Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Den store(?) hobbygartnertråden 2015

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1954131 02/05/2015 18:08
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har noen spørsmål midt oppi utsettingen av de første blomstene her.

1: Har noen stemorsblomster som blekner, og siden dør. Nå var alle disse som ble slik kjøpt i samme batch, men like fullt lurer jeg. De var fine ved innkjøp, men ble så bleke og ga seg helt.

2: har samme problem med et par eføyer jeg har kjøpt. Noen i batchen er mørkegrønne og fine, mens noen andre er blitt bleke og myke i stilkene, og det er nesten så jeg lurer på om de klarer seg.

3: Har også noen ranunkler som er blitt riktig flotte. Hvor lenge står de i sesongen? Synes det er synd om de gir seg før Tour de France.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1954254 03/05/2015 09:15
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et utvalg av årets prosjekter:

Tomat, Suncherry F1 (veeeldig langt bak skjema, får se om det blir noe ut av...)

Mais

Paprika/Chilli:

Sukkererter:

Solsikker, plantes ut i dag. Enkelte har strekt seg veldig og trenger litt støtte.

Tomat, Sungold F1, kommer seg veldig og har blitt ganske bra størrelse nå:

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: Anders A-R] #1954497 04/05/2015 07:12
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Sitat: Anders A-R
Om du skal ha større trær er Myrvold på Jessheim rett sted, alternativt må du nok til Hafslundsøy utenfor Sarpsborg. Kjenner ikke noen i mellom, men de over kan varmt anbefales. (Ikke dermed sagt at det ikke finnes alternativer som ligger nærmere.)

Handler også større planter hos Myrvold. Koster litt mer, men du får sunne og solide busker/trær som er tilpasset/tilvendt klimaet på østlandet og som ikke dauer.

Og dere som planter stemorsblomst. Nå som det ikke er fare for frost lenger så dropp disse a. Brunsneglenes favorittblomst er det også.

Hageverdens ekvivalent til neongul pendlerjakke i 24 varmegrader.

Og denne tråden trenger flere bilder. Få ut bilder av hager og evt. balkonger.

Redigert av ijustpop; 04/05/2015 07:13.
jord på Romerike. [Re: sanouka] #1954750 04/05/2015 16:06
O
Oyvindhs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Noen tanker om hvor jeg kan kjøpe god og halvbillig jord på Romerike?
Både Roaf og de for øvre Romerike(husker ikke navnet, men holder til på dal) selger.
Ser at begge to får ganske bra/ok skussmål på hageforum.
Fruen har pallekarmer (blogg blogg :D) så trenger vel 150 liter per karm?

Dal selger i 25liters sekker som er stor fordel for meg uten hengerfeste. 100 liter for 100 kroner i sekk.

Noen andre steder jeg kan høre? Merk punktet at jeg ikke har hengerfeste.

Med sånne karmer er det da nok med duk under og litt lecakuler/småstein i bunn for drenering? Bør vi også ha duk på toppen av kulene så ikke jorda forsvinner ned mellom kulene?

Har også noen jævla svære, og ganske gamle, epletrær, men har skjønt at de kan også bskjæres på sommer'n? Vil se om det i det hele tatt vokser noe på de, så greit å kunne vente litt ICON_TONGUE

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: ijustpop] #1954759 04/05/2015 16:30
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Her står det ymse blomster i potter og kar til herding. Dette er første vår på mange år vi har måttet holde litt igjen på Røa, normalt sett er det trygt å sette ting ut nå. Et par harde netter og vindfulle dager har gjort noen av plantene litt grinete, men det får så være.

I buret sitt står de skjermet for direkte lys og vind, og de får også et plasttrekk over seg så det blir lunt og fuktig. Sikkert noen som er misfornøyd oppi der, men flertallet bestemmer.

Hvem sier jeg ikke skal ha stemorsblomst? Jeg synes den er fin selv om den er billig og selv ikke fulle sjømenn klarer å ta livet av dem. Blir litt som å dumpe dama fordi hun er billig og enkel i drift, fordi andre mener du burde ha en vanskelig en. Det er nok av vanskelige planter i hagen som det er, skader ikke å ha noen som er bankers.

Legger også ved et bilde av et hjørne fra fjorårshagen.

Redigert av Alpers; 04/05/2015 16:36.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: Alpers] #1954789 04/05/2015 17:36
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mye spennende vekster her Alpers! Men jeg lurer, hva slags blomster skal bo oppe i joggeskoa? Tåfislavendel?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: Alpers] #1955251 05/05/2015 19:12
rene-iden Offline
Entusiast
Entusiast
Det riktige er å plante Cypripedium calceolus i de joggeskoene. Den liker litt ugjøsla og 1/2 sure forhold. På Norsk: Marisko.

Redigert av rene-iden; 05/05/2015 19:13.

Veien til startstreken er den lengste.
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: rene-iden] #1956971 09/05/2015 19:26
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Og jeg som trodde Marisko ville ha kalkrik jord..
Sats heller på en Rhodo eller kanskje am. blåbær i de;-)

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: Snuffeldyret] #1956980 09/05/2015 20:03
rene-iden Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Snuffeldyret
Og jeg som trodde Marisko ville ha kalkrik jord..
Sats heller på en Rhodo eller kanskje am. blåbær i de;-)

Jeg er klar over det. Men det passet inn med sure joggesko, og plantens navn. Derfor...

Veien til startstreken er den lengste.
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1956986 09/05/2015 20:20
HP89 Offline
Entusiast
Entusiast

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1960042 17/05/2015 21:54
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har en skråning på siden av huset mitt som ikke funker. Hvert år så er det isbrann i gresset og det går seg ikke til. Grunnarbeidet er gjort for dårlig med både for lite jord og feil næringsfattig jord. Det mest åpenbare alternativet å gjøre hele greia om igjen er også det kjedeligste så jeg har tenkt å gjøre noe annet og hadde satt pris på noen innspill på planter/vekster jeg skal sette ut.
Planen er å lage små og litt større bed litt ustriglet rundt omkring (fortrinnsvis der isbrannen er verst) slik at det blir en skråning med litt farge. Jeg har en del redskaper hengenda bak huset og veien opp dirt går via denne skråningen så jeg vil/må lage plass til dette samt at jeg har noen fine trær som har fungert brillefint som hengekøyefeste så jeg må også sørge for at det fremdeles blir plass til denne. Jeg har en hekk med Spirea, litt Lavendel, noen Astilber, et bed med Kjempemargeritter samt noen krukker som ofte har Stemorsblomster oppi. Det jeg ser for meg er at jeg skal lage 7 små og litt større soner/bed med de små "tregjerdene" man får kjøpt nesten overalt. Fylle disse med jord og sette ut busker/planter/vekster som er mellom en halv og en meter høye og som på sikt vil bli såpass store at de legger seg utover selve bedet og skjuler det.
Hva er det av morsomme ting der ute som gror litt "vilt" og som kan tenkes å funke i litt skygge? Jeg har tenkt på noen fler Astilber, Gullbusk (er det det heter?), og Lavendelbusk (Har sett dette i Sveits, men i Norge har jeg bare sett småplanter) Er det noen som har lyst til å komme med tips og gjerne da med forslag til ting som blomstrer på forskjellige tider evt blomstrer hele tiden.......Spirea hekken min er fin den de to ukene den blomstrer, men det blir litt flatt resten av sommeren liksom ICON_SMILE

Redigert av sanouka; 17/05/2015 21:55.

"It never gets easier, you just go faster."
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support