Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bedre å ha en sterk vekt?

Bedre å ha en sterk vekt? #1941740 04/04/2015 23:40
V
vedrox Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Tar fatt på min første sykkelsesong om noen få uker. Har planer om å sykle så mange ritt som mulig for å få erfaring. Jeg lurer uansett på noen få ting: jeg blir 20 i år og veier 79/80 kg. Er 186cm og har en fettprosent på ca. 8%.

Høres dette bra ut eller? Jeg vil si jeg har ambisjoner om å bli en så god syklist som mulig i årene som kommer, og har ligget på rundt 12-15 timer gjennom hele høsten/vinteren siden jeg ikke har holdt på så lenge og prøver å utligne forspranget til andre godt trente syklister ICON_GRIN

For når jeg går innpå og kikker på f. eks. Kittel sin vekt, 82 kg veier han, men jeg har ikke så store muskler som han, og vi har nok like lite fett på kroppen begge to. Folk har prøvd å tippe hva jeg veier og da sier de at det ser ut som jeg veier 70. Mulig fordi jeg har en litt annerledes genetikk enn snittet, da jeg kan se tynn ut på magen selv om jeg veier 98 eller 78.
Så jeg er med andre ord nokså ripped for magefett selv om midjen og musklene i mageregionen naturligvis har vokst siden forrige sommer da vekten viste 75/76kg. Litt rart siden Kristoff/Edvald som også ligger på den vekta (selv om de er litt lavere) har mer antydninger til ølmage enn undertegnede.

Underkroppen ser forresten ut som de fleste godt trente syklister, ikke mye fett der, men har nok lårene til en spurter elns (rett rundt 60cm for å være pirkete).

Da jeg rett og slett ikke ser noen antydninger til magefett, eller overflødig fett andre steder på kroppen, er det vel ingen grunn til å gå ned i vekt, selv om jeg ser rimelig "tung" ut med en BMI på 23.

Hva tror dere? Må jeg ned på 70-tallet for å hevde meg om noen år som en all-rounder, eller er det fordelaktig å utvikle seg med en litt "sterkere" vekt nå i starten av karrieren?

Jeg har lest gjennom denne tråden og la spesielt merke til følgende sitat: "Men realiteten tar utøveren igjen og da er man sikkelig ute å traske og det tar LANG tid å komme seg opp igjen" <- noe sånt vil jeg unngå ja. Jeg har ikke vært syk eller skadet på så lenge jeg kan huske, og etter jeg begynte for 2 år siden kan jeg ikke huske mer enn en mild forkjølelse... er opptatt med kosthold og sånt, er avholds på alt som heter alkohol og tobakk, restituerer meg foran PS4en. Dere skjønner nok fort at jeg er opptatt av småting og vekten er visst en veldig avgjørende faktor i denne sporten, så... men jeg er mer tro mot filosofien om å fyre på med litt ekstra drivstoff og mer protein (uten å overdrive) iblant for å bli sterkere på sykkelen, Litt konservativ tenking kanskje, noe sånt ville de sikkert ikke akseptert i Frankrike ICON_TONGUE men det er nok ikke så farlig siden det er off-season, og siden jeg trossalt er vanlig og dødelig, noe de gutta på TV ikke er, hehe

Del gjerne egne erfaringer, grunnen til at jeg lagde denne tråden er fordi jeg sjelden ser en proffsyklist som veier 80 kg, føler det hører til sjeldenhetene ICON_TONGUE

Redigert av vedrox; 04/04/2015 23:56.
Re: Bedre å ha en sterk vekt? [Re: vedrox] #1941766 05/04/2015 08:03
olechr Offline
More than words
More than words
Alle har litt forskjellig kropper så hvor lavt man kan gå kommer an på hvor mye muskelmasse man har blant annet. Selv har jeg alltid mage selv når jeg er nede på 69-70 kg (189cm høy). Men har ganske lav muskelmasse så jeg kan gå ganske lavt i vekt uten at det er krise.

Siden du er ny på sykkel og det virker som du er ganske slank ville jeg lagt fra meg fokuset på vekt. Skal du høre på alt som alle kommer til å si til deg i sykkelverden kommer du til å være overtrent/underernært før du rekker å si ordet kake. ;-) Dette kommer gradevis og etter noen år med sykling så vil du mest sannsynlig være lettere enn nå. Så hold deg frisk, fortsett med treninings-mengdene og bli ferdig med sesongen så ser du an.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Bedre å ha en sterk vekt? [Re: vedrox] #1941989 05/04/2015 20:48
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Du kan lese denne artikkelen, står litt om dette her.
http://www.cyclingweekly.co.uk/fitness/t...ve-yours-164589

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Bedre å ha en sterk vekt? [Re: hrukin] #1942044 06/04/2015 07:35
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: hrukin
Du kan lese denne artikkelen, står litt om dette her.
http://www.cyclingweekly.co.uk/fitness/t...ve-yours-164589

yes

Re: Bedre å ha en sterk vekt? [Re: vedrox] #1942071 06/04/2015 09:09
gare Offline
More than words
More than words
Meld deg inn i Stavanger Sykkelklubb! Få råd fra de som vet hva det dreier seg om, tren masse, kjør de harde øktene hardt nok, hvil nok og spis riktig. Vekten din er neppe noe problem, og bør ikke være det for deg med mindre du skal vinne en etappe i et sykkelritt og jobben din er å vinne den etappen.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bedre å ha en sterk vekt? [Re: vedrox] #1942099 06/04/2015 11:07
sveinaa Offline
More than words
More than words
Har du fettprosent på 8 og BMI på 23 er det vel bare å sykle masse, samtidig som du holder deg unna gymmen ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support