Er usikker på om "Osloskole"-varianten er veien å gå. Mer tester enn det er i dagens system ser eg ikke heilt meininga med, dog, er eg sikker på at noe må bli gjort med skolesystemet...
Ingen barn er like, så hva som er det beste tiltak er eg usikker på. Eg meiner et viktig tiltak er å lære opp lærerne slik at de ser hver enkel elev. Læreren kjenner barnet bedre en foreldrene på enkelte områder. Eg meiner da at læreren har et stort ansvar for å prøve å tilrettelegge undervisningen best mulig for hver enkel elev.
Eg meiner det er sunt med flære diskusjoner enn det som var vanlig på den skolen eg gikk på (er usikker hvordan det er ellers i Norge). Ved (godt organiserte) diskusjoner blir ungene flinkere til å høre/reflektere over andre sine meininger, diskusjoner fører til mer forståelse ovenfor emnet, det styrker språket, m.m. (Diskusjoner på engelsk har vertfall vært svært bra for min engelskspråklige utvikling...)
Eg er enig med BjornS som skriver; "Skoleelever trenger å oppnå mestringsfølelse og sosial trening...". For å få til dette kan ikke elevene ha opp til fire prøver å lese til hver uke, det blir rett og slett for mye og kvaliteten på hver enkel prøve kan gå ned (da vi jo også mestringsfølelsen gå ned). Eg har trua på kvalitet i forholdt til kvantitet