Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: kodax]
#1943802
10/04/2015 07:11
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 604
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 604 |
Sykla på Bontrager 23mm før, nå er jeg på Conti 25mm. Tenker at det MÅ være større forskjell enn 2mm. Både ser og føler en enorm forskjell.
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: RoyE]
#1943815
10/04/2015 07:23
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 56
danz
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 56 |
Da er det tomt nå, dessverre. Jeg bestilte uten problemer, og hadde første turen på dem i går kveld Akkurat samme ærendet her, og de hadde fortsatt 3-4 25mm conti 4000 på XXL Alnabru i går. Jeg endte opp med 23mm foran og 25mm bak, hva er anbefalingen på trykk? Har hittill kjørt med 7-7.5 bar både foran og bak på shimano ultegra 6700 med 20.8 rim width..
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: KenR]
#1943831
10/04/2015 07:44
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Friksjon oppstår når to legemer glir langs hverandre. Rullemotstanden i et dekk skyldes (også/hovedsaklig?)deformasjon, (Som på en måte skaper friksjon internt i materialet.) og den energien som kreves for denne, og for å løfte sykkelen over ujevnheter i underlaget. Rullemotstanden i et lager skyldes stort sett friksjon. Hvilken kraft er det som gjør at du kan akselerere, holder deg på veien i svingene og kan bruke bremsene? Det trengs altså ingen glidning mellom legemer for å ha friksjonskraft. Glidningem skjer når påført kraft er større enn friksjonskraften mellom de to legemene, noe vi stort sett prøver å unngå på landeveisykkelen. Selvsagt riktig. Brainfart. Men poenget mitt var at jeg ikke tror det er friksjon mot underlaget som skaper rullemotstanden.
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: Stein]
#1943832
10/04/2015 07:44
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Har du målt at det går fortere med 31-32 psi enn kanskje 25, eller er det slik det føles? Bare lurer. Nei ikke noe måling. Synes bare dekket sitter bedre til felgen (Crest) (men pumper ikke til 3 da  ).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: sveinaa]
#1943836
10/04/2015 07:53
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Står det ikke "max 38 psi" eller tilsvarende på Crest, forresten? Sitter ikke dekkene skikkelig på felgen med 25 f.eks? Føles det vinglete eller som om dekkene "vrir seg"? Bare prøver å forstå hva du mener.  Hva slags dekk? ...Og dekkdimensjon?
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: Stein]
#1943842
10/04/2015 08:03
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
Friksjon oppstår når to legemer glir langs hverandre. Rullemotstanden i et dekk skyldes (også/hovedsaklig?)deformasjon, (Som på en måte skaper friksjon internt i materialet.) og den energien som kreves for denne, og for å løfte sykkelen over ujevnheter i underlaget. Rullemotstanden i et lager skyldes stort sett friksjon. Hvilken kraft er det som gjør at du kan akselerere, holder deg på veien i svingene og kan bruke bremsene? Det trengs altså ingen glidning mellom legemer for å ha friksjonskraft. Glidningem skjer når påført kraft er større enn friksjonskraften mellom de to legemene, noe vi stort sett prøver å unngå på landeveisykkelen. Selvsagt riktig. Brainfart. Men poenget mitt var at jeg ikke tror det er friksjon mot underlaget som skaper rullemotstanden. Det er godt mulig du tror riktig om det. Poenget mitt var bare at dersom man vil finne ut hvilken effekt dekkbredde isolert sett har på rullemotstanden, så må alle andre faktorer i regnstykket holdes mest mulig konstant. Dette er temmelig basal forskningsmetode. Både dekkbredde og rullemotstand er konkrete fysiske størrelser som ganske enkelt kan måles og sammenlignes. Hvor relevant dette er i praksis og sammenhengen mellom rullemotstand og framkommelighet / faktisk sykkelhastighet over tid på et variert underlag er en helt annen skål, og antageligvis det vi egentlig diskuterer i denne tråden. Og i en del andre tråder.
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: KenR]
#1943863
10/04/2015 08:30
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Selvsagt er det en mengde variabler som også påvirker hastigheten/sluttresultatet.
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: KenR]
#1943984
10/04/2015 12:42
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Hvor relevant dette er i praksis og sammenhengen mellom rullemotstand og framkommelighet / faktisk sykkelhastighet over tid på et variert underlag er en helt annen skål, og antageligvis det vi egentlig diskuterer i denne tråden. Og i en del andre tråder.
Du har helt rett i dette og det meste annet av det du har skrevet. Men jeg "føler" at for å gjøre en mest mulig reel sammenligning av rullemotstand bør tester ta utgangspunkt i dekkets beste mulige resultat innenfor et realistisk spenn. Hvis testen gjøres med ett standardtrykk på 8,1 bar og dekk A har sitt beste resultat på rundt åtte mens dekk B har enda bedre rullemotstand på 8,7 (se jeg diskriminerer ikke høyt trykk altså) vil testen da valid? Vil den være av maksimal verdi for lesere? (Trolig ja, og nei) LarsB
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: larsb]
#1944065
10/04/2015 17:52
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Hvor relevant dette er i praksis og sammenhengen mellom rullemotstand og framkommelighet / faktisk sykkelhastighet over tid på et variert underlag er en helt annen skål, og antageligvis det vi egentlig diskuterer i denne tråden. Og i en del andre tråder.
Du har helt rett i dette og det meste annet av det du har skrevet. Men jeg "føler" at for å gjøre en mest mulig reel sammenligning av rullemotstand bør tester ta utgangspunkt i dekkets beste mulige resultat innenfor et realistisk spenn. Hvis testen gjøres med ett standardtrykk på 8,1 bar og dekk A har sitt beste resultat på rundt åtte mens dekk B har enda bedre rullemotstand på 8,7 (se jeg diskriminerer ikke høyt trykk altså) vil testen da valid? Vil den være av maksimal verdi for lesere? (Trolig ja, og nei) LarsB Tror du har et viktig poeng her. Egentlig blir store deler av denne diskusjonen ganske håpløs uten å gå inn forskjellene mellom ulike merker dekk. Men - testing er vanskelig og dyrt, og med enda en variabel blir det enda mye dyrere. Dermed er de fleste tester av begrenset verdi, og noen (for eks. disse hvor en kjører på metalltrommel) direkte misvisende.
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: alfred]
#1944131
10/04/2015 20:15
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
Jeg er helt enig, og derfor så synes jeg denne hypen (brannfakkel!) med bredere og bredere dekk er litt snodig. Jeg merker mye større forskjell i positiv retning på absolutt alle subjektive kriterier ved å gå fra Conti GP4000 til Veloflex master (begge 23 mm oppgitt) enn å gå fra 22 mm Veloflex extreme til 25 mm Veloflex Roubaix. Dekkets (og slangens) kvaliteter er mye viktigere enn dekkbredden isolert sett. Tror jeg. Og nå snakker jeg om landeveisykling på standard Østlandsvei. For Flandern rundt og Gyllene gutuer er selvsagt større bredde/volum viktig og riktig.
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: kodax]
#1944163
10/04/2015 22:42
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532 |
Vittorias toppdekk med 320 tpi og lateksslange, er mer komfortabelt enn noe annet jeg har prøvd, selv i 23 mm bredde og med 8 bars trykk. Jeg kommer til å teste dem i 25 mm i sommer, vil jeg tro, men det er definitivt annet enn dekkbredde som har betydning! Tpi og slangemateriale (for dem av oss som bruker slanger) har noe å si. Det slår meg at det største markedsføringsbudsjettet ikke nødvendigvis gir best kjøreegenskaper, og at dekk er det siste stedet jeg sparer penger på en sykkel. Liten vits i å kjøpe dyre hjul om man ikke tar seg bryet med å finne de dekkene man selv trives best med, og da er det bare prøving som gjelder. Gi meg Vittoria Open Corsa CX eller SC i 23 mm framfor det aller meste av 25 mm, i alle fall på de veiene jeg sykler, og på den måten jeg sykler.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: kodax]
#1944212
11/04/2015 08:26
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Slutter meg til koret. Det mest komfortable og følt raskeste jeg har kjørt på er nevnte Veloflex Extreme/Carbon-kombinasjon.
Alle kanttrådgreier jeg har prøvd (ingen Vittoria eller Veloflex) må ned i lavere trykk for samme komfort.
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: kodax]
#1944228
11/04/2015 09:06
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063 |
Jeg gikk fra 23 mm GP4000 til 25 mm GP4000 og merker i praksis ingenting. Mye større forskjell om dekkene står på 13c felg eller 15c felg. Med smal felg så slår det gjennom lettere. På DA C35 felgene er forskjellen i bredde også under en mm, så er kanskje derfor jeg ikke merker noen forskjell.
Lars Olav
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: kodax]
#1945009
13/04/2015 10:47
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
Kanskje forskjellen på 23 vs 25 merkes bedre på noen hjul framfor på andre? På de relativt billige Mavic-hjulene som fulgte med min Canyon Ultimate CF SLX merker jeg i hvert fall stor forskjell.
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: kodax]
#1945144
13/04/2015 15:51
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532 |
Kanskje forskjellen på 23 vs 25 merkes bedre på noen hjul framfor på andre? På de relativt billige Mavic-hjulene som fulgte med min Canyon Ultimate CF SLX merker jeg i hvert fall stor forskjell. Det kan godt være at du vil merke like god forskjell på andre hjul. Valg av dekk og slanger (om man bruker det) har en god del å si for sykkelopplevelsen, men det kan jo også være at det er andre elementer enn selve dekkbredden som har mye å si, og kanskje til og med mer. Jeg opplever i alle fall det.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: kodax]
#1945198
13/04/2015 18:13
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Kanskje forskjellen på 23 vs 25 merkes bedre på noen hjul framfor på andre? På de relatrykkbillige Mavic-hjulene som fulgte med min Canyon Ultimate CF SLX merker jeg i hvert fall stor forskjell. Innerslangen har også betydning. Men mitt spørsmål til den opplevelsen er: Hvor mye senket du trykket? Å bare gå opp i dimensjon gir ikke mer komfort, det er når en utnytter større dimensjon med lavere trykk en oppnår forbedring. Og så har det selvsagt mye med hvordan det funker i minste dimensjon: På vanlig vei med et fornuftig trykk vil også 23mm dempe småvibrasjoner.
Redigert av alfred; 13/04/2015 18:15.
|
|
|
Re: Hvorfor selger butikkene fortsatt 23mm?
[Re: kodax]
#1945459
14/04/2015 08:42
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 647
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 647 |
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
|
|