Ellers overrasket over hvor mange som ikke er villig til å¨hjelpe andre. Hjalp en kar som hadde komme litt for langt ut i løssnøen og vi trengte en til for å få den ut i oppkjørt veibane. Gjorde tegn til bilene som skled forbi i 0,5 km i timen at de skulle hjelpe til, men de fem først bare ristet på hodet skled videre. En av de nedlot seg riktignok til å rulle ned vinduet for å spørre om ulykkesfuglen hadde sommerdekk på før han skled videre.
Noe av det samme skjedde lenger opp, men den forskjellen at bilen som hadde kjørt seg fast sperret for en ambulanse med blålys. Kom folk og hjalp til etterhvert, men det tok sin tid.
Synes dette er overraskende og skuffende.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Må erkjenne at jeg begynner å bli trett av denne sneen. Sneen regelrett pisket innover entreen da jeg gikk ut for å bringe inn DN i morges. Vinden slo inn i slåbråkken, måtte fortøye med doble knuter. Varmekablene i oppkjørselen hadde ikke nebbechanse for å holde sneen av veien.
Må erkjenne at jeg begynner å bli trett av denne sneen. Sneen regelrett pisket innover entreen da jeg gikk ut for å bringe inn DN i morges. Vinden slo inn i slåbråkken, måtte fortøye med doble knuter. Varmekablene i oppkjørselen hadde ikke nebbechanse for å holde sneen av veien.
Heisann Montebello :-)
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Jeg måtte kjøre bil i dag og klarte å bruke ca to timer på distansen Kolsås-Fornebu ca. 13 km totalt. Nye piggfrie vinterdekk ga meg en trygg reise. Kaoset ble i hovedsak forårsaket av privatbiler på sommerdekk og vogntog som heller ikke var riktig skodd. Verste tilfellet var vel noe som så ut som en senket Tesla som i miljøvennlig optimisme lagde enormt brede hjulspor med sommerdekkene sine mens bunnplaten lagde spor i snøen under bilen. Han kom ikke langt... Riktigste bilen jeg så i dag var en Toyota Landcruiser versjon 1 omtrent fra 60 tallet som med "grasiøs eleganse" svingte seg rundt og over enhver hindring :-)
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Så jeg støtter Ruter i deres beslutning. Og før noen nordpå begynner å snakke om udugelige sjåfører i sør så minner jeg dem på at det er litt flere biler i Osloområdet enn i Tromsø eller Bodø, slik at hvis bare én buss får problemer så har man kilometerlange køer på få minutter.
...og når det kommer store snømengder i nord så er det gjerne fulgt av minusgrader. Det er jo en grunn til at man ikke salter der oppe, jevnt kaldt hele vinteren gir fin snø å kjøre på. Her var det vel så vidt det holdt nullen de første timene, og etter lunsj var det plussgrader. Da blir det kjapt glatt uansett hvor langt nord du er fra...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Så kan det meldes at det var drittmoro å sykle idag. Ikke ofte man får snurre hjulene gjennom 30 cm med urørt pudder på veiene. Og bonus blir det når det er snøfonner. Ingen aning hvorfor det ikke var (eller "dårlig" fra bilistenes perspektiv) brøytet men det var nesten så jeg ønsker meg sånne snødager en gang i blant om sommeren også. Tenk hvor moro det er å sykle i slikt føre med 20 plusgrader.
Ellers er det jo klart at under slike forhold så sykler man til jobben eller man venter til brøytebilen har kjørt.
+1
Av praktiske grunner endte jeg opp med lokaltog og t-bane i dag, og det minnet meg på aldri å glemme (!) hvor forferdelig kjedelig kollektivtrafikk og all form form for motorisert pendling er. Nå er det på igjen med piggdekk og i morgen er det opp på sykkelen og ut i snøen!
...og når det kommer store snømengder i nord så er det gjerne fulgt av minusgrader. Det er jo en grunn til at man ikke salter der oppe, jevnt kaldt hele vinteren gir fin snø å kjøre på. Her var det vel så vidt det holdt nullen de første timene, og etter lunsj var det plussgrader. Da blir det kjapt glatt uansett hvor langt nord du er fra...
Kan glatt avskrive den teorien. Her jeg bor er det innlandsklima og forrige uke hadde vi 7 varmegrader klokken 10 om kvelden. Vi har hatt flere mildværperioder samt normal med snø det vil si nærmere 1.5 meter. Vi ville hatt godt over 2 meter uten mildværet, men det er her jeg bor. Kjører vi 4 kilometer mot havet blir det merkbart mildere og mer likt det som er i Tromsø.
Her er været for siste 30 døgn i tromsø
Quote:
Siste 30 døgn: Snittemperaturen var 1,1 grader, 4,2 grader over normalen. Høyeste temperatur var 8,2 grader (16. mars), og laveste var -8,6 grader (21. mars). Samlet nedbør var 79,9 mm. Mest nedbør på ett døgn var 14,9 mm (9. mars) målt kl 7 (kl 8 sommertid) for siste 24 timer. Høyeste vindhastighet var 13,8 m/s (12. mars).
Kan glatt avskrive den teorien. Her jeg bor er det innlandsklima og forrige uke hadde vi 7 varmegrader klokken 10 om kvelden. Vi har hatt flere mildværperioder samt normal med snø det vil si nærmere 1.5 meter. Vi ville hatt godt over 2 meter uten mildværet, men det er her jeg bor. Kjører vi 4 kilometer mot havet blir det merkbart mildere og mer likt det som er i Tromsø.
Og hvordan er kjøreforholdene når dere får 20-30cm på 12 timer med påfølgende mildvær?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Og hvordan er kjøreforholdene når dere får 20-30cm på 12 timer med påfølgende mildvær?
Jævla glatt, men vi kjører deretter og da... Sliter jo endel med vogntogene som setter seg fast i bakker og slikt. I Tromsø har det de siste årene vært et nytt firma som skulle kjøre bussene og en kombinasjon av late sjåfører og dårlig busser har ført til endel klossete situasjoner. Men noen lammelse av samfunnet er det ikke.
Nordpå slipper vi mye av den utfordringen vi hadde på E6 sydfra i dag, 2 av 3 trailere hadde østeuropeiske skilt, og var skodd deretter (og gjerne ført av en som knapt har kjørt på snø og is). De ble rett og slett stående og spinne på flat vei, og blokkerte veien effektivt.
Problemet var fler-delt. Snøen som kom kom veldig kjapt og i stort monn. Samtidig var den veldig finkornet og pakket seg raskt og hardt. Å kjøre på glatt hardpakket snø er noe av det verste. Det ble fryktelig sporete på alle veiene.
Men at ikke måkemannskapene var litt raskere på avtrekkeren skjønner jeg ikke. Klart, det snødde såpass tett at dersom man måket veiene tidlig, så ville man være nødt til å måke enda en gang til eller to.
Det jeg ikke skjønner er at jeg kjenner folk nordfra som bor i Oslo som også har kjørt seg fast i snøen. Superenkel forskning tilsier at de ikke ville hatt problemer med snøfall sørpå siden de aldri har problemer nordpå. Forholdene er jo alltid like, er de ikke?
Store snefall vil skape utfordringer uansett hvor man bor i landet. Og jaggu har vi hatt vår dugelige andel av dette ( -97/ 2008). Men det var / er jo ikke slik at samfunnet går i stå av den grunn. Alt funker - bare litt langsommere. Bodde forresten en uke i nordmarka nå nylig - overrasket over hvor mye sne det var der ! Masse sne i løypene rundt Holmenkollen og videre innover - og pussig nok ikke en eneste snescooter å se. ( og ja - jeg kjenner også noen sørfra som IKKE kjører seg fast på vinterføre her nord , de skor seg etter forholdene )
Det jeg ikke skjønner er at jeg kjenner folk nordfra som bor i Oslo som også har kjørt seg fast i snøen. Superenkel forskning tilsier at de ikke ville hatt problemer med snøfall sørpå siden de aldri har problemer nordpå. Forholdene er jo alltid like, er de ikke?
Samme superenkle forskningen sier at da må det være mentaliteten som forandres hos menneskene. Nå som tallene fra gårdagens "monstervær" foreligger, så er det ikke selve nedbøren som forårsaker kaoset.
Samme superenkle forskningen sier at da må det være mentaliteten som forandres hos menneskene. Nå som tallene fra gårdagens "monstervær" foreligger, så er det ikke selve nedbøren som forårsaker kaoset.
I følge yr kom det 2,2mm ved stasjonen som ligger 300 meter unna mitt hus. Altså et par cm snø. Jeg målte selv i går og det kom vel minst 30cm på 9 timer fra jeg stop opp 0600 til jeg var tilbake fra jobb.
I følge yr kom det 2,2mm ved stasjonen som ligger 300 meter unna mitt hus. Altså et par cm snø. Jeg målte selv i går og det kom vel minst 30cm på 9 timer fra jeg stop opp 0600 til jeg var tilbake fra jobb.
Mener du det kom 30 nedbør eller 30 cm med snø?
Sakset fra Wikipedia.
Quote:
Måling av nedbør Nedbør måles med en nedbørsmåler, og angis vanligvis i millimeter (med en desimal). Tallet viser til hvor høyt vannet i flytende form vil stå over bakken om det ikke synker i jorda, renner vekk eller fordamper. En millimeter nedbør tilsvarer en liter per kvadratmeter. Nedbør som snø eller sludd smeltes til vann, før en måler mengden.
Nedbørmålinger skjer manuelt eller automatisk. For manuell måling kan en i prinsippet bruke en hvilken som helst beholder med rette vegger. Til offisielle målinger brukes ei spesiallagd oppsamlingsbøtte med en åpningsflate på 200-225 cm² (ulike modeller). Mange steder påmonteres bøtta en vindskjerm. Denne kan kompensere noe for vind som gjør at nedbøren treffer i skrå vinkel, slik at for lite nedbør samles opp. Noen nedbørmålere har en spesiell oppsamler for den tida av året da nedbøren i hovedsak kommer som snø.
Den oppsamlede nedbøren blir 1-4 ganger i døgnet helt over i målebeger, der en tydelig kan lese av mengden. På værstasjoner blir nedbøren målt til samme tid over hele verden, klokka 06 UTC og klokka 18 UTC. Noen få av disse måler også klokka 12 og 00 UTC. Nedbørstasjoner måler stort sett nedbør bare én gang i døgnet. I Norge har dette tradisjonelt skjedd klokka 8 klokketid (uansett årstid), men en går nå i økende grad over til å måle klokka 06 UTC også på disse stasjonene. Stasjoner i nettverket til Meteorologisk institutt rapporterer inn innmålt mengde enten i sanntid eller ved ukentlige samlemeldinger.
I værstatistikk brukes betegnelsen nedbørdøgn på 24 timer fram til klokka 06 UTC den oppgitte datoen. Dette betyr at nedbør som faller på dagtid, bokføres på påfølgende dato.
Automatiske nedbørmålinger skjer på ulike vis. Den vanligste er ved at ei oppsamlingsbøtte veies kontinuerlig, og at vekten konverteres til millimeter. Automatstasjoner gir dermed gjerne timesverdier av nedbør.
Trodde jeg skrev det tydelig, men kanskje ikke. Det kom minst 30cm med snø, så derfor synes jeg 2,2mm nedbør virket lite da en vanlig tommelfingerregel vel er at 1mm nedbør = 1cm nysnø. Hvis det gir mening!
Vel du får sende en klage til Meteorologisk institutt at målingene deres ikke stemmer med dine målinger.
det var ikke poenget mit, men greit. Poenget var å vise at selv om en målestasjon viser lite mm nedbør kan det ha kommet store mengder snø. Det kom sikkert 2,2mm på deres stasjon her, jeg tviler ikke på at de måler korrekt, men brøytebilene gikk konstant hele formiddagen og skuffet unna snø her likevel.
Edit: litt vennligere tone! Så alle kan være venner
Joda jeg skjønte såpass, men hvorfor du målte 30 cm snø på 2.2mm nedbør, vet jeg ikke. Super enkel forskning tilsier målefeil, regnefeil ogeller begge. Om du ser tabellen for Tromsø, så er det også der variasjoner i forandring i snødybde og nedbør. Den tommelfingerregelen har så mange forutsetninger at den nesten ikke er gjeldende for alt annet vær.
Nordpå slipper vi mye av den utfordringen vi hadde på E6 sydfra i dag, 2 av 3 trailere hadde østeuropeiske skilt, og var skodd deretter (og gjerne ført av en som knapt har kjørt på snø og is). De ble rett og slett stående og spinne på flat vei, og blokkerte veien effektivt.
De tenker sikkert det samme som hrukin: Ellers benytter jeg alltid anledningen til å ta en tur ut med firehjulstrekkeren min å stoppe midt i alle oppoverbakker slik at det blir full stopp for resten av bilene <klipp>.
For de fleste trailere har vel firehjulstrekk..............
De tenker sikkert det samme som hrukin: Ellers benytter jeg alltid anledningen til å ta en tur ut med firehjulstrekkeren min å stoppe midt i alle oppoverbakker slik at det blir full stopp for resten av bilene <klipp>.
De kan gjerne ha trekk på alle hjula for min del, men noen av de kom uansett ikke av flekken om de først stanset opp. Selv avkjøringsfila inn mot Statoil på Vestby ble for bratt for enkelte...
Det står da ganske svart på hvitt i den linken til Blindern at det kom 10,4 pluss 18,4 mm nedbør, målt kl 07 hver dag. Disse tilsammen 28,8 millimeterne kom i løpet av ganske få timer, og det var store lokale forskjeller. Hos oss på Årvoll kom det nok enda mer, og i tillegg fokket det ganske kraftig på grunn av vind. Stedvis var det over en halvmeter med snø. Middelvind 4,6 sekundmeter på Blindern, minst det dobbelt her opp ved markagrensen. Det var ikke noe ekstremvær og vi har hatt større snøfall og mer vind tidligere. Men det var nok kombinasjonen av mange uheldige faktorer som slo inn.
Forøvrig opplevde jeg lite som minnet om kaos, med unntak av trøbbel med kollektivtrafikken. På veiene gikk det nesten like raskt, eller rettere sagt sakte, som vanlig. Jeg brukte ca 40 minutter til Gaustad, mot normalt rundt 30 minutter ved de tider på døgnet. 8-9 minutter en stille søndag morgen.
De kan gjerne ha trekk på alle hjula for min del, men noen av de kom uansett ikke av flekken om de først stanset opp. Selv avkjøringsfila inn mot Statoil på Vestby ble for bratt for enkelte...
Det er en forskjell på nordiske og europeiske trekkvogner. De nordiske kan løfte det bakre settet med hjul slik at de får høyere trykk på drivhjulene. Det kan visst ikke de aller, aller fleste europeiske trekkvogner. Resultatet blir at de står og spinner på flatmark.