Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Trond Helge] #1943037 08/04/2015 12:18
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 393
I
ijustpop Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
I
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 393
Sitat: Trond Helge
Jupp, Sykkelsenteret her i Bergen har den Synapsen utstilt i vinduet.. Vanskelig å ikke stoppe opp og sikle når man går forbi.

Kunne klart meg uten skjermene, men de er så usynlige at de ikke kunne gjort det bedre.


Hva er prisen på denne i Norge? 25 - 30 000?

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: ijustpop] #1943041 08/04/2015 12:30
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Sitat: ijustpop

Hva er prisen på denne i Norge? 25 - 30 000?


Ser den ikke på hjemmesidene deres, men vil tippe rundt 20-25k om de har tilsvarende priser (Veiledende er $2170, ca 17 500,- )


// Too many roads, too little time
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Paragonia] #1949385 22/04/2015 07:54
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Du får denne litt billigere:

Nederlandske Koga leverer denne modellen ved navn Beach Racer til pene 1679 euro og en vekt på 10,2.

http://www.koga.com/nl/fietsen/race/collectie/beachracer?frame=H

OM jeg skulle hatt en crosser/grus/pendler etc ville jeg sett HARDT på denne. Artig bakgrunn også. Den er spesialsnekret for maratonritt på sandstrand! Det forklarer også oppsettet med Thunder Burt 2,1 foran og Supermoto 2,35 bak.

LarsB

Redigert av larsb; 22/04/2015 07:58.
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Sepeda] #1949769 22/04/2015 20:22
Registrert: May 2009
Innlegg: 25
B
blugh Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: May 2009
Innlegg: 25
Sitat: Sepeda
Som det har vært diskutert i andre tråder, bruker de aller fleste cx som en fleksibel tur- og pendlersykkel, mens færre bruker den til reell cyclocross, les ritt.

Enkelte cx'er har en geometri som er egnet for stabile turer på landevei og grus, andre har en geometri med tanke på kjappe og raske svinger, gjerne i gjørme. Det gjelder å velge riktig etter faktisk bruk.


For oss som ikke leser flytende geometri, hva er det man ser etter?
Jeg er ute etter min første sykkel med bukkestyre, til under 10k og Gavia CX Pro har seilt opp som et fornuftig alternativ, men dette med geometri gjør meg usikker. Sykkelen skal brukes til trening, på grus og asfalt.

Er det noen som våger mene noe om denne sykkelen angående dette? Er den satt opp for (de noe spesielle) sykkelkrossrittene eller vil den funke stabilt til langturer på grus?

Redigert av blugh; 22/04/2015 20:23.
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: blugh] #1951107 26/04/2015 09:03
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: blugh
For oss som ikke leser flytende geometri, hva er det man ser etter?
Jeg er ute etter min første sykkel med bukkestyre, til under 10k og Gavia CX Pro har seilt opp som et fornuftig alternativ (...)

Jeg kan heller ikke lese flytende geometri og støtter meg fremfor alt på omtaler/tester, anbefalinger fra venner og kolleger og prøvekjøring

Det viktigste av det lille jeg har plukket opp er - meget forenklet sagt - at en høy og kort ramme gjerne er kjappere i svingene, men mer ustabil enn en lavere og lengre ramme.

M.a.o. er det greit å sjekke særlig at kranken ikke er for høy (Bottom bracket drop / BB height to hub helst på 65mm eller mer på cx - helt ned til 60mm fungerer etter min erfaring også).

Likeledes vil lengre akselavstand (wheelbase) gi større stabilitet, så vidt jeg har forstått.

Jo slakkere styrevinkelen er (head tube angle degree), jo mer stabil blir gjerne styringen.

Andre på forumet vil sikkert kunne svare deg langt bedre.

Har ikke prøvd Gavia CX Pro, men hører fra eiere på forumet at de er vel fornøyd. Sammenlignet med sin rittorienterte storebror Gavia CX Ultimate har Pro-utgaven bl.a. lengre akselavstand, noe som burde gi større stabilitet.

Etter omtale og komponenter å dømme, burde sykkelen fungere godt som tur- og pendlersykkel - og til trening.

Sykkelen er satt opp med cx-krank 36/46 og kassett 12-28. Alt etter hvor du sykler og hvor sterk du er, vil du kunne føle behov for både lettere og tyngre utveksling. Grussykler er som regel satt opp med krank 34/50 og kassett 11-32, som gir både lettere og tyngre gir.

På Gavia'n ville jeg byttet til 11-28 kassett for tyngre utveksling på flaten og i bakker og vurdert å sette på et 34-drev på kranken for litt lettere utveksling oppover. Man kan også vurdere å bytte til kompaktkrank 34/50 og/eller kassett 11-32.

Sykkelen har mekaniske skivebremser. Det kan fungere utmerket, men hydrauliske er bedre, både i bremsekraft og modulasjon. Dessverre er hydrauliske inntil videre kun på dyrere modeller. Det kan raskt endre seg om en sesong eller to.

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: larsb] #1951929 27/04/2015 20:58
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: larsb
Du får denne litt billigere:

Nederlandske Koga leverer denne modellen ved navn Beach Racer til pene 1679 euro og en vekt på 10,2.

http://www.koga.com/nl/fietsen/race/collectie/beachracer?frame=H

OM jeg skulle hatt en crosser/grus/pendler etc ville jeg sett HARDT på denne. Artig bakgrunn også. Den er spesialsnekret for maratonritt på sandstrand! Det forklarer også oppsettet med Thunder Burt 2,1 foran og Supermoto 2,35 bak.

LarsB


Så dette er da ikke en sykkelkross per se, men en monsterkross. Altså en 29er med bukkestyre.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: sykkeloyvind] #1952031 28/04/2015 06:58
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: sykkeloyvind


Så dette er da ikke en sykkelkross per se, men en monsterkross. Altså en 29er med bukkestyre.


Neinei! Det er selvsagt en beachracer! Må ikke under noen omstendighet forveksles med en tam gravelgrinder! ICON_WINK

(Sic transit gloria mundi.)

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Paragonia] #1952036 28/04/2015 07:02
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Alle sykler som ikke kan brukes på sti er vel suboptimale?

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: larsdx] #1952054 28/04/2015 07:25
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: larsdx
Alle sykler som ikke kan brukes på sti er vel suboptimale?


Ja, til akkurat den bruken (på sti).

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Stein] #1952188 28/04/2015 10:08
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Stein
Neinei! Det er selvsagt en beachracer! Må ikke under noen omstendighet forveksles med en tam gravelgrinder! ICON_WINK

ICON_GRIN Men produsenten har faktisk et poeng - sykkelen er jo satt opp for strandsykling. Forresten - ned Super Moto foran så vel som bak tror jeg dette hadde vært en ypperlig og morsom monster-landeveissykkel yes Har faktisk hatt lyst på noe sånt helt siden jeg satte de nevnte dekkene på 29er'n.

Sitat: sykkeloyvind
Så dette er da ikke en sykkelkross per se, men en monsterkross. Altså en 29er med bukkestyre.

Øyvind - tror du bommer litt når du betegner den som 29er med bukkestyre. Det er riktig at man i mangel av spesialbygde monstercross-rammer setter bukkestyrer på 29-rammer. Men når man først har en spesialbygget monstercross/beachracer-ramme er det vel ingen grunn til å bruke markedsføringstrikset "29er" for å betegne en slik sykkel med plass til brede dekk?

Har oppdaget at cx'n tar dekk på opptil 2", så har tenkt å leke meg litt med monstercross selv!

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Sepeda] #1952204 28/04/2015 10:24
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Sepeda
Sitat: Stein
Neinei! Det er selvsagt en beachracer! Må ikke under noen omstendighet forveksles med en tam gravelgrinder! ICON_WINK

ICON_GRIN Men produsenten har faktisk et poeng - sykkelen er jo satt opp for strandsykling. Forresten - ned Super Moto foran så vel som bak tror jeg dette hadde vært en ypperlig og morsom monster-landeveissykkel yes Har faktisk hatt lyst på noe sånt helt siden jeg satte de nevnte dekkene på 29er'n.

Sitat: sykkeloyvind
Så dette er da ikke en sykkelkross per se, men en monsterkross. Altså en 29er med bukkestyre.

Øyvind - tror du bommer litt når du betegner den som 29er med bukkestyre. Det er riktig at man i mangel av spesialbygde monstercross-rammer setter bukkestyrer på 29-rammer. Men når man først har en spesialbygget monstercross/beachracer-ramme er det vel ingen grunn til å bruke markedsføringstrikset "29er" for å betegne en slik sykkel med plass til brede dekk?

Tror du må åpne opp for å se kommentarer skrevet med humor og glimt i øyet og som et lite spark til bransjens kategori-kåthet.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Paragonia] #1952413 28/04/2015 17:22
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Øyvind Aas har jo ikke peiling. Han vet jo ikke forskjell på en beach grinder og en fulldempa el-ligge-fatbike-27,5-er en gang.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: sykkeloyvind] #1952533 29/04/2015 01:34
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: sykkeloyvind
Tror du må åpne opp for å se kommentarer skrevet med humor og glimt i øyet og som et lite spark til bransjens kategori-kåthet.

Var ikke så fryktelig alvorlig ment fra min side heller, da, Øyvind... Når man skriver om monster-landeveissykkel, trodde jeg det var klart... Mente ikke at du ikke har peiling, liksom... notworthy

Og hvis noen vil ha en skikkelig sykkel:


Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Alpers] #1952614 29/04/2015 07:24
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: Alpers
fulldempa el-ligge-fatbike-27,5-er


Høres kul ut! Har du bilder? ICON_WINK

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: sykkeloyvind] #1953189 30/04/2015 09:26
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: sykkeloyvind

Så dette er da ikke en sykkelkross per se, men en monsterkross. Altså en 29er med bukkestyre.


Ja, men ikke som i en terrengsykkelramme med bukkestyre. Men det er ikke en sykkelkross med feite dekk heller. Tour Magazine sier dette:
Sitat: Tour Tour
Der Beach Racer ist ein Zeitfahrrad im Geländetrimm

En temposykkel i terrengutgave altså.
Hadde det vært lov med bukkestyre i Birken hadde denne vært min!

LarsB

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Paragonia] #1953568 30/04/2015 21:25
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
ganskefort Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
Har blitt en lang tråd dette her. Trådstarter begynte jo litt provoserende kanskje, men det viktigste for meg er at krossen er kul, den kan brukes til grus, lett sti, komme seg ut i Marka og transporten dit på asfalt blir morsom nok.

Noe av magien er fint oppsummert i denne filmen: https://vimeo.com/92639728

Ut i skauen, gjørma, på fjellveier eller lett sti! Vi ses!


Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: ganskefort] #1953678 01/05/2015 10:13
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: ganskefort
Noe av magien er fint oppsummert i denne filmen: https://vimeo.com/92639728

Inspirerende og fin film! Kribler etter langtur.

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Sepeda] #1956185 07/05/2015 16:09
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: blugh
For oss som ikke leser flytende geometri, hva er det man ser etter?

I siste Landevei (2/15) er det en god, klar og nyttig innføring i grunnleggende geometri under rubrikken "På skolebenken" ICON_SMILE ført i pennen av Peter Andreas Prydz Gørbitz. Anbefales. Siden er det bare å bruke "stack", "trail", "reach" og "krankdropp" i alle diskusjoner på forumet yes

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Sepeda] #1956212 07/05/2015 18:07
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 310
P
PekkaB Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
P
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 310
Sitat: Sepeda
Sitat: blugh
For oss som ikke leser flytende geometri, hva er det man ser etter?

I siste Landevei (2/15) er det en god, klar og nyttig innføring i grunnleggende geometri under rubrikken "På skolebenken" ICON_SMILE ført i pennen av Peter Andreas Prydz Gørbitz. Anbefales. Siden er det bare å bruke "stack", "trail", "reach" og "krankdropp" i alle diskusjoner på forumet yes


Narvesen?

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: PekkaB] #1956247 07/05/2015 19:26
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: PekkaB
Sitat: Sepeda
I siste Landevei (2/15) er det en god, klar og nyttig innføring i grunnleggende geometri..

Narvesen?

Ja, og stort sett alle steder der det selges sportsmagasiner.

Eller du kan gjøre det enkelt for deg selv og abonnere: http://www.ffshop.no//landevei-c-116.html

Liker "På skolebenken" - litt som en seriøs versjon av denne ICON_SMILE


Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Sepeda] #1956560 08/05/2015 13:40
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: Sepeda
Sitat: blugh
For oss som ikke leser flytende geometri, hva er det man ser etter?

I siste Landevei (2/15) er det en god, klar og nyttig innføring i grunnleggende geometri under rubrikken "På skolebenken" ICON_SMILE ført i pennen av Peter Andreas Prydz Gørbitz. Anbefales. Siden er det bare å bruke "stack", "trail", "reach" og "krankdropp" i alle diskusjoner på forumet yes


Hadde man bare fått alle til å bruke BB-drop i stedet for krankhøyde, så hadde det vært flott.

...Og så lært dem forskjellen på offset/rake og trail, hvorfor setevinkel ikke spiller så stor rolle, etc...

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Paragonia] #1956599 08/05/2015 15:34
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Stein - mange av oss ville satt stor pris på om du og andre kunnskapsrike forum-kolleger kunne dele deres kunnskap på feltet mer systematisk. Kanskje trenger vi en tråd om geometri? Eller om temaet allerede er grundig dekket i annen tråd - en link?

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Paragonia] #1956747 08/05/2015 23:00
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Regner nesten med at sånt finnes på nett allerede. (?)

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Paragonia] #1957983 12/05/2015 10:19
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 71
R
Rocambole Offline
Medlem
Offline
Medlem
R
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 71
Har et familiemedlem som skal ha ny sykkel. Typisk til jobbpendling, noen få konkurranser (stort sett sprinttriatlon), og ellers en og annen tur i marka på grusveiene (Kikut mv).

Er ikke egentlig CX det perfekte valget da?

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Paragonia] #1958370 12/05/2015 22:47
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Høres da vitterlig slik ut, ta med et sett billige clip-on bars og noen slicks så burde han vel være sikret...


Create the problem and sell the solution
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Paragonia] #2017085 30/09/2015 21:03
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502
nanonils Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502
Vel, etter å ha syklet rundt 50 mil på en GT Grade, så begynner jeg å lure på poenget. Sykkelen er jo i utgangspunktet topp den, men en racer er kjekkere på asfalt, en 29er mye morsommere på grusen. Også er den alt for dyr til at jeg har lyst å pendle med den til jobb når salthelvetet begynner, da blir det heller en billig 26er som blir redskapet. Ok, jeg bruker ørlite lengre tid med 26eren, fra 2-5 minutt på en vanlig dag.

Så what to do?


Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Paragonia] #2017095 30/09/2015 21:31
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Hadde et års tid kun en sykkel - en cx med skivebremser - og storkoste meg med daglig pendling og turer på all slags underlag, i all slags vær og til alle årstider. Kanskje den beste tiden jeg har hatt på sykkel!

Men som nanonils påpeker, oppstår problemet når man får en større sykkelpark: Hvordan passer cx inn om man ikke sykler cx-ritt? Nå som landeveissykler kommer med skivebremser og plass til bredere dekk faller også cx's rolle som vår- og høstsykkel bort. Grussykler som Diverge synes mer egnet som tursykler på røft underlag. Og på røft vinterføre vil mange foretrekke brede dekk og bredere styre og havner på mtb.

For første gang på mange år har jeg ikke cx selv. Er havnet på landeveissykkel, lett fulldempet terrengsykkel og helstiv 29er som vinter-, allværs- og bysykkel. Fungerer, det.

Men jeg savner bukkestyret i rufsevær og tror jeg vil savne det enda mer gjennom vintermånedene. Og jeg ser langt etter cx'ene på grusturer i Marka. Mistenker derfor at jeg før eller siden vil havne på cx eller grussykkel igjen, men denne gang en rimeligere modell som jeg med god samvittighet kan bruke når som helst og hvor som helst, inkludert i saltlake.

Kanskje en brukt GT Grade, nanonils? ICON_WINK

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Sepeda] #2017172 01/10/2015 07:19
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502
nanonils Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502
Ja det kan være den kommer for salg, send meg en PM om du er interessert.


Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Paragonia] #2017179 01/10/2015 07:35
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
E
eirikbk Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
Etter at jeg anskaffet CX i vår, har jeg ikke syklet på annet.
Skal sies at jeg ikke har hatt racer i år, men jeg kjenner at en racer nå kun ville blitt brukt til langturer på asfalt.
CX'en brukes daglig til jobb. Særdeles mer egnet enn da jeg pendlet på racer. På grusturene i marka har jeg ikke savnet 26" sykkelen som har stått ubrukt i boden etter at CX'en kom.
Satte 28mm slicks på den og har syklet minst like fort, og fortere, på enkelte asfaltstrekk som på min forrige racer. Har til vanlig nå 35mm småknastede dekk på den. Tok PR i alle motbakker på første tur i marka på dårlig vårform i år.
I mine øyne er CX'en som poteten!

Re: Cyclocross. Bra eller bare en tragisk gimmick [Re: Paragonia] #2017182 01/10/2015 07:42
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Jeg har ønsket meg cyclocross siden jeg begynte å sykle for snart 6 år siden. Jeg startet på landeveisykkel, gikk så over på hardtail. Trivdes så godt på grus og skogsvei at jeg solgte raceren da den hadde stått ubrukt et par år.

Så kom årets sesong og jeg trappet opp treninga i forhold til de siste årene og innså at jeg syklet omtrent like mye asfalt som skog/grus på hardtailen.

Så når muligheten bød seg til å kjøpe seg en sykkel nr. 2 for noen uker siden falt valget på en rimelig Merida CX 3 (2014-modell). Jeg angrer ikke et sekund. Jeg sykler akkurat de samme stedene som jeg gjorde på HT-en, inkludert litt sti, og har det mer morro på sykkelen enn på mange år.

For mitt bruk er en kross-sykkel det perfekte verktøy og jeg gir rett og slett blaffen i om det er en gimmik eller ikke. Jeg har det gøy på sykkelen samme pokker hva andre mener om den.

Det eneste som er dumt er at HT-en jeg har lagt ned så mye penger og kjærlighet i ikke har rullet en meter etter at jeg fikk CX-en.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino