Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

rittranking.no/xcranking.no: status/videre planer

rittranking.no/xcranking.no: status/videre planer #1939343 26/03/2015 13:39
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Alle som har kjennskap til rittranking.no for sykkel og xcranking.no for langrenn og som har interesse for rettferdige idrettslige sammenligninger basert på mest mulig vitenskapelige prinsipper skamroser systemene.
Systemet kan og bør revolusjonere seedning og rettferdig plassering i startfelt. For alt jeg vet er det prosesser på gang.

Når jeg ser noe som er virkelig bra, uansett hva det er, blir jeg nysgjerrig og vil gjerne vite mer. Med litt søkearbeid kommer man raskt fram til at det er Bjørn-Olav Solum Strand som er mannen bak opplegget, og at det er etablert et aksjeselskap som heter Ranking AS (http://www.proff.no/roller/ranking-norway-as/oslo/konsulenter/IGISAA200NR/).

Men det er lite "blest" rundt systemet og firmaet så vidt jeg har sett og så langt ligger de lavt i terrenget hva oppmerksomhet angår.

Av nysgjerrighet: er det noen - helst Bjørn-Olav selv så klart! - som kan fortelle om status, videre planer og ambsjoner etc.? Er det ting på gang for å kjøre systemet som et internasjonalt universelt rankingsystem? Har systemet og personen(e) bak vært presentert i artikler i fagbladet? Kan man kjøpe aksjer? ;-)

Re: rittranking.no/xcranking.no: status/videre planer [Re: trondob] #1939362 26/03/2015 14:29
Flex Offline
Veteran
Veteran
Det er en lang tråd om rittrankingen her, men den ser ikke ut til å ha blitt oppdatert det siste halvåret. Bjørn-Olav har brukernavn bolav, men har omtrent bare vært aktiv i den ene tråden (og har følgelig heller ikke vært aktiv her inne det siste halve året).

Kanskje er det større sjans for å få svar om du spør i den tråden.

Redigert av Flex; 26/03/2015 14:31.
Re: rittranking.no/xcranking.no: status/videre planer [Re: trondob] #1939364 26/03/2015 14:29
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er nok mange som "bruker" systemet. Både arrangører til ranking og private for å følge med på andre og seg selv. Utfordringen for de som driver/utvikler er kanskje som det ofte er; hvordan skape inntekter? Personlig ser jeg ingen fremtid for systemet om jeg skal betale for å ligge i basen og inntekter basert på annonsører betinger antall unike klikk.

Videre er det noen svakheter med rankingen som gjør at det i noens øyne blir litt galt å kalle den rettferdig ICON_WINK

PS.
Ønsker du kontakt med dem vil jeg tro det beste er å ta kontakt direkte, og ikke bruke et forum som dette til det....

Redigert av sveinaa; 26/03/2015 14:33.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: rittranking.no/xcranking.no: status/videre planer [Re: Flex] #1939481 26/03/2015 18:48
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Ved siste korsvei, som riktignok er en god stund siden, jobbet bolav i Bangkok og om han fortsatt gjør det, er han på +6 timer tidsforskjell. I så måte kan en diskusjon bli en litt langvarig affære ;-)

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: rittranking.no/xcranking.no: status/videre planer [Re: sveinaa] #1939614 27/03/2015 07:04
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sveinaa
... Personlig ser jeg ingen fremtid for systemet om jeg skal betale for å ligge i basen og inntekter basert på annonsører betinger antall unike klikk. ..

Han har noen betalingstjenester der han tilbyr ritt å rangere deltagerne for å feks dele disse inn i puljer. Men om det markedet er stort nok til at det blir business ut av det er en annen sak.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: rittranking.no/xcranking.no: status/videre planer [Re: trondob] #1939621 27/03/2015 07:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tycker systemet fungerar väldigt bra som en sammanställning av ritt och renn och den tjänsten skulle jag tro att väldigt många använder sig av. Som ranking är jag mer osäker. Framförallt i sykkel finns det ju så många olika typers ritt att poäng baserad på någon algoritm av tider och plasseringar antagligen kommer bli rätt osäker.

Att rätt av bestämma seedning utifrån rankingen i databasen tror jag inte på då det ger en stor nackdel för de som inte ofta konkurrerar eftersom man räknar med de 5 bästa ritten. Detta går dock självklart att lösa gjenom att man bara tar med det bästa rittet eller något sådant.

Re: rittranking.no/xcranking.no: status/videre planer [Re: trondob] #1939871 27/03/2015 16:52
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
rittranking.no har rutiner for å tilpasse seeding til hvert enkelt ritt. Dette er noe Vestmarkrittet har svært god erfaring med, og som bolav&Co leverer til rittarrangør.
Dette er med andre ord ikke funksjonalitet som er tilgjengelig på nett for hvermannsen.

Re: rittranking.no/xcranking.no: status/videre planer [Re: trondob] #1940401 29/03/2015 19:00
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: trondob
Alle som har kjennskap til rittranking.no for sykkel og xcranking.no for langrenn og som har interesse for rettferdige idrettslige sammenligninger basert på mest mulig vitenskapelige prinsipper skamroser systemene.
Systemet kan og bør revolusjonere seedning og rettferdig plassering i startfelt. For alt jeg vet er det prosesser på gang.

Når jeg ser noe som er virkelig bra, uansett hva det er, blir jeg nysgjerrig og vil gjerne vite mer. Med litt søkearbeid kommer man raskt fram til at det er Bjørn-Olav Solum Strand som er mannen bak opplegget, og at det er etablert et aksjeselskap som heter Ranking AS (http://www.proff.no/roller/ranking-norway-as/oslo/konsulenter/IGISAA200NR/).

Men det er lite "blest" rundt systemet og firmaet så vidt jeg har sett og så langt ligger de lavt i terrenget hva oppmerksomhet angår.

Av nysgjerrighet: er det noen - helst Bjørn-Olav selv så klart! - som kan fortelle om status, videre planer og ambsjoner etc.? Er det ting på gang for å kjøre systemet som et internasjonalt universelt rankingsystem? Har systemet og personen(e) bak vært presentert i artikler i fagbladet? Kan man kjøpe aksjer? ;-)

Hei,

Takk for at du liker systemet, og setter pris på det arbeidet som er lagt ned i det.

Rittranking og XCRanking er hobbyprosjekt. Vi har i dag noen kommersielle tjenester som går på å selge seedingstjenester til arrangører, og får dekket inn noen av kostandene våre der. PR er ikke min sterke side, og jeg har ikke noe særlig mer tid til tjenesten enn det jeg allerede legger ned i vedlikehold og innlegging av resultater.

Jeg tror at det burde vært mulig å finansiere kostnadene, ved annonser, men da må avtalene være ganske gode, ettersom det koster en del å drive tjenestene. Det kunne også muligens gå å samkjøre de forskjellige resultat og seedingsinitativ som finnes, og fått finansiert det på den måten. Vi har vært i kontakt med både Skiforbundet og Sykkelforbundet uten å komme helt i mål med noe der.

Så foreløpig status er da, at med mindre noe skjer med samarbeidspartnere/investor så vil siden bestå med dagens ambisjonsnivå, eller muligens litt lavere. ICON_SMILE

Re: rittranking.no/xcranking.no: status/videre planer [Re: bolav] #2061205 15/02/2016 13:22
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Jeg ser at det siste rennet som er lagt inn i xcranking er Troll Skimaraton, 11.04.2015.

Betyr det at dette fantastiske systemet er lagt ned?
Eller er det fremdeles håp for at det kommer tilbake?

En drøm ville være at systemet ble konsekvent brukt i alle større turrenn, og at seedning i de store rennene var basert på listene generert av xcranking, og at man fikk startposisjon helt i henhold til dette, slik at det kunne bli slutt på den ubehagelige og til dels stressfulle situasjonen rundt utlegging av ski, ikke minst i Birken, der folk trenger seg sammen for å presse seg tidligst mulig gjennom porten inn til startområdet.

Jeg skjønner det står på økonomi. Som product er xcranking så bra at det fortjener å bli overøst med midler, men det er vel ikke let å få til dette, en person som forstår seg på business burde vært satt på saken ...

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå