|
Skredtrening - hva trenger jeg?
|
Skredtrening - hva trenger jeg?
09/04/2015 07:59
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Som en som elsker å kjøre i løssnø, også i alpene, men er ikke ønsker å ta risiko har jeg etter hvert forstått at jeg må ta et valg: enten slutte med det eller ta noen forholdsregler som mer kunnskap, trening og utstyr. Målsetningen må være å kunne gjøre mer informerte beslutninger om hvor jeg ikke bør kjøre, og selvfølgelig berolige familien min med at jeg får en lavere risikoprofil enn før.
Jeg tar lite toppturer, men mest sidecountry, dvs heisbasert pudderkjøring i skianlegg på snøbrett. Utgangspunktet mitt er sunn fornuft og en viss vurderingsevne. Å dra på en langhelgs kurs på vestlandet er trolig uaktuelt for meg. Basert i Drammen hvis det kan hjelpe. Jeg er åpen for å forberede meg godt med å lese meg opp osv, det er tid borte fra familien som er utfordringen.
Hva trenger jeg som et minimum?
Foreløpig tenker jeg at jeg kan lese meg opp endel (anbefalinger?) og så ta en dag eller to med kombinert kurs/guiding neste gang i alpene, inkludert opplæring i utstyr som skredsekk/søker. Ser for meg å foreløpig å leie skredsekk og søker på pudderdager.
Alle innspill er velkomne.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Skredtrening - hva trenger jeg?
[Re: simenf]
09/04/2015 08:05
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Du kan jo ta en titt på Toppturskolen på FFTV, og se om du plukker opp noe nyttig der http://www.fftv.no/tag/toppturskolen
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
09/04/2015 08:05
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Et skikkelig kurs, samt basisutstyr som søkestang, spade (av metall), og sender/mottaker, og deretter mye og kontinuerlig trening i bruk av utstyret, er det jeg ville sagt som et minimum.. Kan anbefale Den lille snøskredboka som lektyre inntil du får tatt kurs, er nok ikke som mange av de nå så sent på vinteren.
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
09/04/2015 08:38
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Ser for meg å foreløpig å leie skredsekk og søke på pudderdager. Hvordan skal du få øvd med søkeren om du bare leier? For du har vel ikke tenkt å bruke pudderdagen til å øve med den?
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
09/04/2015 08:43
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Enig med chili og Desmoskier, du må kjøpe deg søker, spade og stang, og trene på bruk av søkeren. SSS tar jeg alltid med meg, så slipper jeg å gjøre den vurderingen. Skredsekken droppes på dager som føles trygge.
Forøvrig tror jeg det finnes endel skredsekker på FF-bruktmarkedet, ikke sikkert du kommer så mye bedre ut med å leie på pudderdager, i alle fall om du må bruke puddertid i leiesjappa.
|
|
|
09/04/2015 08:51
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Ang leie av søker.....; Det er sinnsykt viktig at man trener med sin egen og lærer seg å bruke nettopp den effektivt. Ulike søkere fungerer like ulikt, og verdifull tid kan fort gå tapt om man ikke er god på å bruke den søkeren man har i hånda der og da. Vil på det sterkeste anbefale deg å kjøpe din egen, og øve med den regelmessig.
|
|
|
09/04/2015 09:14
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takker for innspill så langt - anbefalt (rimelig) søker?
|
|
|
09/04/2015 09:21
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
09/04/2015 09:36
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Pieps DSP Sport ser bra ut....
|
|
|
09/04/2015 11:10
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Selv foretrekker jeg Mammut Element, veldig enkel i bruk og superpresis. Testet noen ulike modeller fra Pieps og BCA under trening nå i påsken, og var ikke særlig komfortabel med de. Men igjen, så handler det om å kjenne sin egen søker. Element er jo bare en litt enklere versjon av Pulse, som vinner de fleste testene. Pass uansett på at du går for en søker med 3 antenner!
|
|
|
09/04/2015 11:15
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Selv foretrekker jeg Mammut Element, veldig enkel i bruk og superpresis. Testet noen ulike modeller fra Pieps og BCA under trening nå i påsken, og var ikke særlig komfortabel med de. Men igjen, så handler det om å kjenne sin egen søker. Element er jo bare en litt enklere versjon av Pulse, som vinner de fleste testene. Pass uansett på at du går for en søker med 3 antenner!
|
|
|
09/04/2015 12:10
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg har en Mammut Barryvox Pulse som jeg er veldig fornøyd og komfortabel med. Billigvarianten Element er også super (har prøvd den litt også).
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
09/04/2015 12:42
|
Storkopp
Entusiast
|
Entusiast
SimenF: Spade og søkestang er obligatorisk. Du får forutsigbart nok mange råd om en sender/mottaker. Det som er skremmende er at ingen har nevnt klinometeret enda, spesielt siden du skriver at du vil ta informerte beslutninger. Klinometere finnes som gratis apper, men jeg bruker et slikt. http://www.fjellsport.no/silva-expedition-s-kompass.htmlDet å ha dette fremme titt og ofte gir meg et godt verktøy for å vurdere bratthet, spesielt enkelthengsvurderinger. I blir jeg mye mer bevisst på å lese terrenget rundt meg. Poenget mitt er: Snø er det vanskelig å si noe sikkert om, bratthet er det LETT å si noe sikkert om. En start er å forholde seg til "Afterskimetoden" sammen med skredvarselet for den aktuelle regionen, og utvikle sin vurderingsevne (det er aldri samme faregrad over en hel region) og risikovilje herfra. www.varsom.no http://www.friflyt.no/profil/ute/KjetilB/KjetilB/23-10-212
|
|
|
[Re: Storkopp]
09/04/2015 12:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er bygget inn i kompass-appen som er en del av iOS for iPhone. Mine K2 Backside-staver har klinometer bygget inn i den ene staven. Ellers - når du ikke lenger greier å gå rett opp med feller og MÅ traversere (selv om det lønner seg å begynne med det før en kommer dit), har du mest sannsynlig kommet inn i potensielt skredfarlig terreng. Jeg gikk opp 38 grader bratt terreng skjærtorsdag, og det var mye skumlere enn å kjøre ned!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Storkopp]
09/04/2015 13:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og dette kartet er verdifullt for å avgjøre både skredfare og vanskelighetsgrad. http://skredkart.ngi.no/Skulle ønske svenskene hadde noe tilsvarende
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/04/2015 16:57
|
Laban
Veteran
|
Veteran
Kjøp spade, søkestang og sender/mottaker. Vell så viktig er å kjøre med folk som også har alt dette, samt kan bruke utstyret. Jeg personlig vil ikke ligge under snøen og vite at turfølget mitt løper rundt som hodeløse høns uten noe kunnskap i kameratredning, eller enda verre ikke har sender/mottaker. Jeg velger bort turer i skredterreng hvis ikke skikompisene mine er kompetent i kameratredning, dvs bruker endel tid på trening i bruk av utstyret og utgraving.
Ellers er et av de verktøy jeg bruker mye er et klinometer. Har det på kompasset og er alltid med på tur. Da vet jeg hele tiden hvilket terreng jeg beveger meg i. Kart og skredkort er også en selvfølge, både i planlegging og på tur.
Du må ikke ha skredkurs, men kan være en grei investering. Les lektyre som Den lille snøskredboken, skikompis, skredfare, freeskiing etc. Få kompetanse til å kunne iallfall forstå hva som skrives på varsom.no og hvordan kjenne igjen skredproblem. Men det viktigste er å øve kameratredning. Dette er ikke vanskelig med en liten gjeng. Gjøres på noen timer hvor som helst hvor det er snø. Grav ut et "snøskred". Grav ned en sekk med skredsøker og lek litt. 1 sekk, 2 sekker osv. Ta tiden, ta det seriøst. Søk, bruk søkestang og grav ut.
Men et minimum? SSS og dreven i bruk, gode skikompiser, litt kompetanse om snø og kjøremønster og et klinometer. Å kjøre i skedterreng uten dette ville jeg ansett som uforsvarlig
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
[Re: GeirK]
10/04/2015 07:07
|
linkan110
Fersking
|
Fersking
Og dette kartet er verdifullt for å avgjøre både skredfare og vanskelighetsgrad. http://skredkart.ngi.no/Skulle ønske svenskene hadde noe tilsvarende de önskar vi og  nu kjem de vartfall skredrapport lik varsom har neste år för åre region, hemavan og abisko. Så nu går de framåt vartfall Eller för TS så kjöp dig SSS, sku hellre motivere skredkurs isted för skredsekk tex uteguiden i stranda eller likande
|
|
|
|
|