Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

import og beregning av MVA

import og beregning av MVA #1925706 20/02/2015 06:50
M
maple Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Eg har kjøpt eit par ski frå utlandet. I tilsendt tolldeklarasjon er MVA beregna for eit beløp som er høgare enn det beløpet eg faktisk betalte for skia. Skia er nye, vart kjøpt i butikk og kvittering med salgsbeløp er lagt ved fortollingspapira. I protokollen er det ført inn fakturert beløp (inkl frakt) og valuta og ein omrekningskurs. Ved hjelp av dette kjem ein fram til verdien x på varen. Så følger ein rubrikk kalt statistisk verdi, kor beløpet y er fylt inn. Beløpet (x + y) blir så nytta som grunnlag for berekning av MVA.

Skumma raskt gjennom reglane for fortolling, men kan ikkje forstå at eit par nye ski kjøpt i butikk skal kvalifisere til eit påslag i verdien. Nokon som veit? Har importert både ski og syklar fleire gonger tidlegre men aldri opplevd akkurat dette før.

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1925720 20/02/2015 07:43
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Tja, vill gjetting er at transportør eller butikk har en form for forsikring av varetransporten og at det er det du momser ekstra av?

iq
Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1925725 20/02/2015 07:58
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg skjønner ikke helt. Er y et rent påslag på det utregnede beløpet, eller en alternativ beregning av varens verdi+frakt*kurs?

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1925727 20/02/2015 08:01
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg kan legge til at det er mange som har erfaring med at norske DHL opererer med verdier på varen som er ren gjetning selv om fraktpapirene inneholder faktura. Det har faktisk vært så ille at jeg skyr butikker som kun sender med DHL (ikke tyske DHL som håndteres av Bring/Posten).

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1925730 20/02/2015 08:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Dette er bare tull, og det må du klage på. Det er flere som har opplevd at DHL har lagt til en sånn "statistisk verdi", som bare er lureri, så lange varens tollverdi og fraktkostanden (som forøvrig DHL burde ha kontroll på selv) er listet på pakkseddelen og denne er synlig på pakken (som også DHL burde ha kontroll på, siden det er de som er transportøren.)

Noen burde også klage til forbrukerrådet om dette snart.

Heldigvis har jeg ikke opplevd dette selv.

Re: import og beregning av MVA [Re: Stein] #1925826 20/02/2015 10:13
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
Dette er bare tull, og det må du klage på. Det er flere som har opplevd at DHL har lagt til en sånn "statistisk verdi", som bare er lureri, så lange varens tollverdi og fraktkostanden (som forøvrig DHL burde ha kontroll på selv) er listet på pakkseddelen og denne er synlig på pakken (som også DHL burde ha kontroll på, siden det er de som er transportøren.)

Noen burde også klage til forbrukerrådet om dette snart.

Heldigvis har jeg ikke opplevd dette selv.

Enig, jeg fatter ikke hvorfor de gjør det. Hører aldri om tull fra andre. Jeg ser kun tre mulige forklaringer:

1. De er inkompetente og klarer ikke å finne en lapp på forsendelsen.
2. De er late og gidder ikke sjekke lappen.
3. De er kjeltringer og skummer fløten av differansen mellom beløpet de krever og det reelle beløpet.

Jeg heller mot 1. eller 2. Send en mail med spørsmål om hvofor de opererer med fantasiverdier. Om de ikke svarer skikkelig bør vi samle en gjeng som har opplevd det og finne noen i forbrukerpressen som vil ta saken.

Forresten, var papirene festet på utsiden av pakken? Mulig de har en policy om at alt må være på forsiden, eller noe slikt?

Re: import og beregning av MVA [Re: jens fredrik] #1925850 20/02/2015 10:42
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: jens fredrik

Forresten, var papirene festet på utsiden av pakken? Mulig de har en policy om at alt må være på forsiden, eller noe slikt?

Kan være, men da burde de kunne ta tak i det når de mottar/registrerer pakken. De har jo hatt den på hele reisen.

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1925855 20/02/2015 10:52
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Jeg har opplevd dette hos DHL, jeg skrev de en krass mail med korrekt regnestykke, betalte inn det som var riktig og hørte aldri et pip fra de.

Re: import og beregning av MVA [Re: vehe] #1925864 20/02/2015 10:56
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Jeg mistenker at de spekulerer litt i dette, og at de benytter en "statistisk verdi" som gjør at den ekstra summen man må punge ut er så liten at de færreste orker å gjøre noe annet enn å bare betale noen ekstra tiere.

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1925869 20/02/2015 11:02
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Da jeg bestilte ramme fra On-One nylig, og fant ut at den skulle gå med DHL (som strengt tatt er bedre enn PDP som de brukte inntil nylig), var jeg klar over at enkelte hadde blitt utsatt for dette, og sørget for å ta bilder av pakken med synlig pakkseddel der tollverdien og fraktkostnaden kunne leses, før jeg pakket opp, så jeg hadde noe å slå i bordet med dersom de kom trekkende med "statistisk verdi" når fakturaen deres kom. Kanskje en grei forholdsregel å ta når man får DHL-pakker?

Re: import og beregning av MVA [Re: Stein] #1925965 20/02/2015 13:05
mogens Offline
Besatt
Besatt
Da jeg bestilte ramme fra On-One nylig, og fant ut at den skulle gå med DHL (som strengt tatt er bedre enn PDP som de brukte inntil nylig), var jeg klar over at enkelte hadde blitt utsatt for dette, og sørget for å ta bilder av pakken med synlig pakkseddel der tollverdien og fraktkostnaden kunne leses, før jeg pakket opp, så jeg hadde noe å slå i bordet med dersom de kom trekkende med "statistisk verdi" når fakturaen deres kom. Kanskje en grei forholdsregel å ta når man får DHL-pakker?

De pleier slenge på et klistremerke på pakken der det står at den må forbli uåpnet inntil man har mottatt momsfakturaen. Det har jeg aldri brydd meg med, men jeg har tatt vare på originalemballasjen inntil fakturaen har ankommet, just in case. Det vil si, enkelte ganger har jeg bestilt for under momsgrensen fra CRC når de har hatt fraktfri-kampanje, og de har sendt med DHL - og da kommer det jo ingen momsfaktura.

Har flere ganger fått DHL-pakker fra CRC med for høy statistisk verdi, men differansen har vært for liten til at jeg har orket å ta bryet med å klage.
Siste pakken jeg fikk fra Wiggle kom også med DHL, og der så det ut til at de hadde klart å få verdien riktig (1500 kr burde stemme noenlunde med 130GBP). Men det står også der på momsfakturaen "statistisk verdi".

Re: import og beregning av MVA [Re: mogens] #1925967 20/02/2015 13:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: mogens

De pleier slenge på et klistremerke på pakken der det står at den må forbli uåpnet inntil man har mottatt momsfakturaen.

Det fikk jeg en gang også, og da ringte jeg dem, for man kan ryke på en smell dersom man tar i bruk varer før de er fortollet. ...Men det er bare det som er poenget: Varen må være fortollet, og det er den som regel lenge før du får både pakke og faktura. Det var greit å få det bekreftet på telefon, dog.

Sånt er mer aktuelt for bedrifter som skal selge varer videre, og der kanskje DHL ikke er den som fortoller.

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1926052 20/02/2015 17:55
M
maple Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Høres ut som eg skal ta tak i dette ja. Dei må iallfall ha ein j** god grunn for det påslaget.

Heile saken blir ikkje mindre irriterande/mistenkelig av at pakken har liggi i tollen i ei heil veke no. På onsdag fekk eg epost med fortollingsprotokollen (kor fakturaen frå selgar var vedlagt), og denne var datert på mandag. Likevel har dei ikkje frigitt pakken frå tollkontoret enno, så kva dei surrer med må no gudane vite. Kan ikkje seie eg får spesielt godt inntrykk av transportøren etter dette iallfall

Pakken er sendt med UPS

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1926342 21/02/2015 20:03
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Før du hudfletter en stakkar hos UPS, har du sjekket at du bruker samme valutakurs som UPS har brukt? De skal bruke valutakursene tollvesenet oppgir på sine sider. De er satt for perioder av gangen, så om valutakursen endrer seg fra tollvesenet setter kursen til du regner om vil dere få forskjellige beløp i NOK. Nå om dagen er jo valutamarkedet helt kokos, så det kan utgjøre en del kroner.

Her er kursene:
http://www.toll.no/no/tjenester/omregningskurser/

Der kan man også sjekke historiske kurser og se om vekslekursproblematikken skapte problemet.

Redigert av jens fredrik; 21/02/2015 20:24. Rediger grunn: Link
Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1926360 21/02/2015 20:32
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da fikk jeg en regning fra DHL.

Mottok en vare fra Kina som hadde verdi under de berømte 350 kr. Men sikkert siden DHL egentlig ikke hadde noe grunn til å fakturere, så la de på en statistisk verdi på 650 kr, så moms ut i fra den summen, pluss vanlig gebyr, og i tillegg et tilleggsgebyr som ikke er begrunnet.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: import og beregning av MVA [Re: jens fredrik] #1926445 22/02/2015 08:48
M
maple Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Før du hudfletter en stakkar hos UPS, har du sjekket at du bruker samme valutakurs som UPS har brukt?

Ja det hadde jo vore mildt sagt litt flaut viss det var det som var problemet:-)

Men nei: omrekningskursen er oppgitt på fakturaen. Beløpet som blir brukt som MVA-grunnlag er (fakturert beløp i euro x omrekningskurs) + statistisk verdi. Alle desse tre beløpa er oppgitt i dokumenta eg har motteke, så det er enkelt å rekne seg frm til korleis dei har tenkt

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1926490 22/02/2015 12:34
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Hæh? Har de statistisk verdi i tillegg? Det henger jo ikke på greip.

Det nærmeste jeg kom en definisjon er fra SSB sin statistikk hvor tollvesentet rapporterer statistisk verdi:
http://www.ssb.no/a/metadata/conceptvariable/vardok/2986/nb

De skriver:
Statistisk verdi for varer skal angis CIF(Cost, insurance, freight) ved import, dvs verdi skal omfatte varekostnader, forsikring og frakt til norsk grense.

Man skal altså legge fraktkostnader til varebeløpet, var det inkludert i det fakturerte beløpet i Euro? Hvis ja, så har de driti seg ut. Hvis nei, så har de teknisk sett gjort det riktig ved å legge til fraktkostnad som det også skal beregnes mva. av.

Re: import og beregning av MVA [Re: jens fredrik] #1926494 22/02/2015 12:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hæh? Har de statistisk verdi i tillegg? Det henger jo ikke på greip.

Nei, det er jo nettopp poenget. ICON_SMILE

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1926501 22/02/2015 12:59
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Begrepsbruken deres er dust. De kan ikke legge til noe som egentlig er hele summen... Jeg gjetter at de har "gjettet" på en fraktverdi om den ikke var oppgitt på pakken. Var en tråd om dette tidligere i år.

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1926502 22/02/2015 13:01
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Flere har som sagt fortalt om at mva har blitt beregnet ut fra en statistisk verdi selv om tollverdi og frakt har vært tydelig merket på (pakkseddelen på) pakken, så dette er rett og slett lureri.

Re: import og beregning av MVA [Re: Stein] #1926510 22/02/2015 14:07
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Flere har som sagt fortalt om at mva har blitt beregnet ut fra en statistisk verdi selv om tollverdi og frakt har vært tydelig merket på (pakkseddelen på) pakken, så dette er rett og slett lureri.

Hvis alt virkelig er oppgitt på pakken er det jo helt drøyt å ha en slik praksis. Jeg ville betalt riktig beløp og bestridt kravet. Det som er helt bajas er at de driver på slikt med saker som egentlig er under fraktgrensen og frakten ikke er oppgitt fordi den var gratis. Da ender man ikke bare med litt ekstra moms, men med en masse gebyrer man egentlig skulle sluppet.

Noen må ta tak i det og avklare hvem som har ansvaret. Burde ikke DHL ha etterspurt dokumentasjon på fraktkostnader i stedet for å drive gjettelek? Nå ser det ut til at UPS kjører samme regla, så det begynner å bli tynt med selskaper å bruke...

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1926513 22/02/2015 14:12
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
En ting til, er det lureri de bevisst tjener penger på, eller er det bare latskap de ikke tjener på? For at de skal tjene penger på det må de rapportere én verdi til deg og en helt annen til tollvesenet, altså at de må vite den reelle verdien som de betaler moms for og en fantasiverdi som de fakturerer kunden. Det ser jeg på som lite sannsynlig, siden det er så simpel svindel at et stor selskap aldri ville giddet å risikere omdømmet på det.

Jeg tipper at det handler om at de har følgende rutiner:
- Se kjapt på lappen uten å ta ut hele dokumentasjonen.
- Om fraktkostnaden er null eller mangler gjetter man på en høy verdi for å slippe at tollvesenet mistenker deg for snusk.
- Gi faen i at verdien blir for høy, siden det er kunden som betaler uansett.

På denne måten sikrer man seg at det ikke blir trøbbel med tollvesenet, samtidig som man slipper å lese på papirene og fortollingen går fort.

Det er uansett megaslepphendt arbeid. Er de seriøse må de etterspørre dokumentasjon fra kunden.Om kunden ikke gidder og heller vil ha varen raskt kan kunden si fra om det og ta regningen for det.

Noen forbrukerfolk (Forbrukerrådet eller presse) bør ta tak i dette.

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1926860 23/02/2015 11:35
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Kjøpte for en stund siden en ramme fra On One. De glemte å sende med bakdemperen, og jeg har betalt mva for den handelen. Fikk ettersendt bakdemperen, og nå vil DHL at jeg skal betale mva for den sendingen. Jeg har sendt de mail og sagt at dette ikke er aktuelt. Fikk svar etter 3 uker at dette er noe jeg må ta med tollvesenet og at jeg må betale.

Har dere noen forslag til hva jeg bør gjøre?

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1926872 23/02/2015 12:03
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Her har nok DHL sitt på det tørre, dersom On-One ikke har dokumentert at enne varen har blitt fortollet tiligere, eller tilsvarende, og bare deklarert tollverdi på demperen. Hvilken tollverdi sto det på pakken?

Jeg tpper du må skaffe til veie dokumentasjo fra On-One på hendelsesforløpet, og så få refundert beløpet fra tollvesenet. Gebyret til DHL vet jeg ikke om det er noe å gjøre med, men du kan jo prøve å ta opp diskusjonen med dem og On-One.

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1926978 23/02/2015 16:48
M
maple Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Det er mulig det er verdien av frakten som er angitt som statistisk verdi (beløpet er på kr 390,- så det stemmer forsåvt ok med framt av eit par ski frå tyskland til norge). Det går ikkje fram av fakturaen frå selgar at frakten var inkludert. Synes dette er sleipt, for eg har jo på ein måte betalt frakten gjennom at dette er ein del av butikkens kostnader som dei har lagt inn i sitt faste påslag mellom innkjøp og utsalg. Mulig eg må skaffe dokumentasjon frå butikken på at frakt var inkludert før eg går videre med dette?

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1926979 23/02/2015 16:51
M
maple Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
takker forøvrig for mange gode innspill!

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1927004 23/02/2015 18:29
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: maple
Det er mulig det er verdien av frakten som er angitt som statistisk verdi (beløpet er på kr 390,- så det stemmer forsåvt ok med framt av eit par ski frå tyskland til norge). Det går ikkje fram av fakturaen frå selgar at frakten var inkludert. Synes dette er sleipt, for eg har jo på ein måte betalt frakten gjennom at dette er ein del av butikkens kostnader som dei har lagt inn i sitt faste påslag mellom innkjøp og utsalg. Mulig eg må skaffe dokumentasjon frå butikken på at frakt var inkludert før eg går videre med dette?

Du må nok søke refusjon fra tollvesenet. At gratisfrakt ikke er oppgitt og at DHL legger det til er en kjent sak. Visste ikke at UPS også gjør det.

Re: import og beregning av MVA [Re: maple] #1927110 23/02/2015 23:28
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Har DHL (eller UPS) prøvd seg igjen (eller rotet) --> Ta det konkret opp med DHL
Det er ingen grunn til at du skal ta jobben med å rydde opp i dette vis à vis tollvesenet og i tillegg betale ekstra gebyrer til den speditøren som roter (prøver seg)

Har derimot leverandørenen rotet (enten ved å ikke ha sendt med alt som skulle med i samme pakke, oppgitt feil beløp el.) --> Ta dette med leverandøren og søk deretter refusjon fra tollvesenet
I slike tilfeller har speditøren sitt på det tørre.

Har som flere andre her hatt dito episoder med DHL og har konsekvent rettet tilsendt faktura til riktig beløp og betalt inn dette (innen angitt betalingsfrist)
Har deretter sendt DHL et brev og gjort oppmerksom på at det har blitt gjort en feil og at riktig beløp er blitt innbetalt, samt at det overskytende (som de har fakturert for mye) er et omtvistet krav som ikke kan tvangsinndrives.
Har fungert fint så langt :-)
Men det er jo dritt irriterende å måtte gjennom denne prosessen gang etter gang.

Re: import og beregning av MVA [Re: towi] #1927124 24/02/2015 06:49
gare Offline
More than words
More than words
DHL`s praksis omtales også på Dinside.no

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: import og beregning av MVA [Re: gare] #1927136 24/02/2015 07:19
M
maple Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: gare
DHL`s praksis omtales også på Dinside.no

Særdeles oppklarande

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support