Jeg hadde samme valgets kval senhøstes i fjor.
Men syntes da at RS-1 så såpass lovende ut at jeg satset på den.
Så det ble en Canyon Lux CF 9.9 Team Oneby.
Har fått testet den tre turer nå siden snøen ble nok borte, så litt tidlig å dra noen bastante konklusjoner. Men jeg har registrert følgende:
Den holder seg høyere i vandringa både under vanlig sykling og nedovercrux (uten at det går utover totalvandringa) enn andre gafler jeg har prøvd. Jeg har vanligvis brukt Lefty før, men også prøvd noen Fox.
Den er etter min mening like stiv som Leftyen på min F29.
Man kan sykle stående uten at den gynger plagsomt. Her er den ganske lik Lefty.
Lockouten er fin. Her trenger man ikke tenke masse på hvilken innstilling som man bør ha, siden gaffelen fungerer fint uten låsing i de fleste situasjoner. Kommer man til en lengre oppovebakke låser man gaffelen og bakdemperen med ett trykk. Altså fint når hjernen ikke fungerer lenger på siste runde på TSR

Man kan justere terskelen for når gaffelen skal åpne i låst tilstand.
Også ser den unektelig bra ut

Av ulemper kan jeg nevne dette med at det er litt mer fikling når hjulet skal av og på. Men jeg har gjort det tre ganger nå, så da vet jeg sånn ca hva jeg skal passe på. Men det går nok noen sekunder ekstra i forhold til f eks vanlig qr.
Og så må man jo ha et spesielt nav, noe som foreløpig får meg tilå ha kun ett hjulsett. Men her kommer det sikkert mye på markedet etterhvert. Spline hjulene som fulgte med sykkelen virker hvertfall stive nok. Og 1491 gram er jo ikke verst.
Sykkelen veier 10,47 kg med xtr pedaler, flaskeholder og X-King Racesport satt opp slangeløst. Setet er da byttet til SLR carbonino.