Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

mobilholder til styret?

mobilholder til styret? #1939024 25/03/2015 21:12
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Det er jo en del som bruker strava og andre ting, så noen må vel ha noen erfaringer med feste for mobil på sykkelen?

Ser for meg at et slikt feste og strava (e.l.) vil fungere vel så godt som en Garmin Edge?
Er det noen som har en link til noe som funker å feste på stemet?

I dag bruker jeg en Garmin ForeRunner 405 klokke festet rundt styret, som forsåvidt funker bra. Litt liten skjerm, så ser på muligheter, uten å bla opp for Edge.

Re: mobilholder til styret? [Re: space] #1939029 25/03/2015 21:25
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Litt OT, men alikevell. Strava på telefon er ofte unøyaktig, og kan telle mange sekunder raskere enn en skikkelig GPS Computer. Dette gjør at du kan få noen ufortjente KOM ICON_TONGUE

Tilbake til Topic, hvordan mobil har du?
Generiske mobilholdere er ikke bra, du burde finne en som er laget til din modell.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: mobilholder til styret? [Re: space] #1939038 25/03/2015 21:51
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Hehe ICON_SMILE

Jeg har en Sony z3 compact, men også en iphone4, om strava funker uten simkort.

Re: mobilholder til styret? [Re: space] #1939053 25/03/2015 22:24
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Telefonen registrer fint din tur om du har den i lommen.

Re: mobilholder til styret? [Re: space] #1939080 26/03/2015 06:51
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Det er klart. Det gjør jo også en garmin edge, men en ser ikke så mange som har den i lomma likevel ICON_SMILE

Re: mobilholder til styret? [Re: space] #1939123 26/03/2015 08:45
M
Mortenste Offline
Entusiast
Entusiast
M

Re: mobilholder til styret? [Re: space] #1939175 26/03/2015 09:39
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Quad Lock skal funke bra. Koster ca 540,-.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: mobilholder til styret? [Re: space] #1939630 27/03/2015 07:32
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Quad lock så ikke dum ut.

Men lurer kanskje på om jeg skal se på en billigere type computer å ha på styret, og ha mobilen i lomma likevel.

Slik det ser ut ute nå, har jeg plutselig litt tid på å bestemme meg igjen ICON_SMILE

Re: mobilholder til styret? [Re: space] #1939675 27/03/2015 08:40
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Har kjørt mye med telefon på styret. De gir også mer nøyaktige logginger montert på styret enn i baklomma.

Har brukt Tigra sin holder:
På eBay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=tig...le&_sacat=0
Hovedside: http://www.ibikeconsole.com/

Og quadlock som over. Begge fungerer fint. Quadlock er enklest og greiest av og på i godt vær, men den andre er overlegen hvis du er ute i annet enn solskinn. Den tåler alt drittværet som kan kastes mot deg, pluss port til lader/headset om du vil ha mulighet til slikt. Kan være noe trøbbel med vann på displayet (i forhold til touchsensitivitet), men dette er et problem også på Garmin sine med touch-skjermer. Det er også semi-vanntett cover til quadlock, men det blir ikke det samme som den andre.

Fikk ny telefon i høst så holderne mine passer ikke lenger, og jeg kjører helt uten computer for tiden, så er veldig på vurderingen mellom Garmin Edge 810/1000 eller å kjøpe holder til nye telefonen også. Akkurat fartsmålingene er bedre med sensor på hjulet, men alt annet er telefonen bedre på en Android/iPhone. Bedre skjermer, bedre info, bedre kart, mulighet for musikk/telefonsamtaler, kadens/puls via BT4.0 er null problem, sync mot Strava/Runkeeper/whatnot, med eller uten wifi. Garminen koster nesten det samme og har ufattelig lite og dårlig funksjonalitet.

Er heller ikke enig i at en kan få ufortjente KOMer som en skriver over her, med samme forutsetninger som med en Garmin. Appene på telefon viser ofte en forsinkelse på fart fordi den kalkulerer over flere punkt, men punktene og tidspunktene som lagres er allikevel like nøyaktige på en telefon som på Garmin, og det er punkt (koordinat) og tidspunkt som brukes til å fortelle hvor en er og kalkulere et segment, og det er det Strava eller Garmin sine servere selv som gjør. En telefon kan også triangulere mellom GSM-sendere for å få enda bedre posisjonssikkerhet. Ulempen er at en ikke har hastighetssignal uten å ha dette via BT4.0, men det finnes også (Wahoo Speed&Cadence til 5-600,-). Jeg har sett rare målinger fra telefon, men som regel er det forårsaket av at det er telefoner som ligger trøkka ned i en sekk eller en baklomme, de mister da GPS-fix lettere enn noe montert på styret, og en får punkter rundt i hytt og pine, men det er akkurat det samme for _alle_ GPSer med dårlig signal, men kan ofte kompenseres for med hastighetssensor fra hjul. Montert på styret har telefon vært veldig stabilt på høydemeter og posisjoner. Det er også en del rare Strava-segmenter laget på logger fra telefon, men det er samme årsak igjen.

Re: mobilholder til styret? [Re: space] #1939750 27/03/2015 10:28
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Jeg vurderer mobil mot Edge 510 nå.
Jeg har allerede sensorer på raceren, som jeg bruker sammen med ForeRunner-klokka, så med en Edge 510 bundle, får jeg et sett sensorer til, til sykkel nr. 2, og kan bytte på å bruke Edge mellom syklene.

Går jeg for mobil, med BT kadens/puls så må jeg ha 2 kadensmålere og et nytt pulsbelte + holder.

Prismessig er vi vel ikke da så langt unna en Edge 510 bundle.

Moderator  support