Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Menn som velges bort

Re: Menn som velges bort [Re: Raskall] #1933379 11/03/2015 13:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Imponerande om tanken aldrig slagit dig när du för exempel blir väkt kl 23, 1, 3, 5 med en timmes trösting varje gång några nätter på rad eller när du måste gå opp tidigare än nödvändigt för komma på jobb för att du ska få iväg barnen som självklart har sina egna ideer om det mesta till barnehagen.

Re: Menn som velges bort [Re: fredriks] #1933384 11/03/2015 13:15
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Spørsmålet om lykke og barn er godt forsket på.. slik som denne artikkelen: http://www.pnas.org/content/111/4/1328.full.pdf+html
Quote:
For a sample of 1.8 million Americans of all ages, and without controls for other circumstances, we find little difference in subjective wellbeing between people with and without children.

Denne er også morsom: http://www.lse.ac.uk/newsAndMedia/news/archives/2014/10/ChildrenAndHappiness.aspx som viser at lykkken går opp før og rett etter første barn blir født.. men går raskt ned igjen ICON_SMILE

Et kort søk på nett gir flere andre artikler på temaet. ICON_SMILE

For min del fikk jeg mye igjen for å spise middag med tre nieser (og deres foreldre) og hjelpe med kunstkreasjon med glittermaling etterpå.. for så å dra i det leggedramaet skulle til å begynne.

Jeg ser hvor glad mine søsken er med sine familier, men er ikke i tvil om at de har gjort helt rett i å få barn. .Eller at som den personen jeg er, at jeg har valgt rett i å ikke få barn, men heller være en glad onkel.

Re: Menn som velges bort [Re: Hoaas] #1933385 11/03/2015 13:18
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Hoaas
Hvis jeg skulle surka og vært deppa når jeg drar på egotrip eller kona reiser med barna til svigers så hadde det ikke vært mye glede i livet.

Jeg er ikke deppa når jeg er borte fra barna mine og savner dem. Jeg vet å nyte tida alene godt, og setter like mye pris på den som tida sammen.

Anonym5
Re: Menn som velges bort [Re: anonym5] #1933391 11/03/2015 13:25
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: pontiff
Sitat: Dan
Som barnfri må jeg innrømme at jeg blir forbauset over at folk tar det for gitt at uten barn så evner man ikke å sette seg inn i den enorme gleden det er å ha barn, når det helt åpenbart er den andre veien det skorter på forståelsen, nemlig at folk som har barn ikke ser ut til å skjønne at noen faktisk kan bevisst velge bort barn og nyte livet veldig godt likevel.

Det er flere ganger at jeg som tobarnsfar tar meg selv i å ønske et liv uten barn.

Kudos for den, men ikke helt topp av man må være anonym for å innrømme noe slikt og det er gjerne noe man holder for seg selv resten av livet.

Re: Menn som velges bort [Re: CarlGustav] #1933395 11/03/2015 13:29
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Har ikke lest VG+ artikkelen, men det ser jo ut som at det er en kommentar på det som kom ut fra SSB for et år siden, og ble diskutert den gang, slik som her:
http://www.nrk.no/viten/en-av-fire-menn-far-ikke-barn-1.11706117

[det skal sies, jeg snakker utifra et Oslo omegn perspektiv nå]
En ting å merke seg er at det er stort sett mannens valg å forbli barnløs. Uten at jeg har forskning å støtte meg til, så ser jeg blant venner og kjente at det er lite problem som mann mellom 35 – 42 å finne seg jente som vil stifte familie. .. Det kan være vanskelig som 38 åring å finne en 25 år gammel modell med god inntekt og sjarm som faller hodestups forelsket i deg.. men stiller man forventningene litt mer realistisk.. er det et spørsmål om å finne måter å treffe dem på, ikke å bli ”valgt”.

Re: Menn som velges bort [Re: CarlGustav] #1933397 11/03/2015 13:30
H
HenrikBS Offline
Fersking
Fersking
H
Er ikke dette litt som å diskuterer hvor vondt det er å føde kontra å få en ballspill i ballene?

Ingen kan ha opplevd begge deler(med mindre noe tragisk har skjedd da selvsagt, men det gir vel et annet synspunkt) og derfor heller ikke melde fasit.

Personlig hører jeg mye forskjellig om det å være far, men har inntrykk av at det meste av "klagingen" er ment som humor ICON_SMILE

Re: Menn som velges bort [Re: Hoaas] #1933402 11/03/2015 13:40
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev

Det er godt å være borte fra hverandre, både voksne og barn, så er det like gledelig å se hverandre igjen.

Nettopp. All respekt til Raskall som er så knyttet til barnet sitt, men det er ikke sikkert du føler det samme når/hvis du får 3 stykk og de blir litt eldre. Det er alltid godt med en pause.

mvh
Nils
Re: Menn som velges bort [Re: CarlGustav] #1933405 11/03/2015 13:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg synes ofte mange menn "velger" å være barnløse helt til de får muligheten til å bli far. Så jeg lurer jo litt på hvor mange som bevisst tar dette valget, og hvor mange som mer eller mindre blir tvunget til å ta valget pga. manglende partner eller lignende.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Menn som velges bort [Re: CarlGustav] #1933410 11/03/2015 13:49
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Har hatt småbarn i 12 år nå, og skal ha tenåringsbarn de neste 15(!) årene.

Jeg ler av slitne tobarnsfedre!

No added style
Re: Menn som velges bort [Re: CarlGustav] #1933411 11/03/2015 13:50
Tex Offline
Besatt
Besatt
Som min datter sa til meg da hun var 8:
- Pappa, det er ikke det at jeg ikke er glad i deg lenger.
Jeg bare trenger deg ikke noe mer.

Kynisme, altså ... ICON_LAUGH

Re: Menn som velges bort [Re: HenrikBS] #1933415 11/03/2015 13:56
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: HenrikBS
Er ikke dette litt som å diskuterer hvor vondt det er å føde kontra å få en ballspill i ballene?

Ingen kan ha opplevd begge deler(med mindre noe tragisk har skjedd da selvsagt, men det gir vel et annet synspunkt) og derfor heller ikke melde fasit.

Personlig hører jeg mye forskjellig om det å være far, men har inntrykk av at det meste av "klagingen" er ment som humor ICON_SMILE

Alle har vel prøvet ikke at have børn. Det er selvklart kun folk der ikke har børn der ikke har prøvet begge dele, jeg kan med sikkerhed sige at jeg var lykkelig inden jeg fik barn, og jeg er også lykkelig nu efter at lillemanden kom til, om jeg er mere lykkelig er svært at sige, men det at få et barn er umuligt at beskrive for folk der ikke har børn, ubetinget kærlighed er en særlig størrelse der både medfører glæde og bekymringer.

Re: Menn som velges bort [Re: anonym5] #1933421 11/03/2015 14:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis jeg skulle surka og vært deppa når jeg drar på egotrip eller kona reiser med barna til svigers så hadde det ikke vært mye glede i livet.

Jeg er ikke deppa når jeg er borte fra barna mine og savner dem. Jeg vet å nyte tida alene godt, og setter like mye pris på den som tida sammen.

+1 Jeg tror til og med at jeg skulle greid å lage meg et veldig godt liv om jeg ikke hadde barn.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Menn som velges bort [Re: HenrikBS] #1933423 11/03/2015 14:04
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: HenrikBS

Er det relevant? Vi diskuterer vel ikke hva som er det beste valget, men bare at det faktisk kan være et valg man har tatt å ikke få barn, og ikke nødvendigvis at man bare ikke har lykkes å få det til.

Re: Menn som velges bort [Re: CarlGustav] #1933424 11/03/2015 14:05
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde et godt liv før jeg fikk barn i midten av 30-årene.
Ikke savnet jeg barn, heller.

Nå har jeg et godt liv med barn.
Men den første tiden - spedbarnstadiet - ga meg ikke noen spesiell glede. Det må jeg nok si.

Re: Menn som velges bort [Re: sveinaa] #1933427 11/03/2015 14:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: sveinaa
Jeg synes ofte mange menn "velger" å være barnløse helt til de får muligheten til å bli far. Så jeg lurer jo litt på hvor mange som bevisst tar dette valget, og hvor mange som mer eller mindre blir tvunget til å ta valget pga. manglende partner eller lignende.

Jaha? Hvordan vet du det?

Man har i praksis ikke valget dersom man ikke har en partner man har muligheten sammen med. I alle fall ikke dersom man ikke bare er ute etter å formere seg.

Re: Menn som velges bort [Re: GeirK] #1933428 11/03/2015 14:08
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: GeirK

+1 Jeg tror til og med at jeg skulle greid å lage meg et veldig godt liv om jeg ikke hadde barn.

Har kvinner valgt deg bort i dette scenarioet, eller har du en livspartner?

Re: Menn som velges bort [Re: Bishop007] #1933433 11/03/2015 14:11
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Bishop007
men det at få et barn er umuligt at beskrive for folk der ikke har børn, ubetinget kærlighed er en særlig størrelse der både medfører glæde og bekymringer.

Tja. Noen vil hevde, og provosere de som har barn - som mener deres kjærlighet er noe større, at man kan føle slik kjærlighet til dyr også, eller andre man har et eller annet ansvar for og samvær med.

...Men om det stemmer eller ikke, kan man heller ikke vite med sikkerhet før man har prøvd begge deler. Håper nesten det stemmer, fordi dette nok er programmert inn i oss i genene og instinktene.

Re: Menn som velges bort [Re: Tor Arne] #1933436 11/03/2015 14:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tor Arne

Har kvinner valgt deg bort i dette scenarioet, eller har du en livspartner?

Spiller ingen rolle, tror jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Menn som velges bort [Re: Stein] #1933439 11/03/2015 14:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stein

Tja. Noen vil hevde, og provosere de som har barn - som mener deres kjærlighet er noe større, at man kan føle slik kjærlighet til dyr også, eller andre man har et eller annet ansvar for og samvær med.

Dette provoserer meg ikke, men jeg har sett en del folk som har mistet et barn og som aldri har greid å reise seg igjen. Finnes det mange eksempler på det samme når det gjelder dyr som har gått bort?

- Robert Green Ingersoll
Re: Menn som velges bort [Re: nilswithskills] #1933440 11/03/2015 14:18
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: nilswithskills

Det er godt å være borte fra hverandre, både voksne og barn, så er det like gledelig å se hverandre igjen.

Nettopp. All respekt til Raskall som er så knyttet til barnet sitt, men det er ikke sikkert du føler det samme når/hvis du får 3 stykk og de blir litt eldre. Det er alltid godt med en pause.

Jeg har 2, og kjerringa maser om 1 til..så der sitter jeg i godstolen og sier "Nei nei", så det kommer vel en til i løpet av 2016, hehe! Eldste er 7 år, yngste blir 2 nå i april. Har bare gutter, og kommer fra en guttefamilie..guttebarn er kanskje litt mer stabile..? ICON_WINK
Men har sagt at det blir siste, regner med jeg tar inn på første sykehus og "snitt snitt" når oppdraget er fullført.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Menn som velges bort [Re: GeirK] #1933448 11/03/2015 14:23
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Dette provoserer meg ikke, men jeg har sett en del folk som har mistet et barn og som aldri har greid å reise seg igjen. Finnes det mange eksempler på det samme når det gjelder dyr som har gått bort?

Ikke som jeg kjenner til, men det vet man jo ikke. Som sagt er det nok genetisk/naturlig at båndene til sitt eget avkom er sterkere.

Re: Menn som velges bort [Re: Stein] #1933479 11/03/2015 15:31
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Stein

Ikke som jeg kjenner til, men det vet man jo ikke. Som sagt er det nok genetisk/naturlig at båndene til sitt eget avkom er sterkere.

Ikke minst når de fleste heldigvis også drar et uovervinnelig skille mellom mennesker og dyr.

Martin

Re: Menn som velges bort [Re: GeirK] #1933484 11/03/2015 15:47
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Helt enig. Det finnes ikke bare én måte å oppleve tilfredshet eller lykke på. Man kan oppleve begge deler like mye, uavhengig om man har valgt et liv med barn eller uten.

Problemet er kanskje at det er så lett å være ego (og vi lever i en tid som verdsetter slikt). Har man derimot fått unger, har man tatt en avgjørelse som man må ta konsekvensene av i mange år i etterkant - i verste fall 6 sekunder ekstatisk glede og 18 år med helvete devilsmile

Kudos forøvrig til Dan for standhaftighet siden 2005 og sannelig en viss moderasjon (jeg regner med at alderen kommer inn i bildet her) ... bigsmile

Martin

Re: Menn som velges bort [Re: M@rtin] #1933494 11/03/2015 16:15
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Dan var jo (som vanlig) inne på noe viktig den gangen i 2005. Det er ikke nødvendigvis sikkert det er etisk riktig å skaffe barn. Barnet velger ikke å bli født, og selv om du kan håpe barnet blir lykkelig, kan det like godt være at du bringer noen inn i verden som blir bunnløst ulykkelig. En kan jo også spørre seg om verden virkelig trenger flere mennesker. Vi er vel litt for mange som vi er?

Selv har jeg to barn, og kan ikke tenke meg et liv uten. Samtidig vil jeg ikke drømme om å påstå annet enn at det har vært en har vært en egoistisk avgjørelse fra min side. At andre skal komme inn i verden for at jeg skal bli lykkelig... Det kan ikke akkurat kalles uselvsik av meg.

Jeg har absolutt respekt for mennesker som velger ikke å få barn, uansett hva slags grunn de måtte ha til det. Kanskje krever en slik avgjørelse litt mer innsats for å bli lykkelig, og kanskje gjør det ikke det. Jeg var så ung da jeg ble far at jeg ikke vet stort om å leve som barnløs. Det jeg derimot synes er litt trist, er at noen mennesker må gå ensomme gjennom livet, selv om det er det siste de vil. Samtidig er ikke det noens skyld. Ingen skylder noen å velge dem som livsledsager; det er et valg jeg tror vi gjør klokt i å være litt egoistiske når vi gjør. Men kanskje, bare kanskje, er det noe ved sosialiseringen av gutter og menn som gjør at så mange ikke lykkes i å få seg en partner. Det er ikke godt å vite.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Menn som velges bort [Re: CarlGustav] #1933496 11/03/2015 16:22
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Men, det må da være mange damer som er enslige også da? Det er vel ikke så langt unna 50/50 fordeling mellom kjønnene... Hvorfor nevnes ikke disse damene i denne artikkelen om de fortapte som lever under skam? (:

Re: Menn som velges bort [Re: knut77] #1933499 11/03/2015 16:29
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: knut77
Men, det må da være mange damer som er enslige også da? Det er vel ikke så langt unna 50/50 fordeling mellom kjønnene... Hvorfor nevnes ikke disse damene i denne artikkelen om de fortapte som lever under skam? (:

Fordi de er færre? Noen menn har barn med mange kvinner, færre kvinner har barn med flere menn - tror jeg.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Menn som velges bort [Re: CarlGustav] #1933501 11/03/2015 16:34
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Kanskje... Men menn "importerer" visstnok i større grad ektefelle. Det bare slo meg når jeg leste dette at det burde nødvendigvis finnes en gruppe blant damene som "lider samme skjebne".

Edit:
For 10 år siden hentet dobbelt så mange menn som kvinner hentet ektefelle fra utlandet. http://www.nrk.no/norge/flere-henter-ektefelle-i-utlandet-1.513821

Redigert av knut77; 11/03/2015 16:41. Rediger grunn: link

Re: Menn som velges bort [Re: CarlGustav] #1933526 11/03/2015 17:56
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror gleden av barn er litt livsfase-avhengig. Jeg som straks starter på 30-årene og er både dameløs og barnløs føler vel at jeg har rast fra meg relativt bra nå, og ser at kommer det ei dame inn i livet så er jeg positiv til å lage avkom. Samtidig så ser jeg jo flere som fikk barn i ung alder og som dermed gikk glipp av studentfestene og de spontane valgene man gjør som singel, de har periodevis gitt inntrykk av å være misunnelige.

Man kan jo også se på de homofile og lesbiske, som jo ikke kan få barn med hverandre. Mitt inntrykk er at de fleste av de velger å få seg hund eller katt. De trenger liksom "noe", om det er for å ha et vesen å dalle med eller om det er å tilføre forholdet mer enn å se tv sammen hver bidige kveld er jeg usikker på, men fortsatt...

Redigert av Espen J; 11/03/2015 17:57.

Trønder osv
Re: Menn som velges bort [Re: Espen J] #1933539 11/03/2015 18:26
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Høh, hvorfor kan ikke homofile få barn med lesbiske?

Re: Menn som velges bort [Re: Tange] #1933604 11/03/2015 20:20
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Høh, hvorfor kan ikke homofile få barn med lesbiske?

ICON_WINK Det er en tid for å innrømme sine feil, og dette er en av de ICON_TONGUE

Trønder osv
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå