Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vårklargjøring av fulldemper som har stått ute

Vårklargjøring av fulldemper som har stått ute #1932229 09/03/2015 12:47
N
nilsa_s Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Sykkelsesongen nærmer seg, og jeg har begynt å tenke på å klargjøre fulldemperen etter vinteren. Den har stått ute i kulda på verandaen med trekk over, men har nok ikke vært et helt vanntett prosjekt - bokstavelig talt. Siden jeg kjøpte fulldemperen ifjor vår og dermed ikke har vært i denne situasjonen før, lurer jeg på hva jeg bør gjøre med sykkelen før sesongstart?

Har lest mye om oppsmøring av dempere og gaffel etc., men skjønner fint lite foreløpig. Samtidig har jeg lyst til å lære å gjøre mest mulig selv, da jeg ikke kan drive å sponse sykkelforretningene for hver oppsmurning og lille løse skrue i all evighet.. Endte vel på 850kr for en knekt eike samt oppretting av hjul i fjor, og det gjorde meg litt paff...

Takk

Re: Vårklargjøring av fulldemper som har stått ute [Re: nilsa_s] #1932236 09/03/2015 13:00
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Smør opp kjedet.
Sjekk om lagrene rundtom på sykkelen har tatt selvmord av en vinter ute.
Sjekk om demperene fungerer på samme vis som før du satt bort sykkelen.

Har lager eller demper tatt kvelden så får du et ganske saftig kræsjkurs som hjemmemekaniker ICON_SMILE

Re: Vårklargjøring av fulldemper som har stått ute [Re: nilsa_s] #1932405 09/03/2015 19:09
RoyK Offline
Besatt
Besatt
850 for ei knekt eike og retting høres ut som landeveisrøveri. Oslo sportslager tar 800 for å bygge et hjul…

Re: Vårklargjøring av fulldemper som har stått ute [Re: RoyK] #1932518 10/03/2015 07:57
jerik Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: RoyK
850 for ei knekt eike og retting høres ut som landeveisrøveri. Oslo sportslager tar 800 for å bygge et hjul…
Er dette en av de vanlige sutretrådene om hvor dyrt alt er?

Når en eike brister, så er det som regel tegn på ujevn og lav eikespenning. Når man bytter en eike og skal rette hjulet etterpå, så hender det ikke sjelden at at niplene sitter fast og at noen av dem ryker, så må de byttes, og ny oppstramming. Det kan være en nokså nitidig jobb med å få opp eikekspenningen og rette opp kast på brukte hjul der fett/olje er vasket vekk og niplene er irret fast.

Var glad for at det finnes verksteder som kan hjelpe dere i nøden. Hvis du synes det er for dyrt, så gjør det sjøl!

Re: Vårklargjøring av fulldemper som har stått ute [Re: nilsa_s] #1932541 10/03/2015 08:22
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes ikke sykkelverksteder generelt er dyre, snarere tvert i mot. Mange tar ganske lave timepriser. Men uavhengige verksted har en tendens til å bestille nye deler til villedende priser hos deler.no, dette blir ofte uhensiktmessig dyrt. Lurt å skaffe delene først, er min erfaring.

Re: Vårklargjøring av fulldemper som har stått ute [Re: nilsa_s] #1933225 11/03/2015 10:09
N
nilsa_s Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Ikke ment noe sutretråd fra min side ihvertfall, JanErik, men har fått inntrykk av at det er et must å sende sykkelen på service for sjekk av dempere ol. minst en gang i året, da gjerne i forbindelse med klargjøring om våren..

Det jeg lurte på var heller hva som bør sjekkes på sykkelen etter at den har stått en god stund i ro, slik at jeg føle meg trygg på at ikke noe svikter meg på den første turen til skogs..

Re: Vårklargjøring av fulldemper som har stått ute [Re: nilsa_s] #1933324 11/03/2015 11:54
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
hell litt halvtjukk olje over alle beveglige deler (rammelinker, demperbein, gir, girhendler, bremsehendler) og sørg for at de beveglige delene får rørt seg litt slik at olja får gjort jobben og tørk av. Gjør det samme på kjedet. Sjekk at bremser funker og at girene går som de skal. Snu sykkelen opp ned et par minutter evt gyng på sykkelen opp og ned litt slik at olja i demperne får sirkulert gjennom systemet. Går det greit så går det greit, oppdager noe som knirker eller gir som ikke går smud på turen så spør du spesifikt om det her inne. En enkel vårservice til noen hundrelapper som inkluderer navservice er heller ikke dumt. Har demperne dine vært på service i fjor så er ikke det så farlig. Er det flere år siden sist så vil en service på disse ikke være dumt, men heller ikke noe du ikke kan vente litt til med. God tur

"It never gets easier, you just go faster."

Moderator  support