Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Motorsykler"

"Motorsykler" #1940231 28/03/2015 23:48
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Espen E Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Ser at UCI sjekket mange sykler for motorer etter Milan-SanRemo. http://www.procycling.no/sjekket-over-30-sykler-for-motorer/ Hvordan er det egentlig med elteknologien? Finnes det i det hele tatt utstyr som er usynlig nok og samtidig så effektivt et det er aktuellt på en racer?


- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: "Motorsykler" [Re: Espen E] #1940279 29/03/2015 09:10
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 28
W
Wilier Offline
Fersking
Offline
Fersking
W
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 28
Etter dette (https://www.youtube.com/watch?v=ynLMfzLTc8M) som skjedde med Ryder Hesjedal har det vært spekulasjoner rundt temaet. Men han forteller selv i dette intervjuet (https://www.youtube.com/watch?v=qyqpDWl19v4 , rundt 0:55) at i en "motorsykkel" er det kranken som skal være motordrevet og ikke hjulet.

Re: "Motorsykler" [Re: Espen E] #1940390 29/03/2015 18:31
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Det er tydeligvis mulig å skjule en del, som f.eks på Vivax Veloce men tipper at eventuell vektøkning på sykkelen vil være mer en ulempe enn motoren er en fordel.


// Too many roads, too little time
Re: "Motorsykler" [Re: Trond Helge] #1940484 30/03/2015 05:51
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
1.8 kg med ekstra vekt for å kunne trykke ut 200 ekstra watt i ett eller annet tidsintervall bestemt av batteriets størrelse? Det er jo fullt mulig for produsentene som mener alvor å lage en sykkel som veier 5 kg, og da er vi i et område det ikke finnes noen vektulempe i det hele tatt.
Det er jo juks og bedrag selvsagt, men når folk er villige til å bruke nærmest hva det skulle være av medikamenter som kan gi/gir en fordel, ville det undre meg mye om det ikke var noen som gikk å skumlet med tanker om slik som dette.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: "Motorsykler" [Re: Espen E] #1940519 30/03/2015 08:37
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 753
M
MortenRE Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 753
Og den sykkelen gav en time med 200w.
Vil tro 10-20min med 200 kan være ganske avgjørende også - og da kan en nok lage et betraktelig lettere system. Ikke trenger det å holde slik det må gjøre i en forbrukerversjon heller.

Re: "Motorsykler" [Re: Espen E] #1940522 30/03/2015 08:43
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
200w hjelper nok en god del ja, men dette er jo ekstra vekt du må ha med deg hele løpet.

Og det er nok betraktelig vanskeligere å skjule en motor for andre, doping kan gjøres i skjul med en lege men vil ikke en skjult motor involvere mekanikere og annet teknisk personell også? Lettere å avdekke en skjult motor enn å mistenkelige blodverdier.

Velger å tro (og håper) at proffene ikke gjør slikt

Selv synes jeg at bakker er en gøy utfordring og har aldri tenkt tanken på å kjøpe meg el-sykkel.


// Too many roads, too little time
Re: "Motorsykler" [Re: Espen E] #1940527 30/03/2015 08:52
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Spekulasjonene begynte på Muur de Grammont. Motor, EPO eller ren klasse? ICON_SMILE

https://www.youtube.com/watch?v=z6z7uUe0tVA

Re: "Motorsykler" [Re: Trond Helge] #1940533 30/03/2015 09:02
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
M
mroek Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
Sitat: Trond Helge
200w hjelper nok en god del ja, men dette er jo ekstra vekt du må ha med deg hele løpet.

Men så lenge man fremdeles kan holde sykkelen nede på rundt minimumsvekten på 6.8 kg, så er jo ikke ekstravekten et tema.

Re: "Motorsykler" [Re: Espen E] #1940537 30/03/2015 09:16
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Om noen tviler på at noen blir fristet av å benytte seg av dette så er det bare å ta seg en bolle. Veier man 75 kg og kan legge på "bare" 50 w (ikke 200 w) så er det ca 0,66 w/kg. Det vil med andre ord si at en som produsere 5,4 w/kg (evt. 6) fort er over 6,0 w/kg ( evt. 6,6). Er jo bare å tenke seg til hva et tog med hjelperyttere med en sånn rigging kan få til.



Redigert av sveinaa; 30/03/2015 09:26.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: "Motorsykler" [Re: Espen E] #1940540 30/03/2015 09:23
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Elmotor er selvfølgelig lett å forby, helt uten grensetilfeller. Men hva hvis noen kommer opp med et mekanisk system som klarer å lagre litt energi i nedoverbakkene i forbindelse med bremsing, som gjør at man kan frigjøre et lite kick i neste oppoverbakke for å stikke fra konkurrentene?

I alle tider har man jo kunnet lagre energi i form av treghet i hjulene og treghet for hele ekvipasjen i overgangen mellom nedover og oppover. Så hvis nye materialer f eks kan lagre denne energien litt lengre, som vibrasjoner i et nanomateriale (for å bruke litt buzzwords) slik at den kan gjenbrukes noen minutter, eller lengre, etter at man har generert den, ville det være greit? Man har jo selv generert energien i den forrige oppoverbakken.

Re: "Motorsykler" [Re: Espen E] #1940546 30/03/2015 09:48
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Loki Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Historien har også vist at enkelte syklister ikke har etiske sperrer overhode. Dersom det er teknisk mulig og jukse med elmotor e.l. vil det bli gjort.


He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: "Motorsykler" [Re: Espen E] #1940549 30/03/2015 09:53
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Nesten så jeg forventer at nye krav fra UCI er røntgen av alle sykler før start (kan jo si at de vil sjekke for sprekker i karbon ICON_SMILE )


// Too many roads, too little time
Re: "Motorsykler" [Re: Dan] #1940580 30/03/2015 10:55
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 454
shakudu Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 454
Quote:
Men hva hvis noen kommer opp med et mekanisk system som klarer å lagre litt energi i nedoverbakkene

Er jo bare å lage tyngre felger ICON_SMILE

Re: "Motorsykler" [Re: Espen E] #1940583 30/03/2015 10:59
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Interessant den Vivax sykkel.
Dette kan meget vel være den nye doping.

Blir spendende å se hvordan de vil skjule knappen som man må trykke på for å aktivere motoren.

I gamle dager var det soigneurs som var en del av det lyssky spil, nå blir det mekanikerene i stedet.

Re: "Motorsykler" [Re: Espen E] #1940603 30/03/2015 11:38
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Tror jeg har løsningen: Ingenting kan skjules!



// Too many roads, too little time
Re: "Motorsykler" [Re: Trond Helge] #1940611 30/03/2015 11:48
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 753
M
MortenRE Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 753
Sitat: Trond Helge
200w hjelper nok en god del ja, men dette er jo ekstra vekt du må ha med deg hele løpet.

Og det er nok betraktelig vanskeligere å skjule en motor for andre, doping kan gjøres i skjul med en lege men vil ikke en skjult motor involvere mekanikere og annet teknisk personell også? Lettere å avdekke en skjult motor enn å mistenkelige blodverdier.

Velger å tro (og håper) at proffene ikke gjør slikt

Selv synes jeg at bakker er en gøy utfordring og har aldri tenkt tanken på å kjøpe meg el-sykkel.


Tror ikke det er vanskeligere å få tak i en uærlig mekaniker enn en uærlig lege. Og den ekstra vekta er ikke noe tema med en vektgrense på 6.8 enkelte allerede må bruke blylodd for å nå. 200w er også uansett voldsomt mye mer enn hva den ekstra velta straffer deg jfr w/kg-kommentaren over.

Re: "Motorsykler" [Re: Espen E] #1940663 30/03/2015 15:11
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Jeg minns å ha snakket med noen som mente dette var modifikasjoner som ble tilbudt åpenlyst hos div. sykkelverksted i Belgia.


Create the problem and sell the solution
Re: "Motorsykler" [Re: DuffMcShank] #1940850 31/03/2015 09:28
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: DuffMcShank
Jeg minns å ha snakket med noen som mente dette var modifikasjoner som ble tilbudt åpenlyst hos div. sykkelverksted i Belgia.


Jaha? Er produktene som behøves i salg noe sted?

Og: Åpenlyst: Hva så? Det er ikke forbudt med hjelpemotor på sykler. Det er bare ikke lov å bruke dem i ritt.


Moderator  support, Valentino