Jeg har lenge vært frustrert over gaffelen min (Fox F100RL fra 2010) og har shoppet litt rundt etter billigste sted for å få tatt service på den. 850 kroner er vel det billigste jeg har funnet. Så kom punktet hvor jeg skulle levere den til service hos Sykkelstasjonen.no. På denne tiden er det ukelange køer for slikt på byens sykkelverksted, hos Sykkelstasjonen likeså.
Så Anders på nevnte butikk sa rett og slett bare til meg: "Kan du ikke gjøre det selv da? Det får du da til". Så jeg kjøpte pakninger og oljer av han og som han sa, det klarte jeg helt fint selv.
Jeg har bare prøvd gaffelen over noen fortauskanter og litt vaskebrett-asfalt men kan allerede konkludere med at den nå er bedre enn noen gafler jeg har hatt før. Gleder meg til neste tur i skogen nå.
Selvgjort er velgjort og jeg anbefaler alle som liker å skru å prøve gaffelservice selv. Jeg har nå gjort Service på en Reba SL, en Recon, en RST First Air platinum og nå til slutt en Fox F100RL og det er ikke spesielt vanskelig på noen av dem.
Pakningsett og nødvendige oljer fikk jeg for ca 550 kroner. Oljene holder til mange servicer og pakningsettene koster et par hundrelapper. Skal man følge Fox sine service-intervall (hver 50-ende time med syklig) er det god økonomi i å gjøre dette selv.
Jeg hadde tenkt å prøve meg på dette når fox gaffelen må på service. Den er ca 6 med gammel så det er sikkert snart:) og manualer for slikt finnes sikkert på nett?
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Jeg er så flink og sparsommelig!
[Re: Josruu]
#193718119/03/201519:38
Jeg hadde tenkt å prøve meg på dette når fox gaffelen må på service. Den er ca 6 med gammel så det er sikkert snart:) og manualer for slikt finnes sikkert på nett?
Demperservice har jeg tenkt å begynne med sjøl denne sesongen, det er en av de få tingene jeg ikke har gjort sjøl så langt. Hjulbygging og lagerpressing er vel det andre som gjenstår, samt at jeg har planer om å prøve meg på Reverb når den tid kommer.
Spareargumentet et en side av saken, jeg synes det er ganske artig å ha tilfredsheten ved å holde det meste av sykkelen sin i stand sjøl og, samt at hvis man kan å gjøre ting korrekt, er det en viss trygghetsfølelse i det og.
Per B.
Re: Jeg er så flink og sparsommelig!
[Re: perbl]
#193718919/03/201520:03
Spareargumentet et en side av saken, jeg synes det er ganske artig å ha tilfredsheten ved å holde det meste av sykkelen sin i stand sjøl og, samt at hvis man kan å gjøre ting korrekt, er det en viss trygghetsfølelse i det og.
Så klart. Sparingen er egentlig bare en bonus. Det er utrolig gøy å lære. Jeg hadde problem med at det var 2-3 millimeter "dødgang" når gaffelen var helt strukket ut. Noe som medførte at gaffelen føltes slarkete og smalt i toppen når gaffelen ble strukket helt ut. Etter å ha fått tappet ut en ufattelig grumsete og skitten olje, gjort grundig rent og fylt på med nye olje i riktig mengde ble det helt fint.
Og på onsdag er det sykkelauksjon. Da skal jeg finne noen fine oppussing-prosjekter til noen få femtilapper og selge dem "som nye" etter en runde i verkstedet. Jeg misunner de som har sykkelmekking som jobb.
Masse fine youtube-videoer.
Nå har jeg ikke noe Fox lengre, men en kar jeg synes har noen bra instruksjonsvideoer om det meste er Al Vines. Tydelig forklart og ryddig lagt opp. Kanskje det kunne vært en ide med en ny serie med mekkevideoer fra et annet blad som skriver om sykler og? :
Godt jobbet er jo morro og skru. Litt av sjarmen med sykkel synes jeg. Og sykkel er jo en ting som er utrolig lettskrudd. Er jo ingen rakettmaskin hehe. Så bare man tørr, så klarer man fint og gjøre alt. Inkl hjulbygging og pressens av lager osv.
det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Gaffelskruing er interessant, overhaler mine egne selv. ...og hvis man trenger spesialverktøy er det god økonomi å skaffe seg disse selv kontra timepris på sykkelverksted. Gjelder det meste av sykkelskruing.
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
Gaffelskruing er interessant, overhaler mine egne selv. ...og hvis man trenger spesialverktøy er det god økonomi å skaffe seg disse selv kontra timepris på sykkelverksted. Gjelder det meste av sykkelskruing.
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
Et lite tips er å tenke seg to ganger om før man starter på service på en Fox Talas gaffel. De er(var iallefall før) endel verre å kjøre service på enn Float serien.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Dette så jo ut som noe jeg kan klare selv. Trenger jeg og gjøre noe mere enn dette? Gaffelen jeg har er en 2010 Fox F100 RL som er ganske treig. Har ikke gjort noe med den siden ny
Dette så jo ut som noe jeg kan klare selv. Trenger jeg og gjøre noe mere enn dette? Gaffelen jeg har er en 2010 Fox F100 RL som er ganske treig. Har ikke gjort noe med den siden ny
Akkurat samme gaffelen som jeg har. Var veldig enkelt. Bare å kjøpe pakninger og olje og kjøre på.
Aha. Siden du allerede har gjort det. Hva slags olje bruker du og hvor mye i hvert bein? Ble litt forvirret da jeg tømte den for olje og den var rød, mens det jeg finner på nett tilsier grønn?
Akkurat samme gaffelen som jeg har. Var veldig enkelt. Bare å kjøpe pakninger og olje og kjøre på.
Aha. Siden du allerede har gjort det. Hva slags olje bruker du og hvor mye i hvert bein? Ble litt forvirret da jeg tømte den for olje og den var rød, mens det jeg finner på nett tilsier grønn?
Jeg kom frem til at det var en Open Bath-demper. Du finner det riktige i tabellen i manualen til Fox men jeg mener det var 155 ml i demperbeinet og 20 ml i luftbeinet. Også skal du ha 5ml med Fox Fluid (som er blå) oppi selve luftkammeret.
Og jeg husker også at det var annen farge på olja som kom ut av gaffelen enn den jeg puttet inn. Jeg husker ikke viskositeter og sånt nå (for oljene står 15 mil unna) men jeg ba bare min LSB bestille opp originale Fox-oljer. Tror olja jeg tappet ut var grønn mens olja jeg fylte på igjen var rød (eller omvendt. Husker jammen ikke).
(sjekket mengdene og det jeg oppga lenger opp var riktig. Men jeg fikk vite at jeg kunne bruke rød olje selv om det stod i manualen at det skulle være grønn og det ser ut til å fungere helt fint).