|
Fortell meg om min nye sykkel!
|
Fortell meg om min nye sykkel!
11/03/2015 09:27
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Da var det på tide å pine seg selv gjennom valgets kvaler igjen! Det er på høy tid å bytte ut rittsykkelen, en trofast følgesvenn gjennom flere år med aluramme og små hjul.. Ny sykkel er tiltenkt å være trening- og rittsykkel, grovere stisykkel er allerede på plass til den type moro. Karbonramme og svære sirkushjul er en selvfølge på ny sykkel, det samme er et bra gruppesett/hjul/demper(e). Den vil bli brukt mest på grus, men også en del litt mer tekniske kjøringer og sti. Vil derfor ha en sykkel som er litt kvikk og leken Budsjettet er foreløpig satt til 20-30.000 ca Hovedspørsmålene blir i første omgang da….: - 27,5 eller 29? Stisykkel er 27,5 - HT eller FS? Helst FS, men heller bra HT enn middels FS Er 185 høy, veier 90+ kg. Sykler normalt ritt som birken, grenserittet og TSR. Til sistnevnte bruker jeg stisykkel, men om mulig vil jeg prøve meg i år på en sykkel som gir litt mer overskudd..  Slipp innspillene løs!
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
Re: Fortell meg om min nye sykkel!
[Re: chili]
11/03/2015 09:29
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det er helt aktuelt å kjøpe både overliggere og pent brukt, så tips/tilbud mottas med takk! Str L
|
|
|
11/03/2015 09:51
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
11/03/2015 10:21
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Begge disse alternativene løfter et annet spørsmål, vil jeg ha enkel- eller dobbelkrank? Fre før er jeg vant med trippel, hvilket jeg synes bare er tull. Men jeg liker å ha fleksibiliteten ved flere gir. Perbl: Scalpel er absolutt et alternativ! Noen som kan si noe om den kontra andre tilsvarende modeller? DanielB...: Den Cube'n kan fort havne på vurderingslista om det er HT jeg ender opp med 
|
|
|
11/03/2015 10:31
|
MagnusB
Entusiast
|
Entusiast
På en kjapp halvdemper tror jeg jeg ville valgt 2x10. Man får litt mer range enn på 1x11, og kjøringen blir heller ikke like humpete - mindre risiko for at kjede hopper av.
|
|
|
11/03/2015 10:36
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det er litt det jeg tenker også. Fristende med en så clean sykkel som mulig, men for meg blir funskjonaliteten til slutt det viktigste. jeg vil ha lette nok gir til sti, og tunge nok til lange kjøringer i høy fart
|
|
|
11/03/2015 11:37
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du ikke liker å skru av og på spidere for hvilke type terreng du skal i så ville jeg gått for 2x til allsidig bruk som du har tenkt. Jeg har en hissig HT rittsykkel som jeg skaffet meg i fjor. Det eneste jeg angrer på nå var at det ble HT og ikke FS. Du trenger ikke å måtte velge mellom halvgod FS vs fullspekka HT. Canyon Lux CF 8.9 https://www.canyon.com/mountainbikes/bike.html?b=3556Kommer etter mine standarder ferdig spekka for ritt for sånn ca 30 laken ferdig momsa og levert ferdigskrudd på døra. Nøkkelfaktorer er rund baut XT (også kassett og kranklager) Fox factory med kashima foran og bak, Noen DT hjul som kun lages for canyon men med den nye spline teknologien og slik jeg forstår det også med det flotte ratchetbosset DT er blitt så kjent for. Jeg har noen Syncros hjul som er satt sammen litt på samme måten av DT for Scott og de er superlette, stive og fremdeles fine og rette etter en sesong med meg på 90 +. De nevnte syncros hjula veier kun 1460g tipper de som står på Luxen er i samme kategori siden hele riggen blir oppgitt til respektable 10.7kg. Det eneste jeg hadde bytta ut på kort sikt var et enda raskere dekksett for grusrasing.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
11/03/2015 11:50
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Denne legger seg høyt på ønskelista ja!
Noen som har førstehåndserfaringer med Canyon Lux her inne? Jeg heller veldig mot FS, spesielt med tanke på at jeg trives best i litt mer teknsik terreng. Men det jeg blir litt usikker på er hvorvidt f eks denne sykkelen har noe av den responsen jeg er vant til fra 26" Jeg synes overgangen fra 26 til 27,5 på stisykkelen var relativt stor, jeg brukte litt tid på finne meg til rette med de hjulene. Synes nå at den er kvikk nok, men kontra 29"?
I korte trekk, hvordan beregner jeg pris på Canyon? Totalpris inkl frakt pluss 25% av det?
|
|
|
11/03/2015 13:29
|
force10
Entusiast
|
Entusiast
Relativt lite omhandlet på forumet, men dette er en rå sykkel etter min mening. Sykler Rocky selv, og synes det til nå er den beste sykkelen jeg har hatt. Spesielt ramma er jeg svært imponert over. http://www.sykkelsenteret.no/sykler/terr...carbon-29-2014/Lykke til med søken! PS: Røa Sykkelservice har for øvrig flere Element-modeller inne, både fra 2014 og 2013, som du nok kan få en god pris på om du kontakter dem.
Redigert av force10; 11/03/2015 13:34.
|
|
|
11/03/2015 13:58
|
perbl
More than words
|
More than words
Canyon er nok vanskelig å slå på pris ja, men jeg har en seriøs lefty-fetish som ikke lar seg temme. Før eller siden skal jeg skaffe meg et påskudd for å ha en sånn 
Per B.
|
|
|
11/03/2015 14:06
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
hehe, kjenner litt på den fetishen selv, men det blir til slutt totalpris mot totalpakka som gjelder. Skal det f eks være dyrt og vanskelig å få tatt demperservice, blir jeg fort grinete, da skal brukeropplevelsen virkelig være verdt det..
|
|
|
11/03/2015 14:10
|
perbl
More than words
|
More than words
Service er nok et godt poeng, gjenbruk av hjulsett er et annet.
Jeg ville også mailet litt med Letth og høre om Aslak kan gi deg et bra tilbud på en Santa Cruz Highball i den prisklassen hvis du vil ha hardtail, de rimeligere kitene for den marginalt tyngre karbonramma begynner vel i prisleiet du skisserer.
Per B.
|
|
|
11/03/2015 14:33
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Highball blir også vurdert ja, angrer bittert på at jeg ikke slo til på et meget godt bruktkjøp i fjor. Men så er det dette med FS/HT. Har ikke bestemt meg 100% enda, men virker som om alt tilsier at det blir FS..
|
|
|
11/03/2015 14:44
|
JTE
Avhengig
|
Avhengig
Om mulig ville jeg prøvd å få en sykkel med samme hjul/aksler som stisykkelen. Veldig praktisk å ha samme.
|
|
|
11/03/2015 18:01
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har tenkt litt på dette med hjulstr ift stisykkelen også ja. Men den er satt opp litt tungt, så ville ikke blitt annet enn ett og annet dekk som ville blitt byttet på. Kan fort bli til 29" ved neste bytte av stisykkel også
|
|
|
11/03/2015 22:02
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det der med hjulstr er jo en smakssak, noen finner seg ikke tilrette på store hjul og andre igjen ser seg ikke tilbake etter å ha fått store hjul. Selv er jeg i siste kategorien og uttalelsene mine som kommer er sikkert farget av det. Jeg har bla en Highball pluss noen stisykler både fulldempere og HT. Et par av dem er gamle travere med 26 hjul. Jeg har også en eldre ritt HT med 26 hjul. Sånn som jeg ser det så er kanskje den største aha opplevelsen min med Highballen den store allsidigheten som kommer med hjulstr. Jeg valgte av forskjellige grunner feks Highballen på Bukkerittet i fjor og det gikk fint..........det nekter jeg å tro hadde vært feelingen hvis jeg hadde hatt den gamle rittsykkelen med 26 hjul for å si det sånn. De store hjula gjør den store forskjellen og sånn jeg ser det blir det viktigere jo kortere dempinga blir Jeg sykler også med et litt annet fokus på turene og underlaget de dagene jeg velger å sykle med Highballen det er mer ut og inn på sti og grus. Hvis jeg skal leke på sti så har jeg annet utstyr og er i et annet modus. Du sier jo at du har en stisykkel til det formålet akkurat som jeg også har, så kanskje du vil tenke litt sånn som meg ang rittsykkelen også. Det er som sagt tidligere i tråden bare en ting jeg angrer på og det er at det ikke ble en FS for hva den 100mm raketten med en demper bak i tillegg ikke kunne gjort som 26 stisyklene mine kan er ikke mye å snakke om rent bortsett fra morrosyklinga. Den rocky element som er nevnt oppi tråden her flotte greier med et spesielt bra tråkkvillig bakoppheng fra en fabrikk som dessverre gikk litt i glemmeboka når loddejedienes tid var over etter at karbonet overtok..........tretti laken uten at du må styre med størrelsestabeller moms frakt mm er et godt tilbud.
|
|
|
12/03/2015 07:51
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Akkurat Highball er vel noe mer stiorientert enn de vanlinge HT-grusracerene? Har også tenkt litt samme tanken mtp at jeg har en litt grovere stisykkel. Til nå har det gått veldig fint med 26 HT både på sti og grus, regner med at opplevelsen bare blir bedre med 29 HT. Stisykkelen kommer til å bli brukt til herjing og morokjøring på sti, samt TSR. Ny sykkel vil gå mye på grus, samt stiene som følger med rittene rundt på østlandet. Til sistnevnte er jeg vandt til en sykkel som er både rask og kvikk, kjenner jeg er litt redd for at det skal tape seg på en 29 FS? Noen som har formening om FS vs HT på eksempelvis Grenserittet? Eller grusbanking med innlagte stipartier i østmarka?
|
|
|
12/03/2015 07:54
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Rocky Mountain sykkelen over her er vel mer stiorientert? Kjenner ikke merket så godt, er bare det jeg leser ut av teksten.
|
|
|
12/03/2015 09:45
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Santa og RM har vel som de fleste seriøse utenlandske produsenter brukt mye tid og penger (R&D) på bla utvikling av geometrien for rundbane og XC maraton på den måten det foregår ute i den store verden. Altså på typiske XC stier og fireroads, ikke på hardpakka grusveier. Santa har jo også stort sett valgt å ikke shave rammene for nødvendig tykkelse på kritiske steder for å komme inn under 1 kg på HTn feks. Highballen min er jo i birken sammenheng blytung med sine 1100g +. De Norske merkene oppgir ikke geometri, men man kan vel anta at både vinkel på styrerør og seterør er noen grader brattere, lengre overrør, høyere krank mm. Også er de spekka med vekt, vekt,vekt som pri 1. Sikkert fint på Birken, men at man lett kan finne seg OTB når man er ute på sti noe raskere er ikke usannsynlig. Nå er jeg bare bunnfall på rittlister og ranking rundt omkring, men at geometrien som gjør at jeg sitter mer inni sykkelen med god kontroll og ikke oppe på en litt mer nervøs sak gjør noen forskjell på tiden tviler jeg på. Det er også deilig som bunnfall på listene å ha en sykkel som gjør at man holder følge med de nest beste på listene når man kommer på stipartier på ritt 
|
|
|
12/03/2015 09:56
|
perbl
More than words
|
More than words
Akkurat Highball er vel noe mer stiorientert enn de vanlinge HT-grusracerene? Det er hvertfall litt av grunnen til at den er høyt på lista mi over sykler jeg evt kunne tenke meg å supplere den noe grove stisykkelen med. En Highball med Lefty hadde vært tøft.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
12/03/2015 10:50
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Sexy er vel også en god beskrivelse.. Men om man først skal tenke stiorientert, er det ikke da like greit å slå til på en FS som Lux, Spark el l? Hvorfor Highball i stedet?
|
|
|
12/03/2015 21:43
|
Mortinho
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis jeg skulle hatt en sykkel som du beskriver, hadde jeg gått for Lux. (og gjerne 9.9 TEAM)! Den står øverst på min liste.
|
|
|
12/03/2015 22:08
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Inntil videre begrenser det seg nok litt til 8.9, men ja, den begynner å virke faretruende nær! Har kikket litt på eksempelvis Spark, Scalpel og Epic, men de kommer jo ikke i nærheten på pris. Klarer ikke helt å finne noen grunn til at de skulle være verdt mellomlegget med tilsvarende utstyrspakke, men om noen her har argumenter for det, så kom med dem!
Noen som har formening om hvilken bakdemper som egner seg best? RS MOnarch XX eller Fox CTD Kashima?
|
|
|
12/03/2015 22:15
|
perbl
More than words
|
More than words
Sexy er vel også en god beskrivelse.. Men om man først skal tenke stiorientert, er det ikke da like greit å slå til på en FS som Lux, Spark el l? Hvorfor Highball i stedet? Noe av det jeg kommer til å bruke en hardtail mest til er lange grusturer, noe jeg føler er litt drøyt på en Nomad eller en litt tung fatbike. Derfor sikler jeg litt på en hardtail som vil funke til dette, pluss ha evnen til å duge på sti og. Men foreløpig er det lite grusturer på meg annet enn litt på raceren, så klarer meg egentlig fint med stallen sånn som den er. Det aller meste av stier jeg sykler synes jeg funker knall på Nomaden som egentlig er altfor allsidig ift hvor grov den er.
Redigert av perbl; 12/03/2015 22:16.
Per B.
|
|
|
13/03/2015 06:08
|
oaga
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg skrev om mine erfaringer når det gjelder Lux i fjor Etter snart et år har jeg kun positive opplevelser og kan absolutt anbefale sykkelen
Brukererfaring så langt for Canyon Lux CF 9.9 SL (levert 14 juni 2014)
Første inntrykk Det er med skrekkblandet fryd man åpner Bikeguarden fra Canyon (Skrekk: Sykkelen er ødelagt under transport. Fryd: Barnslige gleden ved å pakke opp «alle pakkers mor»). Første inntrykket er at dette er tysk grundighet på sitt beste. Brukermanualen starter med en guidelines på hvordan sykkelen skal tas ut av Bikeguarden. Sykkelen er nærmest ferdig montert fra leverandør. Kun montere styre, hjul og sete. Oppsettet fra fabrikken har veldig høy kvalitet. Alt er komplett ferdig tunet (jeg har ikke etterjustert noen ting). Til og med dekkene var ferdig pumpet med 25 psi. I pakka fulgte det med en grundig manual, cd rom med alle komponentmanualene, momentverktøy, dempepumpe, ekstra kabler, ventiler for slangeløst oppsett, QR til hjulsettet, liten pose med carbonpasta osv . Manualen er fornøyelig lesing, med mange advarsler om all risiko man kan utsette seg for som syklist (det spørs om sykkelen bør henges på veggen til pynt og at brukeren legger seg forsiktig på sofaen for å unngå skade). Jeg er 179 cm høy og valgte størrelse Large. Medium tror jeg har blitt for liten størrelse.
På tur Første turen gikk med til sjekke innstillinger og oppsett av gaffel og bakdemper. Jeg brukte dempekalkulatoren til Trek som retningsgivende for Fox Factory Float CTD innstilingene, både foran og bak (så langt så virker det rimelig riktig). Etter tre til fire turer både på sti og grus sitter jeg igjen med en god følelse. Sykkelen er solid, jeg finner ingen svakheter i komponentvalget, kløtsjgiret er helt genialt og XTR bremsene er effektive. På flytsti følger den terrenget og demper slagene effektivt (jeg kan sitte mye mer en på HT’en og holder jevnt tråkk med høyere fart). I utforkjøringer er den stødig så det holder (må faktisk passe på at farten ikke blir for stor og jeg sykler over evne). I bratte klatringer med knotet underlag har jeg den beste balansen ved å sette bakdemperen i stillingen D (descend). I D-modus er trykkmostanden lavest og jeg fant ut at det sikrer best grep for bakhjulet . Det samme har jeg erfart på tekniske partier med lav fart. D-modus er i utgangspunktet ment for nedover sykling, men er også en kjekk innstilling for teknisk klatring og teknisk sti. Jeg klarer nå klatringer der jeg før måtte gå av sykkelen. Stående tråkking går bedre enn jeg trodde mye pga demperne kan styres remote (settes i Climb-modus)
Noe negativt: Ikke på sykkelen, komponentvalg og brukererfaring så langt. Imidlertid, det er en stor forskjell på å kjøpe sykkel hos en lokal sportsbutikk vs. netthandel. For min del ble leveringstiden lengre en lovet pga manglende eksportpapirer hos leverandøren og det har vært frustrerende. Imidlertid, Canyon kompenserte dette ved å gi meg noe ekstra utstyr. Og når jeg først fikk den ble det fort glemt. I den grad jeg har bekymring ved denne type kjøp så er det evt. rammebrudd (selv om det er 6 års garanti på ramma) pga det kan ta lang tid før en får nye ramme eller montert opp sykkelen på nytt. Alt annet er greit, frakt og moms ser jeg som helt problemfritt. Service kommer jeg til å bestille hos et kvalifisert lokalt sykkelverksted (bortsett fra ramma så består sykkelen stort sett av standardkomponenter)
Holder rammen den kvaliteten som er lovet og det ikke oppstår rammebrudd må jeg virkelig si at dette er en bunnsolid sykkel.
<OA>
|
|
|
13/03/2015 08:22
|
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Denne husker jeg nå å ha lest tidligere, takk for at du gravde den opp!
Noen som kan si noe om det er klare fordeler med Spark/Epic/Scalpel/Lapierre XR fremfor Lux (om man ser bort fra prisforskjellen)
Evnt flere synspunkter i valget mellom FS og HT?
|
|
|
|
|