PM om det skulle være interessant for deg.
|
|
|
12/04/2015 18:33
|
Bjørn_E
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar Sepeda. En annen ting jeg gjerne vil ha kommentarer på er kranksett og kassett. Specialized kommer med 50/34 og kassett 11-32. Cannondale er henholdsvis 46/36 og 11-28. Jeg er, som nevnt, grønn på området, men er det noe her som helt klart overgår det andre ift klatring, fart, samt få tungt nok gir i nedoverbakker?
~ H.G. Wells
|
|
|
12/04/2015 18:45
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Specialized kommer med 50/34 og kassett 11-32. Cannondale er henholdsvis 46/36 og 11-28 (...) er det noe her som helt klart overgår det andre ift klatring, fart, samt få tungt nok gir i nedoverbakker? 46/36 og 11/28 er klassisk oppsett for sykkelkross. Til generell bruk kan utvekslingen bli litt snever. I de lengste, bratteste bakkene kan man savne lettere gir og likeledes kan man savne tyngre gir i raske utforkjøringer på asfalt. Til gjengjeld får man sterke ben om man sykler mye oppover  For generell bruk vil kompaktkrank 50/34 i kombinasjon med 11-32 gir er bredere spekter i utvekslingen, både lettere gir oppover og tyngre nedover. Mange av de såkalte gravel bikes har nettopp slik utveksling, i likhet med Diverge. Når det er sagt, kan man enkelt gjøre en 46/36 krank lettere ved å sette på et 34-drev. Man kan også bytte ut kassett bak til 11-32, men da må ofte girarm også byttes. Se også denne tråden om utveksling: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1888485#Post1888485
|
|
|
12/04/2015 19:21
|
Bjørn_E
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker igjen  Det var oppklarende, og enda et argument for Specialized. Særlig ift å ha tunge nok gir nedover  Koster nok litt mer enn min bedre halvdel synes jeg skal legge i sykkel, men men..  Er det noen her som har fått prøvd Diverge over litt tid, og har erfaringer de vil dele?
|
|
|
12/04/2015 19:46
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Sitter og jobber overtid på kontoret en sen søndagskveld... Kan like så godt hjelpe deg litt på vei: Diverge er ny av året, så neppe mange som har erfaring over tid. Men du kan sende PM til bruker med navn hana - han fikk seg en Diverge for noen måneder siden 
|
|
|
12/04/2015 20:18
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takker igjen  Det var oppklarende, og enda et argument for Specialized. Særlig ift å ha tunge nok gir nedover  Koster nok litt mer enn min bedre halvdel synes jeg skal legge i sykkel, men men..  Er det noen her som har fått prøvd Diverge over litt tid, og har erfaringer de vil dele? Ja det vil jeg si! Du kan eksempelvis lese denne testen: Landevei.no: Test av Specialized Diverge Deretter kan du kose deg med dette: Alle syklene vi har testet
|
|
|
12/04/2015 20:27
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal vi sjå
Nå så jeg akkurat at du hadde lest testen vår tidligere. Derfor spør jeg helt konkret:
Hva er det jeg kan gjøre for at du ikke skal være usikker? Vi ønsker å levere så bra tester som mulig, men om de gjør folk velinformerte med også usikre, må vi skjerpe oss.
Fyr løs med spørsmål så skal jeg svare.
|
|
|
12/04/2015 22:40
|
Bjørn_E
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Henrik. Ja, jeg har lest testen du skrev. Jeg har også lest de andre linkene du viste til. Jeg har kost meg så mye med lesinga, at jeg må bekjenne at jeg har bestil et abonnement:) Testen om Diverge var svært god, og informativ. Det eneste aberet var at jeg hadde lyst til å løpe direkte ut å kjøpe den  Så her kan du ta det helt med ro. Selv en grønnskolling som meg, følte i hvertfall at jeg satt med all nødvendig kunnskap, for å kunne kjøpe en sykkel til 26k.. kona kjefter når jeg gjør sånn.. Så for en gang skyld tenkte jeg at jeg skulle drive litt reaserch. Som i denne sammenhengen betydd å se om jeg kan finne andre, men realtivt like gode sykler i en noget lavere prisklasse. Dernest hadde det vært opitmalt om jeg kan kjøpe lokalt. Etter å ha undersøkt i Haugesund, hvor jeg bor, er det ingen som fører Specialized, utover en kjedebutikk som kunne bestille for meg. Men det er dyktige folk hos Bike Brothers. Entusiastiske gutter og menn, som vet hva de holder på med. Og de kan skaffe CAADX til en god pris, selv om det ikke er deres eget merke. Jeg har forsøkt å lese meg opp på denne også. Dessverre er det ikke skrevet like gode tester av CAADX SRAM rival. Men det er en type sykkel som i forskjellige varainter har vært ute lenge, og jeg hadde på en måte lyst til at noen der ute skulle skrive at det var en kjempesykkel, og at sansynligvis er like god som Diverge  Igjen for at jeg skulle bli fornøyd med det som for meg ser ut som det nest beste, CAADX. Hovedbekymringen går på geometri, om det blir en for aggressiv sittetilling på CAADX, jmf tidligere nevnte ryggplager. I andre tråder har du skrevet mye klokt om rendyrka sykkelkross sykler, kontra gravel grinders. Så innenfor diss sjangre, er CAADX mer som en sykkelkross, som vil oppføre seg nervøst på landeveien? Ser at jeg sliter med å holde meg kort og konsis - og må kanskje ta det som et tegn på at jeg bør hive meg i senga 
~ H.G. Wells
|
|
|
13/04/2015 01:03
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Om du smører deg med litt tålmodighet, vil du garantert få svar fra fornøyde CAADX-eiere om at det er en kjempesykkel  CAADX-serien er mer rettet mot tur og pendling, med en mer avslappet geometri, enn den rittorienterte karbonvarianten SuperX. Om du bare velger riktig størrelse, tror jeg ikke du behøver å bekymre deg om sittestilling eller nervøsitet. Cyclocross Magazine skriver bl.a. dette om CAADX 2015: "The CAADX line changes up the geometry a bit from years past, still keeping what the company refers to as their racing heritage with CAAD10 and SuperX inspired tube shapes, SAVE stays and race-bred geometry, but now includes rack and fender mounts, as well as a slightly more upright position, in order to expand usability, and possibly to appeal to those looking for a bike that can go long in gravel grinders as well as take on a serious cross season." http://www.cxmagazine.com/cannondale-2015-superx-caadx-cyclocross-bikes-prices-specsHva gjelder Diverge, nevner du 26K. Det finnes jo flere versjoner av Diverge i forskjellige prisklasser, i alu eller karbon og med forskjellig utstyrspakke, om enn de rimeligste modellene visstnok er i ferd med å bli utsolgt. Du kan jo høre med en spesialforretning som Bull Ski & Kajakk eller Specialized Concept Store på Lysaker, selv om disse ikke er din lokale butikk. Kanskje kan du få både Diverge og husfred  Se modeller på http://www.specialized.com/us/en/bikes/road/diverge.
|
|
|
13/04/2015 05:32
|
Bjørn_E
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Håper det ja  Og det virker jo som en bra sykkel. Har imidlertid lest, at enkelte mener at Cannondale har en "aggressiv" geometri, selv på denne type sykkel. Vet ikke om jeg tror det, men ryggen min vil gjerne ha det avbekrefta. For meg blir de rimeligere utgavene av Diverge ikke like interessante, da jeg ønsker hydrauliske bremser, og 105 ell. bedre. Det finnes riktignok en modell som har dette, Smartweld. Prisen ser imidlertid ut til å være marginalt lavere, om de i det hele tatt kan skaffes. DIverge og husfred hadde vært en god ting, Sepeda 
~ H.G. Wells
|
|
|
14/04/2015 14:20
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Jeg har en 2015 CAADX Tiagra jeg kjøpte nå i høst. Har brukt den drøyt 1700 km i høst/vinter, anslagsvis fordelt på 80% asfalt og 20% grus med små innslag av sti og kjerrevei. Jeg bruker den altså mest som et vinteralternativ til raceren. Jeg opplever den ikke som nervøs til asfalt-cruising. I forhold til raceren min, en Cannondale SystemSix i samme størrelse, sitter jeg betydelig mer oppreist. Det svakeste punktet på sykkelen vil jeg si er de mekaniske ProMax bremsene, men om du skal ha utgaven med hydrauliske bremser, så er jo ikke det et poeng.
|
|
|
15/04/2015 05:38
|
lubb1
Entusiast
|
Entusiast
En sykkel som jeg syntes er litt lite nevnt her på forumet er GT Grade, denne virker på meg som om den har mye de samme gunstige egenskapene som diverge, men er mer tilgjengelig og ganske prisgunstig i Alu-versjonen. Har do ikke prøvd sykkelen selv, men vurderer sterkt å gå til innkjøp. Bikeradar virker i alle fall veldig fornøyd med sykkelen: GT Grade 105 alu GT Grade Carbon Ultegra
|
|
|
[Re: lubb1]
15/04/2015 10:05
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det må man si! Rosende omtale på Bikeradar, ja. Ser ut til å være et meget bra alternativ. Har merket meg at forumkollega tommsup har en GT Grade X, om du vil høre med ham om erfaringer.
|
|
|
15/04/2015 13:05
|
Bjørn_E
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ja, den så ut som et aktuellt alternativ. Vet noen om det er forhandlere i Norge? Et raskt google søk viser kun nettbutikker utaskjærs.
~ H.G. Wells
|
|
|
15/04/2015 19:19
|
hana
Medlem
|
Medlem
Kan anbefale Diverge på det sterkeste. Den er super smooth. Sittestilling passer nok meget bra dersom du har problemer med rygg. For meg ble den noe for oppreist, så jeg har fjernet noen spacere og byttet stem og styre.
På grus er den fantastisk, jeg skulle ønske at asfalt aldri var oppfunnet. Cannondalen du nevner har jeg aldri prøvd, men jeg har også en CX (BMC Crossmachine) og til sammenligning så er Divergen mye mer behagelig på tur på landeveien.
Lykke til med valget. Jeg vet hva jeg hadde valgt.
Jeg hadde en omfattende vurdering av mange ulike CX'er, men valgte å gå for Diverge.
|
|
|
16/04/2015 05:59
|
lubb1
Entusiast
|
Entusiast
Tja, litt usikker på forhandlere. De eneste jeg har funnet er sykkelkompaniet og sykkeland.no, men for å være helt ærlig har jeg ikke hørt om eller vært borti disse aktørene før. Noen som har noen erfaringer? Fant en tidligere tråd om sykkeland.no, men den tråden ble kanskje litt useriøs. Sykkelkompaniet ser i alle fall ut til å være hakket mer etablerte enn sykkeland, men det er bare mitt inntrykk fra the internets.
|
|
|
[Re: lubb1]
16/04/2015 08:13
|
ktyldum
Medlem
|
Medlem
GT er det vel Beach Mountain i Trondheim som har hatt import av "i alle år".. De har forhandlerlister på hjemmesida: http://www.beach-mountain.no/
|
|
|
|
|