Ny pendler/allround-sykkel
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: skubisan]
19/02/2015 21:52
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Som en kommentar må jeg si at det ser ut til at de "norske" sykkelmerkene (Diamant, White, Everest osv..) ser ut til å sove i timen her. Det ligger i sakens natur at husmerkene - som bare setter sine dekaler på rammesett utviklet av andre - henger noen år etter de innovative produsentene. Men det må man for all del ikke si høyt. Har gjort den tabben i et par tråder. Blir alltid rabalder Det segmentet vi diskuterer her og forsåvidt også grusracere er jo i prinsippet det samme som de gode gamle turracerene eller sportive på fransk som vel var ganske markedsledende på 70 og 80-tallet. Men med terrengsykkelbølgen på starten av 90-tallet så forsvant alle fornuftige sykler fra butikkene i 15 år. Jeg synes Black Orlov/Union-serien fra Diamant var et av de første lyspunktene i mainstream markedet men de har vel tapt seg litt de siste årene kanskje. Ja det stemmer jo det, syklet selv rundt på en av turracer i studietiden, den var fin og praktisk den. Man kan jo si at her i Norge er det hybrid/tursykkel med flatt styre som dekker dette behovet i markedet, så kanskje det tross alt ikke er så stort marked for tilsvarende med bukkehornstyre.
|
|
|
[Re: EirikS]
19/02/2015 22:07
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Som en kommentar må jeg si at det ser ut til at de "norske" sykkelmerkene (Diamant, White, Everest osv..) ser ut til å sove i timen her. Det ligger i sakens natur at husmerkene - som bare setter sine dekaler på rammesett utviklet av andre - henger noen år etter de innovative produsentene. Men det må man for all del ikke si høyt. Har gjort den tabben i et par tråder. Blir alltid rabalder Det segmentet vi diskuterer her og forsåvidt også grusracere er jo i prinsippet det samme som de gode gamle turracerene eller sportive på fransk som vel var ganske markedsledende på 70 og 80-tallet. Men med terrengsykkelbølgen på starten av 90-tallet så forsvant alle fornuftige sykler fra butikkene i 15 år. Jeg synes Black Orlov/Union-serien fra Diamant var et av de første lyspunktene i mainstream markedet men de har vel tapt seg litt de siste årene kanskje. Ja det stemmer jo det, syklet selv rundt på en av turracer i studietiden, den var fin og praktisk den. Man kan jo si at her i Norge er det hybrid/tursykkel med flatt styre som dekker dette behovet i markedet, så kanskje det tross alt ikke er så stort marked for tilsvarende med bukkehornstyre. Får litt inntrykk av at "CX er den nye hybriden". Har iallfall sett veldig mange som har syklet CX som pendle/treningssykkel nå i høst og vinter - inkludert meg selv ;-) Kjøpte en Cannondale CaadX Tiagra i høst, og spanderte på meg et ekstra hjulsett for piggdekk, for å slippe å bytte dekk. Sykkelsenteret her i Bergen took inn CaadX i bøtter og spann nå på høsten, og virker som de har solgt bra unna på dem.
|
|
|
[Re: mogens]
19/02/2015 22:18
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Får litt inntrykk av at "CX er den nye hybriden". Har iallfall sett veldig mange som har syklet CX som pendle/treningssykkel nå i høst og vinter - inkludert meg selv ;-) Kjøpte en Cannondale CaadX Tiagra i høst, og spanderte på meg et ekstra hjulsett for piggdekk, for å slippe å bytte dekk. Sykkelsenteret her i Bergen took inn CaadX i bøtter og spann nå på høsten, og virker som de har solgt bra unna på dem.
Ja, men jeg tror for mange som velger CX ville det optimale være litt modifiserte allroundversjoner som f.eks GT Grade, Fuji Tread 1.0, Giant Revolt og lignende. Dvs. typisk hydrauliske skivebremser, 28-35mm asfaltdekk og litt endret giring.
|
|
|
19/02/2015 22:32
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Får litt inntrykk av at "CX er den nye hybriden". Har iallfall sett veldig mange som har syklet CX som pendle/treningssykkel nå i høst og vinter - inkludert meg selv ;-) Kjøpte en Cannondale CaadX Tiagra i høst, og spanderte på meg et ekstra hjulsett for piggdekk, for å slippe å bytte dekk. Sykkelsenteret her i Bergen took inn CaadX i bøtter og spann nå på høsten, og virker som de har solgt bra unna på dem.
Ja, men jeg tror for mange som velger CX ville det optimale være litt modifiserte allroundversjoner som f.eks GT Grade, Fuji Tread 1.0, Giant Revolt og lignende. Dvs. typisk hydrauliske skivebremser, 28-35mm asfaltdekk og litt endret giring. CX-modeller som CaadX er nok designet vel så mye for pendling/allround-bruk som for konkurranse, med bl.a. feste for bagasjebrett og to flaskestativ, og levert med 35mm asfaltvennlige semislicks. Cannondale skriver selv om disse: "With its mix of high performance and durability, CAADX is perfect for cyclocross racers, fast commuters, winter training, or general rough-road riding." Selv valgte jeg å modifisere den for litt lettere utveksling: Byttet ut 36-klingen på 46/36-kranken med en 34-klinge, og skiftet 12-28 kassetten til 12-30. Men hydrauliske skivebremser ville vært en stor forbedring i forhold til de mekaniske, ja.
|
|
|
19/02/2015 22:45
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg er stor fan av cyclocross som fleksibel turracer, og har stor tro på de stabile og lette grusracerne.
Men når det er sagt - å gå fra en pendlerrettet cyclocross i aluminium til en landeveissykkel i karbon var nesten en religiøs opplevelse. For sykling på asfalt er det ingenting som slår en god landeveissykkel - inkludert cx, grusracere, hybrider, ombygde MTBer, you name it - og jeg bruker landeveissykkelen så ofte jeg kan om ikke været, temperaturen eller underlaget gjør den uegnet.
Ja, røk på ny cyclocross, men vil bruke den primært på raske grusturer i Marka og evt. ritt.
Det jeg prøver å komme frem til er at ettersom du allerede har en terrengsykkel, kan du jo tillate deg - i hvert fall for et øyeblikk - å tenke tanken om landeveissykkel.
|
|
|
[Re: Sepeda]
19/02/2015 23:09
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Jeg er stor fan av cyclocross som fleksibel turracer, og har stor tro på de stabile og lette grusracerne.
Men når det er sagt - å gå fra en pendlerrettet cyclocross i aluminium til en landeveissykkel i karbon var nesten en religiøs opplevelse. For sykling på asfalt er det ingenting som slår en god landeveissykkel - inkludert cx, grusracere, hybrider, ombygde MTBer, you name it - og jeg bruker landeveissykkelen så ofte jeg kan om ikke været, temperaturen eller underlaget gjør den uegnet.
Ja, røk på ny cyclocross, men vil bruke den primært på raske grusturer i Marka og evt. ritt.
Det jeg prøver å komme frem til er at ettersom du allerede har en terrengsykkel, kan du jo tillate deg - i hvert fall for et øyeblikk - å tenke tanken om landeveissykkel. Gleder meg sykt til å ta ned raceren fra veggen igjen, men som helårssykkel har jo en racer sine klare begrensninger pga. begrenset dekkbredde. (Men når det er sagt, så er den nye Synapsen med Shimano hydrauliske skivebremser høyt på ønskelisten min...)
|
|
|
24/03/2015 15:39
|
AddictedCyclist
Fersking
|
Fersking
Trådstarter, EirikS.
Har du falt på noe valg? Jeg vil gjerne høre hva du har valgt deg ut, evt hvilke du har sett deg ut?
Jeg skulle prøve meg på en speciliazed diverge, men min størrelse var ikke å oppdrive i 2 modeller jeg ville ha. (Elite & Smartweld). Så jeg selv er på jakt etter en sykkel.
Sykkel er ikke bare et framkostmiddel! Det er en livstil!
|
|
|
[Re: AddictedCyclist]
24/03/2015 22:10
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Trådstarter, EirikS.
Har du falt på noe valg? Jeg vil gjerne høre hva du har valgt deg ut, evt hvilke du har sett deg ut?
Jeg skulle prøve meg på en speciliazed diverge, men min størrelse var ikke å oppdrive i 2 modeller jeg ville ha. (Elite & Smartweld). Så jeg selv er på jakt etter en sykkel. Hei, må innrømme at etter å ha saumfart spek'er og priser på halve internet, så har jeg havnet i en tilstand av det man kan kalle "analysis paralysis". Men har dog klart å snevre meg inn til et fåtall modeller som jeg vurderer: Cyclocross/grusræser: GT Grade X Specialized Diverge Smartweld Canyon Inflite 9.0s Genesis Croix de Fer 30 Canondale CAADX Rival disc Hybrid/flatt styre: Giant Fastroad SLR Gavia Barletta Ultegra Canyon Roadlite AL 7.0 Nakamura Nitro 7.0 Hard Rocx C4 SL Så det koker først og frmst ned til bukkestyre eller ei, samt ikke ubetydelige prisforskjeller. Har funnet at hydrauliske bremser er et krav, hvilket medfører at de aktuelle cyclocross/grusræserene blir ganske mye dyrere enn modellen med flatt styre. En ulempe er jo at flere av de ovennevtne modellene vil være vanskelige å få prøvet først. Så for å klare å bestemme meg må jeg la det ligge å kverne litt i underbevisstheten noen uker. I mellomtiden skal jeg nok klare å komme meg til og fra jobb på terrengsykkelen (eller bilen  )
|
|
|
24/03/2015 22:56
|
AddictedCyclist
Fersking
|
Fersking
Takk for svar. Ser vi ser faktisk på mye av de samme! Jeg var uheldig nok å ikke få prøvd en smartweld, da de ikke hadde dem i min størrelse.. Og mange diverge modeller er i norge nå er utsolgt, men de skal få de inn senere i år, men for meg blir det i seneste laget da jeg vil ha sykkel nå. Og jeg har vært i kontakt med MANGE forhandlere i Norge, som sier at hovedlageret er tomt for dvs modeller fra diverge. Men! De finnes å få tak i stockholm og københavn! Et tips til deg! Jeg så litt på Genesis og Cannondale, men klarte ikke og bli enig med meg selv. Har også sett på Ibis Hakkalügi Disc. Driver også å vurderer en Kona Rove. Hos meg koker nå spørsmålet ned på om jeg i det hele tatt vil bruke så mye penger på en sykkel, når jeg innerst inne vil ha en diverge smartweld. Eller kanskje jeg må ta meg en weekend tur ut får kjøpe sykkel. Vær snill å holde tråden oppdatert med valg og tanker! Jeg er førsteganskjøper av en CX/grusracer. Og trenger sårt den hjelpen jeg kan få!
Redigert av AddictedCyclist; 24/03/2015 22:59.
|
|
|
25/03/2015 08:04
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tør jeg spørre om hvilke størrelser av diverge'n det var tomt for? Du har ikke noen tips til gode sykkelbutikker i Stockholm eller København der det kan være mulig å få tak i Specialized Diverge?
|
|
|
25/03/2015 15:59
|
AddictedCyclist
Fersking
|
Fersking
Størrelse de var tomme for 56/58 i smartweld. Kan hende jeg har oversett noen butikker i Norge, men føler jeg har vært i kontakt med alle! Og Elite A1 ingen steder å oppdrive! Stockholm: https://www.cykloteket.se/kategorier/cyklar/cyclocross-gravel-bikes/København, fant jeg litt butikker. men ingen hadde lagerstatus på nett. Cykloteket, har derimot lagerstatus på nett, samt at du ser hvilken butikk som har hviken størrelse!
Redigert av AddictedCyclist; 25/03/2015 16:58.
|
|
|
26/03/2015 18:43
|
AddictedCyclist
Fersking
|
Fersking
EirikS. Har du satt noe planer om å dra å kjøpe fra SE/DK?
|
|
|
27/03/2015 22:00
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
EirikS. Har du satt noe planer om å dra å kjøpe fra SE/DK? Tja, ved ettertanke tviler jeg på om jeg tar meg bryet med det. Utsetter heller kjøpet til aktuelle modeller er på lager.
|
|
|
28/03/2015 06:33
|
tommsup
Medlem
|
Medlem
Jeg vurderte mange av de samme cyclocross/grusræserne som EirikS.
Mitt valg ble GT grade X. Tilgjengelighet var avgjørende for valget. Det er heller ingen ulempe at den er noe billigere enn smartweld. Fikk også avslag via klubbavtale og endte på 13000.
Sykkelen har fungert fint langs vei og fortau så langt. Skal prøve den på mer utfordrende underlag og med sykkelhenger etterhvert.
Vær obs på at du får en del oppgraderinger ved å gå opp til GT grade carbon 105. Tenker spesielt på ramme og hjulsett (Notubes grail). Den er selvsagt dyrere, men ikke så mye dyrere enn smartweld. Når det er sagt virker GT grade X mer enn god nok som en brukssykkel.
Lykke til meg valget.
|
|
|
[Re: tommsup]
28/03/2015 20:46
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg vurderte mange av de samme cyclocross/grusræserne som EirikS.
Mitt valg ble GT grade X. Tilgjengelighet var avgjørende for valget. Det er heller ingen ulempe at den er noe billigere enn smartweld. Fikk også avslag via klubbavtale og endte på 13000.
Hvilken forhandler kjøpte du den hos? Jeg ser den går an å bestille hos nettbutikken sport.beach-mountain, men vet noen om noen butikker som fører den?
|
|
|
29/03/2015 15:32
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Tror følgende sykkel går nok i denne tråden selv om den er litt dyr. http://www.nuabikes.com/
|
|
|
|
|