Barnevoldtektsaken
|
Barnevoldtektsaken
05/03/2015 11:21
|
chippo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kjenner jeg blir dårlig av å lese om dette. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/...in-7925219.htmlblir også provosert av dette: " Hennes tidligere kjæreste, 32-åringen fra Drammen, sitter og støtter hodet med den ene hånden mens han noterer. Han beskrives som den som arrangerte det hele.
32-åringen har forklart at han legger alle kort på bordet for å legge dette bak seg og komme seg videre i livet." Det bør ikke være så enkelt
|
|
|
Re: Barnevoldtektsaken
[Re: chippo]
05/03/2015 11:29
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Tror ikke det blir "så enkelt" heller. Hva tror du han legger i utsagnet? Antar at du, eller han, ikke tror han bare får fortelle om det, og så kan han fortsette som om ingenting var skjedd med livet sitt?
|
|
|
[Re: Stein]
05/03/2015 11:32
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alternativet til "å komme seg videre i livet" er jo å avslutte det hele på egen hånd, og en kan jo tolke det så enkelt som at han ikke vurderer å begå selvmord...
|
|
|
05/03/2015 11:35
|
J_A_H
Ringrev
|
Ringrev
Etter hva man har hørt at teorier og snakk, så ligger vel ikke disse folka så godt an på rangstigen innenfor murene.. med mindre de havner på hardkår isolat..
Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
|
|
|
05/03/2015 11:40
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
En grotesk og forferdelig sak.
Vi får bare håpe at rettsystemet gjør jobben sin, og deretter at de tiltalte er så pass oppegående at de må leve med belastningen av sine handlinger resten av livet.
|
|
|
[Re: Oystein L]
05/03/2015 11:40
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det er jo også (minst) et tredje alternativ, men det er vel ikke så lurt å bringe frem i retten.
|
|
|
05/03/2015 11:54
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Kjenner at jeg kan ikke lese om denne saken for jeg blir forbanna.
Hadde jeg hatt muligheten til å kveste han alvorlig, så hadde jeg gjort med med et smil om munnen, og sovet godt etterpå.
|
|
|
05/03/2015 11:56
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uff, jeg håper at ingen seriøst mener at de ville nytt, og følt seg helt vel etter å ha kvestet noen alvorlig.
|
|
|
[Re: Oystein L]
05/03/2015 12:36
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alternativet til "å komme seg videre i livet" er jo å avslutte det hele på egen hånd, og en kan jo tolke det så enkelt som at han ikke vurderer å begå selvmord... Synd. Kan man ikke be retten oppfordre til det? Spør du meg så mister du retten til å eksistere sammen med oss andre om du gjør sånt. Du er ikke lengre et menneske og burde strengt tatt avlives på samme måte som man gjør med hunder som biter mennesker. Ikke en eneste psykolog eller hjernevasker skal kunne klare å overbevise meg om terapi skal få slike folk til å slutte å gjøre det de gjør. Nei, nakkeskudd eller send de til arbeidsleir i Nordre Sibir/Nordkorea.
|
|
|
05/03/2015 12:53
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med steining i offentlighet heller? Vi kan gjøre det utenfor Stortinget. Binde fast disse ikke-menneskene, legge frem kasser med norsk granitt og la alle gode borgere kaste, helt gratis?
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
05/03/2015 13:05
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Er ikke fremmed for tanken, men steining gir kanskje ikke nok smerte?
|
|
|
05/03/2015 13:08
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med steining i offentlighet heller? Vi kan gjøre det utenfor Stortinget. Binde fast disse ikke-menneskene, legge frem kasser med norsk granitt og la alle gode borgere kaste, helt gratis? jeg vet du sannsynligvis er ironisk, men jeg klarer rett og slett ikke ha gangsyn når jeg snakker om folk som gjør slikt. Det ALLER minste man kan forvente er at de bures inne uten mulighet til å komme ut resten av livet. Livstid i fengsel, ikke bare forvaringsdom, burde vært automatisk i slike saker.
|
|
|
05/03/2015 13:32
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det er forferdelig å lese om sånne saker. Som en som arbeider med ungdom, fylles jeg av raseri som grenser til hat, overfor kyniske overgripere. Jeg har sett for mange ungdommer som har fått livene sine ødelagt, til å klare å kjenne noe annet.
Samtidig tenker jeg at jeg har en plikt til å lære to ting av dette: Det ene er at så grusomme ting blir faktisk barn og unge utsatt for. Jeg må våge å se det, og jeg må for all del i utgangspunktet tro på mennesker som forteller om overgrep, også om det er overgrep jeg ikke kan forestille meg. Sånne ting skjer, faktisk, og overgriperne virker ikke nødvendigvis som onde mennesker utad. Når offeret møtes med vantro, kan det være selve spikeren i kista. (Det betyr ikke at jegnødvendigvis skal tro alle anklager, men jeg kan ikke nekte å tro et offer fordi jeg nekter å godta at sånne ting kan skje.)
Det andre er at jeg må få reagere med sinne og beskytterinstinkt, men om jeg føler avsky og vemmelse, må jeg prøve å holde det for meg selv. Det er ekstremt vanskelig for offeret når andre blir dårlige at det de har å fortelle. Offeret må leve med det som har skjedd, resten av livet. Da må jeg tåle å høre om det de lever med, uten å gi inntrykk av at det ødelegger min egen livskvalitet.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
05/03/2015 13:38
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Uff, jeg håper at ingen seriøst mener at de ville nytt, og følt seg helt vel etter å ha kvestet noen alvorlig. Enig. Likevel må jeg si jeg av og til har fantasert litt om å få med meg noen kompiser med balltre og gaffateip, når jeg har hatt elever som har levd med trusler fra folk som har begått overgrep mot dem, og som prøver å skremme dem til å trekke anmeldelsen. Men man gjør jo ikke sånt. Kanskje er det bra, men det føles litt feigt.
|
|
|
[Re: Dexter]
05/03/2015 13:42
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Er ikke fremmed for tanken, men steining gir kanskje ikke nok smerte? Stygg sak det her det som slår meg i slike saker er at det er veldig mange som snur ryggen til når de ser misbruk eller vanskjøtting av barn. når det blir en rettsak er mange faen så fort fremme og stiller seg i hylekoret og skriker om steining eller lynsjing jeg blir kvalm
|
|
|
[Re: CarlGustav]
05/03/2015 13:52
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
det som slår meg i slike saker er at det er veldig mange som snur ryggen til når de ser misbruk eller vanskjøtting av barn.
Det er dessverre en erfaring svært mange overgrepsofre også gjør seg. Det er vanskelig å reagere, for overgriperen har nesten alltid en langt sterkere sosial stilling enn offeret. Virkeligheten er ikke som på TV. Jeg har opplevd å være den eneste som ikke anklager offeret selv, i sånne saker. Det er verdt å merke seg at svært mange voldtektsforbrytere frikjennes av juryen i lagmannsretten.
|
|
|
[Re: Dexter]
05/03/2015 13:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er ikke fremmed for tanken, men steining gir kanskje ikke nok smerte? Poenget med steining var heller ikke å gi smerte, tvert imot. Så dette skal vel kalles steinkasting, men når vi allikevel er inne på påståtte gammeltestamentiske henrettelsesmetoder, hvorfor ikke håntere noen påståtte gammeltestamentiske rettsprinsipper og sette frem noen kasser med kosteskafter?
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
05/03/2015 13:58
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er verdt å merke seg at svært mange voldtektsforbrytere frikjennes av juryen i lagmannsretten.
Hvis de frikjennes er de vel pr. definisjon ikke voldtektsforbrytere? ...Men det er en kjensgjerning at pga. flere ting, er det vanskelig å føre fellende bevis for voldtektsanklager.
|
|
|
[Re: Tange]
05/03/2015 14:02
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ikke fremmed for tanken, men steining gir kanskje ikke nok smerte? Poenget med steining var heller ikke å gi smerte, tvert imot. Så dette skal vel kalles steinkasting, men når vi allikevel er inne på påståtte gammeltestamentiske henrettelsesmetoder, hvorfor ikke håntere noen påståtte gammeltestamentiske rettsprinsipper og sette frem noen kasser med kosteskafter? Bukspretting er også effektivt og smertefullt og ganske underholdende for den som liker slikt kan jeg tenke meg.
|
|
|
[Re: Stein]
05/03/2015 14:07
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det er verdt å merke seg at svært mange voldtektsforbrytere frikjennes av juryen i lagmannsretten.
Hvis de frikjennes er de vel pr. definisjon ikke voldtektsforbrytere? ...Men det er en kjensgjerning at pga. flere ting, er det vanskelig å føre fellende bevis for voldtektsanklager. De frikjennes selv om sakens fakta er åpenbare. Det har vi flere eksempler på. Jeg kan sikkert google fram noen til deg, men det klarer du fint selv, om du vil. Det er for eksempel for utrolig at en helt ung kvinne har frivillig sex med en middelaldrende drosjesjåfør midt på natta, men lagmannsretten trodde drosjesjåføren. Juryer har ikke plikt til å begrunne sine avgjørelser, og de fattes dessverre ofte på grunnlag av fordommer, mer enn fakta. En person som ikke ser ut som eller virker som et offer (sånn TV har lært oss at de ser ut), har problemer med å bli trodd. Jeg har hørt liknende historier fra jenter som har fått år av livet sitt ødelagt på grunn av overgrep: Personer som kjenner offer og overgriper, legger skylden på offeret. Det er enklest slik. P.S. Jeg fant et par saker, likevel: 45-åring på dritings 18-åring. Frivillig?! Den generelle trenden - se statistikk. Samma dritten i Sverige. Av og til blir det så grovt at dommerne stopper gærne juryer.
Redigert av lektorHaugen; 05/03/2015 14:16.
|
|
|
05/03/2015 14:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er ikke fremmed for tanken, men steining gir kanskje ikke nok smerte? Poenget med steining var heller ikke å gi smerte, tvert imot. Så dette skal vel kalles steinkasting, men når vi allikevel er inne på påståtte gammeltestamentiske henrettelsesmetoder, hvorfor ikke håntere noen påståtte gammeltestamentiske rettsprinsipper og sette frem noen kasser med kosteskafter? Bukspretting er også effektivt og smertefullt og ganske underholdende for den som liker slikt kan jeg tenke meg. Om poenget er å tilføre mest mulig smerte så er det nok å finne på. Men det er kanskje ikke poenget.
|
|
|
05/03/2015 14:15
|
perbl
More than words
|
More than words
Ah, den obligatoriske fantaseringen om å utøve vold mot forbrytere.
Selv om noen fortjener smerte og eventuelt død, hva er det som automatisk gjør at vi andre fortjener å utøve det?
Per B.
|
|
|
05/03/2015 14:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvis de frikjennes er de vel pr. definisjon ikke voldtektsforbrytere? ...Men det er en kjensgjerning at pga. flere ting, er det vanskelig å føre fellende bevis for voldtektsanklager. De frikjennes selv om sakens fakta er åpenbare. Det har vi flere eksempler på. Jeg kan sikkert google fram noen til deg, men det klarer du fint selv, om du vil. Det er for eksempel for utrolig at en helt ung kvinne har frivillig sex med en middelaldrende drosjesjåfør midt på natta, men lagmannsretten trodde drosjesjåføren. Juryer har ikke plikt til å begrunne sine avgjørelser, og de fattes dessverre ofte på grunnlag av fordommer, mer enn fakta. En person som ikke ser ut som eller virker som et offer (sånn TV har lært oss at de ser ut), har problemer med å bli trodd. Jeg har hørt liknende historier fra jenter som har fått år av livet sitt ødelagt på grunn av overgrep: Personer som kjenner offer og overgriper, legger skylden på offeret. Det er enklest slik. Og det som desverre gjør det enda mer tragisk er tat denne strutsepolitikken ofte forekommer innen for familie og / eller vennekrets. Ikke sjeldent argumenteres det for at om de ikke hadde stått så nært offeret eller overgriper så hadde det stilt seg annerledes.
|
|
|
[Re: perbl]
05/03/2015 14:18
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Selv om noen fortjener smerte og eventuelt død, hva er det som automatisk gjør at vi andre fortjener å utøve det? Det triste er at trangen til å bruke vold overfor noen man frykter og forakter, også kan være en drivkraft bak overgrep og voldtekter. Det er offeret vi skal være til stede for. Fengsler er helt greie steder å plassere overgripere.
|
|
|
[Re: perbl]
05/03/2015 14:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Selv om noen fortjener smerte og eventuelt død, hva er det som automatisk gjør at vi andre fortjener å utøve det? Er det noe du spør Chippo?
|
|
|
05/03/2015 14:20
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Og det som desverre gjør det enda mer tragisk er tat denne strutsepolitikken ofte forekommer innen for familie og / eller vennekrets. Ikke sjeldent argumenteres det for at om de ikke hadde stått så nært offeret eller overgriper så hadde det stilt seg annerledes.
Jeg har til og med opplevd at offerets kjæreste tok overgripers side. Slå den!
|
|
|
05/03/2015 14:23
|
perbl
More than words
|
More than words
Selv om noen fortjener smerte og eventuelt død, hva er det som automatisk gjør at vi andre fortjener å utøve det? Er det noe du spør Chippo? Nei, det gikk litt for fort her, jeg skrev innlegget inn via kjappsvar-tekstfeltet.
Per B.
|
|
|
05/03/2015 14:25
|
perbl
More than words
|
More than words
Selv om noen fortjener smerte og eventuelt død, hva er det som automatisk gjør at vi andre fortjener å utøve det? Det triste er at trangen til å bruke vold overfor noen man frykter og forakter, også kan være en drivkraft bak overgrep og voldtekter. Det er offeret vi skal være til stede for. Fengsler er helt greie steder å plassere overgripere. Et annet argument som holder for å overbevise meg er at med fengsel har man en mye større Undo-mulighet framfor mer endelige straffetyper som praktiseres i land vi ikke bør strebe etter å tilnærme oss på akkurat dette feltet.
Per B.
|
|
|
05/03/2015 14:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og det som desverre gjør det enda mer tragisk er tat denne strutsepolitikken ofte forekommer innen for familie og / eller vennekrets. Ikke sjeldent argumenteres det for at om de ikke hadde stått så nært offeret eller overgriper så hadde det stilt seg annerledes.
Jeg har til og med opplevd at offerets kjæreste tok overgripers side. Slå den! En far som tar overgriperens side?
|
|
|
05/03/2015 14:26
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om poenget er å tilføre mest mulig smerte så er det nok å finne på. Men det er kanskje ikke poenget.
Jeg trodde dette var hele poenget, at overgripere av barn ikke lenger er mennesker, og at vi burde påføre dem smerte og få dem avlivet? Og forsåvidt videre, at dersom offeret derimot ikke er barn, så er kanskje overgriperen fremdeles menneske og fortjener bare "normal" frihetsberøvelse/bøteleggelse.
|
|
|
|
|