Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Flatmark på Mallorca

Flatmark på Mallorca #1943904 10/04/2015 09:34
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Skal nedover om en uke. Det er jo nok av perler å sykle, men beina klarer ikke å være i fjellene alle dager. Bor utenfor Palma, i Arenal. Er det noen som har funnet noen skjulte perler i de flate områdene på øya? Tenker da på ruter, spesielle veier, hyggelige byer, spisesteder, etc. Har vært på Cura og kjenner den, og skal også en tur til klosteret san salvador. Bortsett fra disse kjenner jeg ikke til noen obligatoriske steder å besøke på flatene.

Re: Flatmark på Mallorca [Re: Crassus] #1943973 10/04/2015 12:09
Ivarh Offline
Ringrev
Ringrev
Det meste på Mallorca er rimelig flatt, bortsett fra fjellene på vestsiden samt noen sukkertopper her og der.

Mvh
Ivar

Each day is a gift, not a given right
Re: Flatmark på Mallorca [Re: Crassus] #1944044 10/04/2015 17:06
Kalle_k Offline
Fersking
Fersking
Fra Arenal er det fint å sykle til Cala pi, relativ flatt. I Cala pi er det bra med spisesteder.

Re: Flatmark på Mallorca [Re: Crassus] #1944183 11/04/2015 06:23
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Syklet denne runden for to dager siden. Den er ganske flat før Felantix, og ser en bort fra klatringen opp til San Salvador ganske lite hm. Etter Porreres er den mer småkuppert, bortsett fra Cami del Muro som er en flat nydelig vei som går halvannen mil (sykler vel ca 1 mil på denne veien på denne turen, gjerne ta den enda lenger nord retning St Maria).

Kluet er: Kjøp et godt kart (det beste tror jeg heter Mallorca bike map..finnes nok flere typer..men har plastomslag, og veien er beskrevet i streker og ikke prikker mht anbefallt veier..det med prikker virker litt mer "tunglest". Med Kartet setter en seg ned og ser etter grønne veier. Gjerne Cami ett eller annet. Kartet har også advarsel om dårlig asfalt, men trenger ikke alltid å stemme da det legges ny asfalt også. Men vi har prøvd å unngå de veien. Ut i fra Arenal og sykkelveien langs motorveien retnig Lucamajor kan en sikte seg inn på cami de Palmer og så videre sørover til Campos (som i linken min), deretter fortsette på herlige småveier til Felantix, her kunne vi nok fulgt en helt inn til byen men tok av til høyre litt for tidlig og ble "bilvei" inn til byen. Og masse muligheter tilbake. En kunne også forlenget med noen mil hvis en hadde tatt ned mot Hilton fra Lucamajor og fulgt de småveien der litt opp og ned. På "platået", dvs sånn ca mellom Petra-Montuiri østvendt og Llubi og St maria er det også masse flotte veier hvor det nesten ikke er biler, og relativt flatt/småkuppert. Ikke fått syklet så mye småveier lenger nord.

For meg er Mallorca disse veiene og fjellene. Ville ikke dratt til Mallorca hvis det ikke hadde vært for fjellene, for mange av de klatringene er strålene uavhengig av en tenker trening eller tur, ikke er de så bratte heller så mulig for de fleste mosjonister. Er ganske mange store grupper her nede, også norske, og de havner ofte på større bilveier, forstålig på en måte da de "tar plass", men tror mange hadde fått større utbytte med et kart, flere som tar ansvar og dele seg opp etter form, i stedet for at alle skal være med. For de går glipp av mange flotte småveier. Selv blir jeg sur hvis jeg "forviller" meg inn på disse kjedelige veiene når jeg vet at det går en Cami like bortenfor, med steingjerde, noen haner i veien, en bonde på en traktor og en bil hvert 5 minutt. Jeg tipper jeg hadde vært en dårlig lagkompis på Trondheim-Oslo he he.

Men god tur til trådstarter, selv går taxien til flyplassen om litt i underkant av en time. Mallorca har vært flott i år, stort sett sol, men også relativt kjølig, med mye vinder uten at det er så plagsomt, sykling i motvind er god trening og i medvind er det jo rent morsomt. Vært varmt de to siste dagene, så sommeren har nok kommet nå for dere som fortsatt blir her eller som trådstarter på vei.

Re: Flatmark på Mallorca [Re: Crassus] #1944232 11/04/2015 09:16
K
knuti Offline
Medlem
Medlem
K
Kom nettopp hjem fra min tur nr 6 på øya. 3 uker også denne gangen. Mallorca skuffer aldri selv om været var litt opp og ned.

Etter min mening så er områdene mellom Algaida i sør, til SaPobla i nord de fineste. Spesielt glad i området rundt Sineu, Santa Maragalida, Muro, Campagnet og Buger. Syns dette er indrefileten på slettene. Her er de fleste cami veiene asfalterte og noen skikkelige skatter. Cami de son Vallfogo fra Sineu til Maria de Salut er nok en av mine mange favoritter.

Prøv alle kakene i Bar Can Castell i Sineu. NAM!!

Kjøp deg ett bra kart og kjør mest mulig grønne veier!

Re: Flatmark på Mallorca [Re: Crassus] #1945071 13/04/2015 12:31
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Kjempefin "hviledagstur" på smale og lite trafikerte veier, steingjerder osv. Jålete Rapha/Assos osv butikk på torget i Petra. Håper linken fungerer.
https://www.strava.com/activities/283284719

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Flatmark på Mallorca [Re: Crassus] #1945984 15/04/2015 05:05
S
SirZero Offline
Medlem
Medlem
S
jeg lurte på hvilke hotell du/dere bor på? Kan det anbefales. Tilbyr hotellet sykkelutleie?

Re: Flatmark på Mallorca [Re: Crassus] #1946009 15/04/2015 06:45
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sunprime Palma Beach
Calle Polacra 4
07610 Playa de Palma
Telefon +34 971 744 493/280

De har stor sykkelavdeling i kjelleren og samarbeider med Rune Lexeberg (lexberg.no) som er på hotellet og leier ut bla Cervelo R3. Det fungerte kjempefint og de småtingene som dukket opp (tipper det var 15 stk som leide hos han) ble fixet med en gang. Lexberg er også fysioterapaut/naprapat (tror jeg det var) og kan tydeligvis gjøre en sliten kropp som ny. Lexberg leverte varene på en bra måte og er en hyggelig fyr. Jeg leide Cannondale Supersix Di2 hos bikehead.se de leverer sykkel til avtalt tid på hotellet, noe som også gikk helt fint og jeg fikk nesten identisk sykkel som hjemme. Bikehead har også Colnago C60 m Super Record om du vil sprenge banken..

Hele strandpromenaden er full av syklister og avstanden til flyplassen er noen få minutter i taxi. Det er et par sykkelbutikker omtrent utenfor døren som har alt fra jåleri (Assos) til nødvendige småting. Det går en fin strandpromenade helt inn til Palma.

God tur og lykke til ! ! !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Flatmark på Mallorca [Re: Crassus] #1946044 15/04/2015 07:18
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Jeg anbefaler sterkt at leie avtales på forhånd. Uke 17 og 18 er nok fullbooket minst et halvt år i forveien, for hele kystlinja.

Moderator  support, Valentino