Om du likevel tar turen gjennom porten på lørdag, kan du skrive hvordan forholdene var? Bror min og jeg kommer muligens ned der på tirsdag.
Ikke veldig mye snø, tipper det ikke er mange utenom meg og Sindre som har kjørt der i år, ikke "spor" etter andre i allefall. Nå hadde det snødd brukbart på fredag og lå fin 10 cm styresnø på breen. Men selve porten/renne må en gå med skiene på sekken, sånn ca 30-40 hm. Men det var ok, selve rennen har middels snø etter dette, men går greit å komme seg ned uten å kjøre på stein. Veldig fin renne, litt sånn dolomittisk, selv om den ikke er så lang da. Storebreen var ok i bra i går, men ser jo at det lite snø der sånn generelt, mye blåis. Skal dog sies at den er lett å manuvrere seg i gjennom, men greit å ha med seg kart og kanskje legge seg mye midten, Men der det er dårlig med snø er etter breen og stien/kjærreveien. Lett å finne, men lite snø, mye stein og ble ganske så mye gåing (på isete underlag, ingen dans på roser) og riper under skiene (gikk såpass sakte at det ikke ble noe stygt, men Sindre hadde helt nye ski og hadde det nok litt vondt der det hogde i skiene, mine er 4 år gamle he he).
Vi droppet ned Elvesæter og denne veien, dro i stedet til høyre og ned til veien vi Myttingsætra. Der var det mye bedre, kunne kjøre skogen nesten hele veien ned til bilveien, og så var mye nærmere Galdesand. Da var det bare skifte til joggesko og løpe/gå opp til Raubergstulen. Så veldig støl i dag he he, og da mest pga denne løpeturen.
Var nydelig vær i går, og vindstille hele veien, også på toppen, og selv om det er en langdryg tur på ca 1800 hm(flate, ikke noe bratt før ryggen opp til Piggen) så var det flott tur opp. Kun 2 andre som gikk fra Raubergstulen (på fjellski, t/r samme vei), mens en god del kom fra Spiterstulen.