Faghandel på vei ut?
|
Faghandel på vei ut?
30/03/2015 19:05
|
JanM
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
http://www.rb.no/Sykkelexperten_er_konkurs-5-43-45009.htmlSer at nok en svært dyktig faghandler muligens er på vei ut, med mindre de starter opp virksomheten igjen. Synd, de har alltid gitt ekstremt god service og strukket seg langt for å tilfredsstille kundene. Men, til syvende og sist er det vel vi kunder som velger om frittstående butikker skal overleve.
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
Re: Faghandel på vei ut?
[Re: JanM]
30/03/2015 19:18
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Kommer dessverre til å bli mange konkurser blant mindre sportbutikker i tiden som kommer. Har sjekket mine i nærområdet, her er det mye røde regnskapstall, negativ egenkapital og enkelte har så mange inkassosaker at det kun må være snakk om tid før konkurs er faktum. Synes det er trist, vi mister mye kompetanse og ikke minst utvalg av forskjellige sykkelmerker. XXL er meg bekjent de eneste som tjener penger i dag, er også som oftest billigst og har godt utvalg av mainstream deler og utstyr. Det er opp til oss om vi vil spare noen Kr på netthandel eller støtte vår LSB fordi vi mener denne har en verdi ut over de færre kroner vi må betale på nett/xxl.
|
|
|
30/03/2015 20:02
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Ser i en av kommentarene til artikkelen at Sykkelexperten hadde veldig dårlige nettsider. Dette er ikke uvanlig for slike butikker. Hvis jeg skal ha tak i deler så er det nesten alltid mye enklere å bestille online enn å kjøpe fra en lokal butikk.
Jeg trengte nytt bakgir på kort varsel i fjor og jeg brukte vel et par timer på å finne butikker her i Oslo som potensielt hadde dette samt en ringerunde for å finne ut om de hadde inne og pris. Hadde jeg hatt tid til å bestille online hadde det tatt meg under 15 minutter.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
31/03/2015 01:05
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Ser at Oslo Sportslager, Torshov Sport og Milslukern tjener penger jevnt og trutt. Kjenner ikke butikker på mindre steder, men om man kan tjene penger i Oslo, hvor XXL og GMAX samt div. Intersport butikker er overalt, vil jeg tro at det handler mest om hvor godt man driver. Vertical Playground i Oppdal viser at det også går an på turiststeder.. (dog har de en god nettbutikk da :))
|
|
|
31/03/2015 03:39
|
oysf
Medlem
|
Medlem
Dette er veldig trist i grunn. Det er ikke lett å drive sykkelbutikk i disse dager. Jeg har selv jobbet deltid i sykkelbutikk, og folk stikker heller ned til XXL for å spare 200 kr på Garmincomputeren til 4000 kr, enn å støtte den lokale sykkelsjappa. De kan også få en Canyon DI2 tilsendt fra utlandet til et par tusenlapper mindre, og kommer inn å "snylter" mekanikertimer når den ikke er satt sammen ordentlig. Selvfølgelig etter de har ventet 5-6 uker mer enn de trodde de skulle. Det ligger utrolig mye arbeid bak en slik butikk, håper folk innser det før det er for sent. XXL dundrer avgårde, og kommer sannsynligvis til å ta over det aller meste innen noen år. Jeg foretrekker at en sykkelmekaniker med flere års erfaring fikser sykkelen min, istedenfor Jonny på 19 som har fått sommerjobb. Det skaper også et godt sykkemiljø å ha en slik butikk i sitt nærområde. Det er utrolig hyggelig å slå av en prat med likesinnede på den lokale sjappa, det har jeg ikke opplevd på XXL (eller på www.canyon.com......)
|
|
|
[Re: oysf]
31/03/2015 06:51
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Du ser på det som å snylte verkstedtimer?? Merkelig holdning. Jeg støtter ikke heller "Redd barna" eller noe lignende enn en LBS.
keo
|
|
|
31/03/2015 07:00
|
AddictedCyclist
Fersking
|
Fersking
Jeg var innom noen innleide lokaler fra sykkelexperten ved siden av Elkjøp Megastore i år, hvor de drev utsalg av flere sykler til en hyggelig pris. Har også flere kollegaer som kjøpte sykler der nå i år, virket etter alt å dømme at de skulle få inn flere sykler og utstyr.. Men etter å ha lest artikkelen og dratt igjen til disse utleide lokalene stemmer at det er konkurs.. Dro tilogmed til selve butikken på lørdagen som var, og der var det også stengt.
Sykkel er ikke bare et framkostmiddel! Det er en livstil!
|
|
|
31/03/2015 07:05
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvordan er det å "snylte" verkstedtimer hvis man betaler for timesarbeid?
Om en butikk har så mye å gjøre at man ikke har tid til å ta andre sykler enn de som er kjøpt på butikken får man nå heller si fra om det.
For min del opplever jeg de såkalte fagbutikkene meget forskjellig, alt fra lite serviceretta folk du ikke får særlig lyst til å handle fra, til folk som virkelig framstår som entusiaster og gir meg lyst til å legge igjen penger i butikken. Tilsvarende kan jeg treffe noen av byens mest erfarne mekanikere hvis jeg går på XXL her i byen. Så generalisering er ikke særlig nyttig.
Forøvrig er det nok en sannhet om at man i disse dager er nødt til å drive med noe _bra_, på det ene viset eller det andre. På samme måte som jeg ikke tror landbruket har noen framtid med haugevis av små enheter som har 12 melkekyr, tror jeg heller ikke enhver liten sykkelbutikk med dyre varer, ingen nettbutikk og begrenset utvalg har framtida foran seg.
Redigert av perbl; 31/03/2015 07:11.
Per B.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
31/03/2015 07:05
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Ser at Oslo Sportslager, Torshov Sport og Milslukern tjener penger jevnt og trutt. Kjenner ikke butikker på mindre steder, men om man kan tjene penger i Oslo, hvor XXL og GMAX samt div. Intersport butikker er overalt, vil jeg tro at det handler mest om hvor godt man driver. Vertical Playground i Oppdal viser at det også går an på turiststeder.. (dog har de en god nettbutikk da :))
SykkelExperten drev vel bare med sykler(hvis jeg tolker navnet rett)? Forskjellen til de andre du nevner er at de har sesongdiffrensiering og det er nok en stor fordel. Å satse på helårssykkelbutikk er fortsatt ganske snevert i norge, selv om tendensen klimamessig går den "rette" veien. Jeg skjønner egentlig ikke at det å kjøpe verkstedtimer er feil eller snylting som det blir beskrevet i innlegg ovenfor. De tar jo nesten like mye per time som faghandverkere. Når sportsforretninger tar 100-150kr for å bytte en slange eller montere skibindinger på langrennski så leker de ikke butikk.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
31/03/2015 07:24
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det ligger utrolig mye arbeid bak en slik butikk, håper folk innser det før det er for sent. Det er jo ikkje noko poeng i seg sjølv å bruke mest mogleg årsverk for å pushe varer frå fabrikk til forbrukar.
|
|
|
31/03/2015 07:59
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Synes mange prater så nedlatende om XXL og G-Max, men for egen del har jeg ikke fått annet en super service og gode priser i disse butikkene på Sandvika Storsenter. Er vel egentlig G-sport som ligger der, men pytt pytt.
Det er jo ikke noen spesialbutikker, men holder i massevis for det meste av det jeg handler. Handler jo også på andre butikker samt nettet og drar av og til på "harryhandel" til Bikeshop
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
31/03/2015 08:04
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Dette er veldig trist i grunn. Det er ikke lett å drive sykkelbutikk i disse dager. Jeg har selv jobbet deltid i sykkelbutikk, Jeg også, og ja, det er trist, men mange av butikkene må ta en del av skylden selv, være fleksible og snu seg etter markedet. Hvis det ikke gir noe ekstra i form av kompetanse, lettvinthet eller service å gå til en lokal forhandler og betale mer, er det ikke så rart at de potensielle kundene lar være. ...Og det gjør det mange steder dessverre ikke. og folk stikker heller ned til XXL for å spare 200 kr på Garmincomputeren til 4000 kr, enn å støtte den lokale sykkelsjappa. Om 200 Kr er nok, er vel individuelt, men igjen: Jeg liker ikke å betale mer penger enn jeg må, og slik er det sikkert for de fleste, så hvis jeg ikke har noe igjen for å betale litt mer, lar jeg være. Selvsagt vil jeg bruke en forhandler som yter bedre og gir meg noe igjen for ekstrautgiften, men å "støtte en forhandler" av prinsipp, uten at det gir noen slags "valuta" for pengene, det være seg kompetanse, service, hygge eller annet, gidder jeg ikke. ...og det tviler jeg på at du gjør heller. Det er selvsagt en ond sirkel, men likevel. Her jeg bor har det nylig dukket opp en butikk, tilsynelatende med både kompetanse og konkurransedyktige priser på det de har på lager, og det er jeg selvsagt glad for. De kan også få en Canyon DI2 tilsendt fra utlandet til et par tusenlapper mindre, og kommer inn å "snylter" mekanikertimer når den ikke er satt sammen ordentlig. Selvfølgelig etter de har ventet 5-6 uker mer enn de trodde de skulle.
Hvis det lokale verkstedet ikke vil ha omsetning fra, og tjene penger på, kunder som har kjøpt sykkel andre steder, er det kun deres problem og dårlige forretningssans, gitt at de har kapasitet. Er man så sta og fornærmelig, er det kanskje like greit at kundene går andre steder? Det ligger utrolig mye arbeid bak en slik butikk, håper folk innser det før det er for sent. XXL dundrer avgårde, og kommer sannsynligvis til å ta over det aller meste innen noen år. Jeg foretrekker at en sykkelmekaniker med flere års erfaring fikser sykkelen min, istedenfor Jonny på 19 som har fått sommerjobb.
Selvsagt gjør det det, og det vet alle. Selvsagt er kjede-sportsbutikker og nettbutikker problematisk for små spesialforretninger, men det hjelper ikke å sutre. Man må følge med i timen og fornye seg. Forøvrig er det ikke bare inkompetente sommervikarer i kjedebutikkene/sportsbutikkene heller, og jeg har sett noen slike i spesialforretningene også. Kompetanse og service selger, og hvis man ikke fokuserer på det når man allerede sliter med konkurranse fra kjeder og nettbutikker, kan man like gjerne pakke sammen først som sist. Det skaper også et godt sykkemiljø å ha en slik butikk i sitt nærområde. Det er utrolig hyggelig å slå av en prat med likesinnede på den lokale sjappa, det har jeg ikke opplevd på XXL (eller på www.canyon.com......) Enig. Miljøene rundt de entusiastiske, hyggelige sykkelbutikkene er ofte veldig hyggelige, morsomme og nyttige, og DET bør bevares, og de butikkene som fortjener såpass lojale kunder, håper og tror jeg at klarer seg. Forøvrig synes jeg Gresvig/Intersport, XXL og andre også viser at de kan yte god service gjennom f.eks. forumets egne Espen W, Pete og Vanilla Ninja, selv om man ikke nødvendigvis møter slike som disse når man valser inn i en tilfeldig filial. ...Og sånn er det dessverre i mange småbutikker også. Man risikerer å møte mangelfullt opplærte vikarer som bare viser måtelig interesse for å hjelpe med det man ønsker. DET er veldig ofte problemet, og da er det ikke så rart at man i alle fall velger det billigste alternativet.
|
|
|
[Re: neonstz]
31/03/2015 08:08
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hadde jeg hatt tid til å bestille online hadde det tatt meg under 15 minutter. Men da hadde du ikke hatt delen på dagen.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
31/03/2015 10:02
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Hadde jeg hatt tid til å bestille online hadde det tatt meg under 15 minutter. Men da hadde du ikke hatt delen på dagen. Jeg tror ikke du helt fattet poenget mitt.
|
|
|
[Re: neonstz]
31/03/2015 10:08
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg tror ikke du helt fattet poenget mitt. Mulig. Hva var i så fall poenget ditt?
Anonym5
|
|
|
[Re: Stein]
31/03/2015 10:11
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Dette er veldig trist i grunn. Det er ikke lett å drive sykkelbutikk i disse dager. Jeg har selv jobbet deltid i sykkelbutikk, Jeg også, og ja, det er trist, men mange av butikkene må ta en del av skylden selv, være fleksible og snu seg etter markedet. Hvis det ikke gir noe ekstra i form av kompetanse, lettvinthet eller service å gå til en lokal forhandler og betale mer, er det ikke så rart at de potensielle kundene lar være. ...Og det gjør det mange steder dessverre ikke. Butikken du jobbet i var vel et eksempel på butikk som ikke tålte konkurranse fra nettet. Det fungerte når folk ikke hadde peiling på hva som fantes og hva det burde koste. Det var mange dyktige ansatte der, du var en av dem.
keo
|
|
|
[Re: Stein]
31/03/2015 10:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Enig. Miljøene rundt de entusiastiske, hyggelige sykkelbutikkene er ofte veldig hyggelige, morsomme og nyttige, og DET bør bevares, og de butikkene som fortjener såpass lojale kunder, håper og tror jeg at klarer seg.
Dette er dog problematisk for driften. Mang en gang opplever man å komme inn i en LBS uten at de ansatte er interessert i deg. Ofte er de mer interessert i å pjatte med de som henger der, dvs. de som ikke bruker penger. Ofte bidrar de vel heller negativt på driften ved å snylte kaffe 
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
31/03/2015 10:33
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Mang en gang opplever man å komme inn i en LBS uten at de ansatte er interessert i deg. Ofte er de mer interessert i å pjatte med de som henger der, dvs. de som ikke bruker penger. Ofte bidrar de vel heller negativt på driften ved å snylte kaffe  Jepp. Ofte jeg har sagt: "skal du ikke betjene en som skal kjøpe noe?" til de jeg har skravla med.
|
|
|
[Re: anonym5]
31/03/2015 10:39
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror ikke du helt fattet poenget mitt. Mulig. Hva var i så fall poenget ditt? Butikkene må gjøre det enklere å kjøpe ting og ikke unnskylde seg med at det er vanskelig å konkurrere med prisen til nettbutikkene. Jeg skulle gjerne betalt litt (for enkelte verdier av litt) ekstra hos en lokal sykkelbutikk men ikke når kostnaden i tid og usikkerhet er så stor. Kombinasjonen fysisk butikk og nettbutikk er kanskje veien å gå, slik som Sørensen her i Oslo ser ut til å prøve på.
|
|
|
31/03/2015 10:41
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Liker ikke at XXL blir så enerådende. Det blir for brutalt kapitalistisk. "Mitt varehus" hadde ikke piggdekk til 29" i januar, ei heller baklykt til sykkel i Februar. Derimot hadde de ski, pulker og akebrett nok til et lite land utstilt selv om det ikke var et snøfnugg på bakken. Blant familiens 7 sykler triller ingen på 26" Raceking 2.0 heller, men det burde de kanskje?
Så liker jeg veldig dårlig å måtte gå igjennom heeeele sjappa hver gang. Litt fordi det er så meningsløst å tro at jeg skal spontankjøpe et telt/golfsett/tredemølle, men mest fordi ungene stikker av og klår på rifler og hagler.
Handler (med mønster i retning tvangsnevrose) i de lokale småsjappene!
|
|
|
[Re: knutspeed]
31/03/2015 13:50
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dra til Fredrikstad, Knut. Der er det en snarvei inn til sykkelavdelingen.
|
|
|
[Re: Raskall]
31/03/2015 14:06
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dra til Fredrikstad, Knut. Der er det en snarvei inn til sykkelavdelingen. Eller enda bedre, dra et par kilometer lenger ned Rolvsøyveien og dra på sykkelstasjonen.no. 
|
|
|
31/03/2015 14:23
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Forskjellen til de andre du nevner er at de har sesongdiffrensiering og det er nok en stor fordel. Å satse på helårssykkelbutikk er fortsatt ganske snevert i norge, selv om tendensen klimamessig går den "rette" veien.
Godt poeng, jeg tenkte på kjede vs. Selvstendig.. ikke på om man kan leve av en enkelt sesongvare hele året  . Et problem kan være at enkelte LBSer ikke helt skjønner hva som skal til. Det påpekes at service, tilgjengelighet og kompetanse er viktig, samt at de bidrar i miljøet. Men det holder ikke å ha det, det må syneliggjøres for kundene, med spesifikk verdi. Jeg handler ski på Oslo Sportslager til overpris, .. men de gir meg en trygg følelse på at det er ski som passer til mitt tekniske nivå, vekt og ønsket bruk. De hjelper meg finne riktig smøring.. m.m. Service på sykkel, samme greia. Jeg legger igjen mye penger for den følelsen, og de sørger for at jeg har den hver gang jeg er innom. Jeg får hjul bygget og vedlikeholdt av en svært lokal hjulbygger, [dogstar / Ole], som gir inntrykk av at han er opptatt av at jeg skal ha et hjul som passer min vekt og kjørestil (brutal og tung).. han kan alt om nav, eiker, felg osv.. og ja, betaler mer enn et fabrikkhjul.. I andre poster har jeg kommentert på Bikes and Boards [RIP] og kosepraten der; og på Raske Sykler og stilen på deres service, for ikke snakke om Fast Bikes, i andre poster. Jeg er en av de som er heldige nok til å bo slik til at jeg har tilgang på et stort utvalg leverandører.. så erfarer bredden og variasjonen av det som er på tilbud.. og er ikke overrasket over hvem som gjør det bra, og hvem som må stenge ned. Håper også at Sørensen Sykler treffer på rett balanse 
|
|
|
31/03/2015 15:41
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Det sies over her av neonstz at butikkene må gjøre det enklere å kjøpe ting. Med dette regner jeg med det menes å ha vanlige varer inne. Med andre ord, å ha ting på lager.
De aller fleste lokale sykkelbutikker har dårlig økonomi per nå, da er det ikke sunt å holde masse varer på lager. De aller fleste butikker har bra utvalg av kassetter, kjeder og slanger, bremseklosser og wire og strømpe. At butikkene ikke har 20stk av hver Garmincomputer kan man ikke regne med heller.
Og her får man inn forskjellene på XXL og en lokal sykkelbutikk: volum. XXL kjøper nok inn slitemerker i et langt større volum og dermed til en lavere pris enn butikken på hjørnet, og prisene settes deretter.
Åssen skal en lokal sykkelbutikk konkurrere med en nettbutikk a la sykkelkomponenter.no eller bikeshop.no? Hva er forslagene?
|
|
|
[Re: HNK]
31/03/2015 15:56
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Det sies over her av neonstz at butikkene må gjøre det enklere å kjøpe ting. Med dette regner jeg med det menes å ha vanlige varer inne. Med andre ord, å ha ting på lager.
Jeg sier ikke at de skal ha alt på lager, jeg sier at jeg må kunne finne ut hva slags varer de faktisk fører og hva det koster uten å troppe opp eller ringe. Det hadde også vært en fordel om de kunne oppgi hvor lang tid det vil ta å få inn varen.
|
|
|
31/03/2015 16:05
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Valget er enkelt når XXL og G-max har lave priser og i tillegg veldig gode reklamasjons- og returordninger. Hvorfor skal jeg velge en frittstående sykkelbutikk da? Min erfaring er at man må krangle mer ved reklamasjoner på mindre sykkelbutikker, mens det går smertefritt på for eksempel XXL.
Jeg kjøper det meste på bikeshop jeg. Veldig gode priser og god service når jeg har måtte reklamere.
Det hører med til historien at jeg aldri behøver å benytte meg av verkstedtimer da jeg bytter og vedlikeholder alt selv.
|
|
|
[Re: keo]
31/03/2015 16:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Dette er veldig trist i grunn. Det er ikke lett å drive sykkelbutikk i disse dager. Jeg har selv jobbet deltid i sykkelbutikk, Jeg også, og ja, det er trist, men mange av butikkene må ta en del av skylden selv, være fleksible og snu seg etter markedet. Hvis det ikke gir noe ekstra i form av kompetanse, lettvinthet eller service å gå til en lokal forhandler og betale mer, er det ikke så rart at de potensielle kundene lar være. ...Og det gjør det mange steder dessverre ikke. Butikken du jobbet i var vel et eksempel på butikk som ikke tålte konkurranse fra nettet. Det fungerte når folk ikke hadde peiling på hva som fantes og hva det burde koste. Det var mange dyktige ansatte der, du var en av dem. Nå er det utrolig nok 16 år siden jeg jobbet i butikken/verkstedet, og den gang var det lite konkurranse fra nettbutikker, men siden da har de nok hatt lei konkurranse fra både kjeder som XXL, G-/Intersport og Biltema, m.fl, som jeg tipper tar mer av sykkelsalget, og fra nettbutikker på stash- og utstyrssalget. Akkurat som alle andre i samme situasjon. Det var vel ikke slik at nettet avslørte hva ting egentlig burde koste, men at lett tilgjengelige varer i kostnadseffektive nettbutikker med lite overhead har ført til mye, mye hardere priskonkurranse, som "gammeldagse" butikker noen ganger ikke klarer å matche eller kompensere for. Bortsett fra det helt generelle jeg allerede har skrevet, er jeg ikke i stand til å spekulere videre på hva som gjorde at det gikk galt der, men jeg har tro på "arvtageren" deres her i byen. 
|
|
|
31/03/2015 17:42
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjøper sykkeldeler på nett eller Gmax lokalt. Handlet sykler brukt og fra Canyon siste året. Sender sykkelen på uavhengige verksted uten tilknytning til butikk.
Jeg er ond.
|
|
|
[Re: Raskall]
31/03/2015 18:11
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Dra til Fredrikstad, Knut. Der er det en snarvei inn til sykkelavdelingen. Eller enda bedre, dra et par kilometer lenger ned Rolvsøyveien og dra på sykkelstasjonen.no. Jepp, sykkelstasjonen & sykkelsporten Sarpsborg har fått penga mine siden de åpnet 
|
|
|
[Re: knutspeed]
31/03/2015 18:27
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg er overrasket over prisnivået til Sykkelstasjonen. De er overraskende konkurransedyktige. Og Anders og Daniels er lidenskaplig opptatt av sykkel. Min favorittbutikk og sykkelen har autopilot innom dem når jeg sykler oppover langs Rolvsøyveien. Når feriepengene kommer regner jeg med å kjøpe meg ny pendlesykkel hos dem. Har allerede sett meg ut en jeg veldig gjerne vil ha. 
|
|
|
|
|