|
|
|
Høy puls ved jogging
|
Høy puls ved jogging
27/02/2015 19:21
|
braastad
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg vil kalle meg godt voksen og er kommet litt over halvveis i livet. Har holdt på med trim/trening i store deler av livet med enkelte år hvor jeg nesten ikke har trimmet i det hele tatt. Foretrekker sykling, landevei eller offroad sykkel. I vinterhalvåret blir det gjerne litt løping og hurtig gange. "Problemet" ved løping er at pulsen blir så høy. Ca det samme som om jeg tar intervall drag i bakke med sykkel. Det gjelder selv ved veldig rolig løping, nesten gå tempo. Både ved sykling og langrenn kan jeg holde rolig tempo over lange perioder uten å få høy puls, men ved løping er det nytteløst. Mente jeg leste om flere som hadde samme "problem" på et annet sykkelforum for mange år siden.
Noen andre som har samme erfaring eller tanker rundt dette?
Kan også nevne at i mine yngre dager da jeg trente enda mere seriøst, ble jeg lett fraløpt på skolen i gymtimene av gutter som aldri trente og som røykte og var anti det meste med idrett.
|
|
|
Re: Høy puls ved jogging
[Re: braastad]
27/02/2015 21:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke alle er bygd for løping, selv er jeg ikke noe særlig til å holde tempo på flater og blir lett fraløpt av folk som sannsynligvis er i langt dårligere form enn meg. Dette går sikkert noe på hvordan man er bygd, løpsteknikk og arbeidsøkonomi osv. Men i bakker anser jeg meg selv som ok+, spesielt stupbratt så det nesten ikke går an å løpe. Tipper det har en sammenheng med at bakkeløp går mest på o2-opptak og mindre på teknikk.
Men for å spørre, hvordan er følelsen din når du løper rolig og pulsen er tilsynelatende høy? Er du pakket med syre eller går pust og bein lett og fint?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
28/02/2015 06:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
För mig är det tvärtom. Jag har inga problem att jogga med en lavpuls. Det går självklart inte spesiellt raskt men klart raskare än gång iallafall.
Jag tror att det du beskriver oftast beror på psykologi. Det känns långsamt och lätt att jogga i lav puls farten så man joggar raskare än det och pulsen går opp.
|
|
|
28/02/2015 07:29
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Har du løpt mye? Det er normalt ved høy puls når man begynner med nye aktiviteter. Jeg løper såpass jevnlig at jeg har normal puls ved løping, men på starten av skisesongen får jeg sone 2-puls bare ved å spenne på meg skiene. Etterhvert som grunnlaget kommer seg så går også pulsen ned på skitur. Tipper at pulsen på løpetur vil synke etterhvert som kroppen blir vant til å løpe.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
28/02/2015 08:54
|
Kake
Veteran
|
Veteran
Sliter også litt med høy puls når jeg jogger.. sone 1 jogging er i praksis ikke mulig.. Kropsvekta og den mekaniske påvirkningen på kroppen hjelper sikkert ikke..(vektklasse 90+ ) Maks oppnådd puls på sykkel siste 6 år er 184,, jogging 194..
Redigert av Kake; 28/02/2015 09:32.
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
28/02/2015 10:50
|
braastad
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hoaas Jeg får ikke syre i beina av å løpe men det føles veldig tungt å flytte beina i tillegg til at pulsen ligger i område 75-85% av makspuls vil jeg tro, uten at jeg har testet med pulsklokke. Bruker ikke pulsklokke lenger.
Bjerkseth I vinterhalvåret løper/går jeg gjerne 3 dager i uka, mellom 30-60 min hver gang. Merker aldri framgang med løpinga gjennom vinteren, derfor ender det alltid med at jeg stort sett benytter hurtig gange, gjerne i litt motbakker for å få opp pulsen litt (sone 1-2), Hvis jeg går på ski kan de første 3-5 skiturene være litt tunge, verst i armene, men så løsner det etterhvert, men denne fremgangen er totalt fraværende ved løping.
Får vel bare godta at ikke alle er skapt for løping.
|
|
|
|
|
|
|