Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelvei - Røa-Bogstad?

Sykkelvei - Røa-Bogstad? #1928702 27/02/2015 21:02
V
vichingo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Hei!

Ny bruker her - har fulgt forumet en stund men har hatt lite å bidra med, så jeg har ikke laget bruker før nå.
Saken:
Oslo kommune planlegger G-/S-vei mellom Røa og Bogstad. Dette er vel en av to hovedtraseer for landeveissykling og også en av hovedadkomstene til terrenget til en av de to hoveddalene i marka (Sørkedalen og Maridalen).
Jeg bor langs Sørkedalsveien og har vært med et par høringsrunder som grunneier/nabo/høringsinstans.

Det ser ut som de legger opp til at det skal bli G-/S-vei klin opp til et tjuetalls innkjørsler på strekket. Jeg mener dette blir håpløst - en 1970-talls løsning med blandet gang og høyhastighets sykkeltrafikk rett oppi avkjørslene.
Hadde det ikke vært bedre med fortau + sykkelfelt a la Holmenkollveien på strekningen Smestad-Gressbanen?

Kan gjerne avgi grunn, men det må være hensiktsmessig - frykter å bli sittende med hjertet i halsen hver gang jeg skal ut med bilen og krysse G-/S-vei som første "kontaktpunkt" med omverdenen. Med fortau som første kontaktpunkt, er hastigheten så liten at det er uproblematisk - med G-/S-vei vil det alltid være noen "høyhastighetssyklister" som ikke tør å sykle i veien med tutingen og snittingen/"lyktespylingen" det medfører.
Jeg har veldig lite lyst til å få medsyklister på panseret - "Alfa Romeos are for Nice People"... (J. Clarkson)

Hovedargumentet til kommunen for G-/S-vei vs. fortau+sykkelfelt jfr. høringsmøte for et par år siden: - "Det er det som ligger i reguleringsplanen" samt en fredet alle (apostrof mangler) på 6 parallelltrær nært krysset mot Statoil Bogstad.

Har kontaktet sykkelpatruljen i Aftenposten - kan starte saken til uken.

Synspunkter?

Redigert av vichingo; 28/02/2015 00:18.
Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: vichingo] #1928729 27/02/2015 22:38
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aldri avgi grunn.

Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: larsdx] #1928731 27/02/2015 22:43
V
vichingo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Aldri avgi grunn?

Jeg vil jo ha det bra for både barnas skolevei, sykling og bilkjøringen.

Regner med en viss betaling for grunnen, men det er underordnet - vil ha best løsning.

Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: vichingo] #1928762 28/02/2015 08:15
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du er helt bestemt på at du mener dette er en god ide, ville jeg forsøke å samle naboer og få til et initiativ overfor bydelsutvalget. Men jeg tror det er krevende å komme til enighet om noe.

Økonomisk vil det selvsagt aldri lønne seg at kommunen eksproprierer tomten.

Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: larsdx] #1928774 28/02/2015 09:28
V
vichingo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Har dialog med enkelte av naboene, og vi synes vel stort sett at våre forslag og argumenter ignoreres av planleggerne. Folkemøtet i første høringsrunde var kun et skuespill for at planleggerne kunne hake det av som utført. Det virker som om det lokale bydelsutvalget er mer lydhøre, men de overkjøres nok av sykkelbyrådens desperate behov for å øke antall utbygde kilometer sykkelveinett.

Jeg ønsker ikke å stoppe utbygging av sykkelveinettet, men jeg kunne gjerne tenke meg å høre hva andre medsyklister ville foretrekke av løsninger på den aktuelle strekningen.

G-/S-vei som i praksis kun kan anvendes til "damesykkel med kurv"-sykling, eller tosidige fortau med sykkelfelt i veibanen?

Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: vichingo] #1928925 28/02/2015 19:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: vichingo
Hei!

Det ser ut som de legger opp til at det skal bli G-/S-vei klin opp til et tjuetalls innkjørsler på strekket. Jeg mener dette blir håpløst - en 1970-talls løsning med blandet gang og høyhastighets sykkeltrafikk rett oppi avkjørslene.

Synspunkter?

Blanding av gående og syklister ble vel for alvor først innført på slutten av 70-tallet.
Og denne blandingen har vært en sovepute for alle med ansvar for planlegging og gjennomføring av tiltak for myke trafikanter (desverre som regel mest for de raskere; nml. syklister); er det mulig å gå så har vi tatt tilstrekkelig hensyn til syklister og er mantraet.

Forby sykling på fortau, avvikle kombinerte sykkel/gangstier og hvis valget må stå mellom sykkelvei eller gangsti så må den første prioriteres.

It's a long way to Tipperary.

Men det er kun mitt ydmyke synspunkt.

Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: vichingo] #1929010 01/03/2015 10:19
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg er enig i at en løsning med felles gang- og sykkelvei på den strekningen blir tullete. Med antallet landeveissyklister i høy hastighet blir den gang- og sykkelveien livsfarlig, så de kommer til å holde seg i veibanen uansett. Da er man like langt.

Problemet er at det er så fryktelig trangt der oppe at jeg ikke skjønner helt hvordan de skal få plass til noe som helst uten å ekspropriere mye. Hvor mye skal de ta, og på hvilken side av veien?

Ja, jeg bor i området ICON_WINK

Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: jens fredrik] #1929074 01/03/2015 16:13
V
vichingo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Sitat: jens fredrik
. Hvor mye skal de ta, og på hvilken side av veien?

Det blir vel 4-5 m inn på tomta, kun ekspropriering på østsiden av veien.

Redigert av vichingo; 01/03/2015 19:26.
Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: vichingo] #1929769 03/03/2015 08:26
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Man kunne vel lagt sykkelveien i Mærradalen, rett på nedsiden. Mye bedre plass, mye koseligere omgivelser og man slipper å skape så mange farlige situasjoner. Men dalen er vel vernet (les: skal helst ikke brukes av folk).

Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: pbk] #1929775 03/03/2015 08:35
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: pbk
Man kunne vel lagt sykkelveien i Mærradalen, rett på nedsiden. Mye bedre plass, mye koseligere omgivelser og man slipper å skape så mange farlige situasjoner. Men dalen er vel vernet (les: skal helst ikke brukes av folk).

Der har vel man også nå klart å få igjennom at elva skal være åpen hele veien ned til husebyskogen - den skal tydeligvis graves frem igjen midt i dalen.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: Trond Vidar] #1929777 03/03/2015 08:38
V
vichingo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Sitat: Trond Vidar
[quote=pbk]Man kunne vel lagt sykkelveien i Mærradalen, rett på nedsiden. ...

Det var forslaget fra oss beboerne på høringsmøtet for noen år siden også, og jeg fikk i tillegg inntrykk av at det var Bydelsutvalgets holdning. Men det var ikke "det som lå i reguleringsplanen...".

Redigert av vichingo; 03/03/2015 08:43.
Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: pbk] #1929851 03/03/2015 09:59
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: pbk

Ikke kødd med morostien min som jeg sykler til jobben. Etter å ha syklet Ankerveien fra Bærums Verk er det jo en nytelse når man kommer frem til Bogstad og endelig får hive seg ned i Mærradalen og sprette fra stein til stein på den røffe gangveien/stien der. Det ville jo vært tragisk hvis den skulle bli planert og asfaltert for racersyklister som uansett ikke ville ha brukt den men bare fortsatt å sykle i veien på vei til treningsturen sin i Sørkedalen.

Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: Dan] #1929859 03/03/2015 10:12
V
vichingo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Sitat: Dan
]
Ikke kødd med morostien min som jeg sykler til jobben. Etter å ha syklet Ankerveien fra Bærums Verk er det jo en nytelse når man kommer frem til Bogstad og endelig får hive seg ned i Mærradalen og sprette fra stein til stein på den røffe gangveien/stien der. Det ville jo vært tragisk hvis den skulle bli planert og asfaltert for racersyklister som uansett ikke ville ha brukt den men bare fortsatt å sykle i veien på vei til treningsturen sin i Sørkedalen.

Da er det vel stien på østsiden av bekken ned til snuplassen i Røahagan du sikter til?
Det er en delvis asfaltert sti på vestsiden av jordet også. Den burde kunne oppgraderes til litt større sykkelhastigheter uten å ødelegge grusstien på østsiden.

Redigert av vichingo; 03/03/2015 10:12.
Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: vichingo] #1929920 03/03/2015 11:39
Dan Offline
More than words
More than words
Da er det vel stien på østsiden av bekken ned til snuplassen i Røahagan du sikter til?
Det er en delvis asfaltert sti på vestsiden av jordet også. Den burde kunne oppgraderes til litt større sykkelhastigheter uten å ødelegge grusstien på østsiden.

Aha, ok. Jeg sjekket her, http://www.norgeskart.no/#14/257252/6654815, og tok det for gitt at det var den største gangveien i kartet som var aktuell. Den som går nærmest bekken hele tiden. Da skal jeg rulle sammen banderollene igjen og avlyse protestmarsjen. ICON_SMILE

Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: Dan] #1930232 03/03/2015 20:52
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan

Aha, ok. Jeg sjekket her, http://www.norgeskart.no/#14/257252/6654815, og tok det for gitt at det var den største gangveien i kartet som var aktuell. Den som går nærmest bekken hele tiden. Da skal jeg rulle sammen banderollene igjen og avlyse protestmarsjen. ICON_SMILE

Enig i at det hadde vært lurt å benytte seg av Hovseterdalen (som det visstnok heter nord for Sørkedalsveien. Jeg kaller det konsekvent Mærradalen siden jeg alltid har gjort det, men rett skal være rett osv.). Problemet er at man igjen blandet syklister i stor hastighet med småbarnsfamilier med virrende unger.

Jeg er enig i at et eget sykkelfelt med stiplede linjer hadde vært mest hensiktsmessig siden så mange av syklistene sykler fort, enten til jobb eller på trening. Barnefamilier på søndagstur kan jo ta gangveien i dalen i stedet.

Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: vichingo] #1935467 16/03/2015 14:04
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Kan ikke skjønne annet enn at sykkelfelt hadde vært det beste.
Sykler selv det strekket en del den delen av året jeg sykler til jobb.
Gang og sykkelvei er bortkastede penger hvis målet er at syklistene skal benytte det. Pendlere sykler med en fart som er uegnet for gang- og sykkelvei.

Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: vichingo] #1935489 16/03/2015 15:02
U
Undertow Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Ikke en enkel sak, jeg cruiser alltid i særs rolig tempo gjennom Røahagan mellom lekende barn og løse hunder på racer og mtb. Litt fordi jeg har hatt et par nestenulykker mot bil ut fra siden i Sørkedalsveien men mest fordi Mærradalen/Røahagen er en meget fin start/avslutning på turen. Ser ikke poenget med å dundre gjennom Røa og bort Sørkedalsveien, for meg starter treningen i det jeg passerer Golfen.

I går hadde eksempelvis en jentegjeng satt opp bord der de solgte saft og boller i Røahagan samtidig som jeg passerte flere hundeiere med hunder som lekte rundt i dalen. Da går det ikke an å sykle som om man har stjålet sykkelen.

Med et sykkelfelt i Røadalen er jeg redd syklistene fortsatt har like travelt og vil dundre på mellom barn og turgåere.

Med gang og sykkelvei langs Sørkedalsveien vil syklistene likevel sykle i veien.

Sykkelfelt i Sørkedalsveien er muligens beste løsning, men er det plass?

Re: Sykkelvei - Røa-Bogstad? [Re: jens fredrik] #1935573 16/03/2015 18:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: jens fredrik
Jeg er enig i at en løsning med felles gang- og sykkelvei på den strekningen blir tullete. Med antallet landeveissyklister i høy hastighet blir den gang- og sykkelveien livsfarlig, så de kommer til å holde seg i veibanen uansett. Da er man like langt.

Problemet er at det er så fryktelig trangt der oppe at jeg ikke skjønner helt hvordan de skal få plass til noe som helst uten å ekspropriere mye. Hvor mye skal de ta, og på hvilken side av veien?

Ja, jeg bor i området ICON_WINK

Nå kjener jeg ikke personlig til veiene som nevnes og det er godt mulige at det ikke finnes den ultimate løsningen her. Men jeg kan gjerne nevne at jeg i tillegg til det jeg har sagt før heller ikke synes at landeveissyklister har noe å gjøre på en sykkelvei med mindre de sykler i tullefart (det er oppt il andre å definiere dette akkurat som 'tilnærmet gangfart'). I Belgia har de alt tatt lærdom av dette og dette er opp til diskusjon i andre land. De som skriker at det det dårlig tilrettelagt for landeveis i Norge fordi det er så får sykkelveier langs deres favoritttreningsruter; keep on dreaming.

Er det veldig lite plass så kan det være en mulighet å gi god bredde til sykkelfeltene og snevre inn kjørebanen ellers til mindre enn to-bilers-bredde.

Om Norge er moden for slike bilinnskrenkende tiltak? Tviler på det men man vet aldri.

Moderator  support