Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Vekt rytter vs bredde dekk

Vekt rytter vs bredde dekk #1926605 22/02/2015 19:07
S
SalsaBeargrease Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Har et lite aldri så lite "problem" og ber dere som har peil på dekkbredde/felgbredde og flyt på løs snø om å forklare hva som skjer. Jeg har syklet sammen noen mil nå med 2 andre som veier 40 kg mindre enn meg. De veier 70 kg og jeg veier 110 kg. Vi sykler omtrent med samme utstyr medbrakt, dvs. litt klær og pumpe+verktøy. De har 100 mm felger og bud/lou, jeg har 80 mm felger bud/lou.

Vi har nå syklet noen turer der tråkkemaskin har kjørt foran oss og det er løst der maskinen har frest. Vi "bryter" igjennom og stopper omtrent likt. Og vi har syklet sammen på veldig dårlig scooterspor med dårlig snø, så dårlig at jeg gikk til bunns når jeg gikk av sykkelen. Jeg bryter ørlitegrann tidligere gjennom enn de to andre, men iflg. vekt/dekk forhold så skal jeg ikke kunne henge med. Mitt marktrykk er 60% høyer enn de to andre og derfor lurer jeg på hvorfor jeg kan sykle der de to andre sykler?

Jeg har ikke målt luftrykket til de to andre, men tipper at de sykler på 1-1,5 psi høyere enn meg. Rart er det uansett lufttrykk, og det skulle forskjellene vært mye større forskjell til min bakdel. Vi sykler i samme hastighet og over såpass lange strekk, at vi skulle sett større forskjell i flytegenskaper.

Det er ingen tvil om at jeg slår igjennom skare fortere enn de, men der vi møter igjenblåste løyper så stopper vi eksakt likt.

Mht. slange etc. så bruker jeg en q-tube som gir klart en mer rund profil på dekket ift. en brei slange. En bruker surly slanger, og sistemann tubeless.

Når jeg studerer "avtrykkene" våre i snøen så er det ikke store forskjellen på oss 3. Jeg har selfølgelig ikke med meg meterstokk, men de ser overraskende like breie ut i snøen. Jeg presser nok dekkene mye mer ned og utover enn de 2 andre gjør, mtp vekt og lufttrykk sier det seg selv.

En ting til som burde nevnes, uten at det har noe å si til min fordel, er at jeg har kuttet sideknastene så bakdekket passer i ramma.....

Redigert av SalsaBeargrease; 22/02/2015 19:35.
Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1926636 22/02/2015 20:23
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Høres ut som kompisene dine på 70 kg sykler med for høyt trykk, siden de har høyere trykk enn deg.
Du har rundere profil pga felgbredde. Jo bredere felg jo flatere profil. Slange/slangeløst har litt å si.
Når dere sykler hvor det er løst. Kan de på 70 kg gå ned til 2-3 psi, også lavere. Og du litt høyere. Tenker det blir litt annerledes gjennomslag.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1926641 22/02/2015 20:37
S
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Ja ingen tvil om det, men hvorfor greier jeg å forsere der de andre sykler? Teoretisk sett skulle vekten deres tilsi at de skulle få samme marktrykk på et 2,8 dekk.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1926662 22/02/2015 21:15
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
På gjennomslag i løs snø har trykket i dekkene veldig mye å si. Det er steder hvor jeg slår igjennom på 3 psi. Og hvor 2 psi og kanskje mindre er en helt annen verden. Jeg veier ca 65 kg. Litt mindre enn kompisene dine.
Sånn jeg har forstått det så ligger dere en del høyere trykk enn det og da er faren for å slå igjennom mye høyere.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1926834 23/02/2015 10:56
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Siden du veier mer vil du også deformere dekket mer, særlig hvis du kjører lavere trykk enn de andre. Dvs. at kontaktflaten din vil være større så det er ikke sikkert flatetrykket er noe særlig høyere. De som veier mindre kan/bør kjøre med enda lavere trykk enn deg uten gjennomslag, da vil de nok kunne sykle steder der du bryter igjennom.

Selv om avtrykkene deres er omtrent like brede som dine kan dine være lengre.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927065 23/02/2015 20:33
S
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Ja er med på at dekktrykk har mye å si, helt teoretisk så er det veldig enkelt å regne på marktrykket mitt vs kompisene mine på likt dekktrykk. Som sagt har de 60% mindre marktrykk.

Likevel så tror jeg ikke at dekktrykket mitt kompenserer for vektforskjellen, ikke "fotavtrykket" til dekket mitt vs de andre sitt heller.

Dere tror ikke at det ligge rett og slett i bæreevnen i snøen da?

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927072 23/02/2015 20:46
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: SalsaBeargrease
Ja er med på at dekktrykk har mye å si, helt teoretisk så er det veldig enkelt å regne på marktrykket mitt vs kompisene mine på likt dekktrykk. Som sagt har de 60% mindre marktrykk.

Likevel så tror jeg ikke at dekktrykket mitt kompenserer for vektforskjellen, ikke "fotavtrykket" til dekket mitt vs de andre sitt heller.

Dere tror ikke at det ligge rett og slett i bæreevnen i snøen da?

Har du regnet ut det egentlige marktrykket ditt eller bare vektfordelingen på sykkelen din? Snøen du sykler på er jo den samme som kompisene dine sykler på, så at bæreevnen er forskjellig fra de til deg kan du eliminere som årsak. Når du senker trykket vil kontaktflata bli større fordi den vokser, først og fremst i lengden.
Selv om du er tyngre kan trykket mot underlaget målt i feks. N/mm2 være omtrent det samme fordi du deformerer dekket mer og har en større kontaktflate. Når du i tillegg kjører med lavere trykk enn de er jeg ikke overraska over at det bærer like godt for deg som for dem.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927074 23/02/2015 20:51
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q

Marktrykk definerer jeg som trykk pr kvadratcm, f. eks. Hvis dere har likt dekktrykk, så har dere likt marktrykk, da det er dekktrykket som bestemmer marktrykket. Akseltrykket eller totalvekten blir selvfølgelig noe annet.

Lars Olav
Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927102 23/02/2015 22:27
S
Medlem
OP Offline
Medlem
S
men det kan ikke stemme at en bil som veier 2 tonn har samme marktrykk som en bil som veier 1 tonn. Trykk pr kvadratcentimeter må være dobbelt så mye på den tyngste bilen gitt samme dekk og dekktrykk.

Redigert av SalsaBeargrease; 23/02/2015 22:28.
Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927107 23/02/2015 22:45
Dan Offline
More than words
More than words
men det kan ikke stemme at en bil som veier 2 tonn har samme marktrykk som en bil som veier 1 tonn. Trykk pr kvadratcentimeter må være dobbelt så mye på den tyngste bilen gitt samme dekk og dekktrykk.

Nei, det stemmer at med samme dekktrykk har de tilnærmet likt marktrykk. Det er jo ikke så rart. Med samme dekktrykk vil jo den tyngre bilen flate ut dekkene mer. Den får altså et dekkavtrykk som er omtrent dobbelt så stort som den lette bilens. Dermed har den dobbelt så stor flate å fordele de to tonnene på.

Eller så kan du rett og slett se det slik at med et gitt dekktrykk så presser luften med X kg/cm2 mot innsiden av dekket der dekket ligger an mot veien. Hvis marktrykket var noe annet enn akkurat samme X kg/cm2 så ville jo bilen enten synke ned i asfalten eller sveve over den. Trykket på innsiden av dekket og på undersiden av dekket i anliggsflaten må altså nødvendigvis være det samme.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927145 24/02/2015 07:52
S
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Det kan ikke stemme, siden dekkets fotavtrykk kan ikke bli dobbelt så stort. Ett dekk kan ikke bli større enn flaten du får når du presser et lufttomt dekk på felg ned mot bakken, og det er umulig at denne flaten halverer seg ved halv vekt og likt lufttrykk.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: Dan] #1927146 24/02/2015 07:53
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er vel ikke en eksakt verdi for marktrykk som gjør at sykkelen hverken letter eller synker gjennom, men et område fra X N/mm2 til Y N/mm2 der man ikke går gjennom skaren. En 100Kg ekvipasje med 5 psi trykk i dekket vil ha større marktrykk enn en 100 Kg ekvipasje med 4 psi i samme dekk, så en tyngre rytter må ha lavere trykk enn en lettere med samme dekk for å få større anleggsflate og samme marktrykk.

På snøføre med fatbike kan jo 1,5 psi høyere trykk bety 50% høyere trykk (altså hvis den tyngste syklisten kjører med 3 psi), mens de 40 Kiloene ekstra kanskje bare betyr 42% høyere masse (hvis vi antar 25 Kg sykkel, oppakning og klær. Sannheten er kanskje enda høyere?). Der kan jo forklaringen ligge.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: quattro] #1927154 24/02/2015 08:10
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: quattro

Marktrykk definerer jeg som trykk pr kvadratcm, f. eks. Hvis dere har likt dekktrykk, så har dere likt marktrykk, da det er dekktrykket som bestemmer marktrykket. Akseltrykket eller totalvekten blir selvfølgelig noe annet.

trykk=trykk/areal? Ja, da så. ICON_WINK

Trykk=Kraft/Areal

3 psi er ca. 0,021N/mm2, og 135 Kg (110+25 kg sykkel og stash) er 1324N. Altså gir det en ansleggsflate på 63.064 mm2 eller 630 cm2. (Hvilket høres ekstremt ut. Er det mulig? Det er et fotavtrykk på ca. 50cm med en bredde på 121mm, (4,8") det.

Vil nesten tippe at en ekvipasje med så høy masse må ha litt høyere trykk. Har aldri prøvd selv, btw. 4 psi med samme masse gir et fotavtrykk på 509 cm2, og 5psi 389 cm2. Alt høres mye ut for meg, men fatbikedekk er jo svære. ICON_WINK

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: Stein] #1927180 24/02/2015 08:45
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
3 psi er ca. 0,021N/mm2, og 135 Kg (110+25 kg sykkel og stash) er 1324N. Altså gir det en ansleggsflate på 63.064 mm2 eller 630 cm2. (Hvilket høres ekstremt ut. Er det mulig? Det er et fotavtrykk på ca. 50cm med en bredde på 121mm, (4,8") det.

Det høres ganske utrolig ut ja, men det kan stemme. Jeg målte raskt på min sykkel med Dillinger 4 som måler litt under 4" i bredde. La en tommestokk inntil felgkanten som en tangent og målte avstanden mellom ytterkantene av dekket. Resultatet ble ~46- 47cm, dette er teoretisk maks anleggs-lengde. Men bredden vil ikke være konstant for hele lengden, teoretisk maks anleggsflate på 630cm er kanskje innen rekkevidde for et 4,8" dekk, men det er kanskje ikke mulig å sykle på (:

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: Stein] #1927181 24/02/2015 08:45
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K

Trykk=Kraft/Areal

Vil nesten tippe at en ekvipasje med så høy masse må ha litt høyere trykk. Har aldri prøvd selv, btw. 4 psi med samme masse gir et fotavtrykk på 509 cm2, og 5psi 389 cm2. Alt høres mye ut for meg, men fatbikedekk er jo svære. ICON_WINK

Det man ikke må glemme er at med så lave trykk som man operere med på fatbike og så mye deformasjon av dekket vil trykket i dekket selvsagt øke litt når man setter ræva si på sykkelen. Trykket vil altså ikke være konstant. Jeg mener å huske at jeg målte dette en gang rett etter jeg begynte med fatbike, men det er såpass lenge siden nå at jeg ikke husker resultatet...

Hvis man tar hensyn til dette vil arealet på fotavtrykket minke noe i regnestykket og vil stemme bedre med virkeligheten.
Det er jo helt normalt å kjøre med trykk ned i 2-3 PSI på snø med 4,8" dekk og jeg vil vel anslå at lengden på kontaktflata mot plant og hardt underlag vil være i størrelsesorden 25cm da.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: knut77] #1927185 24/02/2015 08:49
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: knut77

Det høres ganske utrolig ut ja, men det kan stemme. Jeg målte raskt på min sykkel med Dillinger 4 som måler litt under 4" i bredde. La en tommestokk inntil felgkanten som en tangent og målte avstanden mellom ytterkantene av dekket. Resultatet ble ~46- 47cm, dette er teoretisk maks anleggs-lengde. Dermed er 50cm for et 4,8" innen rekkevidde.

Ikke helt enig. Jeg sykler ihvertfall aldri på felgen ICON_SMILE

En bedre måte å måle på er nok å få litt hjelp av en kompis, sette seg på sykkelen og merke ut på golvet med tape i forkant og bakkant av kontaktflata. Hvis man også måler dekktrykket i ubelasta og belastet tilstand har man noen tall som da er fasit.
Sikker lettest å få til et godt resultat med et dekk som har relativt lite mønster (når det gjelder å finne størrelsen på kontaktflata).
Man kunne også ha farga inn dekket og satt hjulet på et papirark med hardt underlag under og fått et flott avtrykk som man kunne måle på.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: krankdrev] #1927187 24/02/2015 08:51
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er et godt poeng. Med så lave trykk i så store dekk har nok komprimering/ryttervekt faktisk litt innvirkning på trykket.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: krankdrev] #1927194 24/02/2015 08:56
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: krankdrev
Ikke helt enig. Jeg sykler ihvertfall aldri på felgen ICON_SMILE

En bedre måte å måle på er nok å få litt hjelp av en kompis, sette seg på sykkelen og merke ut på golvet med tape i forkant og bakkant av kontaktflata. Hvis man også måler dekktrykket i ubelasta og belastet tilstand har man noen tall som da er fasit.

Editerte innlegget litt for å presisere at det var snakk om maks teoretisk anleggsflate. Men det finnes folk som liker å sykle på felgen, som EspenW (:

https://www.youtube.com/watch?v=2ktM_BeMK_c

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927196 24/02/2015 08:57
Dan Offline
More than words
More than words
Det kan ikke stemme, siden dekkets fotavtrykk kan ikke bli dobbelt så stort. Ett dekk kan ikke bli større enn flaten du får når du presser et lufttomt dekk på felg ned mot bakken, og det er umulig at denne flaten halverer seg ved halv vekt og likt lufttrykk.

Selvfølgelig er den absolutte grensen der du får felgen ned i bakken. Da er det jo plutselig felgen som bærer vekten mot underlaget og ikke dekket. På vei mot det punktet vil deformasjonen av dekket gi mer og mer motstand og jeg antar at den motstanden også gir litt økt dekktrykk.

Jeg vil derimot si med veldig lite tvil at så lenge du er innenfor et område hvor dekket lett deformeres og uten at felgen går i bakken, så vil en 100 kg ekvipasje få tilnærmet dobbelt så stort fotavtrykk som en 50 kg ekvipasje gitt at alt annet inkludert dekktrykk er likt. Noe annet ville jo vært veldig rart. Hva ville det ellers være som holdt imot?

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927339 24/02/2015 12:52
S
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Tror den teoretisk antakelsen blir noe annerledes enn i praksis. Når du sykler på relativ myk snø så er det bæring i hele dekkmønsterets bredde uansett dekktrykk. Siden dekket flyter oppå i den myke overflaten, mykt eller hardt.

Jeg skal utføre testen ved å sette sykkelen ned i nysnøen, og sette meg på. Så skal jeg gjøre det samme med dattera mi som veier ca 45 kg. Jeg kan gjøre testen på 2 psi. Skal ta frem meterstokken og måle lengde og bredde på de to "fotavtrykkene" og komme med det.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927368 24/02/2015 13:51
Dan Offline
More than words
More than words
Tror den teoretisk antakelsen blir noe annerledes enn i praksis. Når du sykler på relativ myk snø så er det bæring i hele dekkmønsterets bredde uansett dekktrykk. Siden dekket flyter oppå i den myke overflaten, mykt eller hardt.

Når man sykler i hardpakket snø så ser man jo kun merker etter knastene, ingen nedsynking i det hele tatt. Så jeg skjønner ikke helt at myk snø skal være relevant i denne diskusjonen.

Quote:
Jeg skal utføre testen ved å sette sykkelen ned i nysnøen, og sette meg på. Så skal jeg gjøre det samme med dattera mi som veier ca 45 kg. Jeg kan gjøre testen på 2 psi. Skal ta frem meterstokken og måle lengde og bredde på de to "fotavtrykkene" og komme med det.

Det er mye mer interessant hvis du gjør testen på hard gammel snø hvor det kun er knastene som setter merker. Det burde funke med 2 psi hvis ikke du er tung nok til at du begynner å hvile på felgen.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927370 24/02/2015 13:53
S
Medlem
OP Offline
Medlem
S
En annen ting som også spiller inn her, ift. teorien er også at vi komprimerer/ pakker snøen når vi sykler.
Så det blir veldig vanskelig og forklare dette med teori synes jeg.

Hittil er jeg ikke overbevist om forklaringene som kommer frem. At det er min høye vekt som gir bredere "fotavtrykk" og som kompenserer og gir lavere marktrykk kan være noe av forklaringen, men kan ikke kompensere for 40 kg i vektforskjell.

Tror vi har med flere variabler å gjøre, bl.a. pakking av snø.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927372 24/02/2015 13:55
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Som jeg viste, utgjør fort 1,5 psi lavere trykk mer enn å kompensere for 40 Kg. dersom dekktrykket ikke er så høyt i utgangspunktet. Hva slags trykk sykler du med?

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: Dan] #1927385 24/02/2015 14:11
S
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: Dan

Når man sykler i hardpakket snø så ser man jo kun merker etter knastene, ingen nedsynking i det hele tatt. Så jeg skjønner ikke helt at myk snø skal være relevant i denne diskusjonen.

Quote:

Det er mye mer interessant hvis du gjør testen på hard gammel snø hvor det kun er knastene som setter merker. Det burde funke med 2 psi hvis ikke du er tung nok til at du begynner å hvile på felgen.

Ikke enig i at hard snø er utgangspunket for å finne avtrykk, siden vi er ute etter bæreevne i løs snø. Vi er ikke ute etter bæreevne på hardt underlag siden der kan du i teorien bruke hvilket som helst sykkel.

Redigert av SalsaBeargrease; 24/02/2015 14:11.
Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927389 24/02/2015 14:13
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Dan

Quote:

Ikke enig i at hard snø er utgangspunket for å finne avtrykk, siden vi er ute etter bæreevne i løs snø. Vi er ikke ute etter bæreevne på hardt underlag siden der kan du i teorien bruke hvilket som helst sykkel.

Det er ikke akkurat noen enten/eller-inndeling da. Vi vil bare ha NOK bæreevne, og fatbikes slipper unna med mye mykere skare enn vanlige dekk.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927400 24/02/2015 14:37
Dan Offline
More than words
More than words

Nuvel, jeg var vel mest igang og argumenterte mot ditt utsagn om to biler med forskjellig vekt. Det var vel ikke snø innblandet der? ICON_SMILE

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: Stein] #1927401 24/02/2015 14:38
S
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Det er vel ikke en eksakt verdi for marktrykk som gjør at sykkelen hverken letter eller synker gjennom, men et område fra X N/mm2 til Y N/mm2 der man ikke går gjennom skaren. En 100Kg ekvipasje med 5 psi trykk i dekket vil ha større marktrykk enn en 100 Kg ekvipasje med 4 psi i samme dekk, så en tyngre rytter må ha lavere trykk enn en lettere med samme dekk for å få større anleggsflate og samme marktrykk.

På snøføre med fatbike kan jo 1,5 psi høyere trykk bety 50% høyere trykk (altså hvis den tyngste syklisten kjører med 3 psi), mens de 40 Kiloene ekstra kanskje bare betyr 42% høyere masse (hvis vi antar 25 Kg sykkel, oppakning og klær. Sannheten er kanskje enda høyere?). Der kan jo forklaringen ligge.

Men har vi ikke konstantert at marktrykk er vekt delt på flate mot bakken? Da må halvert dekktrykk bety dobbel flate mot bakken da? Vi snakker om en vektforskjell på 40 kg siden jeg sier at vi kan forutsette +- samme vekt på sykkel og utstyr. Det kan godt være 1-2 kg forskjell på sykkel, men jeg kan ha 1-2 kg mer klær pga størrelsen så det går opp i opp.

Dvs så har jeg 60% høyere vekt enn de andre og må kompensere dette med 60% flate ned mot bakken. Lavt dekktrykk sørger for mer flate, men ikke 60% mer. Husk at dekkets flate ned mot snøen vil ikke øke med 60% utover dekkbredden i seg selv. I bløt snø så flyter man tross alt på dekkets fulle bredde på felgen.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927405 24/02/2015 14:44
Dan Offline
More than words
More than words
En annen ting som også spiller inn her, ift. teorien er også at vi komprimerer/ pakker snøen når vi sykler.
Så det blir veldig vanskelig og forklare dette med teori synes jeg.

Vi snakker egentlig om to forskjellige snøforhold. Det ene er når snøen er hard nok til å bære, med kun knastavtrykk, stort sett helt uten nedsynking i snøen. F eks i en skiløype som er hard nok til å bære en fatbikesyklist mens en syklist på smale hjul skjærer gjennom. Eller skare i veiløst land som holder for en fatbike men ikke en vanlig sykkel. Det andre er løsere snø, hvor man enten fortsetter å synke til bunns hvis ikke man holder farten oppe, eller man pakker snøen slik at man ikke synker helt til bunns.

For den teoretiske tilnærmingen, som bare går ut på å fortelle at dekktrykk og marktrykk er to sider av samme dekk sak så passer det best å holde seg til hard snø eller til og med asfalt. For myk snø er det så mange variabler med i bildet at det blir vanskelig å si noe som helst.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: Stein] #1927407 24/02/2015 14:53
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Trykk=Kraft/Areal

Jeg legger merke til en graverende feil i tankegangen min. Dette foravtrykket er jo selvsagt for begge dekk. Dessuten er jo massen fordellt på 65% bak og 35% foran, eller deromkring, som også må kompenseres for i dekktrykket.

Re: Vekt rytter vs bredde dekk [Re: SalsaBeargrease] #1927411 24/02/2015 14:59
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Men har vi ikke konstantert at marktrykk er vekt delt på flate mot bakken? Da må halvert dekktrykk bety dobbel flate mot bakken da?

Jo.

Quote:
Vi snakker om en vektforskjell på 40 kg siden jeg sier at vi kan forutsette +- samme vekt på sykkel og utstyr. Det kan godt være 1-2 kg forskjell på sykkel, men jeg kan ha 1-2 kg mer klær pga størrelsen så det går opp i opp.

Tviler på at du har 2Kg mer klær, men la oss forutsette at dere har samme vekt på sykkel, medbragt stash og klær.

Quote:
Dvs så har jeg 60% høyere vekt enn de andre og må kompensere dette med 60% flate ned mot bakken. Lavt dekktrykk sørger for mer flate, men ikke 60% mer.

Nei. Du, sykkelen din og utstyret/klærne du har med, veier kanskje 135Kg. Hvis sykkel og utstyr veier det samme hos kompisen som veier 40Kg mindre enn deg. blir hans ekvipasje-vekt 95Kg.

Din ekvipasje veier altså 42% mer enn hans. Hvis du kjører med f.eks. 3 psi og han med 4,5 psi, altså med 50% høyere dekktrykk, overkompenserer det altså for den 42% høyere massen, han får høyere marktrykk enn deg, og bryter gjennom skaren først. Gitt like store dekk.

Husk at dekkets flate ned mot snøen vil ikke øke med 60% utover dekkbredden i seg selv. I bløt snø så flyter man tross alt på dekkets fulle bredde på felgen. [/quote]

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support