3 - 4 uker fikk jeg fortalt. og når man legger den der så legger den helt inntil. Altså 0mm klaring. For den krymper! og jeg synes ikke at store sprekker er så veldig praktisk...
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
3 - 4 uker fikk jeg fortalt. og når man legger den der så legger den helt inntil. Altså 0mm klaring. For den krymper! og jeg synes ikke at store sprekker er så veldig praktisk...
Når jeg tenker meg om har jeg hørt at det er lurt å vente til neste sesong, altså ca ett år. Noen opplever at malingen begynner å flasse hvis man maler for tidlig.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Denne ser jo kjekk ut! Ulempen er jo at man trenger litt avstand mellom plankene
Jeg vurderte den, men den der forutsetter forboring av skruhull! Jeg må ha over 1400 skruer i min terrasse. Jeg borer ikke 1400 hull. Med den Camo-greia jeg linket til tidligere så slipper man i hvert fall boringen.
Det blir mye skruer, ca 1400. Vurderer å kjøpe denne for å få det pent
Det som slår meg er at det blir vanskelig å skru skruen akkurat passe inn, ser ut som det er lett for å skru dem langt inn. Det blir pent, men hvis man ønsker å ta opp bord så er det vanskelig uten å ødelegge bordene. I noen tilfeller er det gunstig å kunne ta opp noen bord (noe falt under terrassen din og du kommer ikke til under, eller som i mitt tilfelle takterrassen viser seg å ha dårlig tetting under og må opp for å fikse lekkasjen).
Det Cvrokka spør om; hvor lang tid må trykkimpregnert tørke før man kan male det? Og hvor nærme kan man legge planken?
Altså: Jeg hadde ikke malt trykkimpregnert materiale i det hele tatt.
Til det prosjektet som er vist på bildene ville jeg valgt vanlig kledningsbord til rekkverket dersom det likevel skulle males samme farge som huset. Og trykkimpregnert til gulvet, som jeg ikke hadde malt. Oljet, men ikke malt.
Da lar du være å behandle treverket, så gråner det av seg selv. Det skal vel funke ok med trykkimpregnert. Kebony vil såvidt jeg kan skjønne gi deg lengre levetid. Å male en trykkimpregnert terrasse høres veldig vedlikeholdskrevende ut.
Jeg synes trykkimpregnert blir grå-aktig etter et par år hvis man bare oljer den med olje uten pigment. Ikke sibirlerk-grå, men ganske grå.
Men jeg vet ikke om det kan være noe forskjell på fargen trykkimpregnert i utgangspunktet? Synes noe ser veldig grønt ut, noe mindre grønt og mer gulaktig?
For min del så blir det skikkelig krasj med den grønnfargen. Hvor lenge må man vente før man kan male dette i samme farge som huset eller hvitt?
Så fort som mulig når overflaten er tørr!! Evt fukt inne i bordet har fortsatt mulighet til å tørke ut på undersiden av bordet.
Dette fordi overflatebehandlingen beskytter mot fukt, men først og fremst mot sol og UV-stråler som tar knekken på trefibrene, og etterhvert beis/ annen overflatebeskyttelse. Stryk over en langtids ubehandlet vegg/ gulv med hånda og du vil oppleve et "støvlag" løsner. Det er i praksis ødelagt trefiber, og den superartige jobben med stålbørste for fjerne disse må til for å få ny behandling til å feste. Den gamle myten om at det skal stå 1 år før behandling kan altså glemmes.
At en bransjekæll med 25 års erfaring anbefaler cu-imp finner jeg bare merkelig. Det finnes så mange gode alternativ, bl.a lerk, malmfuru, Kebony og Royal-impregnering med langt bedre egenskaper både mot krymp, svell, sprekker, kuving osv enn hurtigprodusert furu som er trykkimpregnert. Folk vil sitte på terrassen med et glass, ikke beise/ male/ behandle hvert eneste år.
Enkelt forklart kan man si de tretekniske egenskapene er mye bedre på alternativene uavhengig av det estetiske inntrykket overflatebehandlingen gir.
Skal trådstarter legge hele konstruksjon ned på sand, grus eller pukk som drenerer bedre, ser jeg heller ingen grunn til å benytte annet enn 48x073, alternativt 48x098 til bjelkelag. Der har man jo allerede stivt underlag og 6" blir litt overkill, hvis man ikke vil høyere opp over bakken da.
Jeg anbefaler også å legge inn et lite mellomrom mellom bordene under legging. Et ledd på meterstokk, eller en 20x50 spiker er fint. Jeg jobber meg utover ca 1,0-1,3m av gangen. Krittslå første bordlengde, legg ut 8-10 bord og skru fast ene siden kortende på disse med nevnte avstand imellom. Så måler du avstand fra første til bord 10 - merker av lik avstand i motsatt kortende og fester det ytterste bordet på nytt krittslag. Fordel så avstand imellom for "like" sprekker. "like" i anførsesltegn da det oppleves litt breddeforskjeller på gulvbordene. Det er der avstand på 2mm kommer inn i bildet, det er langt lettere å fordele og ende ut i korrekt diagonal med samme bordbredde på siste lengde når det utføres på denne måten. Rette linjer på skruene utføres ved å merke opp skruehull med rettholt på gulvborda midt oppe på bjelkene. Eller lage en mal til merking.
(Lerk MÅ ha avstand som noen er inne på allerede. Det er vannvittige krefter som settes i sving og lerka lever. Jeg har sett grunnmur slå sprekk der gulvbord ble lagt tett i tett helt inntil muren!!)
Hei WizVaz: du høres ut som en fagmann. Har du noen tro på denne Camo-greia som jeg driver å maser om?
Er litt usikker, siden vi bor i et land med så variert klima. Synser litt på det lille festet den gir i skråkanten vil sprekke opp enten under skruing, eller under påvirkning fra været. Jeg vil alltid sette 2 skruer/ spikrer i hvert bord ca 1,8-2,0 cm inn fra kanten for å hindre/ begrense kuving.
Uten å mene det som hoverende eller blærete er jeg i hvert fall sikker på at jeg skrur raskere på frihånd. :-)
La balkongdekke for nesten 7 år siden, og har vasket den en gang.. med grønnsåpe om jeg husker rett. (naboene i etasjene under er ikke positive til hyppig vask med kjemikalier, som så renner ned på dem)
Grå terrassebord er trendy og kommer nå som standard lagerført cu-imp ferdig beiset hos de aller fleste byggevareforhandlere.
Prisforskjellen er ikke stort større enn hva beis, koster og tilbehør vil koste utenom. Og du kan ta deg en sykkeltur fremfor å gjøre beise-jobben selv.
La balkongdekke for nesten 7 år siden, og har vasket den en gang.. med grønnsåpe om jeg husker rett. (naboene i etasjene under er ikke positive til hyppig vask med kjemikalier, som så renner ned på dem)
Hører gjerne om gode råd for å ta var på den
Bare spyle med hageslange 1-3 ganger i løpet av sesong. Grønnsåpe beskytter overflaten ytterligere. Sprekkdannelsen er en del av det naturlige råstoffet tre er. Du kan evt skru opp og snu bord hvis veldig stygt, eller bytte med nytt. Vi anbefaler alltid å kjøpe et par/ tre reservebord. Problemet med grannen under løses med denne:
Edit: Dette er ment som svar til Øyvind ang "sikling" av sibirsk lerk. Jeg burde sitert posten, sorry!
Tipper det er snakk om å bruke en slags variant av dette, (ville dog kanskje gått for en noe større), scraper kalles det på engelsk og godt mulig det rett og slett heter sikling på norsk, prinsippet ser absolutt likt ut:
Møblesnekkere bruker det for å få en silkemyk overflate, som sikkert også er god å gå på
men vil tro du finner en variant som er bedre egna. Forøvrig lagde både stanley og record og flere andre et verktøy som heter cabinet scraper 080 som gjør samme jobb, men man slipper å fomle seg fram til rett "flex" på bladet. (Man må selvfølgelig kunne slipe riktig egg uansett hvilket man velger, men det er etter sigende en forhåndsvis smal sak. Paul Sellers har videoer som viser dette.)
Disclaimer: Jeg er på ingen måte fagmann, jeg er kun interessert i håndverktøy og trearbeider på hobbybasis. Sannsynligheten for at verktøyet som ble nevnt av din kompis er et helt annet er definitivt tilstede:)
Vi fikk vår terrasse byttet ut i fjor, og det jeg sitter igjen med er at man bør ikke bestille materialet ut fra øyesyn, og at man må ha tilstrekkelig avstand mellom plankene. Det ble lagt for tett, så vann og smårusk samler seg. Irriterende. Vi kjøpte vedlikeholdsfri Møre Royal. Pent og praktisk.
Støtter 100% valg av vedlikeholdsfri Møre Royal. Finnes i flere farger, råtner ikke på minst 30 år. Ingen sprekker eller fliser. Koster litt mer en vanlig impregnerte bord, men verdt hver eneste krone.
Stalltips, som min ingeniør-far har imponert flere snekkere og tømrere med: Legg et 12-15 mm nylontau stramt på alle dragere før du skal skru fast bordene. Fest tauet med en dykkertstift i hver ende, og omtrent for hvert andre bord. Hvorfor? Ingen knirking, og bordene får ekstra luft under / bedre drenering / ikke fysisk kontakt / hindrer drag med tidens tann mot med treverket i dragerne.