Zwift
|
Re: Zwift
[Re: Skogsmann]
21/10/2020 19:12
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Nå er jeg i tvil her. Elite Zumo til MacAir (2012) - Zwift - Strava: trenger jeg eller trenger jeg ikke ant+ dongle? Du trenger det ikke, men du vil ha det! De fleste opplever mer stabil tilkobling via ANT+ enn med bluetooth. Så hvis du vil slippe "dropouts" (at wattmålinga plutselig er borte og du må koble til på nytt, særdeles irriterende hvis du sykler ritt eller intervaller) vil du bruke en ANT+ dongle og en USB-skjøteledning for å få den nærmest mulig rulla... En ANT+ dongle koster jo ikke stort. Kjøp skjøteledning samtidig. Uenig i at dropout problematikken på zwift skyldes bluetooth. Dropout på zwift forekommer når man bruker companion appen som bridge. Sier ikke at det IkKE kan skje med bluetooth, men av erfaring så er det overnevnte som er problemet. Koblet via blåtann på jobb pc : aldri dropout. Endret til gaming pc hvor blåtann ikke tok i mot signaler. Ble da companion som alternativ: masse dropout. Ofte etter ca. 15 minutter i ritt. Byttet så til Apple tv og tilkobling via blåtann: Aldri dropout. Jeg opplever akkurat det anderfo skriver. Jeg kjører dum rulle med Stages, og opplevde regelmessig dropouts ved blåtanntilkopling til en splitter ny Huawei Matebook x og Zwift. Byttet så til ant+ på Stages, mens pulsbelte fortsatte med blåtann. Ingen problemer med dropouts etter det.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
22/10/2020 10:00
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Nå er jeg i tvil her. Elite Zumo til MacAir (2012) - Zwift - Strava: trenger jeg eller trenger jeg ikke ant+ dongle? Du trenger det ikke, men du vil ha det! De fleste opplever mer stabil tilkobling via ANT+ enn med bluetooth. Så hvis du vil slippe "dropouts" (at wattmålinga plutselig er borte og du må koble til på nytt, særdeles irriterende hvis du sykler ritt eller intervaller) vil du bruke en ANT+ dongle og en USB-skjøteledning for å få den nærmest mulig rulla... En ANT+ dongle koster jo ikke stort. Kjøp skjøteledning samtidig. Uenig i at dropout problematikken på zwift skyldes bluetooth. Dropout på zwift forekommer når man bruker companion appen som bridge. Sier ikke at det IkKE kan skje med bluetooth, men av erfaring så er det overnevnte som er problemet. Koblet via blåtann på jobb pc : aldri dropout. Endret til gaming pc hvor blåtann ikke tok i mot signaler. Ble da companion som alternativ: masse dropout. Ofte etter ca. 15 minutter i ritt. Byttet så til Apple tv og tilkobling via blåtann: Aldri dropout. Hver gang jeg har prøvd Bluetooth har jeg slitt med tilkoblinga og fått mye dropout. Har ikke brukt Companion-appen som bridge. Jeg har fulgt med på en god del forum og Fb-grupper ifbm. Zwift og jeg ser at det er mange andre som også har erfart mye dropout-problematikk med Bluetooth. Både de som bruker PC og de som sitter på "dingser" (Apple-TV og annet) som ikke har ANT+ og hvor det er uvanlig eller vanskelig å få koblet til ANT+. Det har ikke nødvendigvis mye å gjøre med bruk av Companion-appen som bridge, selv om mange Apple-TV-brukere har vært nødt til å gjøre dette pga begrenset antall BT-tilkoblinger (mange vil jo koble til både rulle, pulsmåler, kadens, headset, osv.). De aller fleste ser ut til å oppleve langt mer stabil tilkobling med ANT+. Det er bl.a. derfor man typisk ser dette nevnt på f.eks. Zwiftinsider.com og DCRainmaker. Det står også nevnt at hvis man opplever dropouts med ANT og ikke får forbedret det ved bruk av skjøteledning, kan det være verdt å teste BT. Det finnes jo noen enkelttilfeller hvor det har vært omvendt, av en eller annen grunn.
|
|
|
22/10/2020 10:07
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Et annet noob spørsmål om Swift. Er det virkelig noen som sitter og chatter og kommuniserer og greier mens de kjører/trener på Swift. Jeg har nok med å holde meg fast og gjennomføre. Og videre blir jeg så svett av innesykling at jeg ikke tar sjansen på å kortslutte dingsene jeg har tilknyttet.
LarsB Bruker mobilen rimelig ofte sammen med netflix o.l på rolige langturer. 3 timer + økter. Jeg skriver/chatter egentlig aldri i Zwift, men i forbindelse med lagtempo-konkurransene er det ganske heftig bruk av Discord (kommunikasjon/prating/roping med headset) for å koordinere laget, og når/hvis vi sliter med å få Discord til å funke eller hvis vi må kommunisere med andre lag, hender det at vi bruker "chatten". Det er imidlertid ganske håpløst å taste på mobilen med svette fingre...og kanskje særlig hvis man samtidig er på 80 rpm og 350W og puster tungt.
|
|
|
[Re: anderfo]
22/10/2020 16:37
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Nå er jeg i tvil her. Elite Zumo til MacAir (2012) - Zwift - Strava: trenger jeg eller trenger jeg ikke ant+ dongle? Du trenger det ikke, men du vil ha det! De fleste opplever mer stabil tilkobling via ANT+ enn med bluetooth. Så hvis du vil slippe "dropouts" (at wattmålinga plutselig er borte og du må koble til på nytt, særdeles irriterende hvis du sykler ritt eller intervaller) vil du bruke en ANT+ dongle og en USB-skjøteledning for å få den nærmest mulig rulla... En ANT+ dongle koster jo ikke stort. Kjøp skjøteledning samtidig. Uenig i at dropout problematikken på zwift skyldes bluetooth. Dropout på zwift forekommer når man bruker companion appen som bridge. Sier ikke at det IkKE kan skje med bluetooth, men av erfaring så er det overnevnte som er problemet. Koblet via blåtann på jobb pc : aldri dropout. Endret til gaming pc hvor blåtann ikke tok i mot signaler. Ble da companion som alternativ: masse dropout. Ofte etter ca. 15 minutter i ritt. Byttet så til Apple tv og tilkobling via blåtann: Aldri dropout. Hver gang jeg har prøvd Bluetooth har jeg slitt med tilkoblinga og fått mye dropout. Har ikke brukt Companion-appen som bridge. Jeg har fulgt med på en god del forum og Fb-grupper ifbm. Zwift og jeg ser at det er mange andre som også har erfart mye dropout-problematikk med Bluetooth. Både de som bruker PC og de som sitter på "dingser" (Apple-TV og annet) som ikke har ANT+ og hvor det er uvanlig eller vanskelig å få koblet til ANT+. Det har ikke nødvendigvis mye å gjøre med bruk av Companion-appen som bridge, selv om mange Apple-TV-brukere har vært nødt til å gjøre dette pga begrenset antall BT-tilkoblinger (mange vil jo koble til både rulle, pulsmåler, kadens, headset, osv.). De aller fleste ser ut til å oppleve langt mer stabil tilkobling med ANT+. Det er bl.a. derfor man typisk ser dette nevnt på f.eks. Zwiftinsider.com og DCRainmaker. Det står også nevnt at hvis man opplever dropouts med ANT og ikke får forbedret det ved bruk av skjøteledning, kan det være verdt å teste BT. Det finnes jo noen enkelttilfeller hvor det har vært omvendt, av en eller annen grunn. Ja det virker som en sammensatt problemstilling. Ironisk nok så fikk jeg tilbakemelding fra en bekjent om blåtann issue utenom bridge rett etter posten til deg.. Apple tv virker hos meg enn så lenge. Men at jeg ikke får benyttet wattpedaler og de 10 ekstra wattene de gir er jo litt stusselig i forbindelse med ritt. Men for treningen sin del er det jo ubetydelig. Fordelen med ant+ dongle for de fleste vil vel være muligheten for garmin pulsbelte man har liggende fra før.. 
|
|
|
[Re: jan erik]
23/10/2020 06:54
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Jeg opplever stabil BT-kobling via Companion appen, mens jeg har litt mer problemer med min Apple TV (som er siste / 4gen).
Min ATV (på ethernet) er plassert under TV'en, og står rett ved siden av en Orbi Mesh-satelitt samt en liten routerswitch. Den står også i nærheten av en Sonos Move. Alle disse kommuniserer på hvert sitt vis. Jeg tipper det er masse signalstøy i området, som gjør at den er lite stabil.
Redigert av Trond Vidar; 23/10/2020 06:55.
|
|
|
23/10/2020 21:06
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
1. inntrykk etter noen turer; det går ekstremt fort utfor, men desto mer tungt i motbakkene.
Nedover er en er lett oppe i 50-60 km/t+, mens det i motbakkene går ekstremt sakte i forhold til ute. Overganger fra 3-4% utforbakke til motbakke +2-3% og det stopper helt opp - veldig fort egentlig.
Er dette vanlig for alle? Er det noe feil med utstyret? Vil det endre seg over tid? (ser det er snakk om å presterer for å få bedre sykkel bl.a.) Ja, jeg vet jeg burde ha mer futt i beina, det er sammenlikningen med utendørssykling jeg sammenlikner med.
Fint om noen kunne belære en førstereismann om dette.
|
|
|
24/10/2020 05:26
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Samme bakkedynamikk har jeg notert meg.
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
[Re: Kjesk]
24/10/2020 18:03
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
1. inntrykk etter noen turer; det går ekstremt fort utfor, men desto mer tungt i motbakkene.
Nedover er en er lett oppe i 50-60 km/t+, mens det i motbakkene går ekstremt sakte i forhold til ute. Overganger fra 3-4% utforbakke til motbakke +2-3% og det stopper helt opp - veldig fort egentlig.
Er dette vanlig for alle? Er det noe feil med utstyret? Vil det endre seg over tid? (ser det er snakk om å presterer for å få bedre sykkel bl.a.) Ja, jeg vet jeg burde ha mer futt i beina, det er sammenlikningen med utendørssykling jeg sammenlikner med.
Fint om noen kunne belære en førstereismann om dette. Kort forklart, du kan ikke sammenligne zwift og ute. Er dessverre ikke mer hokus pokus enn det. På zwift blir man straffet på vekten sin på bakker >2%. Ute, så bør bakkene bli betydelig brattere for at w/kg trumfer ren watt. Zwift er lettvekternes lekestue, men god trening for oss andre også 
|
|
|
24/10/2020 19:41
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
25/10/2020 05:58
|
olechr
More than words
|
More than words
Fint om noen kunne belære en førstereismann om dette. Kort forklart, du kan ikke sammenligne zwift og ute. Er dessverre ikke mer hokus pokus enn det. På zwift blir man straffet på vekten sin på bakker >2%. Ute, så bør bakkene bli betydelig brattere for at w/kg trumfer ren watt. Zwift er lettvekternes lekestue, men god trening for oss andre også  Selv på flatene på Zwift har vekten mye å si (mer enn ute)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
25/10/2020 08:31
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Zwift er lettvekternes lekestue, men god trening for oss andre også  Ikke helt enig, for det finnes i hvert fall et unntak - starten er ikke til fordel for oss lette, det er et sant helvete for der går det så til de grader på absolutt watt.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
25/10/2020 09:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Zwift er lettvekternes lekestue, men god trening for oss andre også  Ikke helt enig, for det finnes i hvert fall et unntak - starten er ikke til fordel for oss lette, det er et sant helvete for der går det så til de grader på absolutt watt. Hadde vært enda tøffere ute. Starten er tøff for alle :-)
|
|
|
[Re: Morten DMR]
25/10/2020 17:03
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Det heter vel BMI-utfordret!
|
|
|
[Re: Morten DMR]
25/10/2020 17:03
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Edit: Dobbeltposting.
Redigert av altitude; 25/10/2020 19:10.
|
|
|
25/10/2020 18:23
|
ekken
Entusiast
|
Entusiast
Noen andre enn meg som ikke ser tidene til kjentfolk (following fanen) på segmenter i strava når man har vært på zwift tur?
|
|
|
25/10/2020 18:40
|
HåvardE
Entusiast
|
Entusiast
Fint om noen kunne belære en førstereismann om dette. Kort forklart, du kan ikke sammenligne zwift og ute. Er dessverre ikke mer hokus pokus enn det. På zwift blir man straffet på vekten sin på bakker >2%. Ute, så bør bakkene bli betydelig brattere for at w/kg trumfer ren watt. Zwift er lettvekternes lekestue, men god trening for oss andre også  Dette er faktisk feil. I bakker gjelder W/kg uavhengig av vekt. En tyngre rytter vil faktisk klatre litt fortere enn en lett ved lik W/kg. På flatene taper en lett rytter mye ved samme W/kg. Edit: Referanse: http://www.olympum.com/sports/impact-of-weight-on-zwift/H
Redigert av HåvardE; 25/10/2020 18:43.
|
|
|
[Re: olechr]
25/10/2020 19:50
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Zwift er lettvekternes lekestue, men god trening for oss andre også  Ikke helt enig, for det finnes i hvert fall et unntak - starten er ikke til fordel for oss lette, det er et sant helvete for der går det så til de grader på absolutt watt. Hadde vært enda tøffere ute. Starten er tøff for alle :-) Ikke uenig i det, men draft-effekten i Zwift er større enn ute, så å miste tetgruppe er aldri et tema. Det føler jeg er mye verre enn ute. Double-draft er jo opplagt enda verre...
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
25/10/2020 19:54
|
olechr
More than words
|
More than words
Zwift er lettvekternes lekestue, men god trening for oss andre også  Ikke helt enig, for det finnes i hvert fall et unntak - starten er ikke til fordel for oss lette, det er et sant helvete for der går det så til de grader på absolutt watt. Hadde vært enda tøffere ute. Starten er tøff for alle :-) Ikke uenig i det, men draft-effekten i Zwift er større enn ute, så å miste tetgruppe er aldri et tema. Det føler jeg er mye verre enn ute. Double-draft er jo opplagt enda verre... Enig. Driften på Zwift håper jeg de gjør noe med. Et stort felt går alt for fort bare fordi feltet er stort. Håper dette blir rettet på slik at bruddforsøk kan bli en mer naturlig del av Zwift.
|
|
|
26/10/2020 10:05
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Ikke uenig i det, men draft-effekten i Zwift er større enn ute, så å miste tetgruppe er aldri et tema. Det føler jeg er mye verre enn ute. Double-draft er jo opplagt enda verre... Enig. Driften på Zwift håper jeg de gjør noe med. Et stort felt går alt for fort bare fordi feltet er stort. Håper dette blir rettet på slik at bruddforsøk kan bli en mer naturlig del av Zwift. Selv påstår Zwift at "double draft" skal være det som likner mest på sånn det funker utendørs: https://zwiftinsider.com/double-draft/Regardless, the important takeaway here is that double draft mode is meant to mimic real-world draft physics, whereas the “standard” Zwift draft only gives you a portion of the typical IRL drafting benefit.
|
|
|
[Re: ekken]
26/10/2020 10:08
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Noen andre enn meg som ikke ser tidene til kjentfolk (following fanen) på segmenter i strava når man har vært på zwift tur? Ser det ikke der helt med en gang, men etter noen minutter eller timer dukker det opp. Det blir tidligere synlig i nettleseren enn i appen, tror jeg. Av og til er i hvert fall following-fanen usynlig i appen men lett å finne i nettleseren...
|
|
|
26/10/2020 10:42
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Fint om noen kunne belære en førstereismann om dette. Kort forklart, du kan ikke sammenligne zwift og ute. Er dessverre ikke mer hokus pokus enn det. På zwift blir man straffet på vekten sin på bakker >2%. Ute, så bør bakkene bli betydelig brattere for at w/kg trumfer ren watt. Zwift er lettvekternes lekestue, men god trening for oss andre også  Tenkte jeg måtte teste ut dette, og gikk fra å være en røslig kar til å bli en fjær ved hjelp av noen tastetrykk i brukerprofilen min. At det antakelig kunne føles annerledes da, men det hjalp ingenting følte jeg! Back to basic! :-)
|
|
|
[Re: Kjesk]
26/10/2020 11:09
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hva slags W og W/kg ligger du på når du opplever at små motbakker på 2-3% bremser deg veldig fort? Kanskje du bare må sykle litt mer på Zwift i ulike typer terreng til du får en "følelse" av hvordan ting funker der. Sykle litt sammen med Coco Cadence eller Diesel Dan ("pacer bots" i Watopia) for å se om din avatar oppfører seg veldig annerledes enn de andre. Har du prøvd litt ulike innstillinger av "trainer difficulty" for å se om en passer bedre med sånn du opplever virkeligheten? 
|
|
|
[Re: anderfo]
26/10/2020 12:48
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Har du prøvd litt ulike innstillinger av "trainer difficulty" for å se om en passer bedre med sånn du opplever virkeligheten?  Den funksjonen har jeg funnet ganske avgjørende for min egen opplevelse - spesielt etter at jeg fikk meg ergometersykkel med innebygd climb funksjon. Default verdien på 50% jevner ut alle kuler og bakker og jeg har landet på at 90% oppleves best for min del.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
[Re: Natier]
27/10/2020 13:06
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Har du prøvd litt ulike innstillinger av "trainer difficulty" for å se om en passer bedre med sånn du opplever virkeligheten?  Den funksjonen har jeg funnet ganske avgjørende for min egen opplevelse - spesielt etter at jeg fikk meg ergometersykkel med innebygd climb funksjon. Default verdien på 50% jevner ut alle kuler og bakker og jeg har landet på at 90% oppleves best for min del. Nesten flaut å spørre om det - vet jeg har sett det et sted - men hvor finner jeg dette?
|
|
|
31/10/2020 07:31
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Er det forskjellige versjoner av Zwift? jeg og en kamerat har 2 forskjellige startsider. Der man velger hva man skal sykle har han ett felt som heter sykle med venner hvor kun de han er venner med kommer opp mens hos meg står det sykle med andre og da får jeg opp alle som er pålogget
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
31/10/2020 20:30
|
rocketscientist
Entusiast
|
Entusiast
Hvilke erfaringer har dere med å bruke wattpedaler, i stedet for rullewatt, i ritt? Har en Tack Flux, og syns det er sjukt tungt å henge med feltet når det flater ut etter bratte bakker. Er 81 kg, med FTP på 290 og veksler litt mellom B og C, avhengig av dagsform.. Føles rett og slett som om rulla ikke responderer kjapt nok, når jeg prøver å catche opp.
Kan det ha noe for seg å bruke pedalwatten (Vector 2s), eller har dette andre ulemper mhp responstid, etc? Eller er dette bare mentalt, så jeg må være mer "på" når vi kommer over toppen?
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
|
|
|
[Re: rocketscientist]
31/10/2020 20:37
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvilke erfaringer har dere med å bruke wattpedaler, i stedet for rullewatt, i ritt? Har en Tack Flux, og syns det er sjukt tungt å henge med feltet når det flater ut etter bratte bakker. Er 81 kg, med FTP på 290 og veksler litt mellom B og C, avhengig av dagsform.. Føles rett og slett som om rulla ikke responderer kjapt nok, når jeg prøver å catche opp.
Kan det ha noe for seg å bruke pedalwatten (Vector 2s), eller har dette andre ulemper mhp responstid, etc? Eller er dette bare mentalt, så jeg må være mer "på" når vi kommer over toppen?
Er nok ikke responstiden det står på, men hvis du ikke har gjort det sjekk at rulle og pedaler viser ca det samme. Analyseverktøyet i Zwiftpower er bra.
|
|
|
31/10/2020 21:27
|
rocketscientist
Entusiast
|
Entusiast
Har pedalwatten på Edge 520'en, og rullewatten i Zwift. Snittwatten er det som regel ikke mer enn 2-5 watt i avvik på, men må innrømme at jeg ikke har hatt full fokus på evt differanse mellom dem akkurat når dette "problemet" oppstår.
Men da bør det ikke være noe i veien for, å, bruke pedalene på neste ritt? Dongle er på tur i posten.
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
|
|
|
[Re: rocketscientist]
01/11/2020 10:11
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Har pedalwatten på Edge 520'en, og rullewatten i Zwift. Snittwatten er det som regel ikke mer enn 2-5 watt i avvik på, men må innrømme at jeg ikke har hatt full fokus på evt differanse mellom dem akkurat når dette "problemet" oppstår.
Men da bør det ikke være noe i veien for, å, bruke pedalene på neste ritt? Dongle er på tur i posten. Hvis du bruker pedaler vil vel ikke rulla justere seg etter terrenget? Selv har jeg den gamle fortius rulla fra tacx og siden det ikke er smart rulle bruker jeg sloope mod og watt pedaler. Eller kan du koble zwift med både pedaler og rulle hvis du har en smart rulle?
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
01/11/2020 10:14
|
olechr
More than words
|
More than words
Men da bør det ikke være noe i veien for, å, bruke pedalene på neste ritt? Dongle er på tur i posten. Hvis du bruker pedaler vil vel ikke rulla justere seg etter terrenget? Selv har jeg den gamle fortius rulla fra tacx og siden det ikke er smart rulle bruker jeg sloope mod og watt pedaler. Eller kan du koble zwift med både pedaler og rulle hvis du har en smart rulle? Jo det er ikke noe problem. Man sette pedalene som wattkilde og rulla som kontrollerer. Mange som gjør det slik.
|
|
|
|
|