Hei!
Har lenge kjørt med mine nå 10 år gamle enkle Thule takholdere som fester til underrøret på ramma. I fjor skaffa jeg Thule OutRide 561 gaffelmontert takholder til bilen fordi det føles bedre til karbonramme (Canyon Ultimate CF SLX).
Grunnen til at jeg skriver her er at gaffelen, inklusive dropouts, er helt i karbon og at QR-systemet på nevnte takholder er litt kinkig å kalibrere i.f.t. trykk. Dessuten er det som faktisk trykker mot gaffelen større enn en vanlig QR-klemme, slik at det gnager på "vortene" som skal sikre at hjulet holdes på plass hvis QRen er løs.
Opplevde min største skrekk etter en transport i sterk sidevind i fjor sommer da jeg kom hjem og så att sykkelen sto skjevt i stativet -- som delvis hade gnagd i stykker den ene "vorta" (gi meg gjerne et bedre ord for det). Og nå er jeg engstelig.
Kjenner noen igjen problemet? Forslag til løsning som kan dempe angsten ved transport? Pakninger mellom klemma og gaffelen? Gå tilbake til underrørholder (skaffe ProRide 591)? Vanskelig å motivere at det siste ikke skal være ok når man ser hvordan sykler transporteres på f.eks. WT. Andre anbefalinger?
Takk og god helg!