|
|
Kjøreregler for hensiktsmessig FTP økning
|
Re: Kjøreregler for hensiktsmessig FTP økning
[Re: Hoaas]
13/03/2015 10:31
|
211
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kan det være at du har satt motstand feil på rulla ifht trainerroad (om det er det du bruker) når du kjørte testen? Kan være at du hadde en særs god dag akkurat når du kjørte testen også. Hvordan kjørte du testen?
Hei, Testen ble kjørt på tacx sin 20 min test, ganget resultatet med 0,95 og fikk anslått FTP. Hvilken rulle? Fortius har en del wattdrift om ikke motorbremsa blir varma opp ordentlig før test. Kan også være som mange andre sier her, at du har hatt for lav FTP i høst, og at du nå får kjent hvordan skikkelige terskeløkter kjennes ut Genius rulle. Kalibrerer både før og etter økta, og det er ikke noen avvik. Ja, men en terskeløkt skal jo være gjennomførbar.. eller?
Hilsen Ronny
|
|
|
[Re: sveinaa]
13/03/2015 10:34
|
211
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Så da mener du jeg bør justere ned FTP? Først og fremst bør du kanskje ta en tredje FTP-test. Hva er det du sliter med? Klarer du ikke å sykle så lenge på en bestemt watt-verdi som du hadde planlagt, eller klarer du ikke så mange drag som du hadde planlagt? Nå er jo utesesongen rett rundt hjørnet, så det spørs om ikke du burde gi bæng i alt som heter rulleverdier, og begynne på bar bakke ute. Jepp, ny test neste lørdag. Jeg klarer ikke å holde watt verdiene som er planlagt utifra FTP, og dette igjen gjør at jeg stivner i muskulaturen. YESS! Endelig utesesong:=) Da kan du jo bare starte lavere neste økt. Juster ned feks 20 watt også kjører du 2 drag. Er dette for lett øker du litt på de siste dragene. Trenger strengt tatt ikke noen ny test. Jepp, har justert ned til 270W for å se om det hjelper. Det noe merkelige oppe i dette er at på uteturen i sone 2 og 3, så virker min FTP(296W) riktig, men ikke i sone 4 og 5 inne...
Redigert av 211; 13/03/2015 10:34.
Hilsen Ronny
|
|
|
[Re: 211]
13/03/2015 10:46
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Egen erfaring er at det er relativt lett å få stor fremgang på rulla i starten av rullesesongen, og så flater det ut. Lanserer derfor følgende teori: Du kjørte den første testen før du var "innkjørt" på rulla, og får ftp og %-av-ftp-soner som er litt snille. Så kjører du deg inn, tar ny test med bra resultat, og så blir det et stort gap mellom gammel og ny watt på de ulike ftp-prosentene. Dermed blir det tungt å gjennomføre. Hei, Godt mulig dette, men da er du også enig i at jeg må justere ned FTP slik at øktene kan gjennomføres? Eller kjøre som nå, og holde sonene og holde på så lenge jeg klarer? Føler utbytte av treningen blir dårlig nå, og ikke minst tiden i riktig sone.. Jeg ville justert noe ned for å orke og gjennomføre dragene etter planen. Har brent meg på å jage på for høy watt et par ganger tidligere. Sakset fra en annen tråd: Planen var å kjøre nesten bare lange økter (40 minutter) gjennom vinteren, og så korte ned dragtida og øke intensiteten på våren når det nærmet seg sesong. Tanken var å kjøre så mange watt som mulig i de 40 minuttene. Husker ikke hva målet etter hvert var, men jeg er rimelig sikker på at det målet var hårete, usannsynlig, og at det ikke ble nådd. Det ble mange økter på 300 watt i 40 minutter. Noen få ganger 310 watt. Alt for mange ganger litt mindre watt, eller kortere dragtid. Igjen hadde jeg for sterkt fokus på selve watten, og ville mer enn jeg klarte. Har aldri vært så mye syk; 8-10 sykedager i januar, 6-8 sykedager i mars, 3-4 sykedager i mai.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
13/03/2015 10:47
|
211
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Egen erfaring er at det er relativt lett å få stor fremgang på rulla i starten av rullesesongen, og så flater det ut. Lanserer derfor følgende teori: Du kjørte den første testen før du var "innkjørt" på rulla, og får ftp og %-av-ftp-soner som er litt snille. Så kjører du deg inn, tar ny test med bra resultat, og så blir det et stort gap mellom gammel og ny watt på de ulike ftp-prosentene. Dermed blir det tungt å gjennomføre. Hei, Godt mulig dette, men da er du også enig i at jeg må justere ned FTP slik at øktene kan gjennomføres? Eller kjøre som nå, og holde sonene og holde på så lenge jeg klarer? Føler utbytte av treningen blir dårlig nå, og ikke minst tiden i riktig sone.. Jeg ville justert noe ned for å orke og gjennomføre dragene etter planen. Har brent meg på å jage på for høy watt et par ganger tidligere. Sakset fra en annen tråd: Planen var å kjøre nesten bare lange økter (40 minutter) gjennom vinteren, og så korte ned dragtida og øke intensiteten på våren når det nærmet seg sesong. Tanken var å kjøre så mange watt som mulig i de 40 minuttene. Husker ikke hva målet etter hvert var, men jeg er rimelig sikker på at det målet var hårete, usannsynlig, og at det ikke ble nådd. Det ble mange økter på 300 watt i 40 minutter. Noen få ganger 310 watt. Alt for mange ganger litt mindre watt, eller kortere dragtid. Igjen hadde jeg for sterkt fokus på selve watten, og ville mer enn jeg klarte. Har aldri vært så mye syk; 8-10 sykedager i januar, 6-8 sykedager i mars, 3-4 sykedager i mai.
Interessant, høres kjent ut....
Hilsen Ronny
|
|
|
13/03/2015 10:49
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan det være at du har satt motstand feil på rulla ifht trainerroad (om det er det du bruker) når du kjørte testen? Kan være at du hadde en særs god dag akkurat når du kjørte testen også. Hvordan kjørte du testen?
Hei, Testen ble kjørt på tacx sin 20 min test, ganget resultatet med 0,95 og fikk anslått FTP. Hvilken rulle? Fortius har en del wattdrift om ikke motorbremsa blir varma opp ordentlig før test. Kan også være som mange andre sier her, at du har hatt for lav FTP i høst, og at du nå får kjent hvordan skikkelige terskeløkter kjennes ut Genius rulle. Kalibrerer både før og etter økta, og det er ikke noen avvik. Ja, men en terskeløkt skal jo være gjennomførbar.. eller? Det kommer litt an på hvor nedkjørt muskulaturen din er. Om jeg har hatt en knallhard uke og skal kjøre en terskeløkt er det ikke sikkert jeg har sjans til å gjennomføre. Med litt roligere dager hvor beina får hentet seg inn, så har det ikke vært noe problem å gjennomføre terskeløkt. Måtte du avbryte første økt etter FTP-test pga for mye syre, eller er det kun de siste dagene/uka at du sliter?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
13/03/2015 10:53
|
211
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Måtte avbryte første økt etter testen... Sier vel kanskje at FTP er for høy.. Jeg har bare litt tungt for i dette tilfellet...
Hilsen Ronny
|
|
|
[Re: AndersR]
13/03/2015 11:06
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Rullewatt er ingen god pekepinn på utvikling utendørs, og det er vel det vi trener for? Øh, hvaffornoe ? Jeg er helt med på at jeg kjører på høyere watt utendørs enn inne, men en progresjon inne vil for meg også gi en progresjon ute. Hadde jeg syklet over 2 timer på rulla om vintern, hadde jeg ikke hatt sjangs til å sykle fort om sommern Også her er jeg uenig med deg. For meg er det motsatt... Nå skal det sies at turene på 3-4 timer i vinter har foregått ute, gjerne i slaps, vind og regn i temperaturer rundt null. Det er nettopp slike økter som gjør at jeg nyter "godværs-turene" senere i sesongen.
|
|
|
13/03/2015 11:20
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
[Det noe merkelige oppe i dette er at på uteturen i sone 2 og 3, så virker min FTP(296W) riktig, men ikke i sone 4 og 5 inne... Det synes jeg ikke er merkelig. Det ser ut som om du glemmer det mentale opp i det hele. Det er mentalt veldig tungt å sykle i sone 4 og 5 inne. Selv har jeg brukt 2-3 år på å få dreis på innendørs 4x4-øktene. Det er noe med å ha smakt på smerten over tid, å vite at du klarer litt til selv om hele kroppen sier stopp. Husk at også hjernen må trenes. Det er ofte der det stoppes først. Det er godt mulig din FTP er riktig, men du er ikke vant med innsatsen det kreves for å holde seg i sonen du har planlagt.
Redigert av anonymous5; 13/03/2015 12:30.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
13/03/2015 13:09
|
211
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
[Det noe merkelige oppe i dette er at på uteturen i sone 2 og 3, så virker min FTP(296W) riktig, men ikke i sone 4 og 5 inne... Det synes jeg ikke er merkelig. Det ser ut som om du glemmer det mentale opp i det hele. Det er mentalt veldig tungt å sykle i sone 4 og 5 inne. Selv har jeg brukt 2-3 år på å få dreis på innendørs 4x4-øktene. Det er noe med å ha smakt på smerten over tid, å vite at du klarer litt til selv om hele kroppen sier stopp. Husk at også hjernen må trenes. Det er ofte der det stoppes først. Det er godt mulig din FTP er riktig, men du er ikke vant med innsatsen det kreves for å holde seg i sonen du har planlagt. Godt mulig du har et poeng der.
Hilsen Ronny
|
|
|
13/03/2015 15:46
|
AndersR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Rullewatt er ingen god pekepinn på utvikling utendørs, og det er vel det vi trener for? Jeg kjører som oftest etter opplevd-intensitet og følger med litt på puls/watt utover dragene. Stort sett alle vil ha en "vill økning" i FTP fra oktober til mars uansett, da formen rett og slett blir bedre. Om du vil sykle fortest mulig ute, ville jeg selv ha syklet intervallene/langturene ute. Noen ganger er det ikke mulig og komme unna rulla, men da sykler jeg maks 1,5t og effektivt med drag og nesten rett av. Hadde jeg syklet over 2 timer på rulla om vintern, hadde jeg ikke hatt sjangs til å sykle fort om sommern Hei, Følger ikke helt logikken din her, men tanken er at når jeg ikke har mulighet til å sykle ute på vinteren så mener jeg "rulla" gir meg den nærmest mulige treningen i forhold til sykling ute. Da tenker jeg eksempelvis på arbeidsergonomi m.m Jeg synes intervallene er supre å kjøre innendørs på rulla, for her er intensiteten helt himmelsk å styre. Langturene er jeg enig, men igjen i " i nøden spiser fanden fluer..." Mener du jeg skal fortsette som før, eller justere ned FTP? Du har rett i at det er bedre å sykle på rulla, enn og ikke få gjort noe. Men variasjon i treninga tror jeg ingen har vondt av. Viktig å ikke bli for opphengt i % av ftp og de sonene der. Men syns du burde kjenne etter på følelsen mer, så du klarer å gjennomføre øktene i utgangspunktet kontra å "låse seg til watten" og avbryte.
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
13/03/2015 15:54
|
AndersR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Rullewatt er ingen god pekepinn på utvikling utendørs, og det er vel det vi trener for? Øh, hvaffornoe ? Jeg er helt med på at jeg kjører på høyere watt utendørs enn inne, men en progresjon inne vil for meg også gi en progresjon ute. Hadde jeg syklet over 2 timer på rulla om vintern, hadde jeg ikke hatt sjangs til å sykle fort om sommern Også her er jeg uenig med deg. For meg er det motsatt... Nå skal det sies at turene på 3-4 timer i vinter har foregått ute, gjerne i slaps, vind og regn i temperaturer rundt null. Det er nettopp slike økter som gjør at jeg nyter "godværs-turene" senere i sesongen. Jeg syns det er rart hvordan noen av dere som sverger til rulla om vintern, og tråkker mer watt og watt/kg enn meg, sliter så voldsomt når våren kommer.  Rulla må så klart brukes av og til, men igjen ville jeg ha trent mer alternativt enn å sitte og råtne innendørs timevis. Jeg har ihvertfall større treningsglede av å være utendørs 
|
|
|
13/03/2015 16:11
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Så fint for deg  Da kan du trene ute på den måten du vil, så kan de andre gjøre det som funker for dem; rulle eller ikke. At du ikke liker det trenger ikke bety at hele konseptet er drit.
|
|
|
13/03/2015 17:07
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var det ikke team sky som ble verdens beste lag med bruk av watt-tall, prosenter hit og dit i trening og ritt? Når jeg gruser mine tidligere rekorder ute etter en rullesesong inne hele vinteren, så funker det i alle fall for meg. For de som klarer å gjennomføre gode rulleøkter på riktig intensitet inne kan jeg ikke skjønne annet enn at man må ha utbytte av det.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
13/03/2015 17:07
|
AndersR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Prøver bare å formidle at det er andre måter å øke ftp på uten å sverge til kun ensidig trening på rulla. Mange her inne er aaaalt for opptatt av wattmålern, soner, % ftp. Det er ikke noe vits å gjøre det vanskeligere enn det er... 
|
|
|
13/03/2015 17:09
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes ikke det finnes vanskelig..det er faktisk ekstremt enkelt 
|
|
|
13/03/2015 17:19
|
AndersR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tydeligvis ikke så enkelt for alle(trådstarter) når man hyppig må kjøre ftp-test for å sette soner, slik at han kan trene "etter boka". Opplevd intensitet, med øyet litt på wattmålern hadde løst problemet med for høy eller lav satt FTP ganske enkelt.
|
|
|
14/03/2015 21:08
|
Hugen
Entusiast
|
Entusiast
Mulig jeg sparker ned åpne dører her, men det er vel enighet om at terskeløktene skal kjøres kontrollert med en anelse stigning i pulsen i løpet av draget som idealet også skal watt/puls "henge sammen" . Virker som du har gått rett i "fella" som vi alle gjør når vi blir litt ivrige, har fått litt hjelp i vinter og det hjelper selvom det føles som jeg aldrig har trent så lite 
Redigert av Hugen; 14/03/2015 21:23.
Lars Hugo LCK
|
|
|
16/03/2015 10:26
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syns det er rart hvordan noen av dere som sverger til rulla om vintern, og tråkker mer watt og watt/kg enn meg, sliter så voldsomt når våren kommer.  Rulla må så klart brukes av og til, men igjen ville jeg ha trent mer alternativt enn å sitte og råtne innendørs timevis. Jeg har ihvertfall større treningsglede av å være utendørs Du tar igjen feil på det meste... Jeg "sverger" ikke til rulla om vinteren, men bruker det som et nyttig verktøy på kvalitetsøktene. Som jeg også skrev i forrige post, trener jeg de lange turene utendørs uavhengig av vær og vind. Det betyr dog ikke at jeg ser på det å sitte timevis på rulla som å råtne opp, eller vås som at "rullewatt ikke er noen god pekepinn på utvikling utendørs". At det er bedre å trene variert enn sykkelrelatert for å være i form tidlig på året er også helt nytt for meg. Jeg er med på at det motivasjonsmessig for noen er en fordel å trene variert, men hvis målet var utelukkende å være i form til ritt tidlig på året, hadde jeg nok prøvd å sykle mest mulig. Hva som gir mest treningsglede er veldig individuelt. For meg er det, utover det å være utendørs og nyte stillhet, natur, følelsen etter trening, også å merke at kroppen responderer på det arbeidet jeg legger ned for å komme i bedre form. Derfor vil jeg prøve å gjøre det "best mulig" ut fra de forutsetningen jeg har. For meg tok det noen år, før jeg stolte nok på min egen trenings-erfaring til at jeg kunne trene etter opplevd intensitet. Jeg syns fremdeles det kan være vanskelig i perioder, og da er wattmåleren for meg et genialt instrument. Og det forutsetter at man tester seg en gang innimellom. Ikke nødvendigvis for å være 100% sikker på å trene riktig, men også fordi man får noen tall å forholde seg til man kan sammenlikne fremgang osv.
|
|
|
|
|