|
Cyclocross bremser - cantilever vs v-brems
|
Cyclocross bremser - cantilever vs v-brems
03/03/2015 08:20
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Etter å ha oppgradert/mekket en stund på vintersykkelen så byttet jeg fra v-bremser som hybriden hadde til cantilever da jeg tenkte "det er da canti som gjelder på cx!"
Men jeg opplever at jeg må bruke mer kraft enn jeg skulle likt for å stoppe skikkelig, og føler jeg har mye mindre kontroll på nedbremsingen (litt skummelt i trafikken om bilen foran plutselig bremser opp). F.eks låser hjulet seg aldri selv om jeg drar skikkelig til.
Er dette normalt med cantilever og at om jeg er mer ut i trafikken så er det bedre å holde meg til v-bremser, eller er det noe jeg gjør feil? Har en mistanke om at bremseklossene som fulgte med bremsene er litt kjipe og at kanskje en oppgradering av disse vil hjelpe på problemet?
// Too many roads, too little time
|
|
|
Re: Cyclocross bremser - cantilever vs v-brems
[Re: Trond Helge]
03/03/2015 09:32
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Det du må være bevisst på er: - riktig justering sideveis - riktig strammet - riktig "toe-in" - det er forskjell på gode og mindre gode bremseklosser - kombinasjon møkkete felg og klosser gir dårlig bremseeffekt
Justerer du riktig, bytter til gode bremseklosser og tar jobben med å avfette felgen innimellom, så oppnår du (i alle fall jeg) tilstrekkelig bremsekraft til alle tenkelige situasjoner.
At du får mer bremsekraft og/eller bedre modulasjon fra en god og riktig justert v-brems er selvsagt et faktum - det er jo en grunn til at utviklingen gikk bort fra canti på mtb - men også bort fra v-brems...
|
|
|
03/03/2015 09:43
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Har du byttet bremser og hendler? Standard v-brems har annen vaiertrekk enn canti. Årsaken til at cx bruker canti er at det gir mer plass til søle, trenger du det egentlig?
|
|
|
03/03/2015 10:37
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Trenger nok ikke plassen til canti nei, var bare mer praktisk siden rammen kom med wirestop for canti.
Merket godt at vaiertrekket var forskjellig, v-bremsene gikk nesten i full lock med en gang mens canti ser ut til å slite med å få nok kraft. En mellomting hadde vært å foretrekke.
Høres egentlig ut som at jeg må sjekke at ting er justert rett og at felgene er rene.
Men nå venter jeg på nye deler da jeg skal oppgradere gir til 105, mulig at 105 hendlene gir meg bedre kontroll på bremsene kontra de rimelige Claris hendlene?
|
|
|
03/03/2015 10:54
|
helgerg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har selv Avid Juicy Ultimate canti med Sram Apex hendler. Synes det fungerer helt utmerket! Som nevnt kan mye vintersørpe være ugunstig, men har no kommet meg hel ned Kongsveien hele vinteren på dette oppsettet.
|
|
|
03/03/2015 11:01
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har ikke brukt canti selv, men leste meg opp på emnet før jeg havnet på skivebrems... Så med det forbeholdet, her er noen tanker: Thamg vet åpenbart hvordan canti bør stilles inn, men i tillegg til hans råd kan du gjerne ha stor nytte av hands-on hjelp fra en profesjonell for innstilling. Krevende å få canti stilt helt riktig. Hva gjelder valg av bremseklosser, har jeg merket meg at Kool Stop Salmon får mye skryt. Thamg og Helgerg har gjerne gode forslag. Vet ikke hvilken modell bremser du har valgt, men ser at Avid Shorty Ultimate gjerne trekkes frem som det beste på markedet. Shimano CX70 får også god omtale. Jeg forstår at du ikke har lyst på alminnelige V-bremser når du først har bygget cx, selv om disse funksjonsmessig kan være en vel så god, og kanskje bedre, løsning. Da er det verdt å merke seg at det også finnes V-bremser konstruert med tanke på cyclocross som gjerne godtas av stilpolitiet, såkalte mini-V. TRP CX 9 og CX 8.4 er blant de mest anerkjente. Denne siden kan være nyttig: http://cyclophiliac.com/best-cyclocross-cantilever-brakes-guide/Lykke til!
|
|
|
03/03/2015 11:03
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Utifra litt googling så er problemet mitt ikke uvanlig for disse bremsene (Tektro CR720) og folk opplever bedre respons / effekt ved å bytte fra klossene som fulgte med
|
|
|
[Re: Sepeda]
03/03/2015 11:05
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hah, kort og greit derfra når det gjelder mine: You’ll definitely want to ditch the stock pads immediately though.
|
|
|
03/03/2015 11:18
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har testet Kool Stop Salmon, og de fancy grønne fra Swiss Stop - i tillegg til Shimano sine i ulike nivåer/kvaliteter. ALLE var bedre enn de som satt på bremsene som fulgte med (på alle syklene mine - bortsett fra den siste som ble levert med DuraAce bremser og formodentlig ditto klosser) De to førstnevnte koster litt mer (ikke betydelige), men i tillegg er de litt mer "utilgjengelige". Jeg har funnet ut at Shimano sine beste klosser (DuraAce9000) fungere omtrent like bra +/-, men det er litt vanskelig å sammenligne en-til-en. http://bikeshop.no/Sykkel/Bremser/Bremse...060-p0000041832
|
|
|
03/03/2015 11:20
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Har hatt TEKTRO CR710 og har nå Paul MiniMoto.
Det er himmel og hav forskjell både i følelse og kraft fordel sistnevnte.
|
|
|
[Re: jorlie]
03/03/2015 11:32
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har Tektro på min - dårlig justert/skitten felg/dårlige klosser så oppfører bremsene seg akkurat som du beskriver. Heldigvis er det enkelt å forbedre. Har du byttet bremser og hendler? Standard v-brems har annen vaiertrekk enn canti. Årsaken til at cx bruker canti er at det gir mer plass til søle, trenger du det egentlig? Til pendling - nei - men iblant er det gøy å bruke sykkelen til det den er ment for Kan forøvrig minne om sesongstart (eller slutt... anhengig av hvordan man ser det) 22. mars på Bjerkebanen: https://www.facebook.com/events/823532177696520
|
|
|
[Re: Sepeda]
03/03/2015 13:14
|
thomasr
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har ikke brukt canti selv ... Krevende å få canti stilt helt riktig. Skjønner at du mener vel, men det her gir ingen mening i min bok. Canti må være noe av det mest logiske og selvforklarende bremsesystemet å sette opp på egenhånd.
|
|
|
[Re: thomasr]
03/03/2015 16:45
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har ikke brukt canti selv ... Krevende å få canti stilt helt riktig. Skjønner at du mener vel, men det her gir ingen mening i min bok. Canti må være noe av det mest logiske og selvforklarende bremsesystemet å sette opp på egenhånd. Som sagt - tok forbehold om at jeg kun har lest om det. Etter tråder på nettet å dømme er det ikke like enkelt for alle. Flott at de som har praktisk erfaring korrigerer
|
|
|
03/03/2015 20:06
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Det er mange detaljer - det meste om bremseklosene (gode klosser, toe-in etc) et likt for alle felgbremser, ikke mer viktig for canti enn for andre bremsetyper.
Det som virkelig gir en forskjell i bremsekraft er innstilling av traverswiren, gjør den kort, og bremsekraften øker.
Fra ett av mine tidligere innlegg:
Cantileverbremser (som er standard på CX) er laget for at de skal ha STOR avstand til felgen (når de ikke klemmes inn) slik at søle og dritt ikke kommer innimellom. Dette går på bekostning av bremsekraften. En kan selvsagt se om andre klosser bremser bedre, men det viktigste er hvordan de settes opp. Det viktige her er den lille wire-sløyfen som går på tvers mellom bremsearmene: - Hvis den er lang (går høyt opp) vil bremsene være slakke (men klossene bevege seg langt ut fra felgen når en ikke bremser), er sløyfen kort, blir bremsekraften sterkere.
De fleste som bruker CX til hverdagsbruk og klager over dårlige bremser bør derfor stramme inn denne sløyfen slik at den ikke går så høyt (og tilsvarende forlenge hovedwiren) - en justering her gjør enormt mye for bremseeffekten.
|
|
|
|
|