Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel eller bytte deler?

Ny sykkel eller bytte deler? #1932369 09/03/2015 17:35
T
torbjorn.kismul Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Hei alle.

Eg har ein Specialized Carve Expert 29er som eg er ekstremt godt fornøyd med. Den ble kjøpt splitter ny sommeren 2012 og året etterpå måtte jeg bytte girsystem fra deore til xt. Har hatt den jevnlig på service men den begynner å bli sliten.

Lønner det seg for meg å skifte gir, krank, bremser, kjede osv osv hos et eller anna sted en å kjøpe meg en brukt/ny nokså lik sykkel? (Familieøkonominien sier kjøp av ny bil til sommeren i stede for sykkel :p)

Eg har veldig lite peiling på bytting av deler med mindre det er slange,dekk eller bremseklosser. Kjøpe deler på nett? Hvem kan sette dette på plass?

Håper nokon kan sei si meining.

Torbjørn.

Re: Ny sykkel eller bytte deler? [Re: torbjorn.kismul] #1932374 09/03/2015 17:47
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er du sikker på at du trenger å bytte alt av bremser, triggere, krank etc.?

De fleste sykkelverksted bytter deler for deg. De jeg har brukt har ikke tatt en veldig høy timepris.

Men om du virkelig å bytte alt tipper jeg det lønner seg å kjøpe ny, særlig om du tar salg av gammel sykkel og manglende mekanikerskills med i beregningen.

Re: Ny sykkel eller bytte deler? [Re: torbjorn.kismul] #1932379 09/03/2015 18:00
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor må du bytte gir? Er det ødelagt? Tipper du trenger nytt kjede, ny kasett og muligens nye drev til kranken din. Legg til vaiere og strømper så er du der. Veldig mye av dette blr være gjort for et par tusenlapper. Dette er slitedeler som må byttes jevnlig. Og jeg garanterer at du klarer å bytte det aller meste selv med billig verktøy kjøptfra Biltema og hjelp fra Youtube og forumet.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava

Moderator  support