Hei, lurte litt på hvilke tanker dere har rundt bruk av ringeklokke.
Selv bruker jeg det alltid når jeg passerer noen på gangvei. Jeg synes det er veldig uggent når jeg er ute og går og syklister plutselig suser forbi på siden uten at jeg får noe forvarsel. Men jeg kan faktisk ikke huske sist jeg hørte en sykkelklokke på veien (sett bort i fra de gangene jeg ringer selv), og ser også at en del ikke har ringeklokke i det hele tatt.
Hvorfor har dette dødd ut? Det er vel fortsatt påbud om ringeklokke...
Har også at inntrykk av ganske mange unge ikke har noe forhold til lyden av ringeklokke. De kvepper enten voldsomt til eller reagerer ikke i det hele tatt når jeg bruker klokka. Min teori er at dette hadde blitt løst dersom bruken var mer utbredt.
Ble demontert og fjerne av den enkle grunn at ingen hørte den. Eller for å si det på en litt annen måte. Den bjella som jeg måtte ha hatt for å overdøve ørepluggene til de som går i sin egen verden på sykkelstien, ville tatt all plassen på styret.
Ja, helt riktig at en del går i sin egen verden, men synes fremdeles det ikke er noe poeng å ta av ringeklokka.
Selvsagt må man redusere fart og vise hensyn uansett når man passerer folk på gangvei, men den er faktisk veldig praktisk hvis du møter trege syklister, folk på rulleski, barnevogntrillere som går to i bredden, etc. I disse tilfellene har jeg aldri opplevd at noen ikke reagerer.
Jeg er stor tilhenger av ringeklokke på sykkel. Det er lett å tenke at fotgjengeren hører deg når du kommer syklende, men min erfaring som fotgjenger er at du sjelden hører syklister før de plutselig suser forbi deg. Dermed er det kjekt å ha en ringeklokke å kunne advare med først.
Jeg har riktignok opplved at folk har hoppet himmelhøyt i frykt av lyden fra en ringeklokke også, men jeg føler fortsatt at det er mye bedre enn å rope til folk om å flytte seg.
Min erfaring er at folk enten spretter til siden når man plinger eller tar det omtrent som om man hadde ropet "fløtt deg for faen!". Så isteden senker jeg farten til omtrent samme som fotgjengeren holder og når jeg er to-tre meter bak sier jeg "plingeling". Det har jeg så langt til gode å se noen bli provosert av. Det funker selvfølgelig dårlig på de som går med hodetelefoner, så der presser jeg meg forbi veldig sakte og forsiktig.
Jeg vil tro at det er litt for mange som har fått det for seg at bare man plinger tidsnok så kan man passere i 20 km/h eller mer. Med andre ord, hvis det ikke holder å si "plingeling" eller "unnskyld" så sykler du sannsynligvis for fort.
Selvsagt bruker jeg ringeklokke. Takker høflig gjer jeg også når fotgjengere og andre syklister hører den og gir plass.
Men det som skremmer meg er at, spesielt i nærheten av videregående skoler, fotgjengere som kommer gående rett mot meg hverken hører ringeklokka eller ser at jeg kommer. Et par ganger har jeg faktisk opplevd å bli gått på mens jeg står stille med to bein i bakken fordi møtende fotgjengere ikke ser meg. Ikke rart folk blir påkjørt.
Men stort sett er det bare blide folk og hyggelige tilbakemeldinger når jeg bruker bjella.
En sjarmerende historie var dog den gangen jeg syklet et godt stykke i gangfart bak et par pensjonister dypt i den gode samtalen mens jeg pinget taktfast i bjella. Da jeg til slutt fulgte Dans metode og så høflig men bestemt "unnskyld" fikk jeg den sure kommentaren "du får kjøpe deg bjelle til den dyre sykkelen din". Mitt svar var to ding i bjella og svaret "denne jeg har ringt i 10-15 ganger, mener du?".
Hun ble svar skyldig, jeg sa høflig takk og syklet forbi.
Jeg har ringeklokke på cxen min, og tenker ikke rent sjeldent at jeg burde få meg dette på raceren også. Jåleriet har foreløpig overtaket... Men jeg også opplever at folk hopper til og skvetter til alle sider når det plinges, og ganske ofte kikker den påplingede lite fornøyd på meg. Avvæpner alltid med et "tusen takk", da kommer som regel smilet frem og jeg blir forhåpentligvis satt i en annen bås enn fartsfantom-i kondomdress-gruppen.
På sti føler jeg ringeklokke er unødvendig. Jeg sier høyt "unnskyld". I trafikken, for eksempel bak en treg bestemorsyklist har jeg imidlertid tatt meg i å savne ringeklokken en del ganger.
Jeg har en kollega som er fly forbanna på alle som bruker ringeklokke på han i skogen. Det bråker visst sånn. Han mener syklistene bare bør kjøre forbi, "de ser jo at det er plass". ikke så lett å gjøre alle til lags, nei...
Bruker ringeklokke, "unnskyld", og *kremt!*, men det er vanskelig å ikke skremme dritten av fotgjengere. Jeg vil bare trygt forbi med minst mulig opptrinn, trenger ikke mye plass
Hender en sjelden gang at jeg bruker ringeklokke for å varsle fotgjengere, men da gjør jeg det på god avstand. Plinging for nært en fotgjenger skaper etter min erfaring kun panikk og brå bevegelser uvisst i hvilken retning. Og jeg takker når fotgjengere gir plass.
Plinger langt oftere for å varsle andre syklister før forbikjøring.
Har en grei klokke med god lyd og enkelt strikkfeste (BBB Loud & Clear), så setter den gjerne på landeveissykkelen også. Stilpolitiet kan si hva de vil - jeg plinger når jeg sykler forbi dem
Jeg har ringeklokke på alle syklene. Bruker den ofte, men ofte forgjeves. Ofte ser jeg at det er fånyttes og svinger ut i vegbanen ved første sjanse og tilbake igjen etter passering. Jeg verken takker eller sier unnskyld for å få slippe forbi.
Skulle ønske det var midtstripe som ble respektert på gang- og sykkelveg slik det er i vegbanen.
Jeg tror kanskje det hadde blitt bedre trafikkultur i hvert fall.
Jeg ba vegvesenet om midtstriper i de farlige svingene på g- og s-veiene i min kommune, og det var de i hvert fall positive til. Det var hjemmel til det i loven, og de skulle sende det videre til de som drev med vegmerking.
Redigert av Tor Arne; 08/03/201521:34. Rediger grunn: Presiserte hvilken vei.
Vegvesenet har bestemt seg for at gang/sykkelvei IKKE skal ha midtlinje.
Sitat: Vegvesenets Sykkelhåndbok, s. 33
Det skal ikke merkes opp skille mellom gående og syklende på en gang- og sykkelveg. Det er imidlertid mulig å merke gul midtlinje i punkter eller på korte strekninger på gang- og sykkelveg hvor man ønsker å skille mellom trafikkretningene, for eksempel ved underganger med dårlige siktforhold [...].
Vi har likevel én gang/sykkelvei i Bergen som er markert slik over et par kilometer, og det er også en av de bedre å sykle på. Det er markert med hhv. sykkelsymbol og fotgjengersymbol på asfalten på hver side av midtlinjen. Nå er denne riktignok delvis gravd opp pga. arbeid med tredje byggetrinn på Bybanen, så jeg er spent på å se hvordan den blir tilbakeført.
Ja, dette er altså sykkelvei med fortau (adskilt med såkalt ikke-avvisende kantstein), disse kan markeres med midtlinje dersom bredden på sykkelveien er minimum 2,5 meter.
Jeg har montert den medfølgende ringeklokka på den nye landeveissykkelen min. Dødsfornøyd. Det ser kjempetøft ut også. Ringeklokke er in, og jeg vurderer det til hardtailen også som brukes på grus og asfalt. Ser ikke behovet på stisykkelen, da jeg heldigvis ikke bruker den særlig mye til transport.
Denne Cannondale-ringeklokken er nok ikke spesifikk for skivebrems Jeg har kjøpt flere slike i "løsvekt" på Sykkelsenteret i Bergen (koster 40-50 kr) og har dem på flere sykler, til og med på en som ikke er Cannondale... Men har aldri fått med ringeklokke på noen sykkel jeg har kjøpt.
Finnes jo en del brukbare sykkelveier (heter det det?) rundt omkring med midtlinje mellom kjøreretningene, som Tour de Finance langs E18.
Dog skal det sies at de klønet noe fryktelig med materialvalget for denne merkingen, så etter vinterens brøyting ligger mye av den som gule cornflakes oppe i gresset og buskene.
Jeg har ringeklokke på cxen min, og tenker ikke rent sjeldent at jeg burde få meg dette på raceren også. Jåleriet har foreløpig overtaket... Men jeg også opplever at folk hopper til og skvetter til alle sider når det plinges, og ganske ofte kikker den påplingede lite fornøyd på meg. Avvæpner alltid med et "tusen takk", da kommer som regel smilet frem og jeg blir forhåpentligvis satt i en annen bås enn fartsfantom-i kondomdress-gruppen.
Denne ser bra ut på uansett sykkel. Den er som King Cage, funker til alt! http://www.spurcycle.com/ Skikkelig høyt og klart *pling* i tillegg.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Den var fin. På Cube cxen min har jeg den omtalte Cannondaleklokken, den fulgte med Supersixen min da jeg kjøpte den. Burde jo egentlig bare stikke inn til sjappa i byen her og plukke opp en til, jeg er jo godt fornøyd med den!