Sist tur i marka klarte jeg faktisk å punktere med ca 3,5 PSI med original slange på Mammut F3 med Lou. Fant ut at det ikke var slangebitt men gamle gjørmepartikler som sannsynligvis kom inn gjennom felghullene i høst. Glad jeg hadde med en Maxxis DH-slange, men denne viste seg å være elendig som reserveslange. Ved ca 4-5 PSI klarte den ikke å presse kanttråden til felgkanten. Da jeg hadde 2 km igjen til jeg var hjemme, klarte jeg å rive av ventilen fra slangen i en bratt knekker.
Noen som har tips til reserveslange som fyller 4,8" dekk bedre uten å måtte pumpe opp til over 20 PSI først?
Ser at Surly Ultra Light 26 x 3.0 - 4.8 er på 310g. Ser også at Maxxis og Schwalbe har kommet med fatbike-spesifikke slanger. Ønsker selvsagt lett, men må være sikker slange.
Har ikke lenger med meg ekstra slange på tur. Har med meg reperasjonskit for dekk og ekstra guffe. Vis jeg skulle være uheldig å lage hull eller sprekk som ikke guffe tetter. Mye enklere å reparere dekk enn å putte inn slange. Når en kjører slangeløst. Og det går fortere.
Har ikke lenger med meg ekstra slange på tur. Har med meg reperasjonskit for dekk og ekstra guffe. Vis jeg skulle være uheldig å lage hull eller sprekk som ikke guffe tetter. Mye enklere å reparere dekk enn å putte inn slange. Når en kjører slangeløst. Og det går fortere.
Hvilket repkit bruker du? Og hvordan funker det i praksis ute i felten? Jeg tenker da på gjørme og annen dritt som gjør slangeløstlivet surt.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Det er OK helt til du får ei flenge i sida på dekket. Fatbikedekk har stort sett veldig tynne sidevegger, ved litt røff sykling i steinete terreng kan det være fort gjort å få ei flenge. Neppe så stor risk på vinteren (må evt. være fra skistaven til en hissig skiløper), men på barmark ville jeg alltid hatt med slange uansett. Vanlige 26" slanger til fatbike vil jeg IKKE anbefale, spesielt ikke på 4,8" dekk. Q-tubes/Kenda DH fungerer fint til disse, evt. ville jeg prøvd Surly sin nye Ultralight. 300 + gram er litt vekt, men da vet du at ting vil fungere - den er laga for å brukes i 4,8" dekk.
Hvilket repkit bruker du? Og hvordan funker det i praksis ute i felten? Jeg tenker da på gjørme og annen dritt som gjør slangeløstlivet surt.
Det er det som er fint med repkit. Man heller på litt veske fra drikkeflasken. Vis det er gjørme/ ymse ting rundt hull/sprekk. Lar dekket sitte på hjulet, ikke noe guffesøl, som da man tar av dekk. Så borrer man sprekken rund og setter inn en plugg, som er full av lim. Fortsatt guffe igjen, bare å sykle videre. Kan være et problem med flenge i sideveggene, som Krankdrev beskriver. Dette settet er det jeg har
Ha alltid med en slange, for plutselig kan en tubeless ventilen ryke, flenge i dekkside, etc. Jeg har med en 210g slange som fyller 4.8 på 100 uten problemer (ikke 13F). Kun når jeg er på Kold Kutter sykkelen at jeg ikke har med slange, for den ville kjapt fått 240 hull..
Her er Rørleggern sitt kit in action, på sykkelen til nettopp Rørleggern, etter at en lumsk , skarp stein som stod rett opp av isen kuttet seg gjennom:
Se der ja. Veldig enkelt å holde kamera. Når man er på tur med dyktige syklister ;-) Dette skjedde faktisk på første turen etter at kittet ble kjøpt inn. Var Eirikm som rådet meg til det. Og det høres fornuftig å ha med slange også.
Vanlige 26" slanger til fatbike vil jeg IKKE anbefale, spesielt ikke på 4,8" dekk. Q-tubes/Kenda DH fungerer fint til disse, evt. ville jeg prøvd Surly sin nye Ultralight. 300 + gram er litt vekt, men da vet du at ting vil fungere - den er laga for å brukes i 4,8" dekk.
Ok, høres ut som om Q-tubes og Surly Ultra Light er sikre alternativer ved 4,8" dekk på 100 mm felger. Er det nødvendig å blåse opp Surly sin slange på forhånd før man tar den med? Og hvor mye veier Q-tubes?
Vanlige 26" slanger til fatbike vil jeg IKKE anbefale, spesielt ikke på 4,8" dekk. Q-tubes/Kenda DH fungerer fint til disse, evt. ville jeg prøvd Surly sin nye Ultralight. 300 + gram er litt vekt, men da vet du at ting vil fungere - den er laga for å brukes i 4,8" dekk.
Ok, høres ut som om Q-tubes og Surly Ultra Light er sikre alternativer ved 4,8" dekk på 100 mm felger. Er det nødvendig å blåse opp Surly sin slange på forhånd før man tar den med? Og hvor mye veier Q-tubes?
Jeg har ikke pleid å blåse opp Q-tubes på forhånd heller, og med Surly burde det ihvertfall ikke være nødvendig. Spørs litt hvilken pumpe man bruker, jeg har en Leyzyne mini "gulvpumpe" i HV (high volume) utgave, ikke noe problem å få pumpa opp en Q-tubes slange ute i felten med den.
Stor Co2 patron (24 gram) er nok til å fylle opp et 4,8" dekk til greit snøtrykk, mulig med noen ekstra pump i tillegg alt ettersom hvor mye luft du ønsker å ha i dekka. På sommeren må du nok pumpe litt mer, men med mindre man har 100mm felger er det egentlig like greit å bruke 4" dekk sommerstid, da er det litt mindre volum som skal fylles opp.
Hadde dobbelpunktering første våren jeg sykla tjukkas, da var det bare å finne fram lappesaker, minipumpe og masse tålmodighet....