Som Per skriver er det neppe mye prutemonn på syklene som XXL selger, om det så er husmerket White eller andre merker de fører, som Giant. For øvrig får White god omtale i tester og godord fra fornøyde eiere, så du vil neppe trå feil med White
Det er forresten fortsatt mulig å komme over Air på G-Max. Air utmerker seg med bl.a. fullstendige girgrupper (ikke kombinasjonene av flere grupper under den noe misvisende betegnelsen "beste komponent" slik både White og Diamant/Nakamura bruker).
Ser at det er noen Air M020CRBN igjen i størrelse 19". Om dette er en 29er, må det være et av de beste kjøpene på markedet: Karbonramme, full XT girgruppe og Sunringle Equalizer hjulsett for under kr 13.000.
Tidligere har jeg sett karbonmodellen kun i 26, men det står vitterlig Equalizer 29 (?) på felgen:
https://www.gsport.no/produkt/413051/air-m020crbn-terrengsykkel Alu-modellen i 26 var forresten testvinner i Terrengsykkel i 2011. Har selv alu-modellen i 29, om enn bygget om til urban allbrukssykkel med Niner-gaffel og Super Moto. Rimeligste sykkelen jeg har, og samtidig et av de beste kjøpene jeg har gjort.