|
White CX Pro 15 ett bra valg? (Trenger Ny Sykkel)
|
White CX Pro 15 ett bra valg? (Trenger Ny Sykkel)
10/03/2015 17:21
|
CXi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Dette er mitt første innlegg her, og en av grunnene til at jeg laget konto! =) Vært ganske usikker på hvor jeg skulle legge ut spørsmålet, men håper jeg får svar i den seksjonen her selv om det er færre lesere (av hva jeg kan se)  Sykkelkross tross alt.. Dette blir min første sykkel på ca 7 år! Jeg kan ganske lite om sykkel.. I hvertfall om Landevei/CX. Men jeg er i ferd med å lære, ønsker mer viten innenfor dette! LINK - XXL WHITE CX Pro 2015 Pris: 11.990 Alle bildene fra XXL.no i spoiler under! (hvis det fungerer som jeg håper) Bruksområdet blir daglige turer på ca 4mil (+/-) 50/50 bakker, 90% på asfalt (Tror jeg, mulig 99.9% hehe) Lillestrøm - OsloDet jeg håper å få svar på er:+ Er det er en god ide å gå for CX? Eller bør jeg velge hybrid? FRa hva jeg har lest virker det som at CX blir best!? + Om det er gode å solide deler på denne sykkelen? Ganske viktig siden jeg vil at den skal vare LENGE!! =) (Vil bli vedlikeholdt selvfølgelig) + Hvordan tror dere 50/34 Vil bli? Jeg tror det er fjorårets FSA Gossamer, finner den ikke på hjemmesidene til fsa. + Hvor mange gir er det egentlig på denne sykkelen? Jeg teller 8 tannhjul bak av hva jeg kan se, de opplyser om 20 gir på xxl. Jeg er vant med å se 3 tannhjul forran, var uvant å bare se 2! + Er de skivene 160mm eller er det 140mm? TRP bremseprodusenten leste jeg anbefaler 160mm foran. + Jeg er ganske redd for å velge feil størrelse på sykkelen! Ville dere stolt på de som jobber på xxl? Jeg leste litt om hvordan man sjekker HER å ganger med 0,63. Håper jeg gjorde riktig!? Stod i bokseren å sokkelesten å pressa ett vater opp mellom bena (Alt til side XD) å målte 90cm Min Høyde: er 184cm. 90cm x0,63 = 56,7 Min... Vekt: 97 Kilo (veldig variabel) Tok meg 6 uker fra 97 - 81 kilo i fjor, bare med riktig kosthold, ingen form for trening. Begynner jeg å sykle aktivt stopper jeg nok på 86 ca. Håper det var nok info! (heller ikke for mye :P)
Redigert av CXi; 10/03/2015 17:29.
|
|
|
Re: White CX Pro 15 ett bra valg? (Trenger Ny Sykkel)
[Re: CXi]
10/03/2015 17:59
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
50/34 er en fin kombo med en 11-32 kassett hvis du har mange bakker og ikke er så trent. Vanlig med dobbel foran på racer og cx, selv om du også finner trippel - da får du enda et lettere krabbegir. Størrelse er vanskelig - du bør prøve den. XXL har jo gode returmuligheter, sjekk opp det. Generelt: CX/racer m bukkehorn er endel mer krevende sittestilling enn hybrid. Verdt å tenke gjennom, du merker det best etter lengre tur avhengig av fysikk og fleksibilitet. Jeg har ikke erfaring med cx men mener å ha lest fra redaktørene her at cx'er er lengre og lavere enn "tur-racere", dvs lavere front. Kanskje er det enklere å komme på tur med en sykkel som er høyere foran? Nå kommer mange tur-racere med god klaring for store dekk også. Og du får hybrider som er tur-racere med flatt styre.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
10/03/2015 18:03
|
CXi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar! Det skal jeg sjekke opp! Fra xxl: - Ramme: White CX Alloy - long - Gaffel: White Carbon - Styre/stem/setepinne: Ritchey Comp/Comp/Comp Streem II - Sete: Selle Italia X11 - Girsjalter: Shimano 105 ST-5700 - Fremre girskifter: Shimano FD-CX70-T - Bakre girskifter: Shimano 105 RD-5701SS - Krank: FSA CK-C6028ST 50-34 - Antall gir: 20 speed - Bremser: TRP HY-RD Hydraulic disc - Felger: Shimano WH-RX05 - Nav: Wheelset - Dekk: Continental Cyclocross Race 700x35c - Vekt: (ingen oppgitt)
Jeg aner ikke hva slags kasett som sitter bak, skulle ønske de hadde litt mer info på den..
Har du noen tips til Tur-Racer?
Redigert av CXi; 10/03/2015 18:04.
|
|
|
10/03/2015 18:30
|
CXi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er det mulig å velge XL ramme for å få det mer komfortabelt?
Virker litt som at jeg er midt i mellom rammestørrelsene..
|
|
|
10/03/2015 20:16
|
-Joachim-
Entusiast
|
Entusiast
Nja, det er mulig at XL kan føles litt lang. Du får følelsen av å strekke deg etter styret. Anbefaler å svinge innom en XXL sjappe og prøvesitte både L og XL.
Jeg er 182 cm og kjørte fjorårssesongen på 2014 CX Pro str. L. Jeg ville ikke hatt den noe større.
|
|
|
10/03/2015 20:44
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tar det trinn for trinn  + Er det er en god ide å gå for CX? Eller bør jeg velge hybrid? FRa hva jeg har lest virker det som at CX blir best!?
Etter min mening er det en ganske stor forskjell på hybrid og cx, jeg har nettopp byttet fra hybrid vintersykkel til cx, og angrer ikke et sekund. Men om du ikke har erfaring med landeveissykkel og bukkestyre så blir det jo en del endring i hvordan du holder styret og kan kanskje ta litt tid å venne seg til. + Om det er gode å solide deler på denne sykkelen? Ganske viktig siden jeg vil at den skal vare LENGE!! =) (Vil bli vedlikeholdt selvfølgelig) Har god erfaring med Shimano 105 gruppen, den er (etter min mening) en av de bedre valgene når det kommer til kvalitet vs pris. Generelt er det gode ting for pengene du har her vil jeg si. + Hvordan tror dere 50/34 Vil bli? Jeg tror det er fjorårets FSA Gossamer, finner den ikke på hjemmesidene til fsa. 50/34, også kjent som "kompakt" krank gir deg gode gir for bakker, ser ikke helt hvilken kassett det er men det ser ut som 12-28 e.l., og da burde du ha et bredt utvalg og bakker burde ikke bli for kjipe. + Hvor mange gir er det egentlig på denne sykkelen? Jeg teller 8 tannhjul bak av hva jeg kan se, de opplyser om 20 gir på xxl. Jeg er vant med å se 3 tannhjul forran, var uvant å bare se 2! Det er 20 gir, Shimano 105 5700 er 10-delt, så 2x10. (Siste generasjon, 5800 er 11-delt). + Er de skivene 160mm eller er det 140mm? TRP bremseprodusenten leste jeg anbefaler 160mm foran. Mistenker 160mm, men har liten erfaring med diskbremser selv. + Jeg er ganske redd for å velge feil størrelse på sykkelen! Ville dere stolt på de som jobber på xxl? Jeg leste litt om hvordan man sjekker HER å ganger med 0,63. Håper jeg gjorde riktig!? Stod i bokseren å sokkelesten å pressa ett vater opp mellom bena (Alt til side XD) å målte 90cm
Min Høyde: er 184cm. 90cm x0,63 = 56,7 Jeg er 183cm med ca 86cm beinlengde, så du er nok ikke veldig langt fra meg og jeg bruker 56 størrelse. Når det kommer til sportsbutikker som ikke er sykkelfokusert så bør du nok være forberedt på at du treffer på deltidsjobbende ungdommer med begrenset kunnskap, så be om å få prøvesitte, se hvor langt kneet ditt kommer frem når du sitter og tråkker (hint, det bør ikke komme i nærheten av styret)
// Too many roads, too little time
|
|
|
10/03/2015 20:46
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Bare et lite obs her forresten: Ser det står hydrauliske skivebremser på siden, men bildene viser mekaniske, og jeg er faktisk usikker på om Shimano 105 i det hele tatt finnes med støtte for hydrauliske bremser (du vil normalt se at girhendlene er høyere pga hydraulikken)
// Too many roads, too little time
|
|
|
[Re: -Joachim-]
10/03/2015 21:36
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Bremsene er kun delvis hydrauliske, ja. Men har gjort det bra på tester, se f.eks. denne på Bikeradar. Hydrauliske bremser blir den nye standarden og jeg er redd mekaniske eller halv-hydrauliske vil trekke ned annenhåndsverdien, selv om de kan fungere utmerket. Samtidig - i denne prisklassen må bremsene anses som gode. For hydrauliske må man opp i pris. Jeg er ganske redd for å velge feil størrelse på sykkelen! Ville dere stolt på de som jobber på xxl?(....) Er det mulig å velge XL ramme for å få det mer komfortabelt? Du kan være heldig og uheldig på XXL. Her kan du få noen gode tips om hva du bør være oppmerksom på. Gjelder landeveissykkel, men nyttig også for valg av CX: https://www.youtube.com/watch?v=oKnfqoapMaoSom du nevner, er du mellom størrelser. L/54 er ifølge Whites hjemmeside egnet for høyde 175-185, selvsagt med individuelle forskjeller. Viktig at du prøver og finner en ramme du føler deg bekvem på. Selv velger jeg den mindre rammen når jeg er mellom størrelser. Opplever ikke selv større rammer som mer komfortable. En god ting på XXL er at du har "100% fornøyd garanti", som i praksis betyr at du kan teste sykkelen i 30 dager og bytte i annen størrelse, om du skulle ønske det Er det er en god ide å gå for CX? Eller bør jeg velge hybrid? Om du er bekvem med bukkestyre er valget enkelt Vær også oppmerksom på de mange gode gravel bikes / grussykler som er bygget med tanke på asfalt og grus fremfor tradisjonell sykkelkross, se http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1922796&page=1For øvrig ser White CX Pro ut til å være en god og funksjonell sykkel. Lykke til!
|
|
|
10/03/2015 22:22
|
CXi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Her eksploderte det jo med svar! =) Tusen Takk!! Nja, det er mulig at XL kan føles litt lang. Du får følelsen av å strekke deg etter styret. Anbefaler å svinge innom en XXL sjappe og prøvesitte både L og XL. Jeg er 182 cm og kjørte fjorårssesongen på 2014 CX Pro str. L. Jeg ville ikke hatt den noe større. Bruker du sykkelen fortsatt eller? Er den sykkelen på bildet den minste rammen tror du? Så jo ut som at setet sitter veldig høyt!? Å fungerte det ok uten ekstra bremser midt på styret? Ja jeg skal dra å teste den! =) Bare tenkte jeg skulle lære meg noe på forrhånd så jeg kan i hvertfall litt når jeg kommer bort dit Føler meg som en vampyr på jakt etter å suge etter svar her hehe XD
Redigert av CXi; 10/03/2015 22:23.
|
|
|
[Re: Trond Helge]
10/03/2015 22:43
|
CXi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg er 183cm med ca 86cm beinlengde, så du er nok ikke veldig langt fra meg og jeg bruker 56 størrelse. Når det kommer til sportsbutikker som ikke er sykkelfokusert så bør du nok være forberedt på at du treffer på deltidsjobbende ungdommer med begrenset kunnskap, så be om å få prøvesitte, se hvor langt kneet ditt kommer frem når du sitter og tråkker (hint, det bør ikke komme i nærheten av styret)
De har to mulige størrelser 54 og 57cm så da skal jeg huske å prøve 57! Er 184.9cm i høyden så kunne vel egentlig sagt 185 hehe. Takk for svarene!
[quote=CXi]Jeg er ganske redd for å velge feil størrelse på sykkelen! Ville dere stolt på de som jobber på xxl?(....) Er det mulig å velge XL ramme for å få det mer komfortabelt?
Du kan være heldig og uheldig på XXL. Her kan du få noen gode tips om hva du bør være oppmerksom på. Gjelder landeveissykkel, men nyttig også for valg av CX: https://www.youtube.com/watch?v=oKnfqoapMaoSom du nevner, er du mellom størrelser. L/54 er ifølge Whites hjemmeside egnet for høyde 175-185, selvsagt med individuelle forskjeller. Viktig at du prøver og finner en ramme du føler deg bekvem på. Selv velger jeg den mindre rammen når jeg er mellom størrelser. Opplever ikke selv større rammer som mer komfortable. En god ting på XXL er at du har "100% fornøyd garanti", som i praksis betyr at du kan teste sykkelen i 30 dager og bytte i annen størrelse, om du skulle ønske det Er det er en god ide å gå for CX? Eller bør jeg velge hybrid? Om du er bekvem med bukkestyre er valget enkelt Vær også oppmerksom på de mange gode gravel bikes / grussykler som er bygget med tanke på asfalt og grus fremfor tradisjonell sykkelkross, se http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1922796&page=1For øvrig ser White CX Pro ut til å være en god og funksjonell sykkel. Lykke til! Glemte å nevne at jeg får denne sykkelen til 10.000kr etter rabatter! Jeg har en venn som kunne bruke "årets sykkel kvote" på meg  Ja er litt vanskelig det der med størrelser når det er 7 år siden jeg har hatt en sykkel sist, er forsåvidt derfor jeg tenke jeg like gjerne kunne starte med noe nytt som bukkestyre! Har testet en "racer-sykkel" til en venn, koster vel rundt 40 tusen  men ble fasinert av farten den ga! Litt skeptisk siden jeg kommer til å bruke den en god del rundt i oslo/sentrum, da den ikke har ekstra bremsehendler "midt" på styret, eller er det mest normalt å bruke den "øverste plassen" under urban sykkling? Største grunnen til at jeg vil gå for en CX er for og komme meg raskt ned til byen.
Redigert av CXi; 10/03/2015 23:03.
|
|
|
11/03/2015 13:01
|
-Joachim-
Entusiast
|
Entusiast
Her eksploderte det jo med svar! =) Tusen Takk!! Nja, det er mulig at XL kan føles litt lang. Du får følelsen av å strekke deg etter styret. Anbefaler å svinge innom en XXL sjappe og prøvesitte både L og XL. Jeg er 182 cm og kjørte fjorårssesongen på 2014 CX Pro str. L. Jeg ville ikke hatt den noe større. Bruker du sykkelen fortsatt eller? Er den sykkelen på bildet den minste rammen tror du? Så jo ut som at setet sitter veldig høyt!? Å fungerte det ok uten ekstra bremser midt på styret? Jeg har solgt 2014 modellen for å oppgradere til 2015. Usikker på hvilken str. som er avbildet. Etter min mening skal det gå helt fint uten bremser midt på styret. Man sitter behaglig med hendene på bremsehendlene.
|
|
|
11/03/2015 14:11
|
kawa versys
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor solgt 2014 for å oppgradere til 2015 på White CX. Eneste "oppgradering" som jeg kan se er at de har byttet stripene fra gul til blå, samt økt akselavstanden med 1 cm. Og økt prisen fra 9990 til 11990. Ingen oppgradering til 22 girs system.
|
|
|
11/03/2015 19:36
|
CXi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for linken til White Sepeda! Sendte de en mail å fikk hele utstyrslisten så jeg legger den ut her til hjelp for andre som også vurderer sykkelen! Fint om noen kommer med noen innspill til hvilke deler som sitter på den!
Type ROAD
Model Name CX PRO
20-SPD (105 - DISC)
Sizes M/50cm, L/54cm, XL/57cm
Frame Smooth welding - Rear stay for disc brake - All Cables on Downtube _ Mudguards bolts
Headset FSA NO. 8 w/UD Carbon spacers
Fork Carbon Fork, Alloy steerer w/IS Disc brake mount
Handlebar Ritchey COMP Streem II (420/50cm; 440/54, 57cm)
Grips Velo VLT 019HD2 Black
Stem Ricthcey COMP 4-Axis 84/6D 100mm
Seatpost Ritchey COMP 2B 350mm27,2mm
Saddle Selle Italia X1 Black w/Blue (PMS-2995C)
Shifters Shimano 105 ST-5700
Front Derailleur Shimano FD-CX70-T 20spd w/Jagwire Black Cable
Rear Derailleur Shimano 105 RD-5701SS 20spd w/Jagwire Blue Cable
Brakes TRP HY-RD Hydraulic disc (Mech. Interface), Rotor SM-RT30 160mm
Brake Levers Shimano 105 ST-5700 20spd w/shimano Cables
Cassette Shimano 105 CS-5700 11-28
Chain Shimano CN-4601
Crankset FSA CK-C6028ST 50-34 all black (172.5mm: 50cm; 175mm: 54/57cm)
Bottom Bracket FSA BB-6200/DI2
Rims Shimano WH-RX05 w/Hi-Tech Gray sticker
Hubs Shimano WH-RX05 Black, 28H
Spokes Shimano WH-RX05 Black, 28H
Tires Continental Cyclocross Race (C281) 35-622 Black 700x35C, F/V 48mm
Det er 50cm rammen som er avbildet på xxl.no !!
Redigert av CXi; 11/03/2015 19:39.
|
|
|
|
|