Etter å ha shinet opp sykkelen (trodde jeg) var det endelig tid for årets første testtur. Den varte i knapt 8 minutter før jeg følte for å snu pga mye rusk i maskineriet.

Beklager sannsynligvis elendig terminologi, siden dette er min første hele sesong på terrengsykkel. Men her er en beskrivelse av problemene:

1) Bakhjulet sluttet brått å snurre. Det er ikke bremsene som ligger inntil, men virker som om hjulet bare ikke vil snurre. Virker som om navet henger på hurtigkoblingen, at det er friksjon her. Dette med bakgrunn av at navet går rundt når jeg skrur i hurtigkoblingen. Hjulet løsnet når jeg løsnet hurtigkoblingen og strammet igjen. Hva bør jeg gjøre?

2) Forbremsen vibrerer til tider. Etter googling på forumet kan dette muligens løses ved å rengjøre bremseskiven? Kan dette gjøres med rødsprit eller spylevæske som jeg har for hånden, eller bør det gjøres med spesiell brake cleaner?

3) Jeg syns bremsene tar litt seint i forhold til hva jeg husket de gjorde ifjor. Jeg har hydrauliske bremser type Tektro Draco 2, Kan dette løses ved å "lufte bremsene", eller bleeding som jeg skjønner det heter på engelsk?