|
|
Når fly styrter - personlig tragedie som årsak?
|
26/03/2015 13:13
|
HNK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Alle har nok fått med seg den tragiske flystyrten i de franske alper. En flystyrt av denne typen i europeisk luftrom med et velrennomert europeisk flyselskap er meget sjelden - heldigvis! Og det er trygt å fly, svært trygt. Leste et sted at det er ca. 0,14/1000000 sjanse for å bli utsatt for en flyulykke. Ulykke vil da være alt fra å skli av rullebanen til å bli skutt ned fra bakken.
Har selv litt flyskrekk light. Liker ikke turbulens og take-off. Vet at det er uendelig mye farligere å sette meg bak rattet på bilen, men da styrer jeg liksom selv. Med unntak av en ting: jeg styrer ikke andre sjåfører rundt meg. Men dette tenker man liksom ikke mye over.
Om et fly styrter fra 38000 fot i 700km/t, er det game over. Overlevelse er umulig. Man rekker heldigvis ikke å føle smerten heller.
Det viser seg altså at enten kaptein eller annenpilot på Germanwingsflyet trolig bevisst har låst sin cockpit-kollega ute og like bevisst har styrt flyet i bakken. Hvorfor, er spekulasjoner, men de vanlige årsakene er personlige tragedier (skilsmisser, barnefordelingssaker, depresjoner o.l.)., og til en viss grad også religiøs overbevisning o.l.
Men hvordan garderer man seg mot noe slikt? En pilots personlige problemer, hva det enn måtte være, skal ikke resultere i at uskyldige mennesker stuper i døden på denne måten. Hvilke rutiner har et flyselskap for å fange opp dette? Er dette noe man "må leve med"?
Som en light flyskrekkperson, er en pilots sinnsstemning en bekymring jeg ikke vil ha. Det blir en altfor ukjent og farlig faktor til en jobb der feilfrihet og nøyaktighet er essensielt.
|
|
|
Re: Når fly styrter - personlig tragedie som årsak?
[Re: HNK]
26/03/2015 13:26
|
Rythers
Entusiast
|
Entusiast
En kinkig sak dette når en av to piloter har som mål å styrte flyet. Hadde ikke kapteinen gått på do, hva hadde skjedd da?
|
|
|
26/03/2015 13:28
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser Norwegian har vært kjapt ute, og allerede endret reglene sine til slik det gjøres i USA. Går en av pilotene på do eller spaserer en tur i midtgangen, skal en av kabinbesetningen ta pilotens plass i cockpit i mens.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
26/03/2015 13:52
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Bra Norwegian tar tak i dette, samtidig som det jo ikke virker spessielt sunnt det regimet Norwegian la seg på i streikeperioden heller. Om man har vært gjennom en nedtur i livet så bør det være greit å ta et par dager å puste på uten fare for å miste jobben slik man gjør i Norwegian nå.
Jeg har den samme flyskrekk-light som HNK her, og ser helst at det skal være en lav terskel for flygerne både å si nei takk til en flyging selv, og også en lav terskel for andre kollegaer til å be en flyger stå over om de føler personen er litt utenfor en dag.
Trønder osv
|
|
|
26/03/2015 13:56
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes det høres rart ut(uten å ha lest saken) at piloten som skal ha styrt flyet i bakken brukte så lang tid på det hvis intensjonen var å krasje. Det må da vel være størst sjanse for å lykkes ved å styrte så fort som mulig?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: cvrokka]
26/03/2015 14:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Han hade kunnat vara raskare men det tar faktiskt en del tid att få ned ett fly från 10 000 meters höjd också om man försöker. Det är också möjligt att det finns system som gör att man inte kan stupa väldigt raskt med flyget.
|
|
|
[Re: Espen J]
26/03/2015 14:14
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Flyskrekk ultralight på meg. Ble oppgradert til "Moderat" en gang jeg skulle til Praha og piloten kom strenende ut av TaxFreen med en liter Chivas og seks sterkøl. Skjorta delvis ut av buksa, firedagers skjegg, rufsete hår og røde øyne.
|
|
|
[Re: cvrokka]
26/03/2015 14:56
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg synes det høres rart ut(uten å ha lest saken) at piloten som skal ha styrt flyet i bakken brukte så lang tid på det hvis intensjonen var å krasje. Det må da vel være størst sjanse for å lykkes ved å styrte så fort som mulig? Flyet øker farten de siste ti minuttene i følge loggen, så det har nok bortimot gått så fort som det er mulig å få et fly ned.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
26/03/2015 15:07
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Man har vel akkurat det samme problemet dersom man sitter på en buss? Er bussjåføren både innstilt på å ta selvmord og samtidig drepe flest mulig klarer han fint å ta med seg en stappfull rushtidsbuss. Jeg vet ikke sikkert, men buss i 120km/t rett inn i en murvegg kan umulig ha mange overlevende?
|
|
|
26/03/2015 15:12
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Den menneskelige faktoren er noe ordentlig dritt.
Lurer på hvorfor ingen terrororganisasjon har tatt på seg ansvaret. De pleier jo gjøre det.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
26/03/2015 15:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes det høres rart ut(uten å ha lest saken) at piloten som skal ha styrt flyet i bakken brukte så lang tid på det hvis intensjonen var å krasje. Det må da vel være størst sjanse for å lykkes ved å styrte så fort som mulig? Flyet øker farten de siste ti minuttene i følge loggen, så det har nok bortimot gått så fort som det er mulig å få et fly ned. jag läste någonstans att de kunde ha gått ned klart raskare med en rak och fin nedstigning (gissade att de menade en nedstigning utan motorkraft.) Man har ju en del parametrar som bestämmer hur planet flyr så att de ökade farten lite behöver inte betyda så mycket.
|
|
|
26/03/2015 15:35
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Hvis målet er å smadre flyet i bakken må man holde det i ett stykke på vei ned, ellers kunne han bare stupt rett ned, og deretter dratt hardt i yoken og knekt vingene av flyet når det får høy fart. Det er grenser for hvor høy hastighet et slikt fly tåler også.
Redigert av Tor Arne; 26/03/2015 15:40.
|
|
|
26/03/2015 15:41
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Prisen å betale for å ha en innbruddssikker dør pga terrorfaren. Uten 9/11 hadde aldri denne ulykken kunne skjedd. Men alikevel så er nok døren sikrere å ha en uten. Men man hadde jo Helios også(flygerene ble bevisstløse). Kanskje kunne den og vært unngått? kjenner ikke saken inngående.
USA prosedyrene med at det alltid skal være to i cockpit er fornuftige. Norwegian bekreftet perfekt at de endrer rutiner (bra tegn, rask respons) og vi får se når SAS endrer sine rutiner.
Har selv jobbet i flyselskap 1998-2002. Sender aldri fallskjermen som flybagasjem,dersom om den er med i bagasjen. Ironisk nok er det en redningsvest til bruk i vann under setet.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: Tor Arne]
26/03/2015 15:42
|
Dan
More than words
|
More than words
Leste et sted at det er ca. 0,14/1000000 sjanse for å bli utsatt for en flyulykke. [...] Vet at det er uendelig mye farligere å sette meg bak rattet på bilen, men da styrer jeg liksom selv. Jeg lurer på en ting når det gjelder denne typen statistikk. For at det skal bli relevant for meg så må sammenligningen mellom fly og bil ta høyde for at jeg ikke kjører i rus, aldri kjører for fort og alltid bruker bilbelte. Det senker jo min dødsrisiko i bil betraktelig, men hvor langt unna fly er mine overlevelsessjanser? Jeg synes det høres rart ut(uten å ha lest saken) at piloten som skal ha styrt flyet i bakken brukte så lang tid på det hvis intensjonen var å krasje. Det må da vel være størst sjanse for å lykkes ved å styrte så fort som mulig? Det kan jo tenkes at han faktisk hadde en tanke om at det å fly rett inn i en fjellvegg var det mest skånsomme for ham selv. (At han skulle ha noen tanker om å gjøre det skånsomt for passasjerene er jo heller tvilsomt.) Så da måtte han relativt kontrollert finne seg en fjellvegg. Lurer på hvorfor ingen terrororganisasjon har tatt på seg ansvaret. De pleier jo gjøre det. Jeg tipper at terrororganisasjoner er opptatt av å bli tatt på alvor. Det blir de ikke hvis de blir tatt i løgn gang på gang fordi etterforskningen viser noe annet.
|
|
|
[Re: silverwrx]
26/03/2015 15:45
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
USA prosedyrene med at det alltid skal være to i cockpit er fornuftige. Norwegian bekreftet perfekt at de endrer rutiner (bra tegn, rask respons) og vi får se når SAS endrer sine rutiner. Leste et sted at SAS ikke diskuterte sine sikkerhetsrutiner med media av sikkerhetsmessige grunner, så det kan godt hende det har blitt gjort uten at det har blitt sagt høyt.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
26/03/2015 16:00
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
USA prosedyrene med at det alltid skal være to i cockpit er fornuftige. Norwegian bekreftet perfekt at de endrer rutiner (bra tegn, rask respons) og vi får se når SAS endrer sine rutiner. Leste et sted at SAS ikke diskuterte sine sikkerhetsrutiner med media av sikkerhetsmessige grunner, så det kan godt hende det har blitt gjort uten at det har blitt sagt høyt. Det er ikke rocket science akkurat det her hvordan "dobesøk" gjøres i praksis, så i mellomtiden kan vi passasjerer bekymre oss over om slikt kan skje i SAS. Jeg tolker det dithen at SAS har allerede slike regler. Men ville gjerne hatt det bekreftet. Er jo en risikoavveining. Hva om kabinpersonalet finner på noe (de fleste har vel sett de mindre blide Ryanairdamene, tenk deg de da litt småsure i cockpit, kanskje ekstra sur på det utdrikningslaget på fotballtur til england, litt pms+ eller slutt med typen der og..). Som sagt, det å ta inn en ekstern person inn i cockpit trenger ikke redusere risikoen. Heller ikke det å ha en skuddsikker dør når de foran er "bevisstløse".
|
|
|
26/03/2015 16:09
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Helt villt hvordan det blir konkludert i media. Forsiden på NRK nå "Andreas Lubitz (28) oppnådde guttedrømmen: Så sendte han 149 passasjerer i døden" Flyet er knapt smelt i fjellet før noen skal få skylda. Stakkars stakkars familie og venner.. Ett argumenent er at de kan høre han puste så han var derfor ikke bevistløs.. Seriøst? Altså, ikke at jeg tviler på at det kan være tilfellet her men likevel.
|
|
|
26/03/2015 16:12
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Slik jeg tolker er flyet flydd en rute på en måte som gjør at det ble gjort bevisst og med overlegg. De er ikke i tvil.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: silverwrx]
26/03/2015 16:17
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Slik jeg tolker er flyet flydd en rute på en måte som gjør at det ble gjort bevisst og med overlegg. De er ikke i tvil. Mer enn jeg har fått med meg, og jeg så pressekonf med denne franske etterforskeren som er alt er basert på og det nærmeste han kommer en skyldfordeling er at det er en sannsynlighet. En sannsynlighet uten å spesifisere noe som helst om hva sannsynlighet.
|
|
|
[Re: JoachimV]
26/03/2015 16:34
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Slik jeg tolker er flyet flydd en rute på en måte som gjør at det ble gjort bevisst og med overlegg. De er ikke i tvil. Mer enn jeg har fått med meg, og jeg så pressekonf med denne franske etterforskeren som er alt er basert på og det nærmeste han kommer en skyldfordeling er at det er en sannsynlighet. En sannsynlighet uten å spesifisere noe som helst om hva sannsynlighet. Det er vel to ting her som gjør at de er sikre på at det er med overlegg og at han ikke var bevistløs. Autopilot ble stilt inn på nedstigning og at han overstyrte fra cockpit kapteinens forsøk på å bruke nødkoden på døra.
|
|
|
26/03/2015 16:36
|
ColnagoReflex
Entusiast
|
Entusiast
Når de franske etterforskerne går så hardt ut, kan vi være ganske sikre på at det er flere detaljer på tapen fra den smarte boksen enn det som hittill har kommet frem - garantert.
|
|
|
[Re: Dan]
26/03/2015 16:39
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Leste et sted at det er ca. 0,14/1000000 sjanse for å bli utsatt for en flyulykke. [...] Vet at det er uendelig mye farligere å sette meg bak rattet på bilen, men da styrer jeg liksom selv. Jeg lurer på en ting når det gjelder denne typen statistikk. For at det skal bli relevant for meg så må sammenligningen mellom fly og bil ta høyde for at jeg ikke kjører i rus, aldri kjører for fort og alltid bruker bilbelte. Det senker jo min dødsrisiko i bil betraktelig, men hvor langt unna fly er mine overlevelsessjanser? Men du flyr regelmessig på Italia og det landet er etter England(!) og Frankrike det verste landet i Europa når det gjelder flysikkerhet. Dette trekker definitivt ned igjen.
|
|
|
26/03/2015 16:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tänker väl snarare tvärtom. Eftersom de redan nu går ut med den teorien så är de rimeligt säkra. Det ska ju också vara så att han aktivt behövde trycka på en knapp för att ingen annan skulle kunna ta sig in i cockpiten.
Det känns ju inte helt rimeligt att samtidigt som som piloten går på do så får copiloten ett illbefinnande som medför att flyget börjar tappa höjd och dörren stängsparmanent av någon anledning.
|
|
|
[Re: JoachimV]
26/03/2015 18:42
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt villt hvordan det blir konkludert i media. Forsiden på NRK nå "Andreas Lubitz (28) oppnådde guttedrømmen: Så sendte han 149 passasjerer i døden" Flyet er knapt smelt i fjellet før noen skal få skylda. Stakkars stakkars familie og venner.. Ett argumenent er at de kan høre han puste så han var derfor ikke bevistløs.. Seriøst? Altså, ikke at jeg tviler på at det kan være tilfellet her men likevel. Det var min første tanke etter å ha hørt den korte gjengivelsen fra etterforskerne. Det finnes da mange andre senarioer som bør undersøkes før man konkluderer i "gunstig retning" for selskap og flyprodusent....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
26/03/2015 18:59
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Velger enda å holde uskylden til piloten høyt hevet, helt de beviser han ikke hadde noen gasser i blodet.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
26/03/2015 19:04
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flyhaverier undersöks ju väldigt noggrant av 3 part och jag har iallafall inte fått för mig att de brukar gå i en "gunstig retning" for selskap og flyprodusent. Denna kommer garanterat också gås igjenom i detalj.
I detta fall tror jag de har mer information än vad vi har men det är ju endå väldigt vanskligt att komma opp med ett scenario som är det minsta trovärdigt och annorlunda än den förklaringen som har givits.
|
|
|
[Re: fredriks]
26/03/2015 19:12
|
Tex
Besatt
|
Besatt
I detta fall tror jag de har mer information än vad vi har men det är ju endå väldigt vanskligt att komma opp med ett scenario som är det minsta trovärdigt och annorlunda än den förklaringen som har givits.
Det er likevel spesielt at analysen av voice recorder er klar etter en dag, og man kan konkludere nok til å fordele skyld. Vanligvis tar da dette månedsvis? Jeg kan ikke huske at man har gått ut på denne måten før, i hvert fall.
|
|
|
26/03/2015 19:24
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Uansett hva som har skjedd her så er det jo en tragedie. Det er ingen som på en god dag velger å ta med seg 149 personer i døden.
Trønder osv
|
|
|
26/03/2015 19:30
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Joda, men det er nå likevel stor forskjell på ulykke og ond vilje. Også for de etterlatte, vil jeg tro.
|
|
|
|
|