|
Jeg vil bli en krossyklist!
|
Jeg vil bli en krossyklist!
10/03/2015 15:35
|
fjøråsyklist
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Som overskriften sier vil jeg bli en bli krosser, så derfor har jeg et par utstyrspørsmål. Sykkel. Min landeveiserfaring er fra en F.Moser årgang 78. Primært er jeg stisyklist. Jeg vil ha en krossykkel til å spurte med, kjøre bakkedrag, herje i gjørma osv. Jeg er ikke gira på en treig commuter eller stabil gravelbike, men vil ha en krossykkel som er laget for nettopp ekte sykkelkross. Helst vil jeg ha skivebremser og vil ikke betale mer 10 000. Åpen for å kjøpe brukt. Tips til modeller å se etter? Angående deler så tar jeg imot tips til hvilke styrer som egner seg, slik at jeg kan styre unna visse modeller eller legge det inn i et evt. oppgraderingsbudsjett. Samme gjelder dekk. Modeller jeg har sett meg ut er følgende: Focus Mares Dyr, men så vidt jeg har forstått er det en "ekte" sykkelkross. Merida Clariss DBS CC DBS ser jo bra ut, men er det god å sykle på? Og helt til slutt;tips til stilsikker trøye som ikke suger til seg gjørme, ikke er helsvart, ikke er veldig hvit og er billig?
|
|
|
Re: Jeg vil bli en krossyklist!
[Re: fjøråsyklist]
10/03/2015 16:49
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Mtp. de modellene du har valgt ut, ser det ikke ut som du setter så mye fokus på at det skal være en "ekte CX", med geometri for sykkelcrossritt, altså rundt og rundt på et jorde. Hva skal du bruke den til? Jeg tipper det du kaller "treig commuter" og "stabil gravel bike" slett ikke er hverken trege eller for "stabile", men rett og slett som landeveissykler med bittelitt høyere krank, høyere front og kortere overrør, samt plass til mer dekk. Akkurat det du trenger for å kjøre fort på grusveier og i ulendt "landeveisterreng". "Sti" kan du nok glemme både med ekte og uekte cyclocross-sykkel. Dette ble forøvrig nylig diskutert her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1922796#Post1922796
|
|
|
10/03/2015 17:02
|
fjøråsyklist
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det jeg har sett meg ut, er sykler som er fornuftig prismessig. Jeg vet ikke hvordan geometrien på en ekte cx skal være. Det er vel egentlig det jeg trenger hjelp til. Den Gaviaen så veldig bra utsyrsmessig, noen innvendinger på geometrien? Apropos stisykling på krossykkel
|
|
|
10/03/2015 17:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja, skjønner, men kommer du til å drive med den type sykling som favoriserer den type geometri fremfor "komfortracer for grusvei"-geometri, da? (Som ikke er SÅ annerledes.) Det er jo ikke akkurat flusst med CX-ritt her, eller treningsmuligheter. Derfor lurte jeg på hva du skulle bruke den til.
I linken min over forklarer Alpers litt om forskjellene ang. geometri.
|
|
|
10/03/2015 17:13
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Kul video med en kul sykkel, forresten, og ganske smooth sti. ...Men imponerende likevel. 
|
|
|
10/03/2015 20:15
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som overskriften sier vil jeg bli en bli krosser, så derfor har jeg et par utstyrspørsmål. Sykkel. Min landeveiserfaring er fra en F.Moser årgang 78. Primært er jeg stisyklist. Jeg vil ha en krossykkel til å spurte med, kjøre bakkedrag, herje i gjørma osv. Jeg er ikke gira på en treig commuter eller stabil gravelbike, men vil ha en krossykkel som er laget for nettopp ekte sykkelkross. Helst vil jeg ha skivebremser og vil ikke betale mer 10 000. Åpen for å kjøpe brukt. Tips til modeller å se etter? Angående deler så tar jeg imot tips til hvilke styrer som egner seg, slik at jeg kan styre unna visse modeller eller legge det inn i et evt. oppgraderingsbudsjett. Samme gjelder dekk. Modeller jeg har sett meg ut er følgende: Focus Mares Dyr, men så vidt jeg har forstått er det en "ekte" sykkelkross. Merida Clariss DBS CC DBS ser jo bra ut, men er det god å sykle på? Og helt til slutt;tips til stilsikker trøye som ikke suger til seg gjørme, ikke er helsvart, ikke er veldig hvit og er billig? Gavia CX Ultimate Dude, jeg vil anbefale denne fra Gavia. Av de rimeligere sykkelkrossene jeg har kjørt er dette den klart mest rendyrkede. Dette er vel faktisk den eneste rimelige krossen jeg har kjørt som ikke er veldig pendlervennlig. Lynrask rundt hjørner, bra utstyrt, lett. Selvfølgelig har den mangler også, men ikke noe å klage på i denne prisklassen. Fullstendig test kommer om et par uker.
|
|
|
[Re: Alpers]
11/03/2015 08:00
|
fjøråsyklist
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Som overskriften sier vil jeg bli en bli krosser, så derfor har jeg et par utstyrspørsmål. Sykkel. Min landeveiserfaring er fra en F.Moser årgang 78. Primært er jeg stisyklist. Jeg vil ha en krossykkel til å spurte med, kjøre bakkedrag, herje i gjørma osv. Jeg er ikke gira på en treig commuter eller stabil gravelbike, men vil ha en krossykkel som er laget for nettopp ekte sykkelkross. Helst vil jeg ha skivebremser og vil ikke betale mer 10 000. Åpen for å kjøpe brukt. Tips til modeller å se etter? Angående deler så tar jeg imot tips til hvilke styrer som egner seg, slik at jeg kan styre unna visse modeller eller legge det inn i et evt. oppgraderingsbudsjett. Samme gjelder dekk. Modeller jeg har sett meg ut er følgende: Focus Mares Dyr, men så vidt jeg har forstått er det en "ekte" sykkelkross. Merida Clariss DBS CC DBS ser jo bra ut, men er det god å sykle på? Og helt til slutt;tips til stilsikker trøye som ikke suger til seg gjørme, ikke er helsvart, ikke er veldig hvit og er billig? Gavia CX Ultimate Dude, jeg vil anbefale denne fra Gavia. Av de rimeligere sykkelkrossene jeg har kjørt er dette den klart mest rendyrkede. Dette er vel faktisk den eneste rimelige krossen jeg har kjørt som ikke er veldig pendlervennlig. Lynrask rundt hjørner, bra utstyrt, lett. Selvfølgelig har den mangler også, men ikke noe å klage på i denne prisklassen. Fullstendig test kommer om et par uker. Ultimate er for dyr, og dessverre har ikke Gavia Pro samme geometri som Ultimate. Pro har jo en tilsynelatende bra utstyrspakke. Vanskelig dette.
|
|
|
11/03/2015 08:12
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Prøv en sykkel eller to, vel, så ser du om kanskje noen av de du har budsjett til gjør det du ønsker.
|
|
|
|
|