Alle som har kjennskap til rittranking.no for sykkel og xcranking.no for langrenn og som har interesse for rettferdige idrettslige sammenligninger basert på mest mulig vitenskapelige prinsipper skamroser systemene.
Systemet kan og bør revolusjonere seedning og rettferdig plassering i startfelt. For alt jeg vet er det prosesser på gang.
Når jeg ser noe som er virkelig bra, uansett hva det er, blir jeg nysgjerrig og vil gjerne vite mer. Med litt søkearbeid kommer man raskt fram til at det er Bjørn-Olav Solum Strand som er mannen bak opplegget, og at det er etablert et aksjeselskap som heter Ranking AS (
http://www.proff.no/roller/ranking-norway-as/oslo/konsulenter/IGISAA200NR/).
Men det er lite "blest" rundt systemet og firmaet så vidt jeg har sett og så langt ligger de lavt i terrenget hva oppmerksomhet angår.
Av nysgjerrighet: er det noen - helst Bjørn-Olav selv så klart! - som kan fortelle om status, videre planer og ambsjoner etc.? Er det ting på gang for å kjøre systemet som et internasjonalt universelt rankingsystem? Har systemet og personen(e) bak vært presentert i artikler i fagbladet? Kan man kjøpe aksjer? ;-)
Hei,
Takk for at du liker systemet, og setter pris på det arbeidet som er lagt ned i det.
Rittranking og XCRanking er hobbyprosjekt. Vi har i dag noen kommersielle tjenester som går på å selge seedingstjenester til arrangører, og får dekket inn noen av kostandene våre der. PR er ikke min sterke side, og jeg har ikke noe særlig mer tid til tjenesten enn det jeg allerede legger ned i vedlikehold og innlegging av resultater.
Jeg tror at det burde vært mulig å finansiere kostnadene, ved annonser, men da må avtalene være ganske gode, ettersom det koster en del å drive tjenestene. Det kunne også muligens gå å samkjøre de forskjellige resultat og seedingsinitativ som finnes, og fått finansiert det på den måten. Vi har vært i kontakt med både Skiforbundet og Sykkelforbundet uten å komme helt i mål med noe der.
Så foreløpig status er da, at med mindre noe skjer med samarbeidspartnere/investor så vil siden bestå med dagens ambisjonsnivå, eller muligens litt lavere.