OM jeg skulle hatt en crosser/grus/pendler etc ville jeg sett HARDT på denne. Artig bakgrunn også. Den er spesialsnekret for maratonritt på sandstrand! Det forklarer også oppsettet med Thunder Burt 2,1 foran og Supermoto 2,35 bak.
LarsB
Redigert av larsb; 22/04/201507:58.
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: Sepeda]
#194976922/04/201520:22
Som det har vært diskutert i andre tråder, bruker de aller fleste cx som en fleksibel tur- og pendlersykkel, mens færre bruker den til reell cyclocross, les ritt.
Enkelte cx'er har en geometri som er egnet for stabile turer på landevei og grus, andre har en geometri med tanke på kjappe og raske svinger, gjerne i gjørme. Det gjelder å velge riktig etter faktisk bruk.
For oss som ikke leser flytende geometri, hva er det man ser etter? Jeg er ute etter min første sykkel med bukkestyre, til under 10k og Gavia CX Pro har seilt opp som et fornuftig alternativ, men dette med geometri gjør meg usikker. Sykkelen skal brukes til trening, på grus og asfalt.
Er det noen som våger mene noe om denne sykkelen angående dette? Er den satt opp for (de noe spesielle) sykkelkrossrittene eller vil den funke stabilt til langturer på grus?
Redigert av blugh; 22/04/201520:23.
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: blugh]
#195110726/04/201509:03
For oss som ikke leser flytende geometri, hva er det man ser etter? Jeg er ute etter min første sykkel med bukkestyre, til under 10k og Gavia CX Pro har seilt opp som et fornuftig alternativ (...)
Jeg kan heller ikke lese flytende geometri og støtter meg fremfor alt på omtaler/tester, anbefalinger fra venner og kolleger og prøvekjøring
Det viktigste av det lille jeg har plukket opp er - meget forenklet sagt - at en høy og kort ramme gjerne er kjappere i svingene, men mer ustabil enn en lavere og lengre ramme.
M.a.o. er det greit å sjekke særlig at kranken ikke er for høy (Bottom bracket drop / BB height to hub helst på 65mm eller mer på cx - helt ned til 60mm fungerer etter min erfaring også).
Likeledes vil lengre akselavstand (wheelbase) gi større stabilitet, så vidt jeg har forstått.
Jo slakkere styrevinkelen er (head tube angle degree), jo mer stabil blir gjerne styringen.
Andre på forumet vil sikkert kunne svare deg langt bedre.
Har ikke prøvd Gavia CX Pro, men hører fra eiere på forumet at de er vel fornøyd. Sammenlignet med sin rittorienterte storebror Gavia CX Ultimate har Pro-utgaven bl.a. lengre akselavstand, noe som burde gi større stabilitet.
Etter omtale og komponenter å dømme, burde sykkelen fungere godt som tur- og pendlersykkel - og til trening.
Sykkelen er satt opp med cx-krank 36/46 og kassett 12-28. Alt etter hvor du sykler og hvor sterk du er, vil du kunne føle behov for både lettere og tyngre utveksling. Grussykler er som regel satt opp med krank 34/50 og kassett 11-32, som gir både lettere og tyngre gir.
På Gavia'n ville jeg byttet til 11-28 kassett for tyngre utveksling på flaten og i bakker og vurdert å sette på et 34-drev på kranken for litt lettere utveksling oppover. Man kan også vurdere å bytte til kompaktkrank 34/50 og/eller kassett 11-32.
Sykkelen har mekaniske skivebremser. Det kan fungere utmerket, men hydrauliske er bedre, både i bremsekraft og modulasjon. Dessverre er hydrauliske inntil videre kun på dyrere modeller. Det kan raskt endre seg om en sesong eller to.
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: larsb]
#195192927/04/201520:58
OM jeg skulle hatt en crosser/grus/pendler etc ville jeg sett HARDT på denne. Artig bakgrunn også. Den er spesialsnekret for maratonritt på sandstrand! Det forklarer også oppsettet med Thunder Burt 2,1 foran og Supermoto 2,35 bak.
LarsB
Så dette er da ikke en sykkelkross per se, men en monsterkross. Altså en 29er med bukkestyre.
Neinei! Det er selvsagt en beachracer! Må ikke under noen omstendighet forveksles med en tam gravelgrinder!
Men produsenten har faktisk et poeng - sykkelen er jo satt opp for strandsykling. Forresten - ned Super Moto foran så vel som bak tror jeg dette hadde vært en ypperlig og morsom monster-landeveissykkel Har faktisk hatt lyst på noe sånt helt siden jeg satte de nevnte dekkene på 29er'n.
Sitat: sykkeloyvind
Så dette er da ikke en sykkelkross per se, men en monsterkross. Altså en 29er med bukkestyre.
Øyvind - tror du bommer litt når du betegner den som 29er med bukkestyre. Det er riktig at man i mangel av spesialbygde monstercross-rammer setter bukkestyrer på 29-rammer. Men når man først har en spesialbygget monstercross/beachracer-ramme er det vel ingen grunn til å bruke markedsføringstrikset "29er" for å betegne en slik sykkel med plass til brede dekk?
Har oppdaget at cx'n tar dekk på opptil 2", så har tenkt å leke meg litt med monstercross selv!
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: Sepeda]
#195220428/04/201510:24
Neinei! Det er selvsagt en beachracer! Må ikke under noen omstendighet forveksles med en tam gravelgrinder!
Men produsenten har faktisk et poeng - sykkelen er jo satt opp for strandsykling. Forresten - ned Super Moto foran så vel som bak tror jeg dette hadde vært en ypperlig og morsom monster-landeveissykkel Har faktisk hatt lyst på noe sånt helt siden jeg satte de nevnte dekkene på 29er'n.
Sitat: sykkeloyvind
Så dette er da ikke en sykkelkross per se, men en monsterkross. Altså en 29er med bukkestyre.
Øyvind - tror du bommer litt når du betegner den som 29er med bukkestyre. Det er riktig at man i mangel av spesialbygde monstercross-rammer setter bukkestyrer på 29-rammer. Men når man først har en spesialbygget monstercross/beachracer-ramme er det vel ingen grunn til å bruke markedsføringstrikset "29er" for å betegne en slik sykkel med plass til brede dekk?
Tror du må åpne opp for å se kommentarer skrevet med humor og glimt i øyet og som et lite spark til bransjens kategori-kåthet.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: Paragonia]
#195241328/04/201517:22
Tror du må åpne opp for å se kommentarer skrevet med humor og glimt i øyet og som et lite spark til bransjens kategori-kåthet.
Var ikke så fryktelig alvorlig ment fra min side heller, da, Øyvind... Når man skriver om monster-landeveissykkel, trodde jeg det var klart... Mente ikke at du ikke har peiling, liksom...
Og hvis noen vil ha en skikkelig sykkel:
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: Alpers]
#195261429/04/201507:24
Har blitt en lang tråd dette her. Trådstarter begynte jo litt provoserende kanskje, men det viktigste for meg er at krossen er kul, den kan brukes til grus, lett sti, komme seg ut i Marka og transporten dit på asfalt blir morsom nok.
For oss som ikke leser flytende geometri, hva er det man ser etter?
I siste Landevei (2/15) er det en god, klar og nyttig innføring i grunnleggende geometri under rubrikken "På skolebenken" ført i pennen av Peter Andreas Prydz Gørbitz. Anbefales. Siden er det bare å bruke "stack", "trail", "reach" og "krankdropp" i alle diskusjoner på forumet
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: Sepeda]
#195621207/05/201518:07
For oss som ikke leser flytende geometri, hva er det man ser etter?
I siste Landevei (2/15) er det en god, klar og nyttig innføring i grunnleggende geometri under rubrikken "På skolebenken" ført i pennen av Peter Andreas Prydz Gørbitz. Anbefales. Siden er det bare å bruke "stack", "trail", "reach" og "krankdropp" i alle diskusjoner på forumet
Narvesen?
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: PekkaB]
#195624707/05/201519:26
For oss som ikke leser flytende geometri, hva er det man ser etter?
I siste Landevei (2/15) er det en god, klar og nyttig innføring i grunnleggende geometri under rubrikken "På skolebenken" ført i pennen av Peter Andreas Prydz Gørbitz. Anbefales. Siden er det bare å bruke "stack", "trail", "reach" og "krankdropp" i alle diskusjoner på forumet
Hadde man bare fått alle til å bruke BB-drop i stedet for krankhøyde, så hadde det vært flott.
...Og så lært dem forskjellen på offset/rake og trail, hvorfor setevinkel ikke spiller så stor rolle, etc...
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: Paragonia]
#195659908/05/201515:34
Stein - mange av oss ville satt stor pris på om du og andre kunnskapsrike forum-kolleger kunne dele deres kunnskap på feltet mer systematisk. Kanskje trenger vi en tråd om geometri? Eller om temaet allerede er grundig dekket i annen tråd - en link?
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: Paragonia]
#195674708/05/201523:00
Har et familiemedlem som skal ha ny sykkel. Typisk til jobbpendling, noen få konkurranser (stort sett sprinttriatlon), og ellers en og annen tur i marka på grusveiene (Kikut mv).
Er ikke egentlig CX det perfekte valget da?
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: Paragonia]
#195837012/05/201522:47
Vel, etter å ha syklet rundt 50 mil på en GT Grade, så begynner jeg å lure på poenget. Sykkelen er jo i utgangspunktet topp den, men en racer er kjekkere på asfalt, en 29er mye morsommere på grusen. Også er den alt for dyr til at jeg har lyst å pendle med den til jobb når salthelvetet begynner, da blir det heller en billig 26er som blir redskapet. Ok, jeg bruker ørlite lengre tid med 26eren, fra 2-5 minutt på en vanlig dag.
Hadde et års tid kun en sykkel - en cx med skivebremser - og storkoste meg med daglig pendling og turer på all slags underlag, i all slags vær og til alle årstider. Kanskje den beste tiden jeg har hatt på sykkel!
Men som nanonils påpeker, oppstår problemet når man får en større sykkelpark: Hvordan passer cx inn om man ikke sykler cx-ritt? Nå som landeveissykler kommer med skivebremser og plass til bredere dekk faller også cx's rolle som vår- og høstsykkel bort. Grussykler som Diverge synes mer egnet som tursykler på røft underlag. Og på røft vinterføre vil mange foretrekke brede dekk og bredere styre og havner på mtb.
For første gang på mange år har jeg ikke cx selv. Er havnet på landeveissykkel, lett fulldempet terrengsykkel og helstiv 29er som vinter-, allværs- og bysykkel. Fungerer, det.
Men jeg savner bukkestyret i rufsevær og tror jeg vil savne det enda mer gjennom vintermånedene. Og jeg ser langt etter cx'ene på grusturer i Marka. Mistenker derfor at jeg før eller siden vil havne på cx eller grussykkel igjen, men denne gang en rimeligere modell som jeg med god samvittighet kan bruke når som helst og hvor som helst, inkludert i saltlake.
Kanskje en brukt GT Grade, nanonils?
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: Sepeda]
#201717201/10/201507:19
Etter at jeg anskaffet CX i vår, har jeg ikke syklet på annet. Skal sies at jeg ikke har hatt racer i år, men jeg kjenner at en racer nå kun ville blitt brukt til langturer på asfalt. CX'en brukes daglig til jobb. Særdeles mer egnet enn da jeg pendlet på racer. På grusturene i marka har jeg ikke savnet 26" sykkelen som har stått ubrukt i boden etter at CX'en kom. Satte 28mm slicks på den og har syklet minst like fort, og fortere, på enkelte asfaltstrekk som på min forrige racer. Har til vanlig nå 35mm småknastede dekk på den. Tok PR i alle motbakker på første tur i marka på dårlig vårform i år. I mine øyne er CX'en som poteten!
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick
[Re: Paragonia]
#201718201/10/201507:42
Jeg har ønsket meg cyclocross siden jeg begynte å sykle for snart 6 år siden. Jeg startet på landeveisykkel, gikk så over på hardtail. Trivdes så godt på grus og skogsvei at jeg solgte raceren da den hadde stått ubrukt et par år.
Så kom årets sesong og jeg trappet opp treninga i forhold til de siste årene og innså at jeg syklet omtrent like mye asfalt som skog/grus på hardtailen.
Så når muligheten bød seg til å kjøpe seg en sykkel nr. 2 for noen uker siden falt valget på en rimelig Merida CX 3 (2014-modell). Jeg angrer ikke et sekund. Jeg sykler akkurat de samme stedene som jeg gjorde på HT-en, inkludert litt sti, og har det mer morro på sykkelen enn på mange år.
For mitt bruk er en kross-sykkel det perfekte verktøy og jeg gir rett og slett blaffen i om det er en gimmik eller ikke. Jeg har det gøy på sykkelen samme pokker hva andre mener om den.
Det eneste som er dumt er at HT-en jeg har lagt ned så mye penger og kjærlighet i ikke har rullet en meter etter at jeg fikk CX-en.