Noen om veit om det er mulig å klippe lyng med batteri drevet kantklipper med tråd? Blir det alt for puslete? Jeg har en plan om å linke sammen noen eksisterende snutter med noe ny frisert og noen velbygde broer i de omerådene der det ikke er mye fotfolk. I Garnison omerådet. Men ikke så mye som går på den kjente Garnison stien. Det kan bli en ny klassiker ser jeg for meg. Mer info kommer senere.
Redigert av kid; 27/04/201519:34.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: 2015-tråden for vedlikehold av stiene i Trondheim.
[Re: kid]
#195183027/04/201518:46
Forsøkte meg på stammen som ligger ganske langt ned i nedkjøringa til Bringebærstien (50-70 meter oppstrøms bekken). Den var større enn jeg registrerte i fart i går gitt...men jeg har rydda vekk noe greiner og inntil vi får motorsag på plass går det an å jobbe videre med et hopp/bru.
Forsøkte lage noe greier på venstresia, men det ble for glatt. Kanskje best å lage noe nærmere rota?
"Stammen" splitter seg til to-tre mindre stammer som hver for seg kanskje kan tas med en kraftig håndsag.
Mvh g
- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
2015-tråden for vedlikehold av stiene i Trondheim.
[Re: erikskon]
#195257329/04/201506:41
Kommuna har "forenkla" Killingdalstien kraftig..ifrå smalsti med skog rundt har det no blitt reine autostradaen I nedre halvdel :/ Lurer på kor dei dukka opp neste gong...
Redigert av TrondAM; 29/04/201507:30.
#195266929/04/201508:36
Varför syklar folk småslettan när det inte varit torka i några månader? Det är ju fler gjörmehåll på den stien än sammanlagt på alla andra stiar i området. Partiet jag passerade i går var iallafall inte väldigt fint med en massa sykkelspår.
[Re: fredriks]
#195268529/04/201508:57
Varför syklar folk småslettan när det inte varit torka i några månader? Det är ju fler gjörmehåll på den stien än sammanlagt på alla andra stiar i området. Partiet jag passerade i går var iallafall inte väldigt fint med en massa sykkelspår.
Det er vel et av de værste områdene med tanke på aldri-tørt. Hadde virkelig hjulpet med massiv klopping de få 100 meterne der.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: TrondAM]
#195293529/04/201517:48
at TrondAM: Sykla også litt ned Killingdalstien før jeg snudde søvndysset. "Forbindelsen" over til Buldrestien kunne kanskje vært ryddet...men det blir kanskje uansett aldri noen attraktiv runde...?
g
#195293729/04/201517:53
Geir: Har forsøkt den forbindelsen frå Buldrestien mot Killingdalstien og har ikkje trua på den retninga, kan vere at den funka betre i retning mot Buldrestien. Killingdalstien har iallefall mista sjarmen no. Kommuna kunne brukt ressursane på litt meir nødvendig arbeid som klopping istadenfor..
Redigert av TrondAM; 29/04/201517:57.
#195300329/04/201520:41
Usikker på hvor attraktiv den runden vil være, uansett retning; Buldre var full av trefall, men (den øvre delen jeg var borti) virket lite spennende både opp og ned.
Men som en liten avsporing; hvordan er "nedre unevnelig"? Verdt å bruke høydemeterene på - eller er det like greit å holde seg til Garnison og Nedre Pisken når man skal foreta "uttak"?
g
#195300729/04/201520:51
Ikke kommet særlig mange nye problemer i Strindamarka, anledning til fikse gamle; Veggen har fått tilbake sin gamle variant (tror jeg) og utgangen av Litj-Renna er fikset. Ganske tørt i dag, mens det var ille på søndag etter mye regnvær.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
#195313430/04/201508:18
Geir: Har forsøkt den forbindelsen frå Buldrestien mot Killingdalstien og har ikkje trua på den retninga, kan vere at den funka betre i retning mot Buldrestien. Killingdalstien har iallefall mista sjarmen no. Kommuna kunne brukt ressursane på litt meir nødvendig arbeid som klopping istadenfor..
Nå har ikke jeg sett på Killingdalsstien, men kan være enig i at jeg undrer meg litt over hvor hardt de går til verks. Virker som at de tenker slik at når de først tar for seg en sti så skal de ikke tilbake på et par tiår. Det hadde vel blitt finere om de la opp en plan med mer jevnlig vedlikehold. Også bydrift burde ta frem spaden og bære plank, artig med kapperedskap, men det løser ikke alt. Men, jeg har møt disse karene noen ganger, og han som ser ut til å være sjefen deres, og det er over gjennomsnittlig trivelige karer, jeg ser ikke bort fra at de er mer enn åpne for å høre litt på hva vi foreslår for vedlikehold. Både hvor og hvordan. Vi må bare få organisert oss og ta den praten. NOTS avd Trondheim burde bli mer opperative
[Re: fredriks]
#195369401/05/201511:05
To be continued... ØE ps! takk til den som la inn stien rundt marmorhaugen på mtbmap. pps! Ta med ei lita sag om du prøver stien. Det kan godt ryddes litt mere kvist og kvast her og der. ppps! Navn på stien bør kanskje inneholde noe om det gruveskjerpet man passerer på veien. Vet ikke hva det heter.
#195370001/05/201511:18
Hmm, ser eg sykla litt feil tydeligvis då eg var der. endte opp med å sykle tilbake midt inne i det sporet som er lagt ut på Mtbmap no. Var litt utydeleg i starten men kom inn på ei sti etterkvart. Mogleg det kan merkast opp på kartet også.
Redigert av TrondAM; 01/05/201511:23.
#195374001/05/201513:34
Hmm, ser eg sykla litt feil tydeligvis då eg var der. endte opp med å sykle tilbake midt inne i det sporet som er lagt ut på Mtbmap no. Var litt utydeleg i starten men kom inn på ei sti etterkvart. Mogleg det kan merkast opp på kartet også.
Hei, du har sykla den stien jeg rydda først. Koblinga fra denne stien og ut til den ruta som er merka på mtbmap er ikke innlysende. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken av de utydelige småstiene man bør rydde og heller latt det være. Det er snakk om 20m ut til kraftgata. Fra kraftgata finner man stien videre lett. Man kan også følge stien på fjord-sida av kraftgata til høyre (mot trolla) Den er superfin men ender opp i en bratt bakke og tett skog etter 150m. Håper å finne en link ned til veien derfra men tror det blir vanskelig.
Ø
[Re: Geir_Sint]
#195614607/05/201513:55
Har en lov til å ta med motorsaga for å fjerne tre som har velta over stien? Hadde en tur på baksida av Gråkallen i går (gråkallstien), og der var det 2-3 tre som var velta over stien, samt ei bru som har behov service/reparasjon.
H.
[Re: OnlyG]
#196075719/05/201511:13
Har en lov til å ta med motorsaga for å fjerne tre som har velta over stien? Hadde en tur på baksida av Gråkallen i går (gråkallstien), og der var det 2-3 tre som var velta over stien, samt ei bru som har behov service/reparasjon.
H.
Du får lov av meg hvertfall :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: OnlyG]
#196075819/05/201511:15
Rundt Gråkallen så er det Trondheim Kommune og staten (statsallmenning i vestre del) som eier, og denslags institusjoner har vel sjelden behov for å markere at reviret er truet, så det er vel bare god karma som blir greia, om man rydder opp, deromkring.
#196226922/05/201512:23
Stor skryt til de som har ryddet i skogen rundt Geita. Fantastisk bra innsats. Litt mer rydding der inne nå så har man en kort, men god helårs lekeplass.
#196272723/05/201521:56
Haha, Trond. Hadde ikkje du stukke ifrå då oss var på Nots-befaring hadde du visst kor det var:) Eg trur Erik meiner den delen som ligg til "riders left" for starten på Geita. Ganske tett granskog.
Spørsmål til dere garva stiryddere: TVK bruker stiene på toppen av Søremsåsen ganske mye for de minste utøverne våre. Etter stormen for to (?) vintre siden så ble det ryddet en del, av kommunen antar jeg. Men fortsatt er et par av stiene ikke farbare. Det skal ganske lite innsats til for å ordne opp. Hvis jeg tar med et par mann + motorsaga så ordner vi fort opp. Det jeg lurer på er hvordan "almuen" stiller seg til at man fyrer opp motorsaga i et slikt område?
Det gjelder spesielt der stiene "Kantarellstien" og "Bevern" møtes/krysser, samt nesten nederst i Søremstien hvor det ligger et enslig, men litt stort vindfall over stien.
Det som er fint med dette området, er at det er relativt lite folk der. Dermed kan vi holde på nærmest for oss sjøl når vi har trening. Hvis vi får ryddet det lille som mangler, samt får satt i stand litt ekstra her og der, så får vi til ei fin lita rundbaneløype som vi kan bruke til treninger.
Iflg. Grunnboksinformasjon så eies området av "Arbeidernes økonom fellesorg", som det i 1940. Hva heter denne organisasjonen i dag mon tro, og bør vi spørre disse før vi gjør noe? Når vi først er der så er det selvsagt fristende å lage et hopp eller ei bro av vindfallet (slik det er/var øverst i Øvre Rotmo). Må vi spørre grunneier hvis vi skulle finne på å gjøre noe slikt?
Etter stormen for to (?) vintre siden så ble det ryddet en del, av kommunen antar jeg.
I fjor tok jeg og reitstoen oss av rotveltene i krysset Kantarellstien/Beveren. Har det kommet nye?
Treet nederst i Søremstien er for drøyt for håndsaga, så det måtte vi la ligge. Støtter hopp over, og la chickenrun være det som nå er den nye stien rundt. Må nok avtales med grunneier skal man følge boka.