Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fjerne mandler, noen med erfaring?

Fjerne mandler, noen med erfaring? #1928495 27/02/2015 12:18
O
optimist Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Har slitt i lang tid med halsen ved at den blir sår ved trening så skal nå fjerne mandlene. Noen andre som har gjort dette og har noen erfaring med trening før/etter dette? Ble dere kvitt problemene eller hadde det ingen virkning?

Redigert av optimist; 27/02/2015 12:24.
Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1928529 27/02/2015 13:43
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: optimist
Har slitt i lang tid med halsen ved at den blir sår ved trening så skal nå fjerne mandlene. Noen andre som har gjort dette og har noen erfaring med trening før/etter dette? Ble dere kvitt problemene eller hadde det ingen virkning?

Ingen erfaringer relatert til dette, men hør NØYE på legen angående trening og aktivitet etter operasjonen. Det er reell blødningsfare etterpå og den øker selvsagt ved for tidlig aktivitet.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1928531 27/02/2015 13:59
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Det funka for meg. Har også hørt om eliteutøvere i langrenn og skiskyting som har gjort dette. Får ikke trøbbel med halsen så ofte, og det hender at jeg kjenner at halsen ikke er helt 100%, uten at det bryter ut i halsbetennelse. Har da på følelsen at jeg hadde vært sjuk om det hadde vært før inngrepet.

Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1928584 27/02/2015 16:38
ventle Online
Besatt
Besatt
Fjernet mandlene våren 2009 etter åtte måneder mer eller mindre kronisk halsinfeksjon, med tilhørende slapphet og febertendenser i hele perioden. Følte meg mye bedre allerede et par dager etter operasjonen, tross virkningene av selve inngrepet. Angrer ikke på at jeg fikk ordnet dette.

Varierer veldig hvor lenge man blir satt ut etter operasjonen. Jeg slapp relativt billig unna, kunne slutte med smertestillende etter 7 dager, første treningsøkt etter 10 dager, første intervalløkt etter 14 dager og første konkurranse etter tre og en halv uke. Det første døgnet var verst, men der tror jeg bakrus etter narkosen var medvirkende årsak.

Som en utilsiktet bonuseffekt sluttet jeg også å snorke etter å ha dratt ut djevelskapen ICON_WINK

mvh Helge
Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1928586 27/02/2015 16:45
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Jeg får veldig lett halsbetennelse etter fysisk aktivitet, f.eks. stisykkeltur eller topptur. Har blitt henvist til en øre/nese/hals-spesialist.
Er veldig gira på å bli kvitt disse mandlene, er det noe jeg kan si som øker sjansen på at jeg får innvilget operasjon?

Hvordan var gangen deres fra legebesøk til operasjon?

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1928601 27/02/2015 17:14
ventle Online
Besatt
Besatt
Fastlegen min mente det var unødvendig å operere, ettersom det etter hans mening ikke var så farlig å ha en halsinfeksjon og være litt slapp. Etter jeg fikk mast meg til henvisning til spesialist gikk det egentlig ganske greit, men jeg passet på å understreke hos spesialisten at jeg virkelig ville bli kvitt dritten.

Vær obs på at dersom du er henvist til offentlig spesialist (noe du gjerne er om det er fastlegen som har henvist uten innspill fra deg) og han videre henviser til operasjon hos offentlig klinikk, kan ventetiden være lang (jeg ble vel satt opp på operasjon 9 måneder frem i tid). Dette kan du unngå om du selv ber om å bli henvist til privat klinikk - om klinikken er registrert som helseforetak vil du likevel få operasjonen, samt reise til og fra dekket av NAV.

Etter å ha spurt om råd her inne tok jeg kontakt med Oslo Øre-Nese-Hals, som i hvertfall den gangen kunne gi meg operasjon nærmest på en ukes varsel, og jeg fikk da dekket både operasjonen og reise tur-retur Trondheim-Oslo for både meg og ledsager (du MÅ ha med deg ledsager som kan følge deg hjem etter operasjonen - klinikken krever det, ettersom du ikke vil være helt i stand til å ta vare på deg selv etterpå). De kan anbefales ICON_SMILE

mvh Helge
Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: bøttesmetten] #1928607 27/02/2015 17:19
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: bøttesmetten
Jeg får veldig lett halsbetennelse etter fysisk aktivitet, f.eks. stisykkeltur eller topptur. Har blitt henvist til en øre/nese/hals-spesialist.
Er veldig gira på å bli kvitt disse mandlene, er det noe jeg kan si som øker sjansen på at jeg får innvilget operasjon?

Var hos spesialist en gang, og det ble bestemt der og da at de måtte fjernes fordi de var store. Det samme mente fastlegen som henviste meg til spesialisten. Fra timen hos spesialist så gikk det et par tre uker til det var tid for operasjon.

At de var store var ikke plagsomt, men slet endel med vond hals selvom det ikke er så ille heller. Men det er egentlig bare å si at du er mye syk eller har ofte vondt i halsen.

Bonus med å gå til spesialist er at de også renser ørene. Digg! ICON_WINK

Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1928616 27/02/2015 17:43
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fjern de kirurgisk med en gang. Drit i laser. Jeg har gjort begge deler og det var like vondt men laserinngrepet holdt bare i et snaut år før betennelsene kom tilbake.

Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1928645 27/02/2015 19:07
O
optimist Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Sitat: ventle
Fjernet mandlene våren 2009 etter åtte måneder mer eller mindre kronisk halsinfeksjon, med tilhørende slapphet og febertendenser i hele perioden.

Høres veldig ut som det jeg også sliter med, men jeg er ikke slapp og har ikke feber men det føles ut som kronisk sår hals. Håper det her funker, har vært på 10 treningsøkter siste halvåret så er brukbart lei...

Sitat: bøttesmetten

Ble henvist til ØNH spesialist etter at fastlegen gikk tom for triks for å bli kvitt problemene. Kom dit og da tok det 5 min og han sa jeg burde fjerne mandler. Så er kjipt at jeg ikke ble henvist til ØNH litt tidligere selv om jeg har mast om det en god stund til fastlege.

ØNH spesialisten sa han ikke ville anbefalt Ola Normann å fjerne mandlene fordi plagene ville gå bort av seg selv i løpet av ett par år om man tok det rolig. Men siden jeg var aktiv idrettsutøver var det ikke tvil. Så du får bare si at plagene hindrer deg i å gjøre det du liker så får du nok fjerna de.

Redigert av optimist; 27/02/2015 19:07.
Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1929037 01/03/2015 12:21
Gunnstein Lye Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: optimist

Anekdotisk bevis: Kjenner en som fikk dem fjernet pga. mange betennelser. 3-4 måneder etterpå virker det på meg som at han er blitt verre. Konstant hosting, harking og kremting, gufne slimlyder, og fortsatte legebesøk.

Så jeg ville ikke sett på det som en "sikker" løsning. Gjør hva legen anbefaler, om mulig snakk med flere leger. For all del, ikke hør på hva du blir fortalt på nettforum ICON_WINK

Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1929041 01/03/2015 12:31
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fjernet mandlene for 17-18 år siden,og for meg var meget vellykket.
Selv ved forkjølelser hovnet jeg opp før,og d å slippe å plages med hovne mandler hvis jeg blir forkjøla nå er noe helt annet.
Det eneste negative jeg opplevde var 2-3 uker med litt blødninger fra såret ved trening(og.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1929089 01/03/2015 16:58
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Plagdes med halsbetennelse flere ganger i året og var hele tiden sykt før jeg tok mandlene i militæret. 15 år senere kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger jeg har hatt halsbetennelse. Beste valget jeg noensinne har tatt å fjerne dem.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1929090 01/03/2015 17:07
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg fjernet mandlene for drøyt to år siden. Var før det plaget med halsbetennelse mm hver 4-6 uke og gikk nesten konstant på antibiotika. Etter at jeg fikk fjernet mandlene har jeg nesten ikke vært syk.

Jeg prøvde meg på en rolig treningsøkt 5-6 dager etter operasjonen, men det resulterte i at såret i halsen sprakk og pga blødningene måtte jeg en ekstra tur på sykehuset. Vil derfor anbefale at du venter i ca 14 dager før du anstrenger deg fysisk. Vær også obs på at operasjonen er helt for jævlig vond. Jeg har hatt mange bruddskader og diverse operasjoner, men aldri opplevd en smerte som var så jævlig i 8-10 dager. I ettertid angrer jeg kun på at jeg ikke fikk fjernet dritten tidligere.

Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1929104 01/03/2015 18:21
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har også halsbetennesle jevnlig, legen min anbefaler meg til å ikke fjerne de enda.
Men det har vel kanskje at jeg bare har vært innom 2-3 ganger på 2-3 år for å få antibiotika. GIdder ikke å løpe til legen hver gang, kun de gangene det gjør meg så syk at jeg ligger strekk ut!

Klarer somregel å kjenne når det er noe på gang å så få roet det ned slik at det går seg til på noen dager.

Men jeg sliter med kronsisk tonsilitt, hvite illeluktenede klumper som mandlene skiller ut til stadighet... Har fullt av groper i mandlene som det samler seg bakerier i som forårsaker dette.
Gir meg fryktelig dårlig ånde og vond smak i munnen.

Legen sa at jeg må tygge mye tyggis og suge på drops for å få opp spyttproduksjonen for å "skylle" ut av mandlene, så gurgle godt morgen og kveld.

Har klart meg lenge nå uten full betennelse og hovne mandler, men får disse klumpene en gang i blant.

Legen vil at jeg skal la det gå ett år eller to, hvis det fortsatt er et problem da, så vurdere å fjerne de...

Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1929362 02/03/2015 11:35
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Få dritten ut og forvent å være mindre syk ICON_SMILE
Gjorde det for noen år siden selv.
Drittvondt etterpå. Vondt å spise. Fin slankekur!
Trening tror jeg tok 3-4 uker for min del.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: hbakken] #1929432 02/03/2015 13:12
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: hbakken
Vondt å spise. Fin slankekur!

Haha, det her har jeg troa på!

Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1929664 02/03/2015 21:32
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Tyve år siden jeg fikk det gjort, og det var natt og dag. Fra 4-5 årlige og kraftige halsbetennelser, til "en gang i ny og ne".

Ble gjort på gamlemåten med skalpell og en natt eller to på sykehus, samt en grei slankekur påfølgende uke.

Re: Fjerne mandler, noen med erfaring? [Re: optimist] #1930089 03/03/2015 14:56
B
Begbie82 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Husker at det var veldig vondt, og at jeg syntes det tok lang tid før smerten var borte(tror det var ca 1 uke).

Treningen ville jeg hørt med legen når jeg kunne starte, og startet med rolige treninger i starten.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå