Strøing, salting og brøyting.
|
Re: Strøing, Salting og brøyting.
[Re: audun]
17/03/2015 21:33
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg håper i det lengste at SLFAB endrer standpunkt på dette med salting på gangveiene i kommunen. Jeg også. Jeg har ingen tro på at "svart asfalt" kommer til å være det som får flere ut på sykkelen om vinteren. Her burde man i hvert fall begynne med å gjøre en skikkelig undersøkelse for å se hva som er grunnen til at ikke flere sykler i dag. Er det fordi det er glatt, er det fordi det er møkkete eller er det fordi det er kaldt? Hvis jeg skal gjette helt uvitenskapelig så tror jeg de to siste tingene er en sperre langt før folk begynner å vurdere fremkommeligheten. Det ville jo være tragisk hvis man får til en endring bare for så å oppdage at de som tidligere var ihuga vintersyklister lar sykkelen stå grunnet salt mens man ikke klarer å fylle opp med nye vintersyklister som tidligere var redde for glatta. Spørsmål til PedroS. Du sykler gjennom hele vinteren og da lurer jeg på to ting: 1. Har du en dedikert vintersykkel fordi du ikke har lyst å ødelegge pensykkelen? 2. Har du mulighet til å spyle sykkelen både på jobben og hjemme?
|
|
|
[Re: eldo472]
17/03/2015 22:46
|
Syklamist
Medlem
|
Medlem
- Vi ønsker svart asfalt som i Oslo på hovedsykkelveiene. At de brøytes, feies og deretter saltes. Dette har vi tatt opp både med Bærums ordførere og Fylkesordføreren, sier Jan Henrik Andresen Ja noen har det med å stille råflotte krav. I min kommune blir det nesten ikke brøytet på gangveien engang. Strøing og salting utenfor tettsted kan man bare glemme...
|
|
|
18/03/2015 07:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har nyfiken för jag har aldrig hört om metoden när man feier bort snön för att sen salta (forutom för några veckor sedan på happymtb men då trodde jag inte de var alvarliga... eller snakkade om att ta bort grusen kontinuerligt under vintern).
Fungerar metoden bra? Används den någonstans? Hur lång tid tar den jämfört med andra metoder?
Är det realistiskt att man får till att använda den metoden när det behövs eller riskerar man att sykla i ett djupt lager med salt sörpe när de droppar borstningen och bara heller på salt.
|
|
|
18/03/2015 07:45
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er i alle fall HELT usannsynlig at kommunen her skal sende ut noen til å feie hverken gang og sykkel- eller andre veier før de attpåtil strør eller salter dem, all den tid det er tvilsomt at de i det hele tatt klarer å brøyte etter snøfall i det hele tatt.
Høres ut som en utopi. Er det i det hele tatt noe sted der dette gjøres?
|
|
|
[Re: PedroS]
18/03/2015 09:35
|
audun
Entusiast
|
Entusiast
Børsting og forsiktig salting er det som gir best resultat. Plogene duger faktisk ikke. Dette er jo bare vås etter min mening. Har vintersyklet Bærum-Oslo i mer enn 10 år og har aldri hatt store problemer med at det er is/snø på gangveiene. Jeg synes Bærum kommune i det hele og det store er flinke til å brøyte gangveiene. Et mye større problem er alt vedlikeholdet/utgiftene saltet forårsaker. SLFAB har ikke tenkt å endre syn på dette slik forholdene er nå. Har vært medlem i minst 15 år, men vil nok vurdere medlemskapet hvis dette er holdningen.
|
|
|
18/03/2015 09:44
|
PedroS
Entusiast
|
Entusiast
Det er en grunn til at jeg skrev at jeg ikke kommer til å fortsette debatten her. Når det kommer kategoriseringer som "vås" er vi utenfor det som ligger på et saklig nivå. Jeg oppfordrer deg til å komme på vårt årsmøte til høsten som er et riktig forum for diskusjoner om SLFABs meninger og prioriteringer. Følg med på www.slfab.no for møteinvitasjon
Redigert av PedroS; 18/03/2015 09:45.
PedroS
|
|
|
18/03/2015 10:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er en grunn til at jeg skrev at jeg ikke kommer til å fortsette debatten her. Når det kommer kategoriseringer som "vås" er vi utenfor det som ligger på et saklig nivå. Jeg oppfordrer deg til å komme på vårt årsmøte til høsten som er et riktig forum for diskusjoner om SLFABs meninger og prioriteringer. Følg med på www.slfab.no for møteinvitasjon Vi kan vel diskutere brøyting/salting/strøing her uten at vi dermed diskuterer hva SLF skal mene om saken? ...Og da er det flott at folk med kompetanse kan delta i diskusjonen, uten å la seg affisere at noen bruker ord man ikke liker i argumentene sine. Det antar jeg de fleste som har noe å komme med klarer. Hold ut, PedroS! 
|
|
|
18/03/2015 10:12
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hovedsykkelveinettet i Oslo kostes og saltes. Det fungerer fint når det gjøres skikkelig. Da brukes det også så lite salt at det ikke er det samme problemet som å drasse seg gjennom gråbrun miks av salt, møkk og snø. Kosteløsningen funker altså fint så lenge det ikke kastes brøytesnø på sykkelveiene.
Min erfaring med dette er rundt og under Sinsenkrysset og ved Økernsenteret og mot Helsfyr. Det som ikke funker så fint er at kostesaltern ikke jobber i Lørenveien så det er et brudd i ruta, men det er en annen debatt.
LarsB
|
|
|
18/03/2015 11:58
|
audun
Entusiast
|
Entusiast
Børsting og forsiktig salting er det som gir best resultat. Plogene duger faktisk ikke. Dette er jo bare vås etter min mening. Ok, ikke riktig ordvalg fra min side, men på samme måte som du påstår at ploging ikke funker, så mener jeg at det gjør det. 
|
|
|
18/03/2015 14:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er en grunn til at jeg skrev at jeg ikke kommer til å fortsette debatten her. Når det kommer kategoriseringer som "vås" er vi utenfor det som ligger på et saklig nivå. Jeg oppfordrer deg til å komme på vårt årsmøte til høsten som er et riktig forum for diskusjoner om SLFABs meninger og prioriteringer. Følg med på www.slfab.no for møteinvitasjon Jeg ber umiddelbart om unnskyldning hvis jeg var litt hard i tonen i mitt første innlegg, men dette er noe som virkelig engasjerer meg, fordi jeg er veldig fornøyd med hvordan det gjøres i Bærum. Å da se at SLF arbeider aktivt mot det som jeg setter så pris på gir meg litt høy puls.  Jeg er ellers enig med Stein om at dette med salting må kunne diskuteres og jeg setter pris på om du er med i diskusjonen selv om du velger å ikke representere SLF. Det finnes sikkert kunnskap og erfaringer som er annerledes enn mine egne og dem vil jeg gjerne lese.
|
|
|
14/02/2016 09:30
|
eldo472
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Aftenposten har skrevet noen artikler om Oslo kommune sine nye tiltak ("politikk") for å bedre forholdene for syklende. Nå synes jeg det begynner å utarte seg. http://www.osloby.no/nyheter/Rydding-av-sykkelfeltene-Vi-skal-evaluere-pa-mandag-8356342.htmlDet er satt meget høye krav til brøyting. For å hindre at bilene drar med seg snø fra parkeringsplassene langs veien må også parkeringsplasser brøytes.. Ved melding av snøfall skal veien forberedes for brøyting ved at det skiltes om med parkering forbudt 24 timer før snøen er meldt sin ankomst. Nå melder avisen om at snøen ligger der fortsatt. Kommunen vil prioritere bar veibane så høyt at man er villig til å fjerne parkeringsplassene til folk og sende ut personell for å skilte om. Når snøen kommer, riktig nok lite, så har de ikke nok ressurser til å ta jobben fordi det er helg og de må prioritere andre jobber. Antar at ingen er snødd ned. Dette er veldig useriøst og for meg ser det ut som kommunen vil herje med folk, mer enn de vil hjelpe folk til sykle.
|
|
|
14/02/2016 09:52
|
kodax
Veteran
|
Veteran
- Bilister som føler seg mobbet (underforstått: de antar at kommunen gjør dette for å plage bilistene, ikke for å bedre forholdene for syklistene) - http://www.osloby.no/nyheter/Kraftig-reaksjon-pa-nye-parkeringsbestemmelser-i-Oslo-8352033.html- eldo472 som syns det ser det ut som kommunen vil herje med folk Kommunen sier: "det først var varslet opp til 4 cm. I tillegg må de ta høyde for at det kan komme noe mer eller mindre enn det som er varslet." Entrepenøren sier: "parkeringsforbudet lettet jobben betydelig." Som syklist i Oslo erfarer jeg det samme; med parkering innenfor sykkelfeltene hoper det seg opp med snø i sykkelfeltene som blir dratt ut av bilene. Det er jo ikke ofte det snør i Oslo, så det er jo ikke sånn at et slikt tiltak vil medføre at biler konstant vil kjøre hvilesløst rundt i byen på jakt etter parkeringsplasser. Jeg stemmer for dette tiltaket (og i mot konspirasjonsteorier.)
|
|
|
[Re: kodax]
14/02/2016 10:44
|
eldo472
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Entrepenøren sier: "parkeringsforbudet lettet jobben betydelig."
Som bildene viser har de saltet i veien, men ikke brøytet, ikke rart at det er lett.
|
|
|
14/02/2016 13:33
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Som bildene viser har de saltet i veien, men ikke brøytet, ikke rart at det er lett. Spurte dem hvorfor de saltet noe grønnjævlig på min lokale sykkelvei. "Vi salter preventivt" var svaret. Det tok en uke før det kom nedbør, og det var ikke glatt - selv om det så ut som om det hadde snødd likevel. Saltmengden var særs høy.
|
|
|
14/02/2016 21:12
|
TorkilS
Medlem
|
Medlem
Det er så mange flere sider til saken enn det som kommer frem gjennom enkle argumenter på slike kommentarfelt. Ja de salter preventivt. Is dannes ikke bare av nedbør. Det er kombinasjon av luftfuktighet, temperatur og lufttrykk som bestemmer duggpunktet, som ev vil føre til isdannelse - selv uten nedbør. Syklister som tror det finnes en enkel løsning på vinterdrift av sykkelveier er de som er "nedsnødd". Her kan man lese mer om vinterdrift, og forhåpentligvis bli litt klokere. Både problemer med riming og slush er diskutert: http://trondheim2030.no/2016/02/09/50-km-snofrie-sykkelveger-helt-seriost/http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/Lokalt/Region+Midt/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/nye-vinterkrav-p%C3%A5-gang-og-sykkelvegene Og det forskes selvfølgelig på mange forskjellige ting innen vinterdrift, bl.a. her: http://www.tu.no/artikler/samferdsel-sli...kelveier/276380
|
|
|
[Re: TorkilS]
14/02/2016 22:00
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men om man snakkar om enkel lösning av vinterdrift så är det väl bra om man har förnuftiga mål med vinterdriften?
Nu har de gått ifrån plogning och ströing. Som har fungerat helt ok för de som syklar med piggdäck och det hade fungerat ännu bättre om de ibland hade plogat lite bättre och tog bort gruset lite tidigare på våren.
Sen har någon kommit på att man ska ha svart asfalt och ingen form av is för förekomma så det är kontinuerligt saltat och nestan alltid våtasfalt. Det är också visat sig att förehållandena under snövädret för ett tag sedan verkade vara värre än vad det någonsin varit med den gamla metoden.
Sen blir ju din sista link lite ironiskt och adressa hade tidigare en liknande artikel. Hur ska man minska på bruket av salt? När man fram till denna sesongen inte brukte något salt alls (iallafall inte där jag syklat) så är ju faktist det en lösning.
Är det någon som har frågat någon syklist organisation om vad syklister vill sykla på? Är det verkligen omöjligt att få till bra underlag, där man kanske ibland saltar för att undvika tjock ojämn is, utan att hålla på med förebyggande salting och liknande?
De borde kanske istället för att säga att målet är svart asfalt säga att sykkelveierna kommer att saltas kontinuerligt eftersom det idag verkar vara den enda lösningen för att få svart asfalt. Men det kanske låter sämre.
|
|
|
15/02/2016 08:40
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
ser ingen utfordringer med saltede veier når jeg sykler;
det som kreves er hyppigere smøring av kjedet og andre bevegelige deler
|
|
|
15/02/2016 10:17
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Som bildene viser har de saltet i veien, men ikke brøytet, ikke rart at det er lett. Som vi har vært enige om tidlgere; salting er tull, piggdekk er lurt:)
|
|
|
[Re: kodax]
15/02/2016 10:28
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Som vi har vært enige om tidlgere; salting er tull, piggdekk er lurt:)
Så sant, så sant. Ikke minst fordi i praksis vil det svært ofte være nødvendig å svinge av fra offentlig vei før du parkerer sykkelen. Med piggdekk er det helt uproblematisk, men med dekk uten pigg, er jo enhver issvull en felle. Man trenger ikke mer enn noen få meter usalta strekning for å oppnå lårhalsbrudd, så piggdekk er alltid det sikreste, uansett.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
15/02/2016 11:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Som vi har vært enige om tidlgere; salting er tull, piggdekk er lurt:)
Så sant, så sant. Ikke minst fordi i praksis vil det svært ofte være nødvendig å svinge av fra offentlig vei før du parkerer sykkelen. Med piggdekk er det helt uproblematisk, men med dekk uten pigg, er jo enhver issvull en felle. Man trenger ikke mer enn noen få meter usalta strekning for å oppnå lårhalsbrudd, så piggdekk er alltid det sikreste, uansett. Å sykle om vinteren uten pigg er galskap!
|
|
|
[Re: baronKanon]
15/02/2016 12:02
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg pleier å holde meg på Bærumssiden av kommunegrensen om vinteren, men noen ganger sniker jeg meg inn til Vækerøveien for å få litt variasjon og slippe den livsfrarlige Vollsveien. Men det føles jo ikke helt bra for sykkelen: 
|
|
|
Re: Strøing, salting og brøyting.
17/02/2016 14:32
|
eldo472
OP
Veteran
|
OP