|
wattmåler til racer eller terrengsykkelen og er det tull eller gull?
|
wattmåler til racer eller terrengsykkelen og er det tull eller gull?
20/02/2015 23:28
|
kriss engen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
gadget nørden i meg luerer veldig på om han skal investere i wattpedaler til racer`n evt wattkrank til terrengsykkelen eller ikke...
racer bruker jeg til og fra jobben, endel langturer på våren, og kanskje et par ritt iløpet av sesongen.
rittfulldemperen bruker jeg kankje mest på sti, men også til endel grusturer iløpet av sesongen.
hvilke sykkel vil det være mest hensiktsmessig å ha det på? rittfulldemperer`n blir nok mest brukt, men det er jo mye til stiturer, og der er vel ikke en wattmåler så lett og jobbe med på noen fornuftig måte?
|
|
|
Re: wattmåler til racer eller terrengsykkelen og er det tull eller gull?
[Re: kriss engen]
20/02/2015 23:41
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Ut fra det du skriver så tror jeg ikke du får noen direkte nytte. Ved hard trening, feks intervalltrening, er det nyttig fordi jeg kan starte intervallene på riktig belastning i stedet for å vente på at pulsen forteller meg hvor jeg ligger.
Effektmåler er gøy. Jeg har på både racer og terrengsykkel. Når jeg trener hardt eller tester formen i grusbakker grus bruker jeg den for å holde dampen oppe. Det er gøy å måle hvordan egen ytelse utvikler seg i løpet av sesongen, feks i Strava-segmenter.
På langturer på racer er den ikke så nyttig for meg, men når jeg sykler tempo (på raceren) er det svært nyttig for å holde koken når jeg blir sliten, og hjelpe meg å holde igjen når det trengs.
|
|
|
21/02/2015 05:41
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er et godt treningsverktøy for de som vet å bruke det aktivt. Det er et godt analyseverktøy for de som vet å skjønne seg på slikt Det er er stort pengesluk uten faktisk nytte annet enn "sjekk jeg klarte xxx watt under spurt i går" for de fleste.
|
|
|
21/02/2015 11:57
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Enig med forrige taler - men, selv om jeg trolig tilhører den tredje kategorien mener jeg at det er en av de mer "nyttige" remediene jeg har kjøpt til min sykkeltrening/hobby. Hvis jeg skulle kjøpe 1 wattmåler, og velge mellom mtb eller racer - ville jeg helt klart valgt racer. Jeg har aldri brukt wattmåler på mtb, men jeg ser for meg at man (dersom man bruker mtb til det den er ment til) må tråkke akkurat så mange watt som trengs for å forsere det terrenget en har foran seg til enhver tid, og at i så måte blir en wattmåler litt overflødig med hensyn til å styre intensiteten. Dersom den er snakk om å holde oversikt over intensiteten i lange gruspartier, kan jeg forstå nytten - men personlig velger jeg heller racer til den type tur/treningsform - og holde meg mer i terreng/sti på mtb.
At wattmåler er altfor dyrt er nok alle enige om - at det sikkert er vesentlig dyrere enn teknologien skulle tilsi, er jeg også overbevist om - så jeg vil tro vi vil se en vesentlig prisreduksjon over de neste årene, nå som flere konkurrenter kommer på banen. Selv har jeg en Stages - har lest om fordeler og ikke minst ulemper med denne til øyet ble stort og vått - skjønner kritikken, men har ikke opplevelsen av at begrensningene er vesentlige for mitt bruk.
Redigert av thamg; 21/02/2015 15:01.
|
|
|
21/02/2015 15:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Effektmålere brukes stadig mer for trening og analyse blant topputøvere i utfor og enduro...
|
|
|
22/02/2015 18:18
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har wattmåler på terrengsykkelen, raceren og rullesykkelen og synes det er svært nyttig og det gir meg god kontroll på treningsintensiteten. Jeg trener 12-18 timer pr uke og følger et treningsopplegg satt opp i samarbeid med en profesjonell trener.
Hvis du ikke benytter måleren til å styre intensiteten på treningene, dvs at du bare ser underveis og i ettertid hva du har hatt i effekt, så er det ikke nødvendig med en wattmåler. Wattmåleren er bare verdt pengene dersom du følger en treningsplan. Du kan selvfølgelig sette opp en plan selv, det er ikke nødvendig å få hjelp av en trener, men dersom du hovedsakelig trener etter infallsmetoden så har wattmåleren liten treningsmessig verdi.
|
|
|
[Re: Open 1.0]
22/02/2015 18:57
|
kriss engen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har wattmåler på terrengsykkelen, raceren og rullesykkelen og synes det er svært nyttig og det gir meg god kontroll på treningsintensiteten. Jeg trener 12-18 timer pr uke og følger et treningsopplegg satt opp i samarbeid med en profesjonell trener.
Hvis du ikke benytter måleren til å styre intensiteten på treningene, dvs at du bare ser underveis og i ettertid hva du har hatt i effekt, så er det ikke nødvendig med en wattmåler. Wattmåleren er bare verdt pengene dersom du følger en treningsplan. Du kan selvfølgelig sette opp en plan selv, det er ikke nødvendig å få hjelp av en trener, men dersom du hovedsakelig trener etter infallsmetoden så har wattmåleren liten treningsmessig verdi. er i utgangspungtet ute etter ett verktøy som kan gi meg litt mer kontroll på treningen. ifjord begynte jeg og trene mer på puls enn tidligere og merket fort at formen ble bedre. så høres jo ut som om dette kan være lurt.. problemet er at jeg kun har råd til å ha det på en sykkel, så jeg er veldig usikker på hvilken det bør være. raceren har også en helstøpt karbon krank, så det eneste alternativet der er vel da wattpedaler? hvilke pedaler er det og velge mellom? kun sett på garmin vector s til 7699,-.. andre i samme prisleie?
|
|
|
22/02/2015 20:04
|
kwe
Fersking
|
Fersking
Jeg TROR det er mulig å bruke krankarmen fra MTB på racer, så Stages....?
Edit Karbon ja, det funker nok dårlig...
Redigert av kwe; 22/02/2015 20:06.
Kent
|
|
|
23/02/2015 09:56
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du ikke benytter måleren til å styre intensiteten på treningene, dvs at du bare ser underveis og i ettertid hva du har hatt i effekt, så er det ikke nødvendig med en wattmåler. Wattmåleren er bare verdt pengene dersom du følger en treningsplan. Du kan selvfølgelig sette opp en plan selv, det er ikke nødvendig å få hjelp av en trener, men dersom du hovedsakelig trener etter infallsmetoden så har wattmåleren liten treningsmessig verdi. er i utgangspungtet ute etter ett verktøy som kan gi meg litt mer kontroll på treningen. ifjord begynte jeg og trene mer på puls enn tidligere og merket fort at formen ble bedre. så høres jo ut som om dette kan være lurt.. problemet er at jeg kun har råd til å ha det på en sykkel, så jeg er veldig usikker på hvilken det bør være. raceren har også en helstøpt karbon krank, så det eneste alternativet der er vel da wattpedaler? hvilke pedaler er det og velge mellom? kun sett på garmin vector s til 7699,-.. andre i samme prisleie? Er jo en kar på salgsforumet som selger Keo wattpedaler for 6000,-, har forstått det som at disse ikke er brukt.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
27/02/2015 10:47
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Om du har bruk for en effektmåler er det bare du som kan gjøre deg en oppfatning om. Min mening er at om du har trent med et visst system en stund og føler at enda mer struktur vil være av det gode kan en effektmåler være smart. Om du sykler rundt og er blid og vil se flere tall på strava får du ikke helt ut potensialet for tusenlappene du legger ut. Med andre ord er jeg på linje med Open 1.0 her.
Spørsmålet om hvilken sykkel som bør få det er enklere. Det er den du har tenkt å sette på rulla og kjøre deg inn i din indre sone på. Om du gjør det på terrengsykkel eller racer spiller ingen rolle. Men skaffer du en effektmåler bør den brukes.
LarsB
|
|
|
|
|