Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Bruker du ringeklokke?

Re: Bruker du ringeklokke? [Re: PekkaB] #1941254 02/04/2015 16:31
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Re: Bruker du ringeklokke? [Re: HaakonMS] #1941255 02/04/2015 16:37
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg hadde forøvrig en noe tilfredsstillende opplevelse sist helg. Jeg var ute og syklet på Glommastien og nærmet meg en bestefar med 2 barnebarn bakfra. Jeg plinget langsomt men rytmisk 4 ganger i bjella. På den 3. plingen begynte guttene å trekke inn til siden av stien.

Så tar han ene tak i bestefar og trekker ham til side. I det jeg passerer får jeg en sur kommentar fra bestefar: "Kanskje du skulle ha brukt et par tiere på ringeklokke til den dyre sykkelen din?".

Det gikk en liten djevel i meg så jeg satte foten i bakken og dinget i bjella mi. Repliserte så: "Mener du denne jeg ringte i 4 ganger? Den som barnebarna dine hørte helt fint?".

Bestefar mistet munn og mæle og jeg strakk den kanskje litt for langt da jeg repliserte: "Kanskje du skal åpne ørene litt når du er ute og går tur?" før jeg satte meg på setet igjen og syklet videre.

I det jeg syklet videre hørte jeg det ene barnebarnet si: "Han ringte ganske mange ganger, bestefar".

Re: Bruker du ringeklokke? [Re: Hans Wilhelm] #1951316 26/04/2015 19:49
H
HaakonMS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Sitat: Hans Wilhelm
Jeg ønsker meg ringeklokke. Hvor får jeg tak i en som ser grei ut, lyder fint, virker om vinteren og helst i Norge. Alternativt utlandet, men da må det være under tollgrensen, ellers blir det i overkant dyrt føler jeg.

Synes ikke du hadde fått noe godt svar på denne.
Det er japanske Crane jeg har hatt best erfaring med. Det meste av nytt kinajuggel med plasthammer lager jo omtrent ikke lyd.
Crane-klokkene koster naturligvis mer (under tollgrensen), men til gjengjeld trenger du bare å kjøpe en gang.

Redigert av HaakonMS; 26/04/2015 19:49.
Re: Bruker du ringeklokke? [Re: HaakonMS] #1951379 26/04/2015 22:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: HaakonMS
Det er japanske Crane jeg har hatt best erfaring med.

Hvorfor så enkelt? ICON_SMILE

Re: Bruker du ringeklokke? [Re: Sepeda] #1951529 27/04/2015 09:19
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Brooklyn har blitt invadert av hipsters, ikke lenge siden så små høytalere ville garantert deg buksevann.

Re: Bruker du ringeklokke? [Re: HaakonMS] #1951896 27/04/2015 20:12
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Hvorfor ikke bare ta den helt ut? 'Murica!

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Bruker du ringeklokke? [Re: TordFuglstad] #1952102 28/04/2015 08:15
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vurderer faktisk en slik svart en fra Spurcycle på stisykkelen. Eller bare si "hei, hei"...

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Bruker du ringeklokke? [Re: HaakonMS] #1952106 28/04/2015 08:17
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har to fra spurs på henholdsvis racer og vintersykkel. Fin kraftig lyd, bra klang. Litt som et musikkinstrument, som gjør det til en glede å varsle fotgjengere før jeg passerer de på behørig avstand.
The gentlemans bell liksom

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Bruker du ringeklokke? [Re: HaakonMS] #1952145 28/04/2015 09:14
Dan Offline
More than words
More than words
Har dere fått med dere at King Cage også lager en ringeklokke? Stygg som hjuling, men ganske kul:

Re: Bruker du ringeklokke? [Re: HaakonMS] #1952154 28/04/2015 09:25
D
Duggy Offline
Medlem
Medlem
D
Skulle gjerne hatt en ringeklokke som folk hørte. Eller at folk hørte etter, rettere sagt. Eller rett og slett at de ikke blir vanvittig sinna fordi noen "plinger" på de.

Forsøkte meg med en hyggelig "pling pling" og "Unskyyyyld" (med syngende "jeg-er-snill"-stemme) på vei til jobb. Sykkelfeltet var som vanlig isete og på den aktuelle veien blir det brått slutt på feltet og bilene har en tendens til å presse seg inn, så jeg sykler de 200 meterne langs et veldig bredt fortau, type gangvei-størrelse. Var en dame og tre-fire unger i alle aldre som tok opp hele bredden. Ungene smilte og syntes det var morro at en voksen mann sa "pling pling" og gikk til siden, mens damen lot seg skremme (!) og ropte at jeg måtte komme meg ut i veien... Farten var gangfart.

Nå hadde jeg dårlig tid, men skulle gjerne stoppet og spurt henne om det virkelig ikke var mulig å dele et bredt fortau når det åpenbart ikke var forsvarlig å legge seg ut i trafikken. Men retten hennes til å breie seg ut i gangfeltet var vel viktigere.

Re: Bruker du ringeklokke? [Re: Duggy] #1952192 28/04/2015 10:12
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Duggy
Skulle gjerne hatt en ringeklokke som folk hørte. Eller at folk hørte etter, rettere sagt. Eller rett og slett at de ikke blir vanvittig sinna fordi noen "plinger" på de.

Forsøkte meg med en hyggelig "pling pling" og "Unskyyyyld" (med syngende "jeg-er-snill"-stemme) på vei til jobb. Sykkelfeltet var som vanlig isete og på den aktuelle veien blir det brått slutt på feltet og bilene har en tendens til å presse seg inn, så jeg sykler de 200 meterne langs et veldig bredt fortau, type gangvei-størrelse. Var en dame og tre-fire unger i alle aldre som tok opp hele bredden. Ungene smilte og syntes det var morro at en voksen mann sa "pling pling" og gikk til siden, mens damen lot seg skremme (!) og ropte at jeg måtte komme meg ut i veien... Farten var gangfart.

Nå hadde jeg dårlig tid, men skulle gjerne stoppet og spurt henne om det virkelig ikke var mulig å dele et bredt fortau når det åpenbart ikke var forsvarlig å legge seg ut i trafikken. Men retten hennes til å breie seg ut i gangfeltet var vel viktigere.

Hun hadde sikkert en fæl historie om hvordan en mann neste kjørte henne og ungene ned med sykkel å fortelle venninnene sine. Jeg har opplevd det samme. Jeg hadde ligget i samme fart som fotgjengerene i flere sekunder bak de. De gikk i bredden på en superbred grusveg (militær beredskapsveg). Jeg fikk kjeft av hurpa til høyre da hu oppdaga meg og skvatt. Jeg trodde de visste om meg, for jeg kjenner halvparten av de. Jeg hadde passert de på forrige runden, og da måtte hu dra inn hunden sin for at jeg skulle komme forbi da hu gikk på ene soden og hunden på andre, med laaaang line mellom. Haha

Re: Bruker du ringeklokke? [Re: HaakonMS] #1963073 24/05/2015 21:00
H
Hans Wilhelm Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: HaakonMS
Jeg ønsker meg ringeklokke. Hvor får jeg tak i en som ser grei ut, lyder fint, virker om vinteren og helst i Norge. Alternativt utlandet, men da må det være under tollgrensen, ellers blir det i overkant dyrt føler jeg.

Synes ikke du hadde fått noe godt svar på denne.
Det er japanske Crane jeg har hatt best erfaring med. Det meste av nytt kinajuggel med plasthammer lager jo omtrent ikke lyd.
Crane-klokkene koster naturligvis mer (under tollgrensen), men til gjengjeld trenger du bare å kjøpe en gang.

Takk!

Og hvor på det store internett får jeg tak i denne uten å betale mange 100lapper i frakt?

Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Bruker du ringeklokke? [Re: Hans Wilhelm] #1963088 24/05/2015 21:26
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk!

Og hvor på det store internett får jeg tak i denne uten å betale mange 100lapper i frakt?
http://www.bricklanebikes.co.uk/Crane-Bells

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Bruker du ringeklokke? [Re: simenf] #1963905 26/05/2015 21:03
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: simenf
Jeg vurderer faktisk en slik svart en fra Spurcycle på stisykkelen. Eller bare si "hei, hei"...

Eit nydelig stykke håndtverk (i CNC-fresen) frå spurcycle, flott lyd men eg er bekymra for at frekvensen er hakket for høg for den eldre garde, eller så er alle pensjonistar anarkistar og gir blanke faen i om eg sykler bak og plinger som besatt. Har montert 3 stk, en på Hybriden til kona, en på Epicen og en på joggevogna.. Enkel og montere, plinger ikkje med mindre den skal plinge og er diskret og fin på styret...muligens verdt pengane.

Steffen

"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon"
Steffen Herstad
Re: Bruker du ringeklokke? [Re: HaakonMS] #1965045 28/05/2015 21:11
Dan Offline
More than words
More than words
I går så og hørte jeg en morsom bjellebruker. Jeg var på vei nedover forbi Stabekk kino og oppdaget at fortauet var halvveis sperret av en lastebil med kran. På innsiden, hvor det var litt plass til å passere sto føreren og satte ut støttebeina til lastebilen slik at de sperret nesten hele fortauet. Jeg bremset og ventet for å se om det var greit å passere. Da kommer det en gjøk bakfra i full fart og plinger med bjellen, sannsynligvis for å gi lastebilsjåføren to sekunder til å trekke inn støttebeinet igjen, komme seg opp i lastebilen og flytte den før syklisten er framme ved hindringen. Greit nok at bjelle kan brukes for å få fotgjengere til å sprette unna. Lastebiler derimot... Skeptisk.

Re: Bruker du ringeklokke? [Re: HaakonMS] #1965314 29/05/2015 10:43
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg har bjelle på jobb-/familiesykkelen.

Men utfordringen min er at når jeg plinger for å varsle om at det kommer noen på venstresida (og sikre at de ikke plutselig flytter seg og tar hele gangveien) har jeg flere ganger opplevd at fotgjengerne snur seg provosert og sier "Du EIER ikke gangveien, det må da værra lov å gå her!"

Dvs de tolker enhver plinging som "fløtt deg, jeg skal fram!"

Jeg bruker derfor å gjøre som flere andre her, heller si "Unnskyld" eller "Pling-pling", som best jeg kan. Sliter fortsatt med å få stemmen til å høres høflig ut når jeg må rope for å overdøve biltrafikken, men det meste ordner seg med et høflig "Takk" etterpå.

Re: Bruker du ringeklokke? [Re: simson] #1965472 29/05/2015 14:57
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Da hadde jeg sagt: "Det er ikke gangveg, det er gang- og sykkelveg hvor begge skal gjøre sitt for at den andre gruppen skal kunne ferdes."

Forutsatt at det faktisk var en G- og S-veg.

Redigert av Tor Arne; 29/05/2015 14:57.
Re: Bruker du ringeklokke? [Re: simson] #1965495 29/05/2015 16:24
solrikioo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: simson

Dvs de tolker enhver plinging som "fløtt deg, jeg skal fram!"

Det samme har jeg oppfatning av. Bruker man bjelle så skvetter de til og blir enda mer forbanna. ICON_TONGUE Bedre å bremse ned og si pling eller noe lignende.

Lurer du på noe om VW Caravelle/Transporter? Besøk vwbus.no
http://trololololololololololo.com/
Re: Bruker du ringeklokke? [Re: solrikioo] #1965499 29/05/2015 16:30
perbl Offline
More than words
More than words
Samme her. Jeg kan ikke huske sist jeg brukte bjelle på fortau og andre delte arenaer. Jeg synes også det er altfor uoversiktlig til at jeg holder særlig hastighet på slike områder.

Skal jeg sykle raskt, holder jeg meg i veien eller i sykkelfelt/vei. I terrenget opplever jeg at de fleste hører meg i god stund før det er aktuelt å passere, og jeg unngår derfor å skremme opp folk med klokke, men bremser heller litt så det knaser i litt grus i god avstand, samt smiler og hilser på alle jeg møter.

Verste jeg ser er han gjøken som insisterer på å plinge fire-fem ganger for å komme seg raskest mulig fram blant fotgjengerene som bruker å krysse overgangen når det er grønn mann ved Samfundet her i Trondheim.

Redigert av perbl; 29/05/2015 16:30.

Per B.
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support