Tar fatt på min første sykkelsesong om noen få uker. Har planer om å sykle så mange ritt som mulig for å få erfaring. Jeg lurer uansett på noen få ting: jeg blir 20 i år og veier 79/80 kg. Er 186cm og har en fettprosent på ca. 8%.
Høres dette bra ut eller? Jeg vil si jeg har ambisjoner om å bli en så god syklist som mulig i årene som kommer, og har ligget på rundt 12-15 timer gjennom hele høsten/vinteren siden jeg ikke har holdt på så lenge og prøver å utligne forspranget til andre godt trente syklister
For når jeg går innpå og kikker på f. eks. Kittel sin vekt, 82 kg veier han, men jeg har ikke så store muskler som han, og vi har nok like lite fett på kroppen begge to. Folk har prøvd å tippe hva jeg veier og da sier de at det ser ut som jeg veier 70. Mulig fordi jeg har en litt annerledes genetikk enn snittet, da jeg kan se tynn ut på magen selv om jeg veier 98 eller 78.
Så jeg er med andre ord nokså ripped for magefett selv om midjen og musklene i mageregionen naturligvis har vokst siden forrige sommer da vekten viste 75/76kg. Litt rart siden Kristoff/Edvald som også ligger på den vekta (selv om de er litt lavere) har mer antydninger til ølmage enn undertegnede.
Underkroppen ser forresten ut som de fleste godt trente syklister, ikke mye fett der, men har nok lårene til en spurter elns (rett rundt 60cm for å være pirkete).
Da jeg rett og slett ikke ser noen antydninger til magefett, eller overflødig fett andre steder på kroppen, er det vel ingen grunn til å gå ned i vekt, selv om jeg ser rimelig "tung" ut med en BMI på 23.
Hva tror dere? Må jeg ned på 70-tallet for å hevde meg om noen år som en all-rounder, eller er det fordelaktig å utvikle seg med en litt "sterkere" vekt nå i starten av karrieren?
Jeg har lest gjennom
denne tråden og la spesielt merke til følgende sitat: "Men realiteten tar utøveren igjen og da er man sikkelig ute å traske og det tar LANG tid å komme seg opp igjen" <- noe sånt vil jeg unngå ja. Jeg har ikke vært syk eller skadet på så lenge jeg kan huske, og etter jeg begynte for 2 år siden kan jeg ikke huske mer enn en mild forkjølelse... er opptatt med kosthold og sånt, er avholds på alt som heter alkohol og tobakk, restituerer meg foran PS4en. Dere skjønner nok fort at jeg er opptatt av småting og vekten er visst en veldig avgjørende faktor i denne sporten, så... men jeg er mer tro mot filosofien om å fyre på med litt ekstra drivstoff og mer protein (uten å overdrive) iblant for å bli sterkere på sykkelen, Litt konservativ tenking kanskje, noe sånt ville de sikkert ikke akseptert i Frankrike

men det er nok ikke så farlig siden det er off-season, og siden jeg trossalt er vanlig og dødelig, noe de gutta på TV ikke er, hehe
Del gjerne egne erfaringer, grunnen til at jeg lagde denne tråden er fordi jeg sjelden ser en proffsyklist som veier 80 kg, føler det hører til sjeldenhetene