|
Ønsker tips til etablering av sykkelbane for barn
|
Ønsker tips til etablering av sykkelbane for barn
24/03/2015 09:35
|
rlier
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei,
Jeg har fått ledelsen i barnehagen med på å etablere en sykkelbane i tilknytning til barnehagens uteområder. Asker kommune skal stå for graving, og barnehagen skal kjøpe inn egnet jordmasse ("subbus"). Men, jeg skulle gjerne hatt litt tips og inspirasjon til hvordan banen kan/bør etableres. Noen som kjenner til liknende baner eller som har vært med å etablere en? Den planlagte sykkelbanen skal ikke koste så mye penger. Ser for meg at en gravemaskin kan gjøre my på en dag, ev. sammen med litt dugnadshjelp.
Tips tas i mot med glede!
Redigert av rlier; 24/03/2015 09:37.
Ragnvald
|
|
|
Re: Ønsker tips til etablering av sykkelbane for barn
[Re: rlier]
24/03/2015 09:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hei,
Jeg har fått ledelsen i barnehagen med på å etablere en sykkelbane i tilknytning til barnehagens uteområder. Asker kommune skal stå for graving, og barnehagen skal kjøpe inn egnet jordmasse ("subbus"). Men, jeg skulle gjerne hatt litt tips og inspirasjon til hvordan banen kan/bør etableres. Noen som kjenner til liknende baner eller som har vært med å etablere en? Den planlagte sykkelbanen skal ikke koste så mye penger. Ser for meg at en gravemaskin kan gjøre my på en dag, ev. sammen med litt dugnadshjelp.
Tips tas i mot med glede!
Du må tilpasse banen til brukerne. Barn i barnehagealder har lite "trykk" i bena, i tillegg er det få som har sykler med gir sånn at små "kuler" fort kan bli ufremkommelige. Anbefaler deg å ta med barn i samme alder som skal bruke banen ut for å teste div. terreng sånn at du får en pekepinn. I tillegg bør barna "prøvesykle" dekket (subusen), sånn at du er sikker på at den er mulig å sykle på for barna.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
24/03/2015 11:23
|
rlier
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei sveinaa,
Planen er å lage en bane for barn i barnehagealder (3-6 år) som både kan håndtere løpesykler og pedalsykler. Har tenkt det samme som deg om at banen ikke kan ha for store/bratte kuler og at underlaget må være litt fast. Når det er sagt, er det utrolig hvor flinke barna blir på særlig løpesykler i tidlig alder, så noen utfordringer tror jeg det er mulig å legge inn. Jeg har en del erfaring med å sykle sammen med små barn.
Vurdere p.t. bl.a. om banen skal ha elementer av trebaserte apparater eller om den kun skal være laget av jord/"subbus".
Ragnvald
|
|
|
24/03/2015 11:37
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Guttungen min elsket å hoppe ned fortauskanter da han brukte løpesykkel (i 2 års alderen). Steilet først og droppet fra bakhjulet. Så noen curbs i passe høyde som kan kjøres opp på i ene enden og hoppes ned på andre er nok bra! Hopp som krever fart funker ikke så bra på løpesykkel, da de i så fall må sitte på setet. Ser i alle fall litt uheldig ut for ryggen. Tegnede løyper på bakken er sikkert bra. Ellers så likte jo gutten min nedoverbakker best, løftet beina og lot det stå til  Nå sykler han pedalsykkel, men har mistet litt av driven. Ikke like lekent å bare tråkke rundt når han tidligere hoppet og steilet og gjorde liksom-triks... Skal prøve å ta han med på et sted hvor det er tegnet inn en løype i asfalten, kanskje han synes det er morsomt?
Redigert av vids; 24/03/2015 11:42.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
24/03/2015 12:00
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Det høres ut som en attraktiv barnehage (: Hvor i Asker er dette?
|
|
|
[Re: vids]
24/03/2015 12:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Guttungen min elsket å hoppe ned fortauskanter da han brukte løpesykkel (i 2 års alderen). Steilet først og droppet fra bakhjulet. Så noen curbs i passe høyde som kan kjøres opp på i ene enden og hoppes ned på andre er nok bra! Hopp som krever fart funker ikke så bra på løpesykkel, da de i så fall må sitte på setet. Ser i alle fall litt uheldig ut for ryggen. Tegnede løyper på bakken er sikkert bra. Ellers så likte jo gutten min nedoverbakker best, løftet beina og lot det stå til  Nå sykler han pedalsykkel, men har mistet litt av driven. Ikke like lekent å bare tråkke rundt når han tidligere hoppet og steilet og gjorde liksom-triks... Skal prøve å ta han med på et sted hvor det er tegnet inn en løype i asfalten, kanskje han synes det er morsomt? Jr. på 6 elsker å sykle på asfalt/betong "kuler" som finnes i flere skolegårder (Tror egentlig de er bygget til å skate på). Erfaringen etter at vi har syklet mye på pedalsykkel de siste årene er at transportetapper er litt for kjedelig. Det funker om det er et mål, men ikke bare for syklingens skyld. Det som derimot skjer når han sykler på disse kulene eller lignende er at han tror han tror han "trikser" på sykkel som MacAskill (Han elsker å se på Imaginate filmen, hehe).
Redigert av sveinaa; 24/03/2015 12:25.
|
|
|
[Re: sveinaa]
24/03/2015 12:51
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Godt innspill! Skal lete opp en slik skolegård tror jeg. Tror du er inne på noe når det gjelder å trigge fantasien til barna!
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
24/03/2015 13:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det må være moro. På tur kan vi feks kjøre over en kul/kant og da kan jr. kjøre frem og tilbake over den i den tro at han hopper (Noen han selvfølgelig ikke gjør.). Utfordringen som voksen er egentlig bare at turene blir litt stakkato. Ellers sykler vi til skolen hver dag det ikke er frost. Nedover og på flata går det greit, men bare antydning til oppoverbakke (som han sykler lett om han vil) ender ofte med at vi går og triller. Bakker, selv med gir, oppleves nok som veldig tung for små ben (i alle fall psykisk), og jeg kan ikke rope HTFU til en på 6 år...
|
|
|
24/03/2015 13:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det må være moro. På tur kan vi feks kjøre over en kul/kant og da kan jr. kjøre frem og tilbake over den i den tro at han hopper (Noen han selvfølgelig ikke gjør.). Utfordringen som voksen er egentlig bare at turene blir litt stakkato. Ellers sykler vi til skolen hver dag det ikke er frost. Nedover og på flata går det greit, men bare antydning til oppoverbakke (som han sykler lett om han vil) ender ofte med at vi går og triller. Bakker, selv med gir, oppleves nok som veldig tung for små ben (i alle fall psykisk), og jeg kan ikke rope HTFU til en på 6 år...
|
|
|
[Re: knut77]
24/03/2015 13:27
|
rlier
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Leikvoll barnehage v/ Asker ishall. De har innført forbud mot bruk av pedalsykkel i eksisterende uteområde (av hensyn til de minste barna) og da har jeg fått med barnehagen på å lage en sykkelbane som et alternativt, og bedre tilbud rett utenfor gjerdet til barnehagen. Ny stor barnehage er under etablering (Bleikerfaret), men det handler om å lage et godt innhold i barnehagen for dagens barn frem til da.
Ragnvald
|
|
|
24/03/2015 18:26
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Høres jo ut som en bane som bør lages med "chicken runs", altså noen kuler/"Hopp" til de som tør og mestrer det, med en sløyfe rundt for de som ikke tørr. Vil tro det øker bruken i det lengre løp
Trønder osv
|
|
|
24/03/2015 18:46
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Det er laget noe lignende i 100meter skogen på Tranby, rett ved klubbhuset til Lier IL i bunn av Joseph Kellers vei. Ta deg en tur dit, jeg kan evn guide hvis det mot formodning skulle være nødvendig
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: ScottRacing]
24/03/2015 20:02
|
rlier
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Godt tips. Skal ta meg en tur til Tranby å sjekke,
Ragnvald
|
|
|
25/03/2015 13:23
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Det er veldig store foreskjeller på 3-åringer, som begynner med løpesykkel og en 6-åring som er flink på sykkel. Noen kanter, stokker, kuler og doseringer bør være der. Utviklingen er enorm i den alderen. Her er junior 6 mnd etter han syklet for første gang. Fortsatt 6 år 
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
|
|