Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Se opp for løse hundeeiere

Se opp for løse hundeeiere #1941260 02/04/2015 17:02
neonstz Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Nå som båndtvangsesongen er i gang må jeg nesten få advare om løse hundeeiere. På turen min i dag observerte jeg en dame som lot hunden sin gå løst med et slik kilometerlangt tau hengende etter seg. Jeg syklet opp på siden av henne og påpekte høflig men bestemt at det var båndtvang nå.

Reaksjonen var ikke helt som forventet. Hun bekreftet først at hun var klar over dette før hun prøvde å dytte meg overende og fortsatte med å skjelle meg ut etter alle kunstens regler. Jeg var en tydeligvis en paragrafrytter som ikke hadde noe som helst i skogen å gjøre.

Etter litt krangling syklet jeg videre, og da jeg støtte på henne en gang til hadde hun roet seg litt ned og klarte etterhvert å komme med en unnskyldning for oppførselen sin.

Hunden gikk fortsatt løs.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941262 02/04/2015 17:08
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: neonstz
På turen min i dag observerte jeg en dame som lot hunden sin gå løst med et slik kilometerlangt tau hengende etter seg.

Så teknisk sett var hunden i bånd ICON_SMILE

Utover det var det muligens litt snodig oppførsel ...

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941271 02/04/2015 17:40
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Scenarioet du beskriver støter jeg på ganske ofte, men velger som oftest å bare ignorere hund og eier da vedkommende neppe tar til vett etter litt tilsnakk.

Lurer på hvem som blir ansvarlig når en løs veskerotte løper inn i hjulene til en syklist? Hordene av premenstruelle medlemmer av dyrebeskyttelsen som man da kan risikere å få på nakken er jo nok til å gi en mareritt.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941275 02/04/2015 18:16
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Båndtvang er jo for å holde kontroll på hunden og om man utvider hundens bevegelsesfrihet en smule med noe lenger line og holder i denne eller lett får tak i den før hunden løper avgårde så er strengt tatt båndtvangen fulgt? Når jeg er ute og sykler ser jeg denne varianten ofte, men det har aldri falt meg inn å irettesette noen for praksisen da jeg alltid har tolket det dithen at ingen "forbrytelse" forekommer.

Redigert av Espen E; 02/04/2015 18:25.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941280 02/04/2015 18:48
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Nå som båndtvangsesongen er i gang må jeg nesten få advare om løse hundeeiere. På turen min i dag observerte jeg en dame som lot hunden sin gå løst med et slik kilometerlangt tau hengende etter seg. Jeg syklet opp på siden av henne og påpekte høflig men bestemt at det var båndtvang nå.

Reaksjonen var ikke helt som forventet. Hun bekreftet først at hun var klar over dette før hun prøvde å dytte meg overende og fortsatte med å skjelle meg ut etter alle kunstens regler. Jeg var en tydeligvis en paragrafrytter som ikke hadde noe som helst i skogen å gjøre.

Etter litt krangling syklet jeg videre, og da jeg støtte på henne en gang til hadde hun roet seg litt ned og klarte etterhvert å komme med en unnskyldning for oppførselen sin.

Samme maset hvert år.

Noen grunn til at du føler du må påpeke dette?

Jeg går også med hund i skogen i langline, og da med full kontroll på hvor hunden befinner seg og muligheten til å taue den inn med linen dersom det skulle bli nødvendig.

Hvorfor følte du det nødvendig å belære damen?

Kanskje hun reagerte som hun gjorde fordi hun syntes det var ubehagelig å bli stoppet/hindret på skogsturen sin av en mann?

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941282 02/04/2015 19:03
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Om hun ble spurt, ville hun gjengitt samme hendelsesforløp?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: Alpers] #1941284 02/04/2015 19:14
neonstz Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Alpers

Ja, og jeg kan ikke si det jeg gjorde noe galt. For å spesifisere litt mer detaljert: Jeg syklet sakte opp på siden av henne på grusvei i slak overbakke og sa "Det er båndtvang nå". Jeg er også rimelig sikker på at hun allerede hadde sett meg, siden jeg kom inn på grusveien rett bak henne fra et åpent område.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941297 02/04/2015 19:46
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Alpers

Jeg syklet sakte opp på siden av henne på grusvei i slak overbakke og sa "Det er båndtvang nå".

"Jeg kjørte sakte opp ved siden av syklisten, rullet ned vinduet og sa: - Det er en gang og sykkelsti rett ved siden av deg"

Parallellen forutsetter at hunden var i bånd, noe du bekrefter i første innlegg.

Redigert av Espen E; 02/04/2015 19:48.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: Espen E] #1941300 02/04/2015 19:58
neonstz Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Espen E
"Jeg kjørte sakte opp ved siden av syklisten, rullet ned vinduet og sa: - Det er en gang og sykkelsti rett ved siden av deg"

Parallellen forutsetter at hunden var i bånd, noe du bekrefter i første innlegg.

Hunden var i langline som ikke på noe punkt var i kontakt med hundeeieren. Dette er så vidt jeg vet brudd på båndtvangen.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941308 02/04/2015 20:36
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Er det? Hvordan vet du det? Finnes det noe dokumentasjon på det?

Hvorfor var det dermed din oppgave å rette på udåden? Sjenerte det deg? Overrasker det deg egentlig at at damen ikke satte pris på "tipset" ditt?

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: Stein] #1941313 02/04/2015 20:50
neonstz Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Stein
Er det? Hvordan vet du det? Finnes det noe dokumentasjon på det?
Hvorfor var det dermed din oppgave å rette på udåden? Sjenerte det deg? Overrasker det deg egentlig at at damen ikke satte pris på "tipset" ditt?

Fra hundeloven:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.
I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Siden vedkommende brøt loven syntes jeg det passet seg å påpeke dette.

Kan også minne om dette:
§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs
...
Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Jeg tror de fleste her inne har opplevd å få hund løpende etter seg i skogen. For min del er dette som oftest kun til mindre bryderi og jeg har som vane å stoppe opp når jeg møter folk med hund som de prøver å få orden på når jeg kommer, men en hund som løper etter en med hundeeiren ropende forgjeves betyr jo at hunden strengt tatt skulle blitt holdt i bånd.

Redigert av neonstz; 02/04/2015 20:50.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941315 02/04/2015 20:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg kjenner Hundeloven. Hvordan brøt hundeeieren mot disse paragrafene? Var det din oppgave å irettesette henne "høflig men bestemt"?

Finnes det noen rettspraksis som sier at hund i langline ikke holdes i bånd?

Forøvrig minner jeg om at båndtvangen ikke har til hensikt å beskytte folk mot å bli sjenert av hunder (Det dekkes av hundeloven uansett årstid) men for å beskytte vilt.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: Stein] #1941316 02/04/2015 21:00
neonstz Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hvordan brøt hundeeieren mot disse paragrafene? Var det din oppgave å irettesette henne "høflig men bestemt"?

Den ble ikke holdt i bånd.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941317 02/04/2015 21:01
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvordan brøt hundeeieren mot disse paragrafene? Var det din oppgave å irettesette henne "høflig men bestemt"?

Den ble ikke holdt i bånd.

Jo. Hva med mitt andre spørsmål!

Redigert av Stein; 02/04/2015 21:14.
Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: Stein] #1941318 02/04/2015 21:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Man ska väl hålla i bandet enligt hundeloven? En hund som springer rundt med ett löst band hängande efter sig som inte sitter fast i något anses väl som en lös hund?

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: fredriks] #1941320 02/04/2015 21:03
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: fredriks
Man ska väl hålla i bandet enligt hundeloven? En hund som springer rundt med ett löst band hängande efter sig som inte sitter fast i något anses väl som en lös hund?

Det var vel det jeg lurte på. Med hund som går 5-6 meter fra meg i en 15 meters langline som sleper ved føttene mine, mener jeg at jeg har hunden i bånd og har full kontroll, i alle fall, og oppfyller kravene i hundeloven.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: Stein] #1941323 02/04/2015 21:20
neonstz Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det var vel det jeg lurte på. Med hund som går 5-6 meter fra meg i en 15 meters langline som sleper ved føttene mine, mener jeg at jeg har hunden i bånd og har full kontroll, i alle fall, og oppfyller kravene i hundeloven.

"som sleper ved føttene mine" er et viktig moment her. Jeg skal ikke påstå at jeg har fulgt med på hvor lina ligger alle de gangene jeg har møtt på hund i langline, men jeg tror det er trygt å anta at den ikke ligger ved føttene til alle hundeeiere hele tiden.

Jeg sliter med å finne noe definitivt på intarwebzen om langline er å ha hunden i bånd eller ikke, så jeg tror det er like greit vi kan være enige om at vi tolker loven forskjellig. Kom gjerne med noe mer konkret informasjon hvis du har det.

(Når det gjelder dagens tilfelle så jogget dama foran med hunden et par meter bak. Hele lina var bak hunden.)

Redigert av neonstz; 02/04/2015 21:24.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941328 02/04/2015 21:42
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Med lovgivers hensikt slik jeg oppfatter den i tankene, tolker jeg "holde hunden i bånd" som at hunden skal gå i bånd, slik at man har kontroll på den og at den er sammen med hundefører, og ikke at man bokstavelig talt må holde båndet i hånda, selv om det i mange tilfeller vil være nødvendig.

Det kan godt være at det i dette tilfellet ville være korrekt at hundeeieren (?) brøt loven, men hvis jeg var i hennes sted, ville ikke jeg heller sette pris på å bli irettesatt av en fremmed. Kanskje hun til og med ble litt redd av det? Spesielt hvis/når hun sikkert mente hun hadde full kontroll på hunden sin, og at den gikk i bånd.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: Stein] #1941329 02/04/2015 21:53
neonstz Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Det kan godt være at det i dette tilfellet ville være korrekt at hundeeieren (?) brøt loven, men hvis jeg var i hennes sted, ville ikke jeg heller sette pris på å bli irettesatt av en fremmed. Kanskje hun til og med ble litt redd av det? Spesielt hvis/når hun sikkert mente hun hadde full kontroll på hunden sin, og at den gikk i bånd.

Hvis du har problemer med å bli irettesagt av fremmede som påpeker at du bryter loven har du et seriøst problem.

Det skal også sies at hun ikke på noe tidspunkt i diskusjonen/krangelen argumenterte med at hun hadde hunden i bånd. Hun var veldig klar på at den var løs men at det skulle jeg ikke bry meg om (hun kalte meg paragrafrytter, muligens med et forsterkende ord foran). Hun argumenterte derimot med at sykkelen min (eller monstersykkelen som hun så fint kalte den) var en mye større fare for dyrelivet i skogen enn hunden hennes.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941332 02/04/2015 22:04
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Problem? Nei. Hvis jeg plager deg, kan (og bør) du selvsagt si fra, men hvis du bare av prinsipp synes jeg burde oppføre meg annerledes, ønsker jeg ikke å høre det. Anmeld meg eller finn noe annet å tenke på. Jeg følger for protokollen hundeloven.

Hvis jeg gjør noe som setter andre i fare, eller for den del sjenerer noen, er det selvsagt ok å gjøre meg oppmerksom på det, men hvis det er en "Øy, du ha'kke lov å gjøre sånn, Ass.", så kan du spare meg.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941333 02/04/2015 22:05
G
GeirW Offline
Avhengig
Avhengig
G
Så er vi i gang igjen.
Fotgjengerere irettesetter syklister, syklister irettesetter fotgjengere med hund, fotgjengere med hund forbanner syklister som holder på å kjøre de ned, bilister hater alt og alle på veien som ikke er bilister... og sånn går nu dagan.....

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: Stein] #1941334 02/04/2015 22:09
neonstz Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Problem? Nei. Hvis jeg plager deg, kan (og bør) du selvsagt si fra, men hvis du bare av prinsipp synes jeg burde oppføre meg annerledes, ønsker jeg ikke å høre det. Anmeld meg eller finn noe annet å tenke på. Jeg følger for protokollen hundeloven.

Jeg synes bare ikke folk skal tro lover og regler ikke gjelder dem selv og ta seg til rette som de føler for. Synes du det er greit hvis folk kjører motorsykkel på gangveien også hvis de kjører sakte nok og det er lite folk der?

Redigert av neonstz; 02/04/2015 22:11.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941335 02/04/2015 22:12
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Nei. Jeg har lagt til noe i innlegget mens du svarte, forresten.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941350 03/04/2015 07:18
bjrgu Offline
Veteran
Veteran
Det at hundeeier ikke fysisk holdt i langlina var årsak til en stygg velt for min del. Hundeeier rakk ikke å ta tak i lina som slepte på bakken når bikkja oppdaget meg og kom farendes fra en sidesti og rett inn i meg der jeg kom syklendes i ganske så bra fart.

SÅ HOLD HUNDEN I BÅND!

Rune G
Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941351 03/04/2015 07:31
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Utrolig hva folk gidder å bruke tid på. Selvoppnevnt syklende politi ?? Regler skal følges for enhver pris......bruk for Guds skyld ikke hodet ...

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941352 03/04/2015 07:31
R
RoH Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Kan egentlig ikke huske at jeg har vært oppe i noen situvsasjoner hvor hunder har utgjort noen som helst fare for meg. Ei heller hundeeieren. Men kan sikkert lage et problem.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: Stein] #1941356 03/04/2015 07:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hvis jeg gjør noe som setter andre i fare, eller for den del sjenerer noen, er det selvsagt ok å gjøre meg oppmerksom på det, men hvis det er en "Øy, du ha'kke lov å gjøre sånn, Ass.", så kan du spare meg.

Men det kanske är sån att hunden sjenerer andre utan att du förstår det?

Problemet med lösa hunder och folk i marka är ju faktiskt att det inte är så väldigt ovanligt att lösa hundar springer efter folk. Det är ju inte heller spesiellt ovanligt att hund i bånd försöker hoppa på folk men att bandet stoppar det.

Jag är iallafall mer på vakt när jag möter lösa hunder en hunder i bånd eftersom jag inte kan lita på hundarna och jag tycker inte heller att jag bör lita på dem.

Därför tycker jag inte att det är så konstigt om en del sier ifra trots att hunden faktiskt inte gjort något eftersom det är så att en lös hund faktiskt är till sjenans för en del bara för att den är lös (baserad på deras erfarenhet av hundar).

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: RoH] #1941357 03/04/2015 07:52
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: RoH
Kan egentlig ikke huske at jeg har vært oppe i noen situvsasjoner hvor hunder har utgjort noen som helst fare for meg. Ei heller hundeeieren. Men kan sikkert lage et problem.

Om det vara till fara för mig vet jag inte men jag har varit i en situation där hunden sprungit efter mig och opprepade gånger hoppat opp på mig medans ägaren skriker att hunden ska komma tillbaka. Bör jag tåla detta om jag går på ski i trondheims mest brukta lyslöypa? Jag likte iallafall inte situationen och jag har varit med om en del andra situationer där en lös hund är väldigt intresserad av mig och springer imot, efter mig eller runt mina ben.

Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: RoH] #1941359 03/04/2015 07:59
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoH

Da har du vært heldig, jeg har hatt en stygg velt som følge av lausbikkje. Den kom inn fra høyre i en raklete nedforkjøring, i stedet for å kjøre over utysket, forlot jeg sporvalget mitt (som var det eneste gjennomførbare) med både ødelagt hånd og ribbein som konsekvens.

Deretter fikk jeg grov kjeft av hundeeieren mens jeg lå på bakken. Burde jeg ha sett den? Kan ikke si at jeg burde det, den kom ut fra et buskas og var ikke på stien i det hele tatt. Eieren var et godt stykke unna.

Lars-Erik
Re: Se opp for løse hundeeiere [Re: neonstz] #1941361 03/04/2015 08:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kjent situasjon dette her: " loven passer meg ikke, så jeg tolker den til min fordel".

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support